![]() |
|
![]() |
#41 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
A32X går att beställa med olika MTOW, precis som 737NG gör.
Spanair har A321 med högsta MTOW och den har bra räckvidd. På vintern flyger Spanair Luleå-LPA/TFS non-stop med +200 pax. Har DY någon form av IFE i sina nya 737-800? |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | ||||
ScanFlyer Molded
|
![]() ![]() Illustrasjon laget av "LN-KGL" her på forumet, som viser hvordan en evt. A319 ville sett ut i DY-farger (lekkert!). Quote:
hadde Boeing-materiell fra før (og at piloter, cc, teknikere, osv. dermed ville bli dyrere å omskolere over til Airbus - men dette hadde blitt gjort; dersom Airbus hadde kommet med et enda bedre tilbud enn Boeing). Men det har kommet frem i ettertid, at Airbus faktisk var svært nære ved å få kontrakten - så en "all Airbus-fleet" i DY, kunne faktisk ha skjedd (i motsetning til hva noen ønsker å tro). Quote:
flytype - og at den generelt selger dårligere enn Boeing? Tror du bør sjekke når Boeing kom med sin B737 og Airbus med sin A320, kanskje ikke så rart det er fler B737 på markedet p.t. Quote:
selv jobbet som kabinansatt på ulike Boeing-modeller samt Airbus, og jeg (sammen med mine tidl. kollegaer, som har jobbet på begge) er alle enige i at Airbus er merkbart mere stille enn Boeing. At Boeing-maskinene ikke er støysvake nok, er noe også Boeing er fullt klar over. Hvorfor tror du en av tingene Boeing har fokusert på i de nye 737NG ("faceliften" som bl.a. DY er en av de første til å motta, med såkalt "Dreamliner"-interør) hvor nettopp kabinen har blitt gjort mer støysvak. I tillegg var det svært mange piloter (bl.a. i SAS) som var meget misfornøyd med hvor mye støy det var i flightdeck når B737NG-maskinene ble faset inn. Her måtte Boeing inn på banen, og foreta støyreduserende tiltak; så Boeing har frem til nå aldri vært bra nok på dette området. Quote:
f.eks. Ryanair; så dette er ikke noe spesielt for Airbus overhodet.
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... Last edited by Blackhawk; 05-11-2010 at 15:47. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Personlig hadde jeg helst sett at Norwegian gikk for Airbus A320, da jeg synes det er et mye behageligere fly å være passasjer i. Litt ironisk med tanke på brukernavnet mitt, jeg vet
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Vilket bulls*it att Airbus A32X skulle vara ett plan mer för tredje världen än 737NG. Faktum är att medparten av världens premium flygbolag som flyger narrow body eller har dotterbolag med narrowbody flyger Airbus A32X och inte Boeing 737NG.
Vilken läcker bild! Synd att den aldrig blev verklighet..A319/A320 hade sätt fantastisk ut i Norwegian färger. Det må så vara att 737NG kanske är bättre lämpad för vissa Norska rutter men från ARN/CPH/HEL hade A319/A320 varit det bästa valet sett från ett passagerar & arbetsmiljö perspektiv. Tur att SAS flyger regelbundet till ARN/OSL med sina fina A319/A321. Last edited by L-1011; 05-11-2010 at 15:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Ja, men dette er 'papir-innstillinger' for å spare avgifter. Fly og motor er akkurat det samme.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Nja, visst motorn är densamma fysiskt men beställer du A32X &737NG med lägre MTOW levererar motorn mindre dragkraft vid max trust vilket gör maskinen klenare.
Vissa underhålls intervall på motorerna kan också skilja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Det stemmer forsåvidt. Redusert max thrust gir deg et noe høyere drivstofforbruk under climb, men dette er nok relativt beskjedent. Vedlikeholdsintervallene er nok de samme (tror jeg), men du sparer stort på forlenget levetid. Men alt dette er jo operatørinnstillinger, og har ingenting å si for maskinens pris fra fabrikant.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Prisen for f.eks. to A320 med ulik thrust-rating er ikke det samme fra fabrikk. Jo høyere MTOW, jo høyere pris, og jo høyere max thrust, jo høyere pris. Man betaler rett og slett mer for et mer kapabelt fly. At man bruker lavere thrust på de fleste TO ved hjelp av assumed temp eller å sette inn f.eks 24k på computeren for en gitt TO er en helt annen sak. Det er operatørstyrt og har ikke noe med prisen fra fabrikanten å gjøre. Dag J kan veldig mye om slitasje på motorer ved derating/flex/assumed temp, og dette har vært diskutert tidligere. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Har DY högsta möjliga MTOW på samtliga 737-300 & 737-800 i flottan?
Jag är ganska säker på att SAS har lite olika MTOW inom sin 737-800 flotta. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Airbus A320-232 OY-KAL | Piddien | Bilder & foto | 14 | 28-12-2012 18:14 |
Airbus A320 med 4 X 2 hovedhjul... | LTH | Flyteknisk forum | 4 | 27-08-2011 23:30 |
Mexicana Airbus A320 | G-COLE | Samlerhjørnet | 2 | 12-04-2007 21:20 |
Airbus A320 | MountainDew | Småprat | 5 | 16-01-2007 01:57 |