Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 07-10-2005, 12:33   #41
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Default Re: Norge er KLM`s 4. største marked...

Quote:
Originally posted by PP
Lidt groft sagt er KLM´s satsning på mange regionale lufthavne i Norge negativ i forhold til udviklingen af OSL. Men man skal måske bare være norsk for at forstå dette forhold til KLM?
SAS' villighet til å satse på intercontinentalt fra Norge var ikke veldig mye større før KLM kom inn på markedet for fullt i Norge heller. Hadde ikke KLM vært så store her, hadde SAS likevel sluset paxen via CPH.
Et annet spørsmål er jo selvsagt i hvilken grad KLM ville mistet pax hvis det eksisterte en direkterute intercontinentalt?

Men ellers så ser jeg poenget ditt, men svaret er litt mer sammensatt enn du vil ha det til.
Old 07-10-2005, 14:23   #42
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Med SAS Braathens så er det jo slutt på å sette CPH i førersetet...
EB is online now   Reply With Quote
Old 07-10-2005, 14:28   #43
DY
ScanFlyer Dusty

Ja det stemmer jo - noe passasjertallene tydelig viser at kundene setter pris på. Synd SAS Braathens ikke får langruter......tror det kanskje hadde vært smart av SAS
DY is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2005, 14:29   #44
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Enig!!! Gi de noen A330-200!!!
Old 07-10-2005, 14:32   #45
DY
ScanFlyer Dusty

Er seriøs om dette. Tror SAS gruppen hadde fått et langt mer positiv feedback fra nordmenn om SAS Braathens hadde startet langruter. (Uten at vi nå skal starte en debatt om langruter fra CPH).
Dessverre er det vel mer ordningene internt i SAS Braathens som gjør dette vanskelig...crew, ansienitet, hvem som skal få lov å fly langruter etc....

Men tror det hadde vært smart Tenk nytt!!
DY is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2005, 14:33   #46
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Men for all del - bygg på suksessene fra tidligere år!!!
Old 07-10-2005, 14:55   #47
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

pp:

JA, intercontinentale ruter fra OSL med SAS hadde vært det beste, desverre har vel de aller fleste mistet troen på dette etter 60 år.

Du mener tydeligvis at alternativene er direkte langruter fra OSL eller KLM via AMS, det er jo ikke det som er tilfelle! Det står mellom SAS/CPH eller KLM/AMS.

Jeg skjønner ikke logikken din i at valget av KLM/AMS foran SAS/CPH undergraver langruter fra OSL, i begge tilfellene ledes jo trafikken til utenlandske hub'er.
Og da er det bare naturlig at man velger det alternativet som er billigst eller medfører færrest flybytter, og det er veldig ofte KLM/AMS i begge tilfellene. Og DERFOR er vi så glade i KLM, de tilbyr et alternativ som langt på vei er bedre enn det SAS tilbyr.

Du kan ikke seriøst at nordmenn lojalt skal betale dyrt for å reise med SAS via CPH, i håp om at SAS en dag skal "belønne" oss med en langrute? Get real, det er SAS vi snakker om her... slik det selskapet drives i dag hadde de ikke visst hva kundene ønsket om de så leide inn alle konsulentselskapene i verden.

Personlig er jeg ikke så sikker på at langrutemarkedet fra OSL er så stort, ettersom folk bor spredt, og uansett må bytte fly et sted for å komme seg ut i verden. Om man må bytte på AMS eller OSL tror jeg faktisk folk flest gir blanke blaffen i.
Old 07-10-2005, 15:10   #48
PP
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by LCH
pp:

JA, intercontinentale ruter fra OSL med SAS hadde vært det beste, desverre har vel de aller fleste mistet troen på dette etter 60 år.

Du mener tydeligvis at alternativene er direkte langruter fra OSL eller KLM via AMS, det er jo ikke det som er tilfelle! Det står mellom SAS/CPH eller KLM/AMS.

Jeg skjønner ikke logikken din i at valget av KLM/AMS foran SAS/CPH undergraver langruter fra OSL, i begge tilfellene ledes jo trafikken til utenlandske hub'er.
Og da er det bare naturlig at man velger det alternativet som er billigst eller medfører færrest flybytter, og det er veldig ofte KLM/AMS i begge tilfellene. Og DERFOR er vi så glade i KLM, de tilbyr et alternativ som langt på vei er bedre enn det SAS tilbyr.

Du kan ikke seriøst at nordmenn lojalt skal betale dyrt for å reise med SAS via CPH, i håp om at SAS en dag skal "belønne" oss med en langrute? Get real, det er SAS vi snakker om her... slik det selskapet drives i dag hadde de ikke visst hva kundene ønsket om de så leide inn alle konsulentselskapene i verden.

Personlig er jeg ikke så sikker på at langrutemarkedet fra OSL er så stort, ettersom folk bor spredt, og uansett må bytte fly et sted for å komme seg ut i verden. Om man må bytte på AMS eller OSL tror jeg faktisk folk flest gir blanke blaffen i.
Jeg kan godt følge din argumentation - men jeg snakker ikke om at valget af KLM foran SAS undergraver markedet for langruter. Derimod at begge selskaber har samme mission - at føde pax. til deres respektive hubs. Min pointe er blot at et Norge med KLM kun på OSL måske havde medført et større økonomisk potentiale for at oprette langruter ud af OSL. Så kan det jo altid diskuteres om det er SAS der har lukket dem ind på markedet pga. af manglende satsning m.v.

Jeg er ikke i tvivl om at KLM tilbyder et godt produkt fra mange lufthavne i Norge og at der blandt kunderne er tilfredshed med at kunne nå mange destinationer i verden (langt flere end via CPH) via et enkelt flybytte i AMS.

Men at folk der skriger op om flere interkontinentale ruter fra OSL og samtiddig skamroser KLM for deres stasning på det norske marked med at føde pax. via AMS har jeg svært ved at forstå.

Et fint ord som kausalitet kunne nogen måske lære noget af. :

PP is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2005, 15:18   #49
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Jeg hadde redigert inn noe nytt i posten min, men siden du hadde quotet den gamle forandret jeg det tilbake, og skriver det jeg hadde redigert inn her:

For oss som bor i Oslo/det sentrale østlandsområdet hadde det selvsagt vært fint med direkte langruter fra OSL, men i motsetning til hva mange her nede tydeligvis tror, så er det flere nordmenn bosatt utenfor det sentrale østlandsområdet enn innenfor. Dette betyr at man uansett må bytte fly for å komme seg ut i verden, og om det skjer på OSL, CPH eller AMS tror jeg folk gir blanke blaffen i.

Jeg er med andre ord ikke så sikker på at langrutemarkedet fra OSL er så stort, men det har jeg heller aldri lklaget over.
Old 07-10-2005, 15:59   #50
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Enig LCH!!
Old 07-10-2005, 16:05   #51
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Quote:
Originally posted by DY
Quote:
Originally posted by PP
I rest my case! Jeg får ikke rigtig svar på det jeg gerne vil!

Det jeg efterspørger er et svar i forhold til den positive holdning til KLM blandt dette forums deltagere - ikke så meget generelt blandt den norske befolkning!

Mange her ser KLM og deres satsning som et meget positivt element på det norske marked - at man så samtidig brokker sig over at der ikke er flere interkontinentale ruter fra OSL har jeg bare svært ved at forstå. De fleste fornuftige mennesker må vel give mig ret i at KLM´s mange flyvninger til Norge er med til at mindske potentialet for flere interkontinentale ruter ud af OSL!

Lidt groft sagt er KLM´s satsning på mange regionale lufthavne i Norge negativ i forhold til udviklingen af OSL. Men man skal måske bare være norsk for at forstå dette forhold til KLM?
Jeg har aldri vært mere enig med deg!!!!!!

Virker ikke som du forstår svaret mitt heller. Jeg får svare nok en gang.. og bruke klipp/lim-funskjonen.
Jeg er mer positiv til KLM enn SAS fordi:
KLM tilbyr langt flere ruter ut fra AMS enn SAS gjør ut fra CPH med dertil bedre connections.
KLM har turt å satse på det norske markedet, noe jeg ikke har inntrykk av at SAS gjør.
KLM har jetfly til AMS
SAS endrer servicekonsept like ofte som noen skifter sengetøy
SAS har ingen gratis servering i økonomiklasse
SAS tilbyr riktignok bonuspoeng,men så lite på økonomiklasse at det for 95% av de reisende har liten prakstisk betydning.
Synes nesten ikke SAS fremstår som mer norsk i mine øyner enn KLM

Jo det er riktig at om flere bruker KLM så undergraver det direkteruter fra OSL. Men om SAS virkerlig tror at passasjerene FØRST vil slutte å fly KLM...og så vente et par år og håpe at SAS skal starte langruter fra OSL? Ikke merkelig SAS drøyer med satsingen fra Norge om det er tilfelle. Tilbudet og rutenettet fra SAS må komme først! Og så langt har vel SAS kun lagt ned langruter fra OSL. Blir som å få folk til å reise kollektivt i stedenfor å ta bilen til jobb....det vil neppe skje i stror grad før kollektivtilbudet ER der og er et godt alternativ.....selv om den norske Stat tror at bare vi bruker nok med avgifter på bilen så vil det skje av seg selv.....
Old 07-10-2005, 16:20   #52
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
Originally posted by ...

KLM har turt å satse på det norske markedet, noe jeg ikke har inntrykk av at SAS gjør.

SAS Group viste vel ved kjøpet av Braathens og wf at de satser på Noreg....

edit + wf ...
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2005, 06:18   #53
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Quote:
Originally posted by TOS
Quote:
Originally posted by Superhai
Det er klart at KLM har et bedre tilbud med sin ene direkte-destinasjon i fra Norge.
?
KLM har bare en direktedestinasjon FRA Norge, dvs. Amsterdam
Old 08-10-2005, 06:45   #54
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Godt poeng... Norwegian og SAAS Braathens har langte bedre rutekart...
Old 08-10-2005, 07:02   #55
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally posted by EB
Godt poeng... Norwegian og SAAS Braathens har langte bedre rutekart...
Men ikke med 1-stop....
Old 08-10-2005, 07:02   #56
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Nope - det er non-stop som gjelder!!!
Old 08-10-2005, 07:03   #57
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Så du flyr bare dit du kan fly nonstop?
Old 08-10-2005, 07:11   #58
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Nei...til Seattle er jeg mer enn happy med noen timer i København...:
Old 08-10-2005, 07:16   #59
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Nå er ikke jeg en tilhenger av KLM, snarere tvert i mot. Både på intra-europeisk og intercontinentalt er KLM det kjipeste jeg har fløyet med. Jeg bruker gjerne både ekstra tid og penger på å fly med SAS og partnere, men jeg er heller ikke den gjennomsnittsreisende i Norge. Jeg vil anta at i 80-90% av tilfellene er KLM billigere, og dette er spesielt merkbart om man vil ha en fleksibel billett, eller bestiller kort tid i forveien. Dessuten har KLM en stor fordel ved 1-stop, der SK må ha 2-stop. Dette stjeler som regel 2-4 timer ekstra på en reise.

Det ble tidligere sagt at KLM ikke har reduserte satser for bonuspoeng, det stemmer ikke. Noen bookingklasser gir 25% hos KL/AF. Det som gjør at jeg er en veldig fornøyd FB-medlem er ubegrenset med oppgraderinger innenlands i USA. UA kunne tilby det samme til økonomi plus, men det er ikke helt det samme.

Jeg har fremdeles en del poeng hos SK, så det er ikke snakk om hvis, men når jeg tar min neste intercontinentale reise med SK og bruker litt poeng på oppgradering ( fra ARN selvsagt, jeg reiser definitivt ikke via CPH )
Old 08-10-2005, 07:22   #60
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally posted by EB
Nei...til Seattle er jeg mer enn happy med noen timer i København...:
Det passer fint for de som reiser fra Oslo-området. For mange andre vil AMS være et like bra alternativ, med samme antall eller et mindre stopp.

Posting Rules