![]() |
|
![]() |
#581 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Stemmer at det er mye rart, det er det som er så spennende
![]() 1. Hvorfor er det leiligheter i det hele tatt på Torp når basen ligger i Malaga? Sånn at pilotene skal ha et sted å bo de 5 dagene de er i Norge? 2. Regnet ikke med tillegg, da dette ikke er vanlig når man snakker om lønn. Diettpenger er f.eks. ikke lønn. 3. Ingen av de jeg kjenner som driver med dette bor noe annet sted enn på østlandet. Hva som teknisk er mulig, er en annen sak. 4. Ja, helst... Jeg anklager på ingen måte ALLE piloter for å drive med skatteunndragelse, hvor tok du det fra? Jeg har bare et inntrykk av at det dessverre har blitt et problem blant kontraktspiloter at de verken vet hvor de skal skatte, hvordan man gjør det, eller at de har råd til å gjøre det i det hele tatt. Flere FR-piloter har fått futen på nakken, og jeg er redd vi kommer til å se flere som dem i tilsvarende vikarselskaper som DY nå har blitt de neste årene. |
![]() |
![]() |
#582 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
5000(39900 kr) Euro kanske låter mycket men om den enskillde Kontraktanställde DY piloten vill göra rätt för sig i ex Sverige blir det inte några imponerande siffror kvar..piloten blir klassad som en låginkomsttagare i slutändan.
Inkomskskatten är ca 30% och sociala avgiften är exakt 31.42% procent här i Sverige. Det normala här är att arbetsgivaren betalar in den sociala avgiften till staten. Det innebär för DY piloten att drygt 61% procent av dessa 39900 kr försvinner direkt och kvar efter att skatter och avgifter betalats in till staten blir ca 15600 svenska kronor som DY piloten ska leva på under en månad. Medellönen i Sverige är före skatt ca 27000 kr. Efter skatt blir det ca 19000 kvar. DY piloten med 15600 kr kvar blir klassad som låginkomsttagare. |
![]() |
![]() |
#583 | ||||
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Hvilken løsning de forskjellige flyselskapene velger for sine hvilende crew er et spørsmål om kostnader og praktiske løsninger. Vidar |
||||
![]() |
![]() |
#584 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#585 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Quote:
Last edited by TOS; 19-08-2012 at 11:33. |
||
![]() |
![]() |
#586 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Er det egentlig bedre med et flyplasshotell, som jo er ganske vanlig å innkvartere crew på?
|
![]() |
![]() |
#587 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
I mine øyne er det klart bedre. Man får blant annet tilgang til skikkelig mat, treningsmuligheter og litt mer sosialt liv enn å kun være med de samme kollegene i dagevis. Det gir litt sårt tiltrengt avveksling etter mange timer i en cockpit.
|
![]() |
![]() |
#588 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
#589 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Er det noen som vet om pilotene som sover på "flyplass hotellet" til DY har eget rom og bad?
|
![]() |
![]() |
#590 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#591 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det finnes i all hovedsak to definisjoner på hvordan man klassifiserer folk til lavtlønnskategorien, og begge går på hvor stor lønnen er i forhold til medianlønnen (hhv 50%, som er et standard OECD mål, eller 60% av medianlønnen). Hvis vi tar dine tall som sier at medianlønnen i Sverige er ca 27000. Dette er bruttolønn. Få offisielle statistikker benytter nettolønn, fordi skattebyrden til den enkelte er såpass forskjellig. Det betyr at med OECD-definisjonen så vil en person som tjener mindre enn SEK 13500 brutto per måned falle inn under kategorien lavtlønnsmottaker (eller alternativt, med 60% grensen, en som tjener under SEK 16200 brutto). Tar vi så utgangspunkt i tallet du oppgir for inntekt til en DY kontraktspilot så er dette ca 39900 SEK brutto. Trekker vi så fra sosiale utgifter på 31.42% (jeg tar tallet for god fisk og har ikke sjekket prosentsatsen), så sitter piloten fortsatt igjen med SEK 27300 per måned før skatt er betalt. Dette er mao. omtrent lik medianlønnen i Sverige (brutto), og slett ikke en lavtlønnsmottaker (selv etter at vi har trukket fra sosiale utgifter som arbeidsgiver betaler i et normalt arbeidsgiver-arbeidstaker forhold). |
|
![]() |
![]() |
#592 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#593 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
AGP-crew flyr ikke bare/har ikke bare overnattinger på TRF. Kan virke som det er oppfattelsen blant en del her. De overnatter og produserer også andre steder i Skandinavia.
|
![]() |
![]() |
#594 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Overnatter flyvertinnene ogsa pa TRF?
Eller er det bare piloter? |
![]() |
![]() |
#595 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
[QUOTE=MountainDew;773221]Her var det mye rart
![]() 1. Leilighetene på Torp ligger ikke i en brakkerigg. God standard. 2. Lønn + tillegg er over 5000 euro for FO med egenfinansiert TR. 3. Schedule starter i AGP og avsluttes i AGP, så det går helt fint å bo der! 4. Inntekt skal føres opp på selvangivelsen i det landet man bor. Forstår at det er delte meninger om dette, men uansett greitt å holde seg litt til fakta og ikke anklage alle piloter for å drive med skatteundragelse...[/QUOTE ..... 1. "Leilighetene" er rom i en brakkerigg inne på et flyplassområde og kan ikke sammenliknes med et hotell. Det hadde neppe blitt godkjent av pilotforeningen i et annet ledende skandinavisk selskap. Det handler ikke bare om å ha en seng å sove i, det handler om en viss livskvalitet. 2. Norwegian opererer med en skog av avtaler. PARC-kontraktene er ikke den verste, HEL-kontrakten på estlandske vilkår er betydelig dårligere, med FO-lønn på knappe 300.000. Fastlønn for CA'er oppgis å være 650 euro pr måned, mens det er antydet at de spanske CA'ene har helt ned i 425 euro pr måned - om det nå kan medføre riktighet. 3. Jeg kjenner en del kontraktspiloter både i DY og i FR, og de jeg har snakket med ( med utenlandsk base) har ikke tenkt å betale skatt noe sted - bl.a fordi de ikke blir krevet for skatt - grunnet uoversiktlige skatteregler. Det er å håpe at det nye EU-direktivet setter en stopper for denne kreative utnyttelsen av europeiske skatteregler - men kjenner jeg systemet rett tar det sin tid å få på plass - og Kjos og MOL har dermed foreløpig sitt på det tørre! Jeg har enda til gode å høre om en kontraktspiloter som betaler skatt - verken i landet han/hun bor i, eller noe annet sted. Har noen her utfyllende opplysninger om at jeg er feilinformert, hører jeg gjerne mer om det! Tally-Ho |
![]() |
![]() |
#596 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Ingen som vet om de har eget rom, inkl eget bad og toalett? Hvis ikke de har det, er det brudd på AML §§ 4-4 (4) og 1-1 bokstav a)
|
![]() |
![]() |
#597 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Hva angår HEL-kontraktene så er det vel ikke så mange ansatt på slike, og de man ansetter nå er vel på PARC-kontrakter? Det ble iallefall hevdet tidligere i debatten. Der ble det også påpekt at mye styrmenn ansatt i Norge, når dette ble gjort, tjente rundt 360k. 300k i Finland er da ikke så veldig dårlig, om man sammenlikner med det generelle lønnsnivået i Norge kontra Finland. Selv om man trekker fra rundt 30% til betaling av sosiale kostnader for en pilot i Finland, så er bruttolønnen omtrent 80% av gjennmsnittlig lønn i Finland. For en norsk FO ansatt før man begynte med kontraktsansettelser er 360k også omtrent 80% av norsk gjennomsnittsinntekt. Jeg tror at dersom man skal angripe disse forholdene så lønner det seg å adressere de tingene som er problematiske, og dette er vel i hovedsak sosiale kostnader og jobbsikkerhet knyttet opp mot flysikkerheten (men da begynner det fort å bli litt mer komplisert). Lønnsnivået isolert sett tror jeg ikke man får så veldig mye gehør for, og når man klager på dette så høres man dessverre bare litt sutrete ut (samt at det kanskje bare illustrerer hvor gode vilkår man har hatt). Ad pkt 3: Hvis pilotene "velger å ikke betale skatt" så er det et valg de selv får stå for. Det er ikke så vanskelig å få vurdert hvor man skal skatte, og normal prosedyre er å ta kontakt med skattekontoret der man bor for å få dette vurdert. Hovedregelen er vel at man skal skatte der man bor, men det finnes naturligvis unntak. Dette er noe skattemyndighetene kan svare på, og det er slett ikke komplisert for en person å ta kontakt med nærmeste kontor. At det kan være vanskeligere for skattemyndighetene å ha oversikt over inntekter og skatteplikt er en sak, men det fritar jo ikke den enkelte pilot fra å finne ut av dette. Dersom de ønsker å være skattesnytere så er det den enkeltes beslutning. Jeg skjønner ikke at det er fornuftig i det lange løp, om man f.eks. ønsker å gå til banken for å låne penger til leilighet osv. Men for all del, vil man snike seg unna sin plikt så er det nok fullt mulig å gjøre det. Last edited by TOS; 19-08-2012 at 21:28. |
|
![]() |
![]() |
#598 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Hvis det stemmer som MountainDew skriver så starter og slutter en slynge i AGP. Man skulle da tro at det skulle være mulig å bosette seg der? Last edited by TOS; 19-08-2012 at 20:38. |
|
![]() |
![]() |
#599 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Forøvrig lyder paragrafene og avsnittene du har vist til slik AML § 1-1. Lovens formål a) å sikre et arbeidsmiljø som gir grunnlag for en helsefremmende og meningsfylt arbeidssituasjon, som gir full trygghet mot fysiske og psykiske skadevirkninger, og med en velferdsmessig standard som til enhver tid er i samsvar med den teknologiske og sosiale utvikling i samfunnet, AML § 4-4. Krav til det fysiske arbeidsmiljøet (4) Innkvartering som arbeidsgiver stiller til rådighet for arbeidstaker skal være forsvarlig utført, innredet og vedlikeholdt. Eventuelle husordensregler skal fastsettes i samråd med representanter for arbeidstakerne. Har du noen rettsavgjørelser som sier at det skal være bad og toalett innkludert på eget rom? Hva om arbeidsgiver, ikke nødvendigvis flyselskap, stiller en brakkerigg med felles bad og felles toalett som bokvarter? Er det da ulovlig mener du? Vidar |
|
![]() |
![]() |
#600 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Når det gjelder Isle Of Man/Gibraltar og kontoer tilsvarende steder er der faktisk skatteavtaler innad i EU som dekker mye av dette (European Savings Directive 2003) så ingenting er faktisk hemmelig som sådan lenger. En ting med det er at Norge faktisk ser ut til å være utenfor alt dette, så langt jeg kan se, slik at denne rapporteringen ikke inkluderer norske skattemyndigheter. Nok om det, der er masse informasjon der ute om det for de som måtte være interessert. Ellers betaler de kontraktsflygerne jeg vet om skatt i England selv om de har base andre steder. Dette kommer selvsagt an på hvor de tilbringer det meste av tiden og regnes som skattemessig bosatt etc. Noen har eget "limited company" og til og med VAT (moms) registrering mens andre har kun noe tilsvarende enmannsforetak eller er ansatt hos kontraktøren. Selv har jeg et "limited company" med VAT registrering (riktignok ikke for primærjobben) og det er ikke så vanskelig å finne ut av. En har jo også valget til å bruke revisor til å gjøre alt for seg hvis en vil ha det enkelt. Last edited by Turtle; 19-08-2012 at 21:33. |
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
FlyingBlue(s) endrer betingelser | Discus | Flyforum | 4 | 28-10-2008 15:38 |