Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 03-11-2011, 13:30   #41
Geiraage
ScanFlyer Blue

Default Re: Ryanair-plakat endret til å tilby «sosial dumping»

Quote:
Originally Posted by Hpkris View Post
Men hvis man drar saken tilbake på sporet så går egentlig kommunene her nede glipp av skatteinntekter pga at de ikke skatter til Norge.
Noe miss i skatteinntekter blir det, men det er jo en del flere nye arbeidsplasser i regionen nå relatert til økningen i passasjertrafikken som Ryanair har skapt.
Og det er jo domsavgjørelse på at det arbeidsmessige er i henhold til Norsk lov.
Geiraage is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2011, 13:32   #42
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Sant nok , men tror det aldri vil bli stille rundt FR så lenge de er her.
Domsavgjørelser eller ikke...
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2011, 13:50   #43
Ståle
Amatør

Ståle's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hpkris View Post
Bare sos dumping som er rett mener du vil jeg tro?
FRs påstander om blant annet pris og punktlighet kommer ikke fra uavhengige byråer, det er de selv som legger frem dataene - kan vi da stole på de?

Since 01.02.2007
Ståle is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2011, 13:56   #44
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Quote:
Originally Posted by Ståle View Post
FRs påstander om blant annet pris og punktlighet kommer ikke fra uavhengige byråer, det er de selv som legger frem dataene - kan vi da stole på de?
Kort sagt; Nope
Old 03-11-2011, 15:41   #45
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
Originally Posted by Geiraage View Post
Selv 1 kandidaten til Rødt i Sarpsborg ser hva Ryanair betyr for regionen, ikke minst arbeidsplassene de genererer.
Hentet fra debatt i Sarpsborg arbeiderblad
"Ryanair er ikke akkurat kjent for å være best i klassen hva arbeidsforhold o.l. angår, så champagnekorkene spretter ikke i taket hos Rødt… Men alternativet ville jo fort blitt at passasjerene dro til Torp eller Gardemoen, det er ikke fylket tjent med."

Ikke ofte jeg applauderer noen fra Rødt, men dette står det respekt av
Jøss er arbeidsplasser i FR cabinen base RYG , med skatt til .IE er pluss for Østfold ?
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2011, 15:59   #46
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
Jøss er arbeidsplasser i FR cabinen base RYG , med skatt til .IE er pluss for Østfold ?
Det er ikke bare inntektsskatt som betyr noe, og for en kommune er kanskje avledet aktivitet vel så viktig. Dette selv om de ansatte jobber i et selska som Ryanair...
TOS is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2011, 16:19   #47
bgo-flyer
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
Hørt om bakkemannskap som betaler skatt til Norge?
bgo-flyer is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2011, 16:20   #48
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Så ... hvor mange ansatte har egentlig FR på Rygge? Hvor mange av disse skatter til Norge? Har de andre ansatte enn crew?

Jeg regner med at man i tillegg har ansatte på lufthavnen som mottar 'vanlig' lønn for å håndtere denne trafikken. Hvor mye taper lufthavnen/driftsselskapet per ansatt? Det at lufthavna ikke er istand til å tjene penger på driften er jo også tapte skatteinntekter.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2011, 16:27   #49
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
Vet du - dette handler ikke om deregulering av luftfarten. Monopoler byr meg i mot, og jeg jublet da DY ga SAS reell konkurranse. (At DY i den senere tid har innført noen av de samme arbeidsordninger som Ryanair er en annen sak, jfr HEL-basen etc, og bør diskuteres i en annen sammenheng!)

Dette handler om et selskap som ikke (eller i svært liten grad) tillater fagforeninger, som ikke tillater intern kritikk, som i stor grad benytter seg av sosial dumping ved ansettelse etc.
De kabinansatte er så dårlig lønnet, at det bryter mot alle "tariffer" i markedet. De betaler ikke skatt (ikke i Norge, ikke i Irland...så hvor betaler de da?), og bidrar vel dermed ikke til felleskapets beste.
:-)
Vel, du nevnte prispolitikken til Ryanair (såkalt villedende prissetting). Dette er det vi økonomer kaller unbundling, og er noe som ofte er resultatet i konkurranseutsatte markeder, for med mer konkurranse så er det vanskeligere å drive effektiv prisdiskriminering gjennom f.eks. "pakkede" produkter (eller "all inclusive", om man vil).

Du nevnte også problemstillingen rundt det faktum at Ryanair benytter sekundærflyplasser som da gir lavere inntekter til Avinor, og som dermed gir mindre muligheter til å opprettholde flyplassnettet i Norge (argumentet kan sikkert brukes også utenfor Norge). Dette er også en konsekvens av dereguleringen, hvor det er fritt frem for alle som måtte ønske det (og som innehar de nørvendige godkjenningene) til å starte med flygninger mellom hvor det nå måtte være de ønsker å fly.

Slik sett tenkte jeg at det var rimelig å vise til denne strukturelle endringen som viktig, og at dette ikke er noe som Ryanair eller LCC'ene har funnet på. Denne strukturelle endringen har naturligvis lagt grunnlaget for å kunne drive LCC og flyselskap som konkurrerer med de etablerte.

Hva angår skattebetaling så regner jeg med at de ansatte er skattepliktige i de land de får utbetalt sin lønn eller utøver sin aktivitet. Så finnes det skatteavtaler som regulerer slikt. Det jeg har hørt er at pilotene regnes som selvstendig næringsdrivende, og at de dermed selv er pliktige til å sørge for innbetaling av skatt. I hvor stor grad de gjør dette er den enkeltes ansvar, men Ryanairs ansatte er jo ikke fritatt skatt per se.

Selv en nullskatteyter kan likevel bidra til det felles beste gjennom avledet aktivitet (ref et tidligere innlegg), men det er selvsagt mer begrenset enn om de ansatte også bidrar med store skatteinntekter.

Quote:
Men for all del, sikkerheten er helt sikkert ivaretatt, flyene er nye, og deres on-time-performance er god (på disse sekundær-flyplassene de bruker) - og de flyr nesten alltid til de laveste prisene. Mon tro hvordan de klarer det?
Beinhardt fokus på kostnader er nok et aspekt. En organisasjon som startet fra scratch for å drive LCC er nok en annen. Dette innebærer nok blant annet at man ikke betaler de ansatte som man enkelt kan rekruttere på nytt (f.eks. CA'er) en høyere lønn enn strengt nødvendig.

Disse stadige referansene til sekundærflyplasser er vel egentlig helt beside the point. Hvor FR ønsker å fly er opp til dem, og de får ingen passasjerer om passasjerene ikke synes det er OK å fly til disse sekundærplyplassene. I mange tilfeller kan kanskje til og med disse sekundærflyplassene være bedre alternativer enn primærflyplassene. Dette får kundene selv vurdere, synes nå jeg.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2011, 16:43   #50
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Det morsomste er å se de som ”hater” Ryanair og skriker sosial dumping er stort sett folk som har tette forhold til konkurrerende selskaper eller har blitt i deres fanklubber
Ja, og like morsomt er det å se at de som "hater" SAS, Lufthansa, Singapore Airlines og British Airways og skriker høye priser er de som har tette forhold til konkurrerende selskaper eller har blitt med i deres fanklubber.

Quote:
Det er også litt morsomt å se at de som faktisk har greie på business er positive til dette selskapet.
Hvem har greie på business? Er ikke det ganske relativt?

Quote:
Jeg har dessverre ikke flydd Ryanair ennå, men hører fra alle som har flydd de at det er bedre enn forventet og mye for pengene, og da igjen – dette fra stort sett bereiste personer.
Jeg har to Ryanair-flyvninger foran meg innen året er omme og jeg kan bekrefte at jeg nok får mye for pengene - skal ikke så mye til når produktet nesten er gratis.
Old 03-11-2011, 18:21   #51
mo
ScanFlyer Blue

Slik som Ryanair holder på reagerer jeg ikke på at noen slår tilbake.
mo is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2011, 20:00   #52
Kleppan
ScanFlyer Blue

Som vanlig hard kritikk mot FR...parkeringsbillett dyrere...bla bla bla...Men når noen gir meg en tur tell en by med billig øl, fest og moro for 200 kr..så tar je den..videre at business nissene klarer å betale mellom 5-9 tusen for å komme send ned til samme lokasjonje je skar ha det moro på skjønner jeg ikke...slutt å mas om FR ,det er butikk som gjelder, samt når de fleste på forumet her er ansatt i et eller annet flyselskap med sterke fagforeninger som totalt har ødelagt det som kunne vært en spennende industri å satse på...så vet itte je...
Kleppan is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2011, 20:25   #53
ENGM 911
ScanFlyer Rusty

ENGM 911's Avatar

Quote:
Originally Posted by Kleppan View Post
samt når de fleste på forumet her er ansatt i et eller annet flyselskap med sterke fagforeninger som totalt har ødelagt det som kunne vært en spennende industri å satse på...så vet itte je...
Lurer på hvordan luftfarten hadde sett ut UTEN fagforeninger, da MÅTTE vi "drekka sprit på pose"
Old 03-11-2011, 20:36   #54
RYKogREIS
ScanFlyer Blue

RYKogREIS's Avatar

Kan vi ikke melde oss ut av EØS og kjøre helt vårt eget løp her oppe i nord?

Ellers må vi godta utenlandske firma og håndverkere som bor på brakke i Norge kun for å jobbe og levere lave priser til nordmenn med lønninger vi aldri vil finne oss i.

Stort sett alle store norske byggefirma har nå utenlandske ansatte. Disse bor ofte på brakke og jobber 4 uker og 2 uker fri etc hvor de drar tilbake til Polen eller Latvia etc.

At Ryanair kjører samme opplegg vet jo alle. Men skal vi unngå dette holder det ikke å kritisere Ryanair. Da må vi heller bruke stemmeseddel og få oss ut av EØS. Mange norske bedrifter får ikke solgt sine varer om vi er utenfor EØS, men det får vi da heller tåle!

Last edited by RYKogREIS; 03-11-2011 at 20:39.
RYKogREIS is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2011, 21:29   #55
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
Det er selvsagt hærverk, å påstå noe annet blir bare latterlig.
Nei, det er så forseggjort og pent, at det der er en ekte statement, ikke hærverk.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2011, 21:44   #56
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Kleppan View Post
Men når noen gir meg en tur tell en by med billig øl, fest og moro for 200 kr..så tar je den..videre at business nissene klarer å betale mellom 5-9 tusen for å komme send ned til samme lokasjonje je skar ha det moro på skjønner jeg ikke...
Vil du kalle deg en typisk FR-kunde?
Old 03-11-2011, 22:50   #57
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Skal man på en heisann tur eller en mini weekend tur og du bor i Østfold så er nok valget ganske lett noen ganger.
Har for morro skyld sjekka priser til TLL.
Inkl avgifter for å bet med MC så kommer t/r på 246 .- Prisen med flybussen fra Sarp/Frstad/Halden osv koster 285.- en vei....

Ergo så kan man kalle mange her nede i Østfold for typiske FR kunder.
Old 04-11-2011, 09:23   #58
Ståle
Amatør

Ståle's Avatar

Har du sjekket prisen helt til øyeblikket da du skal betale? FRs pris er den som står på kredittkortregninga tilslutt.

Since 01.02.2007
Ståle is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2011, 10:26   #59
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Ja, og like morsomt er det å se at de som "hater" SAS, Lufthansa, Singapore Airlines og British Airways og skriker høye priser er de som har tette forhold til konkurrerende selskaper eller har blitt med i deres fanklubber.

Hvem har greie på business? Er ikke det ganske relativt?

Artig at du setter BA og SQ i samme bås som SK. Det er vel får som hater Singapore på grunn av høye priser.

Greie på business er meget relativt, for meg er det de jeg prater med som er godt voksne mennesker som sitter i gode posisjoner i bank og finans og ikke oss forumsynsere. De er i alle fall positive til Ryanair sett på som et selskap.

Quote:
Jeg har to Ryanair-flyvninger foran meg innen året er omme og jeg kan bekrefte at jeg nok får mye for pengene - skal ikke så mye til når produktet nesten er gratis
Nesten gratis er bra, og spesielt hvis det er din arbeidsgiver som skal betale for turene

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2011, 10:29   #60
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Ståle View Post
Har du sjekket prisen helt til øyeblikket da du skal betale? FRs pris er den som står på kredittkortregninga tilslutt.
Jeg trenger en liten oppklaring her på Ryanair kritikken - noen kritiserer dem for at de har for lave priser og noen for at de er dyre med lure-lave priser?

Er ikke kundene rimelig med på at de må se på totalprisen som alt annet og er fornøyde med summen med tanke på hvor mange som "går på"?

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules