Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 03-02-2013, 22:02   #61
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Default Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Dette husker jeg var et problem da vi fikk PCI også .. og det årner seg nok etterhvert. Som Superhai sa så er det en del SAS-spesifikke ting som ikke er ferdig utviklet ennå.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 03-02-2013, 22:22   #62
krølle
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by morr View Post
Dette har jeg opplevd på OSL, og dette oppleves av MANGE som en stor svekkelse av produktet og servicen. Jeg har fått svært mange negative reaksjoner på akkurat dette. Her MÅ SAS finne en løsning.
Tror nok det henger sammen med at de er relativt nye med ALTEA i OSL, du kommer i den situasjonen at du må velge, ontime for de som har plass på orginal avgang, eller delay for å være snill.
Etterhvert som de får det i fingr tror jeg nok de kommer til på flekse litt mer.

Men en fleksibel billett er jo ikke garanti, som sagt ovenfor, og det gjelder vel uansett innsjekk system, først får man ta hensyn til de som har plass, så om man har tid, ev. andre
krølle is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2013, 22:24   #63
Polaris
Free Luigi

Synes de lappene med setenummer og flightnummer på, som du får rett før ombordstigning, har blitt utrolig stygge. Det er så vidt jeg - med rimelig OK øyesyn - klarer å se den lille skrifta. Stygg font og mye unødvendig crap på lappen.

"Likte de gamle mye bedre". (Har vi hørt den før).
Old 03-02-2013, 22:37   #64
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Men en fleksibel billett er jo ikke garanti, som sagt ovenfor, og det gjelder vel uansett innsjekk system, først får man ta hensyn til de som har plass, så om man har tid, ev. andre
Greit nok, men dette bør ikke vare lenge. Ellers slutter folk å kjøpe fleksible billetter, siden de ikke virker likevel, og det vil være kritisk for SAS. Er derfor en dårlig unnskyldning over tid at det ikke er i fingrene.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2013, 22:51   #65
morr
ScanFlyer Blue

morr's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Greit nok, men dette bør ikke vare lenge. Ellers slutter folk å kjøpe fleksible billetter, siden de ikke virker likevel, og det vil være kritisk for SAS. Er derfor en dårlig unnskyldning over tid at det ikke er i fingrene.
Dette er jo en av grunnene til at man bruker en formue på billetter hos SAS!
morr is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2013, 23:07   #66
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Betyr det at man nå må booke billett på 4-5 avganger for å kunne bruke en fleksibel billett som det den er ment som? I så fall er det jo veldig lite hensiktsmessig for SAS.
Forskjellen er at du må planlegge ut fra en halv time før flyavgang. Internett-, manuell og automat-innsjekk gir deg muligheten til å endre avgang før det tidspunktet.

Quote:
Originally Posted by The Ticketor View Post
Det går å overføre pax også i Altéa, men det er nok mere tungvint enn i det gamle systemet.
Regnestykket er enkelt, vi har i snitt ca 10-15 min til rådighet for boarding og opptil 180 pax - det er god tid når alle er klare (fra 3-20 sek per passasjer). I PACS tok det ca 15-30 sek å overføre en passasjer, da er det ikke noe spesielt problem å ta med 20-40 pax fra andre fly. I Altéa dobler og tripler du den tiden uten problemer.

Det har ikke kommet klart fra SAS sentralt hva man ønsker, men det de har sagt er at innsjekk/endringer etter deadlines er ikke en del av produktet eller servicen man tilbyr.

Så om dette er noe mange ønsker så må man ta det opp med SAS, for jeg tviler på at det blir noe man har planlagt å gjøre enklere. Da vil det bli et regnestykke i forhold til prisen Amadeus krever, kundene ønsker og er villig til å betale for, og i forhold til hva konkurrentene tilbyr.
Old 03-02-2013, 23:12   #67
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Forskjellen er at du må planlegge ut fra en halv time før flyavgang. Internett-, manuell og automat-innsjekk gir deg muligheten til å endre avgang før det tidspunktet.
Igjen, hvis dette blir hverdagen fremover, så slutter folk å kjøpe fleksible billetter, og da sliter SAS kraftig etter hvert. Det bør derfor ikke bli slik du skriver her spesielt lenge.
Old 03-02-2013, 23:13   #68
krølle
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by morr View Post
Dette er jo en av grunnene til at man bruker en formue på billetter hos SAS!
Ser jo forsåvidt den, men er vel ikke riktig at de xx(x) antall som har plass
kl .... skal bli forsinket fordi der kommer xx antall med fleksible billetter.
De xx(x) har jo kommet til riktig tid.
krølle is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2013, 23:26   #69
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Igjen, hvis dette blir hverdagen fremover, så slutter folk å kjøpe fleksible billetter, og da sliter SAS kraftig etter hvert. Det bør derfor ikke bli slik du skriver her spesielt lenge.
Etterhvert vil du bli istand til å gjøre dette selv, på app eller web ...
Radar Station KGRV3
Old 03-02-2013, 23:33   #70
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Etterhvert vil du bli istand til å gjøre dette selv, på app eller web ...
Ikke hvis muligheten stenges 30min før avgang. Tidligere kunne man booke tur med sitt TPI 2 min før avgang. Nå er det 60min som gjelder. Med andre ord må man booke med et senere fly, og så endre i gaten. Denne muligheten fungerer jo da muligens ikke lenger, noe som ikke er holdbart.
Old 03-02-2013, 23:55   #71
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Fleksible billetter har fortsatt en stor verdi, selv om man må planlegge 30 min lengre fram i tid. De aller fleste kan i dag gjøre dette før man komme til flyplassen, og tar man OSL så er det gratis internett på flytoget/flybussen - men også via 3G så er det ikke store kostnadene. Toget bruker 19-22 min og du må nesten beregne ihvertfall 10 min til å gå fra toget til flyet uansett.

Kjøper du en ufleksibel billett så må du planlegge flere dager i forveien, ellers så koster det nesten like mye som en fleksibel.

Amadeus sier dette er bare SAS som har dette, så det tyder på at det ikke skjer hos andre flyselskaper som har implementert Altéa og de selger også fleksible billetter. Kostnaden for SAS blir dermed stor, og det er lite sikkert at tapet blir større. Men at en del blir skuffet og umiddelbart synes billettene ikke er like gode kan jeg fint se.

Jeg ser også for meg at i nær/eller ikke så nær framtid så blir boarding hel-automatisk, evt. med personell uten spesiell kompetanse til å gjøre slikt og da vil du uansett ikke få gjort denne endringen.
Old 04-02-2013, 20:57   #72
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Er det Altea eller SAS IT sin skyld at jeg tilsynelatene har sluttet å få SMS om innsjekk/status/etc?

Dette gjelder enten det har blitt bestilt gjennom sas.no, wideroe.no eller Via
Old 13-02-2013, 18:27   #73
737-405
ScanFlyer Gold

737-405's Avatar

SAS SAS - problemer med innsjekk

Hei! Jeg forsøker å sjekke inn til morgendagens to avganger med SAS over nettet, noe som ikke er en enkel jobb.. Har sett gjennom diverse tråder, forsøkt med kredittkort også videre.. Er det noen som har andre tips? Skal blant annet fly MD, og da er det hyggelig med plass fremme i kabinen mtp støy.
Old 13-02-2013, 18:51   #74
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Default Re: SAS - problemer med innsjekk

Du får ikke valgt seter flighter ut fra CPH ved innsjekk på nett for tiden. Det må gjøres på forhånd for EBG og biz, eller evt på flyplassen.
Old 13-02-2013, 18:52   #75
737-405
ScanFlyer Gold

737-405's Avatar

Reiser ut fra Bergen - men mulig det er samme problemet der (skal via København til Manchester) ?
Old 13-02-2013, 19:13   #76
killbox
ScanFlyer Blue

Sleit med det samme i helgen. Da var alt nede. Til og med å svare på den innsjekk smsen fynka ikke.
killbox is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2013, 20:17   #77
VC-10
ScanFlyer Crusty

VC-10's Avatar

Litt artig at det rett under denne posten er en SAS-reklame som annonserer med fritt setevalg.
Jeg skal fly GOT-OSL-TRD på fredag. Fra GOT til OSL går det greit å velge sete, fra OSL kommer jeg inn på setevalgfunksjonen, men det ender hver gang med error! Takke seg til en løsning som fungerer, der man kan betale noen få kroner og velge sete når som helst.
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2013, 21:02   #78
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by VC-10 View Post
Takke seg til en løsning som fungerer, der man kan betale noen få kroner og velge sete når som helst.
Eller takke seg til en løsning der man kan velge sete gratis ved booking.
Du er sikkert velkommen til å velge andre alternativer neste gang.
Old 13-02-2013, 22:13   #79
Commuter
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Fleksible billetter har fortsatt en stor verdi, selv om man må planlegge 30 min lengre fram i tid.
Nå har jeg forsøkt ombooking et par ganger og jeg opplever at det er en del kaos for tiden. Ombooking pr. telefon eller servicesenter har flere ganger resultert i en lang telefonsamtale til booking fra gate, og frustrasjons-nivået er ofte ganske høyt.

Ombooking i gate tillates av og til for Pandion men er helt avhengig av humør hos personell, og betyr som oftest flere minutter med trykking og banning (og jevnlige løgner om systemet).

Generelt har service-nivået (og humøret) gått merkbart ned siden 'oppgraderingen', og etter hva jeg ser kommer dette til å bety vesentlig slitasje på medarbeiderene og kundene inntil enten kundene endrer oppførsel eller systemet er forbedret. Jeg har hatt gleden av et par medarbeidere som burde fått sparken etter sin oppførsel ovenfor kunder grunnet systemproblemer, og håper IT også ser dette.

Utover dette er ny innsjekk-løsning vesentlig bedre (med unntak av buggete innsjekk fra OSL), og jeg håper dette er et eksempel på hvordan SAS sine websider kan forbedres.
Commuter is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2013, 22:26   #80
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Commuter View Post
Nå har jeg forsøkt ombooking et par ganger og jeg opplever at det er en del kaos for tiden.
Det minner meg litt om forrige gang SAS la om .. og jeg tror nok ting vil gå seg til denne gangen ogå, som det gjorde da. For de som ikke har vært med på slikt før er det litt skummelt, men etterhvert som man blir vant til systemet samt at man får gjort nødvendige modifikasjoner, vil man antagelig lure på hvordan man klarte seg uten. Det at noen stasjoner har Altea og noen det gamle hjelper jo heller ikke, da ...
Radar Station KGRV3
Reply

Posting Rules