Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 21-05-2010, 04:40   #41
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Default Re: Take your Mama out...

Man våknet i New York, dusjet, spiste frokost, fikk pakket ferdig, og kom seg ned i resepsjonen. En doorman hadde allerede samlet det meste av bagasjen på en slik gulltralle, og forsvunnet inn i heisen med denne da vi stod i kø for å sjekke ut. Da vi var ferdige med det, gikk vi ut, og bagasjen lå allerede plassert inni en gul taxi, og det var bare å sette seg inn, og be om å bli kjørt til Penn Station.

Forøvrig vil jeg faktisk anbefale Roosevelt Hotel, om man får det til en brukbar pris. Veldig hyggelig betjening. Jeg leste en anmeldelse på Tripadvisor, hvor vedkommende følte at consiergene forsøkte å "presse" folk til å bestille bil via slike limo-selskaper, men jeg fikk et helt motsatt inntrykk. Den ene gangen, da vi skulle på teater, ble vi anbefalt å ta t-banen, og da vi skulle til Penn Station, anbefalte de taxi.

Etter litt køståing bortover 45h st, gjennom Times Square, og nedover 6th Ave (samt bespisning av et hardkokt egg - det var det sjåføren som stod for) ble vi satt av utenfor Penn Station. Vi kom oss inn, og en utprintet strekkode ble scannet på en Quicktrack-kiosk, og fire papirbilletter kom ut, for Amtraks rute 125 til Washington DC, med avgang 11:35. Klokken var da litt over 11, og siden sporet (eller gate om man vil) ble offentliggjort først 15 minutter før, var det bare å stå og vente. Det ble så offentliggjort at vi skulle dra fra spor 13, og ca. alle de andre som skulle være med det toget, stod klar rett før oss. Taktikken vår var egentlig og være kjapt ute, for å evt. kunne sikre oss to to-setere, men vi var visst ikke de eneste. Det å reise uten mulighet til å sjekke inn bagasje er forresten noe dritt, når en har en vanlig koffert, en gitarkasse, laptopveske samt kameraveske.

Men, vi kom oss nå ned på sporet, og inn i en vogn, hvor alle muligheter for to "hele" tosetere var long gone, og ikke fristet det så veldig å prøve å gå gjennom resten av toget heller, så vi fikk lempet bagsjen opp i noen hyller, og fant seter sånn at vi hvertfall satt noenlunde samlet. "Oss tre" satt etterhverandre på hvert vårt midtgangsete, mens tante satt på motsatt side, ovenfor min mor, som satt i midten av oss tre.

Ikke stort skjedde underveis, annet enn at mor og tante plutselig forsvant, og kom tilbake med brus og cheeseburger til meg

Vi rullet etterhvert inn til Washingtons Union Station etter tre timer og førti minutter, klokken 15 lokal tid, akkurat på rute. Kom oss av, og fant en taxi, stor nok til alle fire med bagasje, og ba om å bli kjørt til "Marriot at the Metro Center", noe han gjorde kjapt og effektivt.

Nok en doorman kom med gulltralle og fikk samlet bagasjen på den, mens vi tok oss av innsjekking. Da vi var ferdige med det, kom mannens kollega, og tok med seg gultralla etter oss - eller, jeg og dørmannen forsvant inn i en heis, mens de andre syntes de ville ta en annen heis, så jeg og dørmannen ble stående og prate om hvor jeg var fra, hvor mange ganger jeg hadde vært i USA, og etterhvert var vi nesten bestekamerater. Han bar sågar koffertene helt inn på de respektive rommene, og vi var fornøyd med det.

En ting som jeg forøvrig glemte å nevne tidligere i tråden, var at når vi satt og spiste middag i går kveld, kom det plutselig et helt brannvesen inn i bygningen, med røykdykkerutstyr og slanger og greier. Det skulle ikke bli det siste møtet vi hadde med et lokalt brannvesen under middagsspisninge på denne turen.

Vi hadde sett HRC fra taxien på veg til hotellet, og vi ble faktisk enige om å ta middagen der. Vi fant ut at det var to kvartaler den vegen, og så to kvartaler den vegen. Forøvrig ligger HRC på E street, noe en Springsteen-fan som meg selvsagt la merke til . Jaggumeg dukket ikke Sjefen sjøl også opp på video-skjermen hele to ganger under middagen.

Så som så førsteinntrykk. Først ble vi vist til bordet, med beskjed om at "your waiter will be here shortly". Sure, det er standard prosedyre. Så kom det en annen dame, og fortalta at nå, nå var det like før waiteren vår skulle komme, og så lurte hun på om hun kunne ta opp drikkebestilling så lenge. Damene gikk for Diet Pepsi, mens jeg tenkte å kline til med en Long Island Iced Tea. Da ville damen se leg, og det eneste jeg hadde på meg, var bankkortet dfra DnbNor. Det funket visst ikke, og etter en beklagelse fra både damen, og restaurantsjefen, gikk jeg for Pepsi. Han var selvsagt klar over at jeg så ut som om jeg var langt over 21, men om det ble kontroll, så hadde han et problem, men han hadde visstnok satt i gang en såkalt "petition" for å fjerne det kravet om at man måtte ha leg om man så voksen ut -eller noe sånt.

Så dukket en-eller-anne dame opp igjen, men en kar som het Thomas, som skulle være vår waiter, og hun forklarte han så at det skulle være tre Diet, og en Regular Pepsi på bordet - flott! Du tok altså opp bestilling, bare for å fortelle det videre til han når han allikevel stod foran bordet vårt, istedenfor å faktisk hente den selv?

Drikke kom uansett etterhvert, og mat ble også bestilt - selv gikk jeg for en burgervariant med eple (!) på. Hadde aldri sett noe sånt før, men ble positivt overrasket. Det stod også en "local" variant på menyen, som sa skulle inneholde lokale ingredienser. Jeg tok meg da i å lure på hvordan den ville vært i Oslo:kjøttkake med geitost?

Innimellom bestilling og mottaking av mat, fikk vi også beskjed om at vi bare måtte gå rundt og kikke på all "pynten" på veggene - var det et hint om at maten ville ta lang tid?

Maten kom uansett etterhvert, og det var vel omtrent midt i et forsøk på å gi ketchupflasken til enten min mor eller min søster - begge insisterte på at den andre skulle få den først - at det ble action: En mann et par bord unna fikk plutselig en form for anfall, og det hele så ganske dramatisk ut. Vi satt da akkurat så langt unna at vi ikke satt "i veien" når de begynte å dytte unna bord når de skulle få lagt mannen ned på gulvet i stabilt sideleie. Etterhvert kom så det lokale brannvesenet - i ambulanseform -og tok seg av mannen, med oksygenmasker og det som var, og mannen ble til slutt trillet ut på båre. Litt i overkant dramatisk, men det så heldigvis ut til å gå bra med fyren.

Vi fikk heldigvis spist opp, og Thomas tok seg opp, med hyppige re-fills av drikke. Det ble dog bestemt at vi skulle ta desserten et annet sted, da stedet tydeligvis ikke falt helt i smak hos de "voksne", mtp. støynivå og (mangel på) avlsapningsfaktor. Regningen ble betalt, jeg fikk med meg et par t-skjorter, før vi gikk en liten runde og bl.a. fikk kikket på Det Hvite Hus, før vi endte opp i hotellrestauranten for litt is. Deretter ble den nok en liten traskerunde, før det ble tatt kvelden. Klarte også å få "two for the prize of one" på brusautomaten i gangen - antageligvis fordi forrige mann hadde glemt å ta med brusen sin, eller noe.

Nå er det kveld i WAS, morgendagen bringer mest sannsynlig sightseeing, og forhpåpentligvis litt OLCI'ing.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2010, 10:39   #42
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Martin View Post

Bjuuutifull!
Fin gitar det der. Siden jeg ikke er helt A4 hadde jeg nått gått for en annen finish, men flott er den uansett!
Twin Otter is online now   Reply With Quote
Old 21-05-2010, 12:55   #43
LN-KRF
ScanFlyer Molded

Er flere som ikke er helt A4 her inne har jeg skjønt, deriblant meg men herregud! Why not! Stilige bilder og flott report!
LN-KRF is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2010, 14:50   #44
Concorde
BA Concorde Sep 1998

Concorde's Avatar

Du får gjøre sånn som noen argentinere jeg satt sammen med på en BA 777 ett eller annet sted på jorden; stråhatt og ukulele hele turen
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2010, 15:42   #45
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by Concorde View Post
Du får gjøre sånn som noen argentinere jeg satt sammen med på en BA 777 ett eller annet sted på jorden; stråhatt og ukulele hele turen
Sikkert populært med ukulelespill på en nattflight.

Skal vi se, jeg har elgitar, kanskje jeg skulle skaffet en sånn liten betteridrevet forsterker?

Forøvrig har CO satt opp Ship #120 på flighten hjem fra Newark
Old 21-05-2010, 19:10   #46
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Blir den full i morgen, kan du tenke deg å sende resten av familien hjem og ta en natt på Holiday Inn, Edison og $ 600 i bonger ? Det er jo pinse...
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2010, 20:11   #47
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
Blir den full i morgen, kan du tenke deg å sende resten av familien hjem og ta en natt på Holiday Inn, Edison og $ 600 i bonger ? Det er jo pinse...
En ekstra natt vet jeg ikke om jeg føler for, men vet at både DUB og MAN har avgang etter CO38, så om det skulle bli fullt, har jeg ikke noe i mot en liten omvei, Er nesten så jeg hadde gjort det uten noen kompensasjon i det hele tatt (Jada, jeg sa nesten ). Mener også at både DUB og MAN har god connectiontid til SK videre til OSL.

Men foreløpig ser det ikke så veldig fullt ut. Har nettopp foretatt OLCI, og vi har nok en gang klart å breie oss utover rad 16, med rad 15 helt åpen. Så får vi se, om midtsetene forblir ledige.

Etter å ha tilbragt de to siste dagene i NYC på Macys, kan dere gjette hva dagen har gått med til så langt her i DC. Hint: Macys ligger rett over gaten for hotellet . Jeg og søsteren min tok dog en tur ned til noen souvenirbutikker, før vi møttes til lunch. Nå er tante tilbake hos Macys igjen, mens lillesøster følger mor til souvenirbutikken, mens jeg tar det med ro på hotellet, før vi skal møtes om en halvannen times tid, og dra ut og kjøre sightseeingbuss. Satser så på at man kommer seg herfra etter frokost i morgen, og ut til IAD, for å rekke 13:50-avgangen til EWR, og CO38 videre til OSL.

Liker forresten hotellet og byen mer og mer. Til min type reising (ankomme,overnatte og dra videre) passer WAS perfekt til
Old 21-05-2010, 20:17   #48
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Har dere fått med dere Smithsonian museet da? Litt fly må jo være lov for en stakkars hane i høneflokken!
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2010, 20:24   #49
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Natta på HI , neste dag tilbake til NYC ... Aleene
Old 21-05-2010, 20:25   #50
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Da vi ble kasta av i fjor fikk vi valget, AF til CDG sent på kvelden.. Nei takk, HI og NYC...
Old 22-05-2010, 03:40   #51
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Sightseeingbussen vi skulle ta, hadde selvsagt sluttet å gå da vi kom dit den gikk fra

Istedenfor gikk vi da ned til The Mall, tuslet bort til Washington Monument, og deretter opp mot The White House etter en pust i bakken pga, voldsom varme. Det ble så en kjapp tur innom hotellet, før det ble middag på "Legal Sea Food", hvor jeg gikk for e Surf'n'turf. Veldig god mat. Nå har vi tatt kvelden, og litt pakking gjenstår, før det blir avreise herfra i ti-tiden i morgen.
Old 22-05-2010, 15:24   #52
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Siste frokost i WAS er spist, og vi er klare for avreise i løpet av en halvtime - først med en liten Q200 operert av CommutAir dba. Continental Connection opp til EWR, og deretter med Stjerne-757'ern over til OSL - hvis jeg ikke havner i DUB eller MAN, da

Jeg gjorde også et forsøk på å relokalisere den siste drikkebongen, som ble gitt til min mor på flyet over, men den kunne hun ikke finne. Mest sannsynlig hadde hun kastet den fordi "hun trodde den bare gjaldt den dagen"

Jaja, er ikke helt i form i dag, så det er mulig jeg ikke føler helt for alkohol uansett.
Old 22-05-2010, 15:49   #53
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Du kan jo kjøpe en 7 pakning på EWR for prisen av 6 in any machine i terminalen. Eller var det 6 pakning for prisen av 5 ?
Old 22-05-2010, 16:08   #54
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Jaja, er ikke helt i form i dag, så det er mulig jeg ikke føler helt for alkohol uansett.
Nå ja, litt brennvin kurerer det meste
Old 22-05-2010, 16:09   #55
Eirik
Livsnyter

Quote:
Sikkert populært med ukulelespill på en nattflight.
Skal vi se, jeg har elgitar, kanskje jeg skulle skaffet en sånn liten betteridrevet forsterker?
Det fine med el.gitar (uten forsterker) er at man faktisk KAN spille seg gjennom en nattflight

Gøy rapport !
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2010, 17:37   #56
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

God tur hjem!

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2010, 18:54   #57
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

God tur , Martin+ Family ( elsker Willie N + Family ). Se hvilke vinflasker de har.. Tviler på boks.... Og takk for fabelaktig LIVe....
Old 22-05-2010, 23:08   #58
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Så var man på EWR. Taxi stod klar allerede førvi var sjekket ut, etter at vi ble best buddies med et par av dørmennene i går kveld. Dog var det en helt "vanlig" taxi som stod der, så det måtte litt stropper til for å holde bagasjelokket på plass. Kom oss ut til IAD for ca. 60 USD, men modern (som vi alle vet er glad i å kaste vekk 6-dollars-bonger) gav han likegodt 100 . Han ble nok fornøyd.

Vi fikk kommet oss inn, og fant CO sin Elite-skranke. Gikk bort, dyttet inn kortet, og alt som var blitt gjort på nettet dagen før ble bekreftet. En dame kom så etterhvert og ordnet bagasjekvitteringer, og fikk tag'et bagasjen hele vegen til OSL.

Fant så nvegen ned til Security, hvor vi som de erfarne elite-passasjerene vi er, måtte spørre om vi kunne gå der det stod "Premium Passengers", noe vi kunne.

TSA-agentene var - faktisk - hyggelige, og han som sjekket boardingkort og pass for meg, begynte å snakke i vei om John Arne Riise og Ole Gunnar Solskjær..

Vel gjennom med både laptop og gitar, var det å finne seg et sted og sette seg, mens man ventet på boarding. Det skjedde etterhvert, og vi kunne som de første, boarde en Q200 som skulle ta oss til Newark. Fikk en liten tag på gitarkassen av gate-dama, sånn at jeg kunne legge denne på en tralle utenfor flyet. Vi fikk så plassert oss på rad 8 (av 9) i en Q200 mef et belegg på 100%. Virket som det var noen issues med load og balance også, for en del av håndbagasjen som var blitt lagt på trallen, ble båret inn i flyet igjen, og lagt i hyllene.

En enslig kvinnelig FA gjorde jobben greit alene, selv om hun byttet ut Newark med Washington Dulles i et par announcements. Til tross for det, virket hun opplagt, og gjorde jobben greit, inkludert en drikkeservice, som ble båret fra en to-tre av gangen fra galley.

På Newark landet vi fra vest, på tversover-banen, 11\29 (ergo landet vi på 11), og taxet inn til gate 111X, som betydde at man måtte gå over tarmac, og inn i terminalen.

En av bakdelene med opplegget hvor man legger fra seg håndbagasjen på en tralle, er at man må vente på at den samme bagasjen skal legges ut på en tilsvarende tralle før man får forlate flyet. Jeg kunne derfor sitte på 8A, og se at gitaren min kom nedover båndet, mens han som stod i enden og plasserte på trallen var opptatt med en annen koffert, mens gitaren farefullt nærmet seg enden av båndert.. Et par ideer til sangtekster om hvordan CO ødela gitaren min for gjennom hodet, før han snudde seg, plukket den opp, og la den øverst på trallen.

Etterhvert slapp vi ut, og vi fant etterhvert Ruby's Diner, hvor det ble en burger. nå sitter vi her i terminal og venter, og det er et par timer igjen til boarding.

Fortsatt er det Ship #120 som er satt opp, og noen har forøvrig satt seg på de ledige midtsetene vi hadde mellom oss. Det at de valgt midtseter på rad 16 fremfor et hvilket som helst sete på rad 15, tyder på at de har flydd CO før: Både 15 og 16 har samme benplass, men kun 16 kan reclines.
Old 22-05-2010, 23:23   #59
Thomas
ScanFlyer Rusty

God tur hjem, er det varmt i New York? (Ser det er meldt opp mot 35+ til neste helg)
Old 22-05-2010, 23:25   #60
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

He, he, er det andre forumister som kan rad 16 som har satt seg på midtsetene ??
Reply

Posting Rules