![]() |
|
![]() |
#41 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Godt spørsmål, Polaris
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Strengt tatt trodde jeg R1 kunne bekreftes med fast plass -- usikker på om det da går et sete ut av inventory? I alle tilfeller går betalende passasjerer foran.
Og alle ansatte kan vel i utgangspunktet kjøpe både R1 og R2 -- men R1 er dyrere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: May 2009
|
![]()
R1 kalles vel også confirmed standby, og som sagt så er de dyrere.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Onkel reisende kekker
|
![]()
Muligens litt OT, men slike "frynsegoder" finner man jo over alt, særlig i privat næringsliv. Men som nevnt, de som er statlig ansatt har jo en gullkantet avtale igjennom KLP.
Norges Bondelag har noen drøye avtaler på forsikring hos Gjensidige osv. Jeg tror ikke det er mer hysj hysj med ID enn det er med endel andre slike avtaler. Min halvbror jobbet en gang i tiden for Maersk Air og har dermed hatt sin andel ID trips, men dette er mange år siden og andre billettpriser også.. Jeg for min del er ansatt i et forholdsvis stort konsern i Norge og jeg tar det for gitt at de ikke ønsker at jeg går ut med de ansatte fordelene jeg har. Her snakker vi om muligheter på å spare en anseelig bunke tusenlapper ved kjøp av diverse varer og tjenester. Ikke minst helse forsikringsdelen er så bra at jeg ikke tør tenkte på hva den morroa koster.. Uansett, ID, bilordninger, helseforsikring osv. er godt måte å få ansatte i firmaet til å føle seg verdsatt, bruke tjenestene til sitt eget firma og ikke minst bli kjent med hva firmaet holder på med. Jeg oppdaget nettopp at jeg kan kjøpe meg rimelige joggesko igjennom konsernet jeg er ansatt i.. Vips fikk de omsatt et ekstra par joggesko og jeg er en enda litt lykkeligere ansatt.. Flybransjen er absolutt ikke den eneste bransjen her i verden med gode ansatte goder, men litt hysj hysj blir det, siden firmaet ikke ønsker at jeg skal gå ut med det som ikke er så langt unna innkjøpsprisen på joggeskoene mine..
![]() |
#45 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Kan aldri være helt sikker på fast plass. Man har jo mulighet til å kjøpe "vanlige billetter" med rabatt også, men da snakker man HELT annen prisklasse
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Opp igjennom årene har jeg hatt mange diskusjoner rundt ID billetter og et klart felles trekk er at det finnes en nokså klar "forståelse" av hva ID billetter innebærer som er utrolig virkliglighetsfjern og som ikke kan endres uansett hva en forteller om hvordan det virkelig er. Sagt på en humoristisk måte er mange års erfaring med ID reiser en veldig god trening for å reise med Ryanair - selv de værste kundeopplevensene jeg har natt med Ryanair er utrolig mye bedre enn de beste jeg har hatt i CPH som ID reisende (det er absolutt ikke godt å være ikke Dansk ID reisende på Kastrup!!) Denne uken skal den lille italienerinnen til Portland, hun har valget mellom ID reise med Virgin Atlantic som stort sett betyr - Oslo London kvelden før med DY og hotell på LGW eller LHR (DY pluss Buss LGW-LHR pluss Hotell = som regel billigere enn SAS Oslo - London Heathrow) samt at det kan bli litt kort tid på LHR (ID reisende må som regel ta en "OSL Transfer" (hente bagasjen og sjekke inn på nytt). Når det er sagt blir som regel reisen LHR-SFO bedre enn alternativet, med enten Premium Economy eller Upper Class - men dette er også en noe amputert opplevelse, en er også standby på valg av mat og skal takke nei til diverse ameneties. Så er det SFO - PDX med Alaska og totalen tur - retur blir ganske nøyaktig det en "normalpris" med Lufthansa koster, men med en del mere komplisert reise (forutsatt at LH klarer transfer i FRA til SEA flighten - muligens ny rullebane hjelper). Bagasje er fort en ny dimensjon med ID Reiser, her blir man fort atskillt for lange tider, ja sågar noen selskaper ettersender IKKE ID bagasje så en kan risikere å selv måtte reise for å hente bagasjen. ID reiser betyr også at den korteste ruten ikke alltid er tilgjengelig, vi endte opp med å reise fra Seattle til Buenos Aires 2 ganger via San Francisco og Paris - eller en natt på flyplassen i Lima Peru med knatrende maskingevær fra kamper mellom opprørspoliti og demonstranter/opprører som "bakgrunnsmusikk" (LAN Chile satte inn en A320 som erstattning for 767-300). jeg tror det er mye som kan fortelles, men at en også bør respektere at det er ting som på linje med andre avtaler i samfunnet som ikke nødvendigvis må diskuteres.
![]() |
![]() |
#47 | ||
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Quote:
Alt ifølge ansinnitet. Dvs at en med dårlig ansinnitet i prinsipp kan betale seg lenger frem i køen ved å kjøpe en R1 fremfor en R2. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Ute på tur
|
![]()
Men de som sammenligner dette med bankansattes bedre lånerammer eller andre bankersrabatter gjør vel en feil sammenligning, skulle bankansatte hatt samme betingelser som ID-billetter så ville det vel fungert noe slikt:
"Beklager, denne måneden må De nok dekke huslånet av egne lommepenger, banken har allerede lånt ut pengene til noen andre, og de pengene vi hadde til overs gikk til noen i kantinen som også har huslån her, men som betaler 2% mer rente. Prøv igjen neste måned, evt se om du kan ta opp et billån denne måneden." Jeg er ikke, og har aldri, misunnet noen tilgangen på ID-billetter, jeg har bare stusset over denne trangen til at det virker komplett verboten å prate om. Jeg er klar over at det står i kontrakter og slikt, men det er mye rart som står i folks kontrakter som man ikke holder kjeft om. -A |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Onkel reisende kekker
|
![]() Quote:
At det skal være så fordømt hemmelig er en annen sak. Men nå skal vi ikke skjønne alt og arbeidsdagen min er snart over, så da får det heller være!
![]() |
![]() |
#50 | |
ScanFlyer Virgin
|
![]() Quote:
Kan vi ikke bare koke dette ned til at det står spesifisert i diverse kontrakter at man ikke skal diskutere dette? (selv har jeg sett det skrevet, men aldri skrevet under på noe, men man huker jo av på at man aksepterer diverse vilkår når man booker, så det står vel kanskje der...). Og hvorfor er det så teit å forholde seg til det som står skrevet i avtalen mellom en selv og arbeidsgiver? Hvorfor må det krangles på alt? En regel er en regel, og det er ganske kjedelig for dem som holder seg til den å se at andre plaprer i vei med ting det skal holdes kjeft om. Når det er sagt så er vel kaninen allerede ute av gryta for mange år siden, så hva er poenget... Jaja, det var dagens rant fra meg :-) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Hvis det er sant at flyene stort sett konstant har vært fulle, og det er svært vanskelig å få bonusseter i C, og det nå visere seg at de likevel ikke tjener nok penger på ruten, så er det jo nesten som en kan begynne å lure på om forumryktene som har gått fra tid til annen om at det nesten bare er ID-pax i C på denne ruten faktisk har en viss grad av sannhet. Med de prisene SAS opererer med, og det belegget det tydeligvis ofte har vært, så kan jeg vanskelig skjønne at det ikke er penger i en slik rute.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Uansett, jeg synes det er trist om denne ruten skal legges ned. BKK er litt gateway til sydøsten og det er trist om SK ikke skal være representert der. Men de emosjonelle kreftene taper forståelig nok for kapitalen i slike spørsmål. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Men SAS ser vel at de ikke har øko muskler til å ta opp kampen østover hvor arbeidskraften er billig og feks Norwegian starter. Kanskje er det lurt, hvem vet. De har jo codeshare som sikkert andre har vært inne på..
![]() |
![]() |
#54 | |
Ute på tur
|
![]() Quote:
-A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#56 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Min erfaring ved selvsyn og delvis annen observasjon er at det oppgraderes veldig mye med oppkjøp (som f.eks. Optiontown) og miles, og jeg har flere ganger sett en halvfull C-kabin bli fylt opp med milesoppgraderinger tett før avgang. Så det er litt varierende ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Nei, det er ikke SAS-ere på ID biletter som fylller opp disse flyene,
Det som nok er nærmere sannheten er at mange ID reisende er "nødt" til å kjøpe seg en ID-Business billett for i det hele tatt komme på "den listen" over de som KAN komme med et overbooket fly. ID Business koster ca dobbelt så mye som en ID Turist .
![]() |
#58 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
At få det til at fremstå som om C er fyldt op med ansatte er meget langt fra virkeligheden. Hvis man rejser på ID på denne rute så er man mere end glad, hvis man får lov at komme med på et klapsæde. Belægningen er normalt meget tæt på 100%, men som det har været fremme flere gange, så er andelen af betalende C-kunder åbenbart ikke tilfredsstillende. At C og Y alligevel er fyldt skyldes oftest point-upgrades og overbooking af economy - ikke ID-pax. Men konspirationsteorierne lever jo i bedste velgående når det gælder SAS.
![]() |
![]() |
#59 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
og at du har en R1 giver kun plads højere op på en IDliste. ID1 accepteres før ID2..Og der det på fly der forventes udsolgt bliver en ID1 IKKE accepteret. Og for det andet, så er dette ikke en forum hvor SAS ansattes billetrettigheder bør diskuteres. hilsen Ole |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvorfor kjøper ikke Norwegian og SAS billetter hos hverander? (splittet) | LN-VLE | Småprat | 60 | 05-07-2017 18:21 |
ID-billetter | bamseh | Småprat | 60 | 10-08-2016 22:01 |
Hysj Hysj... Hva skal vi finne på neste år?? Trenger din hjelp | Tommy777 | Flyforum | 148 | 11-06-2010 15:33 |
DY-billetter | LN-JEJ | Flyforum | 4 | 16-09-2007 23:37 |