Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 24-07-2013, 14:05   #741
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Quote:
Originally Posted by litt-amatør View Post
Akkurat, takk for info om dette. Hadde ikke fått det med meg. Da så jeg riktig igår da.

Ble nok også litt forvirret av at det ble servert gratis alkohol LYR-TOS og så etter mellomlandingen var endret.
Det er forvirrende, og idiotisk.
Men når lover og regler er slik må man bare følge etter. Men ikke alltid like lett å forklare dette til alle.
SAS-Steward is offline  
Old 24-07-2013, 14:25   #742
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Det er forvirrende, og idiotisk.
Men når lover og regler er slik må man bare følge etter. Men ikke alltid like lett å forklare dette til alle.
Er det noen som har sett uttalelsen fra Helsedirektoratet om dette? Jeg har forsøkt å finne noe, men er ikke noen ekspert i OEP-søk.
Old 24-07-2013, 14:38   #743
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

SAS sine sider om "På reisen i Norge" står det at det ikke (engang) selges alkohol innenlands. Er dette av kostnadsmessige årsaker, eller er dette også forbudt?
TOS is offline  
Old 24-07-2013, 14:42   #744
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
SAS sine sider om "På reisen i Norge" står det at det ikke (engang) selges alkohol innenlands. Er dette av kostnadsmessige årsaker, eller er dette også forbudt?
Det selges alkohol innenlands..
Old 24-07-2013, 14:44   #745
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
Det selges alkohol innenlands..
Ok. Det er ikke det som står her: http://www.sas.no/Alt-om-reisen/Ombo...orge/?vst=true
TOS is offline  
Old 24-07-2013, 14:51   #746
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Quote:
Det ble i alle fall solgt både vin og øl TOS-OSL i går, men jeg la også merke til den lille stjernen i SAS-menyen, men tenkte den var noe som bare gjaldt brennevin.
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline  
Old 24-07-2013, 15:17   #747
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Vi selger øl og vin innenriks, men ikke sprit/brennevin
SAS-Steward is offline  
Old 24-07-2013, 15:50   #748
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

SAS har statlig skjenkebevilling i Norge for alkohol opp til 22%, alkohol over dette (gruppe 3) er forbudt å servere på fly og tog.
Old 24-07-2013, 16:26   #749
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
SAS har statlig skjenkebevilling i Norge for alkohol opp til 22%, alkohol over dette (gruppe 3) er forbudt å servere på fly og tog.
Men på nettsiden står det bare at "alkohol" ikke selges innenlands i Norge.
TOS is offline  
Old 24-07-2013, 16:35   #750
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Quote:
Nå har vel aldri de sidene vært fasiten på alt....
Old 24-07-2013, 17:39   #751
Altitude
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by SK384 View Post
I gamle dager lå jo lungene før den internasjonale delen av flyplassen og EBG hadde da tilgang til loungene også på innenriks. Husker at det ble servert øl og vin den gangen i lungene. Mulig reglene har endret seg siden da for alkoholservering?
Relativt begrep dette med "gamle dager", ser jeg...
Tenker du på Braathens 'gamle' lounge på innenriks-siden på Gardermoen? De var handling agents for BA, og BAs LHR passasjerer ble vel også henvist dit, mener jeg huske?

Rare greier gitt: I SAS var (er) det ingen tvil om at gratis alkohol ikke kan tilbys på domestic. Likevel gjorde Braathens nettopp dette (før de gikk konk) på sine "Endelig fredag"-flyvninger samt i loungen, som i all hovedsak var for innenriksreisende.

To the topic: FCO-OSL for få dager siden. SAS Plus var to rader. Smekk fullt. Der kunne man velge mellom wraps og, ja, wrap-lignende ting fra den bitte, bitte-lille Europa-menyen. Samt potetgull/muffins. Jeg var ikke alene om å ha kjøpt niste i avgangshallen...
Altitude is offline  
Old 24-07-2013, 18:14   #752
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by Altitude View Post
Relativt begrep dette med "gamle dager", ser jeg...
Tenker du på Braathens 'gamle' lounge på innenriks-siden på Gardermoen? De var handling agents for BA, og BAs LHR passasjerer ble vel også henvist dit, mener jeg huske?

Rare greier gitt: I SAS var (er) det ingen tvil om at gratis alkohol ikke kan tilbys på domestic. Likevel gjorde Braathens nettopp dette (før de gikk konk) på sine "Endelig fredag"-flyvninger samt i loungen, som i all hovedsak var for innenriksreisende.

To the topic: FCO-OSL for få dager siden. SAS Plus var to rader. Smekk fullt. Der kunne man velge mellom wraps og, ja, wrap-lignende ting fra den bitte, bitte-lille Europa-menyen. Samt potetgull/muffins. Jeg var ikke alene om å ha kjøpt niste i avgangshallen...
Lover og regler har ofte en tendens til å endre seg på 10-12 år. Ikke minst vedrørende alt som har med flybransjen og skjenkeloven å gjøre.

Når det gjelder europaflighter, så skal du på SAS-Plus kunne velge alt fra menyen. Det vil si salat, sandwich, wraps, snacks, muffins og hva som ellers er tilgjengelig i menyen.
SAS-Steward is offline  
Old 24-07-2013, 18:18   #753
view
ScanFlyer Gold

Quote:
Hehe, godt poeng.

Mulig SAS har fått klar melding fra Mckinsey konsulentene som kokte sammen Plus konseptet om at fri alko på norske ruter til være spikern i kista for bolaget...
view is offline  
Old 24-07-2013, 18:32   #754
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Jeg tror du har gjentatt det ihvertfall tre ganger.
Så vidt jeg vet er det bare på svensk innenriks på morgenen (før 11) som det ikke er salg av alkoholdig drikke.
Old 24-07-2013, 18:32   #755
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Når det gjelder europaflighter, så skal du på SAS-Plus kunne velge alt fra menyen. Det vil si salat, sandwich, wraps, snacks, muffins og hva som ellers er tilgjengelig i menyen.
Gjorde dette torsdag og mandag. OSL-NCE var det 4 personer på 7 rader i Plus. Forsynte meg med wraps, et par musserende, kaffe, sjokolade og et par konjakk. Meget oppmerksomt og bra crew. Så ut til å være fullt i Go. NCE-OSL hadde 4 personer på 3 rader, da ble det wraps, rødvin, kaffe, konjakk, muffins, vann og potetgull. Crewet helt på det jevne. Så ut til å være fullt i Go.

Reisefølget foretrekker visst direkte i Plus foran mellomlanding i ZRH/FRA i business, så da blir det vel det fremover. Smaksmessig er det omtrent på nivå med AF/KL/LH, men presentasjonen er selvsagt på et annet nivå.

Synes konseptet fungerer bra, og på alle mine plus-flighter har jeg kun hatt en person i midtsetet 1 gang (og da var flyet 100% fullt, til og med en på klapp)
Old 24-07-2013, 18:32   #756
Altitude
ScanFlyer Blue

Quote:
Lover og regler har ofte en tendens til å endre seg på 10-12 år. Ikke minst vedrørende alt som har med flybransjen og skjenkeloven å gjøre.

Takk, vi har fått med oss dette. Poenget var at (sett fra passasjersetet) var menyen betydelig mindre enn forventet, eller beint fram skuffende. Ser at jeg glemte å nevne salatalternativet, ja. Den kom i en liten pappeske.
Det "som ellers er tilgjengelig i menyen" så vi lite til på denne tre timers flyvningen.

At lover og regler "har ofte en tendens til å endre seg" er en interessant måte å forklare ting på. Tror jeg forstår nå.
Altitude is offline  
Old 24-07-2013, 18:39   #757
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Takk, vi har fått med oss dette. Poenget var at (sett fra passasjersetet) var menyen betydelig mindre enn forventet, eller beint fram skuffende. Ser at jeg glemte å nevne salatalternativet, ja. Den kom i en liten pappeske.
Det "som ellers er tilgjengelig i menyen" så vi lite til på denne tre timers flyvningen.

At lover og regler "har ofte en tendens til å endre seg" er en interessant måte å forklare ting på. Tror jeg forstår nå.
Det er noe helt annet en å klage på at det ikke er gratis alkohol på Norsk innenriks, som jeg refererte til der.
Utvalget på SAS-plus er det mange og delte meninger om, og det vil garantert justeres. Men det kommer skremmende få tilbakemeldinger på dette. Tenker da på mat og utvalg.
De jeg selv har snakket med er stort sett fornøyde, ikke alle naturligvis, men de fleste.
Jeg personlig mener utvalget alt for stusselig, og må justeres.

Men det er også slik at vi ikke per i dag har mulighet til å vise hver enkelt person hva som er tilgjengelig. Men vil man ha noe, så får man det. Så enkelt er det.
SAS-Steward is offline  
Old 24-07-2013, 18:42   #758
imm
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Jeg tror du har gjentatt det ihvertfall tre ganger.
Så vidt jeg vet er det bare på svensk innenriks på morgenen (før 11) som det ikke er salg av alkoholdig drikke.

Det er ganske artig å se hvor komplisert man kan gjøre ting.
Jeg er forvirret over regler med ufattelig mange unntak.
Dette er jo bare noe.
"vi har.... Men ikke på innenriks, og kun for de med... Og kun før klokka, hvis men på langrutene hvis du reiser...

Og da snakker jeg ikke bare om pluss/go.
Men hele greiene. Noen som kjenner seg igjen?
Old 24-07-2013, 18:47   #759
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by imm View Post
Det er ganske artig å se hvor komplisert man kan gjøre ting.
Jeg er forvirret over regler med ufattelig mange unntak.
Dette er jo bare noe.
Det er jo ikke alt selskapet er herre over selv ... Sjenkebevilgninger kan være kompliserte. For eksempel var det en periode USAirways måtte la være å servere alkohol mens man fløy over New Mexico fordi de manglet en godkjennelse ..
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now  
Old 24-07-2013, 18:51   #760
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Originally Posted by imm View Post
Men hele greiene. Noen som kjenner seg igjen?
Det er kanskje derfor de skriver at det ikke er tilgjengelig på innenriks, for å gjøre det enkelt. Loven kan ikke SAS endre på på egen hånd.

Posting Rules