Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 10-12-2013, 17:35   #61
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Forpleining er oftest i form for matkuponger, og med mindre du er ute etter å teste systemet, så er det nok best å holde seg til det. Da er du ihvertfall sikret at du får noe betalt for.
Old 10-12-2013, 21:00   #62
erikd
Newcomer

Takk for gode svar, hva blir det til med avios/tierpoints? Noen som har erfaringer med kompensasjon her?
erikd is offline  
Old 11-12-2013, 11:33   #63
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Originally Posted by erikd View Post
Takk for gode svar, hva blir det til med avios/tierpoints? Noen som har erfaringer med kompensasjon her?

Dette er mer opp til flyselskapet igjen da, men om du spør pent og sier at du var downgraded så kanskje de vil gi deg noe, men det enese du lovpålagt kan kreve er det jeg og Ticketor nevnte i posten over her.

Last edited by Hypern; 11-12-2013 at 11:37.
Hypern is offline  
Old 13-12-2013, 14:30   #64
Glenn
ScanFlyer Molded

SAS SAS og kansellering

Hva er prosedyren når en avgang blir kansellert?
Blir man ikke flyttet over til neste ledige direkteavgang?
Min far skulle egentlig reist med SK4418 OSL-TOS, men den ble innstilt pga. crewmangel.
Han ble da flyttet over til SK362 til TRD, og SK4572 til TOS via BOO.

Tok kontakt med SAS Chat for å høre om han kunne bli flyttet over på SK4424 som er en direkteavgang, men de kunne ikke hjelpe. Det er bare SAS Plus-billetter igjen på den avgangen, han flyr i SAS GO.
Iflg. WF Chat blir man flyttet over uavhengig av klasse når det skjer en kansellering, men det ser jo ikke ut som det er tilfelle her.

Last edited by Glenn; 13-12-2013 at 14:46.
Glenn is offline  
Old 13-12-2013, 17:47   #65
ILS2
ScanFlyer Gold

Default Re: SAS og kansellering

Dette forklarer i hvert fall hvorfor SK 4432 plutselig ble fylt til randen.
ILS2 is offline  
Old 13-12-2013, 22:31   #66
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

De blir flyttet over til det er reelt fullt, men revenue henger ikke alltid med og viser at flyet er åpen for salg. Det hender også at det skjer avbookinger etter at paxen er flyttet, altså det var fullt når man booket om, mens så blir det ledige plasser etterhvert.
Old 14-12-2013, 13:49   #67
Glenn
ScanFlyer Molded

Han forsøkte å henvende seg til SASOSL, men der fikk han beskjed at passasjerer til Alta (?) var prioritert på SK4424, så han kunne ikke bli flyttet over på den.
Dermed ble det en lang tur til TOS via TRD og BOO.

Jeg er veldig nysgjerrig på om SK4424 ble fullbooket eller ikke, for tett opp mot avgang var det tre ledige plasser som var synlige på sas.no.
Glenn is offline  
Old 22-12-2013, 16:50   #68
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Driver å ser på mulighetene for å få noen kroner igjen på bookinga jeg mistet med KLM. Ble ca. 1,5 time forsinket med kollektivtrafikk pga. IRROPS samt klønete håndtering av dette. Resultatet ble at jeg ankom checkinområdet 20 min før avgang/10 min etter deadline for bagdrop.

Billettkontoret opplyste om at billetten var non-changeable, og kunne bare tilby meg å kjøpe ny billett neste dag. På Review / modify your reservations hos AF står det
Fare information : Code GSRDE

Modification before the trip has started : Allowed at a charge of 70 EUR

Refund before the trip has started : Not allowed

Refund after the trip has started : Not allowed

Er jeg helt ute som leser "before the trip has started" som at endring for 70 € burde være mulig helt fram til avgang?
Mjolnir is offline  
Old 22-12-2013, 17:42   #69
wf145
at your service!

wf145's Avatar

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Driver å ser på mulighetene for å få noen kroner igjen på bookinga jeg mistet med KLM. Ble ca. 1,5 time forsinket med kollektivtrafikk pga. IRROPS samt klønete håndtering av dette. Resultatet ble at jeg ankom checkinområdet 20 min før avgang/10 min etter deadline for bagdrop.Billettkontoret opplyste om at billetten var non-changeable, og kunne bare tilby meg å kjøpe ny billett neste dag. På Review / modify your reservations hos AF står det

Er jeg helt ute som leser "before the trip has started" som at endring for 70 € burde være mulig helt fram til avgang?
Du har møtt etter at fristen for innsjekk er ute, og då misser du nok rettigheitene til endring vil eg tru.
Old 31-12-2013, 12:33   #70
killbox
ScanFlyer Blue

Default Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Reiser selv med Dreamlineren til FLL lørdag 11. januar. Er det noe jeg bør vite om før en reiser med Norwegian. Hvilke rettigheter har jeg osv. Det eneste jeg fant ut fra reiseforsikringen min er at jeg får 200,- per påbegynnte time etter 4 timer. Maks 2k, i tillegg får jeg booke hotellrom til 1500,-

Hva kan jeg forvente av Norwegian dersom ting blir forsinket? disse eu-takstene på kompensasjon kan vell bare glemmes..
killbox is offline  
Old 31-12-2013, 12:49   #71
FestiVal
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by killbox View Post
Reiser selv med Dreamlineren til FLL lørdag 11. januar. Er det noe jeg bør vite om før en reiser med Norwegian. Hvilke rettigheter har jeg osv. Det eneste jeg fant ut fra reiseforsikringen min er at jeg får 200,- per påbegynnte time etter 4 timer. Maks 2k, i tillegg får jeg booke hotellrom til 1500,-

Hva kan jeg forvente av Norwegian dersom ting blir forsinket? disse eu-takstene på kompensasjon kan vell bare glemmes..

Hva du kan forvente og hva du har krav på er tydeligvis ikke det samme ser det ut for......
FestiVal is offline  
Old 31-12-2013, 12:54   #72
LN-VLE
ScanFlyer Gold

Quote:

Her er en link til Luftfartstilsynet som lister opp dine rettigheter. Luftfartstilsynet er som regel ikke i lommen til flyselskapene, men uavhengig slik at informasjonen kan regnes som riktig.

http://www.luftfartstilsynet.no/selv...rticle1241.ece

Vidar
LN-VLE is offline  
Old 31-12-2013, 12:55   #73
killbox
ScanFlyer Blue

Er vell det som er problemet. Tror nok jeg lener meg mest mot reiseforsikringen. Virker som sannsynligheten for at det vil skje noe er relativt høy, og da er det greit å vite hvordan man forholder seg til slik. Legger man ut for ting selv og deretter krever refusjon osv..
killbox is offline  
Old 31-12-2013, 12:56   #74
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Quote:

JEg vil da helt sikkert råde dig til selv at undersøge dine rettigheder..Hvad HAR du krav på..hvad KAN du forvente...Hvad kan du ABSOLUT IKKE forvente..
Økonomisk kompensation kan du nok GLEMME alt om....Det synes som om Norwegian ikke mener at selv de mest åbenlyse regler mener Norwegian ikke gælder for dem....
Men nu er der 11 dage til du skal rejse..det meste kan være normaliseret inden da..
På nette kan du finde de EU/EØS regler som også Norwegian skal overholde..Regler de IKKE kan undslå sig fra
ilsen Ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline  
Old 31-12-2013, 13:41   #75
chrisljo
ScanFlyer Gold

Quote:

Hvilket kredittkort betalte du med?
chrisljo is offline  
Old 31-12-2013, 15:59   #76
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

DY har jo flere ganger gjort det klart at kundene selv må rette krav mot selskapet så ikke regn med noen form for automatisk kompensasjon.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline  
Old 31-12-2013, 16:12   #77
killbox
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by chrisljo View Post
Hvilket kredittkort betalte du med?
Betalte med visa. Støtter prinsippielt ikke kredittkortgebyrer. Burde jeg gjerne gjort det?

Ut i fra situasjonen med NAS og Dreamlinerene så virker det som om kunden er veldig latt til seg selv når problemene oppstår. Da er det greit å finne ut på forhånd hva en eventuelt skal gjøre/ikke gjøre. Spørsmål som "Har en rett på matkuponger i det en får vite at flighten er 2 timer forsinket, eller kun når det har gått 2 timer"

Skulle det vise seg at flighten blir et døgn forsinket. Bestiller en hotell og skyss selv, legger ut og deretter får dette refundert. Greiest å få det refundert av reiseforsikring eller begge plasser..

Last edited by killbox; 31-12-2013 at 16:17.
killbox is offline  
Old 31-12-2013, 17:07   #78
chrisljo
ScanFlyer Gold

Quote:
Betalte med visa. Støtter prinsippielt ikke kredittkortgebyrer. Burde jeg gjerne gjort det?

Ut i fra situasjonen med NAS og Dreamlinerene så virker det som om kunden er veldig latt til seg selv når problemene oppstår. Da er det greit å finne ut på forhånd hva en eventuelt skal gjøre/ikke gjøre. Spørsmål som "Har en rett på matkuponger i det en får vite at flighten er 2 timer forsinket, eller kun når det har gått 2 timer"

Skulle det vise seg at flighten blir et døgn forsinket. Bestiller en hotell og skyss selv, legger ut og deretter får dette refundert. Greiest å få det refundert av reiseforsikring eller begge plasser..
Betaler selv Norwegian reiser med Norwegian kort og andre med Amex. Begge har dekning ved forsinkelser etc. i tillegg til min vanlige reiseforsikring.

Det kan være greit å planlegge for problemene, kanskje sjekke ut aktuelle hoteller/alternative ruter ved forsinkelse. Med mindre man har fryktelig dårlig råd, er det beste vel å ordne alt selv, ta vare på kvitteringer, holde seg innenfor rimelighetens grenser og håpe noen dekker det når man kommer hjem.
chrisljo is offline  
Old 01-01-2014, 15:50   #79
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Driver å ser på mulighetene for å få noen kroner igjen på bookinga jeg mistet med KLM. Ble ca. 1,5 time forsinket med kollektivtrafikk pga. IRROPS samt klønete håndtering av dette. Resultatet ble at jeg ankom checkinområdet 20 min før avgang/10 min etter deadline for bagdrop.

Billettkontoret opplyste om at billetten var non-changeable, og kunne bare tilby meg å kjøpe ny billett neste dag. På Review / modify your reservations hos AF står det

Jeg tror at normalt sett vil reiseforsikringens klausul om innhenting av reiseruten dekke slike tilfeller når du ankommer forsinket til flyplassen pga forsinket kollektivtransport (innenfor visse begrensninger på beløp). Du får sjekke dette med ditt selskap.
TOS is offline  
Old 02-01-2014, 13:13   #80
Gunnar90
Livsnyter

Gunnar90's Avatar

Er det noen som kjenner til hvordan det har fungert i praksis mht reiseforsikring og forsinkelsene på Norwegian longhaul?

Jeg tenker da på utgifter til mistet videreforbindelse, tapt arbeidsfortjeneste osv.
Gunnar90 is offline  
Closed Thread

Posting Rules