Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 26-03-2011, 18:08   #41
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Default Re: Gratis frokost? SAS servicekonsept

Tror ikke man skal nedgradere folks følelse av service, imøtekommenhet og gjestfrihet til å kalle det "en brødskalk og 2 dl cola". Lufthansa er populære i Norge, og blant de jeg kjenner har selskapet en langt høyere stjerne enn SAS. Trolig er det ikke verdien av rundsktykket og to-tre flakser øl som er det viktige, men følelsen av at man får noe "ekstra" ved å velge LH fremfor SAS, Noreweian og Ryanair.

Kommer noen hjem til deg og du ikke tilbyr kaffe, en øl eller noe reagerer ikke folk negativt på dette fordi de synes at det er så viktig med denne koppen med kaffe, men på at man ikke gjør det som er forventet. Av et fullserviceselskap regner de fleste med å få noe (i alle fall de som ikke har flydd SAS mange ganger).
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2011, 18:17   #42
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Det som derimot er veldig interesant er at de som er mest missfornøyd og klager mest er de som betaler klart minst for sin billett.
De som betaler minst og reiser minst.

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Tror ikke man skal nedgradere folks følelse av service, imøtekommenhet og gjestfrihet til å kalle det "en brødskalk og 2 dl cola". Lufthansa er populære i Norge, og blant de jeg kjenner har selskapet en langt høyere stjerne enn SAS. Trolig er det ikke verdien av rundsktykket og to-tre flakser øl som er det viktige, men følelsen av at man får noe "ekstra" ved å velge LH fremfor SAS, Noreweian og Ryanair.
Tja, du kan jo snu det hele opp ned. Med full flex økonomibillett hos SAS får man servering av både mat og drikke, inkludert champagne, samt fast track.
Hva får du når du har samme billett-type hos Lufthansa? 2dl cola og en brødskalk. Champagne serveres ikke i C engang.

Beklager at dette blir noe OT, men denne saken har flere sider.
Mange kan gjerne mene at SAS er bare dritt, men jeg tror de som legger igjen litt penger i selskapet er ganske fornøyde.
Jeg skal ta en OBJEKTIV sammenligning i løpet av kommende uke. Drar til Hanover med SAS i morgen, retur fredag, Hanover igjen neste søndag med Lufthansa.

Last edited by Dag Viking; 26-03-2011 at 18:27.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2011, 18:30   #43
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post

Tja, du kan jo snu det hele opp ned. Med full flex økonomibillett hos SAS får man servering av både mat og drikke, inkludert champagne, samt fast track.
Hva får du når du har samme billett-type hos Lufthansa? 2dl cola og en brødskalk. Champagne serveres ikke i C engang.

Beklager at dette blir noe OT, men denne saken har flere sider.
Mange kan gjerne mene at SAS er bare dritt, men jeg tror de som legger igjen litt penger i selskapet er ganske fornøyde.
Man behøver ikke å verken reise så lite eller betale så lite for å reagere negativt på at man må betale for et glass vann om bord hos SAS. Man kan tvert imot reise ganske mye og ha betalt ganske mye for billetten.

De fleste reiser økonomi, og det var vel først og fremst det som var temaet der. Men jeg skjønner jo at jeg reiser så lite, legger igjen så lite penger og betaler så lite at jeg ikke er berettiget å ha noen mening, og kanskje er jeg ikke en gang verdig til å fly med dem
Old 26-03-2011, 18:54   #44
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Default Re: Gratis frokost?

Quote:
Dette stemmer ikke:
-SAS har gratis servering på langruter.
-SAS har servering i både Y og C på Europaruter.

I M er det BOB, som etter min mening er bedre enn det skrale man får servert gratis hos KLM, Air France, Lufthansa og Swiss. Skal man først servere noe, får det være noe man har lyst til å spise.
Er fullstendig klar over SKs servicekonsept. Men jeg snakket om ECO på intracontinentale ruter. Du må gjerne mene BOB er best, men de fleste er uenige med deg, hadde folk flest foretrukket BOB ville LH, LX, AF, KL, OS og alle andre innført dette forlengst ¨

Hva mener du forresten er så bra med det SAS selger? Sist jeg reiste SK kjøpte jeg en brødblings som smakte helt forferdelig, mye dårligere enn det man får servert hos de andre selskapene du nevner over her.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2011, 19:11   #45
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
Er fullstendig klar over SKs servicekonsept. Men jeg snakket om ECO på intracontinentale ruter. Du må gjerne mene BOB er best, men de fleste er uenige med deg, hadde folk flest foretrukket BOB ville LH, LX, AF, KL, OS og alle andre innført dette forlengst ¨
Hvis du snakker om ECO på intracontinentale(?) ruter, så er det greit om du presiserer det så man kan sammenligne epler og epler.
Sett fra den andre siden, hvis BOB var så ille, hvorfor har også Skandinavias mest suksessrike flyselskap siste årene det??
BOB fordrer en viss kvalitet på maten, så kanskje bare jeg har vært heldig når jeg synes det jeg har fått har vært bra. Stort sett blir det champis og chips bak gardinen

Quote:
Hva mener du forresten er så bra med det SAS selger? Sist jeg reiste SK kjøpte jeg en brødblings som smakte helt forferdelig, mye dårligere enn det man får servert hos de andre selskapene du nevner over her.
Det jeg har kjøpt som BOB hos SAS har vært bra, det jeg har fått siste årene hos KL, LX og LH har stort sett vært slik at det har blitt en bit og det var det. Det beste med BOB er at man kan velge hva man vil ha, snack, sjokolade eller litt mat.
Mine kommentarer er ut fra det jeg har fått servert.
Old 26-03-2011, 22:39   #46
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Det som derimot er veldig interesant er at de som er mest missfornøyd og klager mest er de som betaler klart minst for sin billett.
Quote:
Vet dere i kabinen hva jeg som kunde har betalt for billetten?

Jeg klager ikke på SAS sin servering, men jeg synes man gjerne kunne ha en noe mer systematisk opplegg (jfr. tidligere kommentarer). Forøvrig reiser jeg som oftest på billigst mulig billett.

Jeg synes også det blir litt hummer & kanari sammenlikninger. De som reiser på dyre billetter (Y+ og C) er i en litt annen situasjon enn de som reiser i økonomi. Jeg har inntrykk av at mange kommentarer dreier seg om økonomi, og ikke Y+ og C, selv om det ikke er eksplisitt nevnt.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2011, 23:03   #47
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Vet dere i kabinen hva jeg som kunde har betalt for billetten?

Jeg klager ikke på SAS sin servering, men jeg synes man gjerne kunne ha en noe mer systematisk opplegg (jfr. tidligere kommentarer). Forøvrig reiser jeg som oftest på billigst mulig billett.

Jeg synes også det blir litt hummer & kanari sammenlikninger. De som reiser på dyre billetter (Y+ og C) er i en litt annen situasjon enn de som reiser i økonomi. Jeg har inntrykk av at mange kommentarer dreier seg om økonomi, og ikke Y+ og C, selv om det ikke er eksplisitt nevnt.
Vi vet ikke alltid hva folk betaler for billettene sine, men mange er veldig stolte av å fortelle hva de har betalt. Spesielt når man sier "jeg har betalt over 400,- kroner for billetten og at dere ikke gir meg en brusboks engang er bare for dårlig"

Men nei, vi ser ikke hva den enkelte passasjer betaler.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2011, 23:05   #48
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:

Om du kjøper noe ombord på en hvilken som helst SAS flight, og det du kjøper ikke holder mål. Da klager du og får pengene igjen.
Innimellom så gjør man feil, produksjonen er feil, eller smaken stemmer overhodet ikke overens med det som leveres.
Da klager man! På en skikkelig måte, og noe vil faktisk bli gjort med det.
Old 26-03-2011, 23:10   #49
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Man behøver ikke å verken reise så lite eller betale så lite for å reagere negativt på at man må betale for et glass vann om bord hos SAS. Man kan tvert imot reise ganske mye og ha betalt ganske mye for billetten.

De fleste reiser økonomi, og det var vel først og fremst det som var temaet der. Men jeg skjønner jo at jeg reiser så lite, legger igjen så lite penger og betaler så lite at jeg ikke er berettiget å ha noen mening, og kanskje er jeg ikke en gang verdig til å fly med dem
Dette er 2 idiotiske kommentarer i en.
Om du ber om et glass vann på SAS så får du dette. Men du må kanskje vente noen minutter da dette ikke er noe vi har med på vognen. Men der ALDRI noe problem å få et glass vann på noen SAS flight.
Opplever du noe annet, send meg en PM med flight nummer og dato.

Alle som er passasjerer er viktige, så enkelt er det faktisk.
Forstår at du setter det på spissen her, men det blir faktisk for dumt.
Det jeg påpeker er at det ofte er de som betaler minst for billetten er de som klager mest på service. Det er et tankekors synes jeg, men alikavel viktige kunder. Skulle bare ønske at denne gruppen passasjerer kunne komme med mer konstruktive tilbakemeldinger, og ikke bare dritt.
Old 26-03-2011, 23:12   #50
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

For øvrig synes jeg frokost-tilbudet til SAS er mye verdt, selv om jeg sjelden flyr på den tiden (heldigvis). Og når det kommer til servering BOB synes jeg det er kjekt at SAS tilbyr dette f.eks. OSL-AES, slik at man kan få seg en drikke (ØL). Men jeg skjønner at mange som reiser ofte og på forretningsreiser foretrekker å ha det stille og fredelig på en slik kort distanse, slik som konkurrenten har.
Old 26-03-2011, 23:20   #51
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Skulle bare ønske at denne gruppen passasjerer kunne komme med mer konstruktive tilbakemeldinger, og ikke bare dritt.
Sist jeg fløy på betalt billett med SAS betalte jeg 644,- for en reise TOS-OSL. Jeg klaget ikke i det hele tatt, og var i grunnen veldig fornøyd med turen... Det samme på returen, hvor jeg riktignok fløy på flex billett, men hvor gatepersonalet klarte å booke meg om til en tidligere avgang. Der måtte jeg imidlertid flytte meg for å skaffe en familie seter ved siden av hverandre. Som takk for å være fleksibel fikk jeg alt jeg ville ha "on the house". Jeg satte stor pris på tilbudet, men var tilfreds med en kopp kaffe...

Jeg flyr også veldig ofte på billige billetter, men må vel innrømme at jeg egentlig forventer det samme om jeg flyr på billige billetter som på flex (innenlands, vel og merke). Hvis SAS mener at man skal få mindre på billige (økonomiklasse-) billetter enn på dyrere så regner jeg med at de gjør det klart for oss reisende.
Old 26-03-2011, 23:32   #52
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Litt OT kan det nevnes at jeg for litt tid tilbake ble utsatt for en forsinkelse på en kveldsavgang fra AES. Vi måtte sågar bytte fly pga fugl i motoren på den opprinnelige innkommende maskina. Det var som vanlig servering, BOB, men flyvertinnene valgte å ikke kreve betaling av de som bestilte vin etc (det var ytterst få), en ekstraservice som blir lagt merke til. Ikke nødvendigvis fordi man sparer 40 kroner, men fordi man føler at det er service og en forstålse for passasjerens behov for en vin i en sådan stund.
Old 26-03-2011, 23:46   #53
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Sist jeg fløy på betalt billett med SAS betalte jeg 644,- for en reise TOS-OSL. Jeg klaget ikke i det hele tatt, og var i grunnen veldig fornøyd med turen... Det samme på returen, hvor jeg riktignok fløy på flex billett, men hvor gatepersonalet klarte å booke meg om til en tidligere avgang. Der måtte jeg imidlertid flytte meg for å skaffe en familie seter ved siden av hverandre. Som takk for å være fleksibel fikk jeg alt jeg ville ha "on the house". Jeg satte stor pris på tilbudet, men var tilfreds med en kopp kaffe...

Jeg flyr også veldig ofte på billige billetter, men må vel innrømme at jeg egentlig forventer det samme om jeg flyr på billige billetter som på flex (innenlands, vel og merke). Hvis SAS mener at man skal få mindre på billige (økonomiklasse-) billetter enn på dyrere så regner jeg med at de gjør det klart for oss reisende.
Du skal forvente skikkelig service, og det skal leveres. Om det ikke gjør det så håper jeg alle tar seg tid til å sende tilbake melding.
Mitt peong var at mange som er missfornøyde, ikke gjør det. De heller bare frustrasjon ut over crew. Greit det, men de fleste crew får ikke gjort så veldig mye med dette.

Servicen man opplever innenfor de ulike klassene skal være lik, uansett.
Men som jeg har påpekt så er det oftere en høyere forventning fra passasjerer med de billigste billettene. Dette gjelder naturligvis ikke de fleste, som er hyggelige takknemmlige mennesker som er med på å gjøre min jobb til verdens beste.
Noe også de positive tilbakemeldingene som kommer inn gjør i stor grad, både her, direkte ombord og i ettertid fra pax personlig.
Old 27-03-2011, 00:06   #54
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Quote:
Dette er 2 idiotiske kommentarer i en.
Om du ber om et glass vann på SAS så får du dette. Men du må kanskje vente noen minutter da dette ikke er noe vi har med på vognen. Men der ALDRI noe problem å få et glass vann på noen SAS flight.
Opplever du noe annet, send meg en PM med flight nummer og dato.

Alle som er passasjerer er viktige, så enkelt er det faktisk.
Forstår at du setter det på spissen her, men det blir faktisk for dumt.
Det jeg påpeker er at det ofte er de som betaler minst for billetten er de som klager mest på service. Det er et tankekors synes jeg, men alikavel viktige kunder. Skulle bare ønske at denne gruppen passasjerer kunne komme med mer konstruktive tilbakemeldinger, og ikke bare dritt.
Vel, nå har jeg ved selvsyn sett en tysker (som vel er vant med LH) bedt om vann, har fått beskjed om at det koster 20 NOK, og blitt overrasket. Men jeg er klar over at jeg kan få et glass vann hvis jeg av medisinske grunner må ha dette...

Som nevnt av flere - det er for så vidt ikke praksisen i seg selv som er så ille, men det er det uforutsigbare.

Ellers synes jeg det er litt dumt å kalle kommentarene for "idotiske", da det er slik jeg som passasjer opplever det. At det ser annerledes ut fra en kabinansatt sin posisjon forstår jeg imildertid veldig godt.
Old 27-03-2011, 13:54   #55
Edricson
ScanFlyer Blue

Quote:
Det var som vanlig servering, BOB, men flyvertinnene valgte å ikke kreve betaling av de som bestilte vin etc (det var ytterst få), en ekstraservice som blir lagt merke til. Ikke nødvendigvis fordi man sparer 40 kroner, men fordi man føler at det er service og en forstålse for passasjerens behov for en vin i en sådan stund.
Denslags ting er SK (og sikkert de aller fleste andre) gode på. En gang ble jeg utsatt for at flyet ikke kunne lande på TOS grunnet uvær, og siden det var klokken ett om natta valgte de å reise hele veien tilbake til OSL. På turen ned ga crewet bort alt de hadde igjen i galley av både mat og drikke, helt gratis .
Nada...
</small>
Edricson is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2011, 14:44   #56
SAS CC
ScanFlyer Blue

Først og fremmest vil jeg sige, at jeg ikke selv er stor fan af vores BOB. Det falder ikke heldigt sammen med "Service And Simplicity", som SAS dikterer servicekæden efter.

Hvis det stod til mig, lagde vi Economy og Economy Extra sammen i EN serviceklasse, men stadig som to billettyper, hvor Extrabilletten ville beholde alle fordelene som fleksibilitet, Fast Track, flere bonuspoints, sent fremmøde i gaten og seating forrest i Economykabinen. (Der er ingen, der skal bilde mig ind, at vores forretningsrejsende booker billet i Y Class pga maden ombord). Alle passagerer bag gardinet ville så modtage samme inflight service. Et mere tidssvarende og basic oplæg alt efter rute/flyvetid. Væk med BOB og ind med en crossiant, bagel, lille sandwich eller bolle, en kop kaffe, vand og juice. Efter kl 9.30 mulighed for en øl eller vin og måske en cognac eller wiskey. I øvrigt indeholder en Extrabillet hos SAS flere fordele end en tilsvarende Flexbilet hos Swiss og Lufthansa.

Så altså, Business, Extra og Economybilletter kan boostes på samme sæt som i dag på de fordele der findes inden for hver gruppe og harmonisering på tværs af indenrigs, intrascan, Europa og Intercont.
SAS CC is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2011, 17:55   #57
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Veldig lite forståelse av at om du betaler 4-500 kroner for en billett til et sted i Europa, så er ikke alt innkludert. man forventer å skulle betale null og niks, men forventer full service, helst i porselen og business stol.
Dette opplever vi hver eneste dag når vi er ute og jobber i kabinen.
Her er Nordmenn helt klart overrepresentert.
Nå er det vel ikke mange som betaler 4-500 kroner for en billett med SAS i Europa....de destinasjonene hvor SAS prisene kommer ned i 400-500 kroner så selges det vel maks 5-10 billetter til den prisen....så selv om Bjarne bi-billig skryter av sin 400 kroners billett, så sitter det svært mange av dine kunder som tildels har betalt betydelig mere og selv om de ikke klager på samme måte Bjarne...så er det vel ikke sikkert at de synes dette er så veldig bra.....

På "mine" strekninger og tider (OSL-LHR-OSL og OSL-MAN-OSL) - har jeg ennå til gode å finne envei til under NOK 2000 - har vært oppe i over NOK 3000 på mange SK511 fremdeles Economy og BOB....så hva gjestene dine betaler er nok langt mere enn hva vår "venn" Bjarne Billig skryter av....
Old 27-03-2011, 18:07   #58
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
På "mine" strekninger og tider (OSL-LHR-OSL og OSL-MAN-OSL) - har jeg ennå til gode å finne envei til under NOK 2000 - har vært oppe i over NOK 3000 på mange SK511 fremdeles Economy og BOB....så hva gjestene dine betaler er nok langt mere enn hva vår "venn" Bjarne Billig skryter av....
Dette er vel litt OT, men skitt au...
Hva angår OSL-MAN så synes det som om flyene jevnt over er nokså fulle. I midtukedager kan man nok finne gode priser, men sist jeg fløy den veien endte jeg opp med å betale kun 3-400 kr ekstra for å få økonomi ekstra (og det hele veien til TOS) - da var mao. billigste økonomiklassebillett en vei til den nette sum av ca kr 3700,-.
Old 02-04-2011, 18:11   #59
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
I går opplevde jeg akkurat det jeg skrev om. Hadde billett booket i Y med Lufthansa. Fikk standard økonomiservering, en elendig baguett som jeg tok et bit av, og en grei vin i plastglass. Jeg valgte bort å fly via Frankfurt og tilbake til Oslo med SAS pga senere ankomst-tid, men er ikke i tvil om at produktet ombord er bedre hos SAS i Y. Mat man faktisk kan spise, champis fra skikkelige glass osv.

Quote:
Originally Posted by SAS CC View Post
Først og fremmest vil jeg sige, at jeg ikke selv er stor fan af vores BOB. Det falder ikke heldigt sammen med "Service And Simplicity", som SAS dikterer servicekæden efter.

Hvis det stod til mig, lagde vi Economy og Economy Extra sammen i EN serviceklasse, men stadig som to billettyper, hvor Extrabilletten ville beholde alle fordelene som fleksibilitet, Fast Track, flere bonuspoints, sent fremmøde i gaten og seating forrest i Economykabinen. (Der er ingen, der skal bilde mig ind, at vores forretningsrejsende booker billet i Y Class pga maden ombord). Alle passagerer bag gardinet ville så modtage samme inflight service. Et mere tidssvarende og basic oplæg alt efter rute/flyvetid. Væk med BOB og ind med en crossiant, bagel, lille sandwich eller bolle, en kop kaffe, vand og juice. Efter kl 9.30 mulighed for en øl eller vin og måske en cognac eller wiskey. I øvrigt indeholder en Extrabillet hos SAS flere fordele end en tilsvarende Flexbilet hos Swiss og Lufthansa.

Så altså, Business, Extra og Economybilletter kan boostes på samme sæt som i dag på de fordele der findes inden for hver gruppe og harmonisering på tværs af indenrigs, intrascan, Europa og Intercont.
Et veldig bra innspill. Håper SAS går for dette. Kostnaden vil være litt høyere for catering, men kanskje man har mulighet for å tjene inn litt ekstra pga flere bookinger i C. Dessuten hadde flere passasjerer i M blitt fornøyde når de fikk en gratis kjeks og en slurk vann.

Posting Rules