Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 30-10-2011, 21:28   #41
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Default Re: ID-billetter = hysj hysj (splittet)

Godt spørsmål, Polaris
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2011, 21:30   #42
JoeW
ScanFlyer Rusty

Strengt tatt trodde jeg R1 kunne bekreftes med fast plass -- usikker på om det da går et sete ut av inventory? I alle tilfeller går betalende passasjerer foran.

Og alle ansatte kan vel i utgangspunktet kjøpe både R1 og R2 -- men R1 er dyrere.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2011, 21:40   #43
Henshaw
ScanFlyer Dusty

Henshaw's Avatar

R1 kalles vel også confirmed standby, og som sagt så er de dyrere.
Henshaw is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2011, 22:24   #44
kekker
Onkel reisende kekker

kekker's Avatar

Muligens litt OT, men slike "frynsegoder" finner man jo over alt, særlig i privat næringsliv. Men som nevnt, de som er statlig ansatt har jo en gullkantet avtale igjennom KLP.
Norges Bondelag har noen drøye avtaler på forsikring hos Gjensidige osv.

Jeg tror ikke det er mer hysj hysj med ID enn det er med endel andre slike avtaler. Min halvbror jobbet en gang i tiden for Maersk Air og har dermed hatt sin andel ID trips, men dette er mange år siden og andre billettpriser også..

Jeg for min del er ansatt i et forholdsvis stort konsern i Norge og jeg tar det for gitt at de ikke ønsker at jeg går ut med de ansatte fordelene jeg har. Her snakker vi om muligheter på å spare en anseelig bunke tusenlapper ved kjøp av diverse varer og tjenester. Ikke minst helse forsikringsdelen er så bra at jeg ikke tør tenkte på hva den morroa koster..

Uansett, ID, bilordninger, helseforsikring osv. er godt måte å få ansatte i firmaet til å føle seg verdsatt, bruke tjenestene til sitt eget firma og ikke minst bli kjent med hva firmaet holder på med. Jeg oppdaget nettopp at jeg kan kjøpe meg rimelige joggesko igjennom konsernet jeg er ansatt i.. Vips fikk de omsatt et ekstra par joggesko og jeg er en enda litt lykkeligere ansatt..

Flybransjen er absolutt ikke den eneste bransjen her i verden med gode ansatte goder, men litt hysj hysj blir det, siden firmaet ikke ønsker at jeg skal gå ut med det som ikke er så langt unna innkjøpsprisen på joggeskoene mine..
Old 30-10-2011, 22:32   #45
fjasebase
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Strengt tatt trodde jeg R1 kunne bekreftes med fast plass -- usikker på om det da går et sete ut av inventory? I alle tilfeller går betalende passasjerer foran.

Og alle ansatte kan vel i utgangspunktet kjøpe både R1 og R2 -- men R1 er dyrere.
Kan aldri være helt sikker på fast plass. Man har jo mulighet til å kjøpe "vanlige billetter" med rabatt også, men da snakker man HELT annen prisklasse
fjasebase is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2011, 08:31   #46
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Nei, det er kanskje ikke det. Jeg er nok vant med den offentlige åpenheten (på godt og vondt). Det jeg mener er ikke at avtalene skal legges ut, men det virker noe påtatt hemmelig over slike ting som f.eks. hvilke selskaper som omfattes. Det burde vel heller ikke være noen problemer med å f.eks. la folk fortelle om at det er flere varianter av ID-billetter (R1 og R2 osv., eller hva de nå heter), med dertilhørende fordeler og ulemper, dersom noen skulle være interesserte (f.eks. folk her på forumet). Man trenger jo ikke gå i detalj i hva det koster å fly fra OSL til SFO på ID, for det er vel mindre interessant (man forstår vel såpass at dersom noen benytter seg av dette så er det billigere, hensyn tatt ulemper osv., enn andre priser).
Jeg er født og oppvokst med ID billetter og rent teoretisk har jeg en mulig adgang ut dette året. I løpet av disse årene har jeg hatt dette fra 4 ganske forskjellige selskaper med igjen ganske forskjellige avtaler med andre selskaper. Jeg er ikke enig at det er noe påtatt hemmelig over hvilke selskaper som omfattes, som regel er ID avtalene del av større avtaler selskapene i mellom og det er vel få avtaler mellom private bedrifter som er offentlig uten at det betyr noe annet enn "nature of business".

Opp igjennom årene har jeg hatt mange diskusjoner rundt ID billetter og et klart felles trekk er at det finnes en nokså klar "forståelse" av hva ID billetter innebærer som er utrolig virkliglighetsfjern og som ikke kan endres uansett hva en forteller om hvordan det virkelig er.

Sagt på en humoristisk måte er mange års erfaring med ID reiser en veldig god trening for å reise med Ryanair - selv de værste kundeopplevensene jeg har natt med Ryanair er utrolig mye bedre enn de beste jeg har hatt i CPH som ID reisende (det er absolutt ikke godt å være ikke Dansk ID reisende på Kastrup!!)

Denne uken skal den lille italienerinnen til Portland, hun har valget mellom ID reise med Virgin Atlantic som stort sett betyr - Oslo London kvelden før med DY og hotell på LGW eller LHR (DY pluss Buss LGW-LHR pluss Hotell = som regel billigere enn SAS Oslo - London Heathrow) samt at det kan bli litt kort tid på LHR (ID reisende må som regel ta en "OSL Transfer" (hente bagasjen og sjekke inn på nytt). Når det er sagt blir som regel reisen LHR-SFO bedre enn alternativet, med enten Premium Economy eller Upper Class - men dette er også en noe amputert opplevelse, en er også standby på valg av mat og skal takke nei til diverse ameneties. Så er det SFO - PDX med Alaska og totalen tur - retur blir ganske nøyaktig det en "normalpris" med Lufthansa koster, men med en del mere komplisert reise (forutsatt at LH klarer transfer i FRA til SEA flighten - muligens ny rullebane hjelper).

Bagasje er fort en ny dimensjon med ID Reiser, her blir man fort atskillt for lange tider, ja sågar noen selskaper ettersender IKKE ID bagasje så en kan risikere å selv måtte reise for å hente bagasjen.

ID reiser betyr også at den korteste ruten ikke alltid er tilgjengelig, vi endte opp med å reise fra Seattle til Buenos Aires 2 ganger via San Francisco og Paris - eller en natt på flyplassen i Lima Peru med knatrende maskingevær fra kamper mellom opprørspoliti og demonstranter/opprører som "bakgrunnsmusikk" (LAN Chile satte inn en A320 som erstattning for 767-300).

jeg tror det er mye som kan fortelles, men at en også bør respektere at det er ting som på linje med andre avtaler i samfunnet som ikke nødvendigvis må diskuteres.
Old 31-10-2011, 14:58   #47
C-klasse
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Henshaw View Post
R1 kalles vel også confirmed standby, og som sagt så er de dyrere.
Quote:
Originally Posted by fjasebase View Post
R1 går foran R2, Alle betalende går foran R1. Har man lik billett som en annen, går den med høyest ansiennitet først. Så enkelt er det
R1 går først, så R2, R1 er dyrere en R2. R1 er "fast plass". R2 er "stand by".
Alt ifølge ansinnitet. Dvs at en med dårlig ansinnitet i prinsipp kan betale seg lenger frem i køen ved å kjøpe en R1 fremfor en R2.
C-klasse is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2011, 15:08   #48
Utflyttet
Ute på tur

Men de som sammenligner dette med bankansattes bedre lånerammer eller andre bankersrabatter gjør vel en feil sammenligning, skulle bankansatte hatt samme betingelser som ID-billetter så ville det vel fungert noe slikt:

"Beklager, denne måneden må De nok dekke huslånet av egne lommepenger, banken har allerede lånt ut pengene til noen andre, og de pengene vi hadde til overs gikk til noen i kantinen som også har huslån her, men som betaler 2% mer rente. Prøv igjen neste måned, evt se om du kan ta opp et billån denne måneden."

Jeg er ikke, og har aldri, misunnet noen tilgangen på ID-billetter, jeg har bare stusset over denne trangen til at det virker komplett verboten å prate om. Jeg er klar over at det står i kontrakter og slikt, men det er mye rart som står i folks kontrakter som man ikke holder kjeft om.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2011, 16:02   #49
kekker
Onkel reisende kekker

kekker's Avatar

Quote:
Originally Posted by Utflyttet View Post
"Beklager, denne måneden må De nok dekke huslånet av egne lommepenger, banken har allerede lånt ut pengene til noen andre, og de pengene vi hadde til overs gikk til noen i kantinen som også har huslån her, men som betaler 2% mer rente. Prøv igjen neste måned, evt se om du kan ta opp et billån denne måneden."

Jeg er ikke, og har aldri, misunnet noen tilgangen på ID-billetter, jeg har bare stusset over denne trangen til at det virker komplett verboten å prate om. Jeg er klar over at det står i kontrakter og slikt, men det er mye rart som står i folks kontrakter som man ikke holder kjeft om.

-A
Litt enig der, det lille jeg vet og har lest om ID gjør at det virker som litt risikosport.. Og jeg unner virkelig de som har denne rettigheten den retten.
At det skal være så fordømt hemmelig er en annen sak.

Men nå skal vi ikke skjønne alt og arbeidsdagen min er snart over, så da får det heller være!
Old 31-10-2011, 16:10   #50
Spantax
ScanFlyer Virgin

Spantax's Avatar

Quote:
Originally Posted by Utflyttet View Post
Haha, der fikk jeg diverse bilder i hodet. Genial sammenligning!

Kan vi ikke bare koke dette ned til at det står spesifisert i diverse kontrakter at man ikke skal diskutere dette? (selv har jeg sett det skrevet, men aldri skrevet under på noe, men man huker jo av på at man aksepterer diverse vilkår når man booker, så det står vel kanskje der...).

Og hvorfor er det så teit å forholde seg til det som står skrevet i avtalen mellom en selv og arbeidsgiver? Hvorfor må det krangles på alt? En regel er en regel, og det er ganske kjedelig for dem som holder seg til den å se at andre plaprer i vei med ting det skal holdes kjeft om.

Når det er sagt så er vel kaninen allerede ute av gryta for mange år siden, så hva er poenget...

Jaja, det var dagens rant fra meg :-)
Old 27-08-2012, 18:29   #51
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

SAS Om SAS ID-passasjerer CPH-BKK (splittet)

Hvis det er sant at flyene stort sett konstant har vært fulle, og det er svært vanskelig å få bonusseter i C, og det nå visere seg at de likevel ikke tjener nok penger på ruten, så er det jo nesten som en kan begynne å lure på om forumryktene som har gått fra tid til annen om at det nesten bare er ID-pax i C på denne ruten faktisk har en viss grad av sannhet. Med de prisene SAS opererer med, og det belegget det tydeligvis ofte har vært, så kan jeg vanskelig skjønne at det ikke er penger i en slik rute.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 18:46   #52
LN-BLO
ScanFlyer Silver

SAS Re: SAS legger ned CPH-BKK?

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Hvis det er sant at flyene stort sett konstant har vært fulle, og det er svært vanskelig å få bonusseter i C, og det nå visere seg at de likevel ikke tjener nok penger på ruten, så er det jo nesten som en kan begynne å lure på om forumryktene som har gått fra tid til annen om at det nesten bare er ID-pax i C på denne ruten faktisk har en viss grad av sannhet.
Det er vel ingen hemmelighet at blant de første nordmenn som begynte å feriere i Thailand, så var det en stor tetthet av SAS-ansatte. Men dette er tilbake til de tider da det fjerne østen virkelig var fjernt og det var glamorøst å reise. Den gang ID-privilegier var så godt som eneste mulighet om menigmann skulle ha seg en ferie i LOS. Men status presens: jeg har på mine turer til Thailand, 4 så langt, hver eneste gang møtt på "SAS kolonier" der nede. Riktignok er jeg en intetanende amatør, men jeg deler ditt inntrykk om ID-pax på CPH-BKK.

Uansett, jeg synes det er trist om denne ruten skal legges ned. BKK er litt gateway til sydøsten og det er trist om SK ikke skal være representert der. Men de emosjonelle kreftene taper forståelig nok for kapitalen i slike spørsmål.
LN-BLO is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 18:54   #53
Skuggenheimer
ScanFlyer Blue

Default Re: SAS to Launch San Francisco Service in S13

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Jeg synes det vil være merkelig om ikke SAS tjener penger på BKK. Har vel flydd den ruta 6-8 ganger selv og det har vært fullt hus hver eneste gang. Likeledes har det vært fullt hus de gangene jeg har hatt bekjente som har reist på den ruta.

Prisene har alltid ligget godt over Thai sine priser, og når jeg ser prisene til SFO er de jo tilsvarende prisene til BKK. Dessuten er avstanden til SFO 116 miles lenger enn til BKK, uten at det gjør den store forskjellen. Så hvis full buss til BKK ikke tjener penger med de prisene, så lurer jeg på hvordan full buss til SFO kan gjøre bedre butikk?

Dessuten er vel BKK en større Star-HUB enn det SFO er? Eller satser man ikke på videreforbindelser kanskje?

Jeg synes dette er merkelig. Hadde heller ønsket at SAS hadde hyrt inn en ekstra 340 og ekspandert litt i stedet!

BF
Nå er vel fullt hus litt å ta i - kanskje hvis man ser på antall personer ombord i flyet men det fremstår for meg og kameraten min(som jobber i SAS) som jeg reiser med til tider at C-klasse og Øko ekstra fylles opp av ID reisende altså personer på ansatt billetter(skatter og avgifter pluss et lite tillegg for C klasse) - tenk hva det koster å administrere alt dette - da i normert antrekk, hehe.. Ser meget dumt ut til tider(men det er nå et sidespor - jeg har frivillig satt meg på øko ekstra jeg fordi jeg nektet å ha på meg ei billig penbukse fremfor ei dyr jeansbukse, hehe - tullete og gammaldags)

Men SAS ser vel at de ikke har øko muskler til å ta opp kampen østover hvor arbeidskraften er billig og feks Norwegian starter. Kanskje er det lurt, hvem vet. De har jo codeshare som sikkert andre har vært inne på..
Old 27-08-2012, 18:54   #54
Utflyttet
Ute på tur

Default Re: SAS legger ned CPH-BKK?

Quote:
Hvis det er sant at flyene stort sett konstant har vært fulle, og det er svært vanskelig å få bonusseter i C, og det nå visere seg at de likevel ikke tjener nok penger på ruten, så er det jo nesten som en kan begynne å lure på om forumryktene som har gått fra tid til annen om at det nesten bare er ID-pax i C på denne ruten faktisk har en viss grad av sannhet. Med de prisene SAS opererer med, og det belegget det tydeligvis ofte har vært, så kan jeg vanskelig skjønne at det ikke er penger i en slik rute.
Stiller meg bak denne. Jeg har ingen tall, men har opplevd ganske så kollegiale flighter, inklusive å blitt lempet ut av husets beste seter som betalende pax.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 19:25   #55
Skuggenheimer
ScanFlyer Blue

Quote:
Iflg min SAS ansatt så kan han med litt høyere innsats kjøpe seg fast sete i C-klasse en viss tid før avreise på ansatt billett. Det vil jo bla forhindre Bonusreisende(dvs etter mitt skjønn blir egne ansatte ansett foran en bonusreisende - som tross alt har betalt penger inn i systemet)..
Old 27-08-2012, 19:41   #56
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Skuggenheimer View Post
Iflg min SAS ansatt så kan han med litt høyere innsats kjøpe seg fast sete i C-klasse en viss tid før avreise på ansatt billett. Det vil jo bla forhindre Bonusreisende(dvs etter mitt skjønn blir egne ansatte ansett foran en bonusreisende - som tross alt har betalt penger inn i systemet)..
Nei det stemmer ikke. Du får intet annet enn standby på C.

Min erfaring ved selvsyn og delvis annen observasjon er at det oppgraderes veldig mye med oppkjøp (som f.eks. Optiontown) og miles, og jeg har flere ganger sett en halvfull C-kabin bli fylt opp med milesoppgraderinger tett før avgang. Så det er litt varierende ...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 19:49   #57
Tertit54
Scanflyer Green and white

Tertit54's Avatar

Nei, det er ikke SAS-ere på ID biletter som fylller opp disse flyene,

Det som nok er nærmere sannheten er at mange ID reisende er "nødt" til å kjøpe seg en ID-Business billett for i det hele tatt komme på "den listen" over de som KAN komme med et overbooket fly.

ID Business koster ca dobbelt så mye som en ID Turist .
Old 27-08-2012, 19:54   #58
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by Skuggenheimer View Post
Så er enten din ven eller dig fejlinformeret.

At få det til at fremstå som om C er fyldt op med ansatte er meget langt fra virkeligheden. Hvis man rejser på ID på denne rute så er man mere end glad, hvis man får lov at komme med på et klapsæde. Belægningen er normalt meget tæt på 100%, men som det har været fremme flere gange, så er andelen af betalende C-kunder åbenbart ikke tilfredsstillende. At C og Y alligevel er fyldt skyldes oftest point-upgrades og overbooking af economy - ikke ID-pax.

Men konspirationsteorierne lever jo i bedste velgående når det gælder SAS.
Old 27-08-2012, 21:57   #59
FestiVal
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Tertit54 View Post
Nei, det er ikke SAS-ere på ID biletter som fylller opp disse flyene,

Det som nok er nærmere sannheten er at mange ID reisende er "nødt" til å kjøpe seg en ID-Business billett for i det hele tatt komme på "den listen" over de som KAN komme med et overbooket fly.

ID Business koster ca dobbelt så mye som en ID Turist .
Nå har vel en r2 business lavere prioritet enn en r1... Så det stemmer nok ikke.
FestiVal is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 22:05   #60
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Quote:
Originally Posted by FestiVal View Post
Nå har vel en r2 business lavere prioritet enn en r1... Så det stemmer nok ikke.
For lige at gøre en ting HELT klart..du kan IKKE købe en R1 på C, det er kun R2,
og at du har en R1 giver kun plads højere op på en IDliste. ID1 accepteres før ID2..Og der det på fly der forventes udsolgt bliver en ID1 IKKE accepteret.
Og for det andet, så er dette ikke en forum hvor SAS ansattes billetrettigheder bør diskuteres.
hilsen Ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules