![]() |
|
![]() |
#41 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]()
Herlig TR
![]() Erfaringsmessig, så får man miles/TP for det man opprinnelig booket hos BA. Du skulle sagt i fra at du skulle innom Stockholm, så kunne jeg bedt kolleagaene mine holdt igjen skittentøyet ditt ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
ScanFlyer Rusty
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Som tidligere nevnt... resten kommer nå.
Mine tripreports er ikke av den mest systematiske typen, dvs logging av reg, nøyaktige tider for ulike ting osv, men mer en rapport sett fra en flypassasjers/turists synsvinkel. Så får dere like eller hate rotet mitt ![]() Vi begynner med noen tilbakeblikk fra BKK hvor AY096 skulle ta oss med tilbake til Europa. Etter å ha tilbragt litt tid i BA/QF-loungen, satte man kursen mot gate G4. Nedenfor noen bilder fra utsiden av loungeområdet. Business ![]() First ![]() Stappfull A340 denne kvelden og ryktene sa at det var minst et par pax som måtte bli igjen i Bangkok. Oppsatt avgangstid var 00:15, men pushback ble først satt igang ca 00:30. Litt taxing for å nå rullebanen og man tok av ca 20 minutter forsinket fra BKK. Nedenfor følger noen matbilder o.l. Undertegnede valgte en kyllingkarri, som smakte bra. ![]() Samboeren valgte en svinegryte, og den så slik ut. ![]() Kabinen ![]() Frokost som bestod av omelett, pølse og poteter. Smakte helt ok, men ikke noe mer enn det. ![]() Soloppgang Finnair style ![]() Grunnet forsinket avgang fra BKK i kombinasjon med mye motvind, så ble man ca 40 minutter forsinket inn til HEL, noe som gjorde at flighten til OSL gikk fløyten... Mer om det i neste post.
![]() |
#43 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Som nevnt kom AY096 forsinket inn til HEL, noe som gjorde at flighten vår videre til OSL gikk i dass. Og det var her moroa skulle begynne
![]() Å observere nordmenn som blir kastet ut i uregelmessigheter når det gjelder flyreiser er en interessant øvelse. Var bl.a. en gruppe/familie på 4 som utmerket seg slik at de fikk min oppmerksomhet. Etter å ha kommet seg til transferdesken til AY så satte far og mor i gang med høylytt klaging på at man måtte bli routet om og at man ikke ville være framme på OSL før kl 13.30. Deres to tenåringsdøtre var ikke like høylytte, men hang seg på ![]() ![]() Jeg og samboer kom fram til skranken og der hadde personalet allerede gjort klar ombookingen. Vi hadde blitt routet om til AY635 til ARN og videre derfra til OSL med SK861. Boardingpass for HEL-ARN var klart. ARN-OSL måtte vi få når vi kom til ARN. I tillegg fikk man utlevert en voucher på 8 EUR pr pers. Satte kursen opp i Finnair Silver Lounge for å slappe av litt før avgangen til ARN. Her følger et bilder herfra. Et lite utvalg mat og drikke, men ikke samme omfanget som Via Lounge. ![]() ![]() Etter å ha oppdatert seg litt på nett, samt fått seg litt mat og drikke satte man kursen for gate 23 hvor AY635 skulle ta oss med til ARN. Det var satt opp en A319 og vi hadde fått setene 4A og 4C, noe som gjorde at vi satt godt og romslig siden 4B ikke ble brukt. ![]() Mat i Economy får man hos AY. Hva skjuler det seg inni denne posen mon tro? ![]() Her er svaret: Et rundstykke med ost, samt juice og en bit sjokolade. Godt rundstykke! ![]() Ankom ARN omtrent i rute og vi satte kursen mot gate 8 for å få printet ut boardingpass. Fant ut at dette måtte ordnes ved gate 1 hos SAS Servicesenter. Fikk utlevert BP og satte kursen opp til SAS sine to lounger på ARN. Etter å ha installert oss i SAS Business Lounge gikk det ikke lenge før man hørte på høytaleranlegget at reisende som kom med AY635 og som skulle videre med SK861 til OSL måtte ta kontakt med Menzies i ankomsthallen. Regnet i utgangspunktet med at bagasjen ville bli sendt videre fra HEL til OSL via ARN siden man ble routet om, men hos Menzies i ankomsthallen stod det 25-30 kolli som ikke hadde noen "adresse" videre... Fikk beskjed om å finne sine kofferter og gå opp til avgangshallen for å sjekke inn disse hos SAS ![]() Fant våre to kofferter og dro disse opp til avgangshallen. Sjekket dem inn hos SAS og en ny runde med security før man endelig kom seg tilbake til loungen. Der fikk man slappet av en god stund før man satte kursen mot gate 8 hvor SK861 skulle gå fra. Mer om siste flight i neste post.
![]() |
#44 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Siste flight gikk altså med SAS fra ARN til OSL på SK861.
Jeg og samboer satt på rad 7 som var første rad etter Economy Extra. Egen businesskabin finnes som man vet ikke på OSL-ARN-OSL. Kan kjøpe biz-billetter, men ombord gir en slik billett det samme som en Economy Extra-billett. Faren i familien jeg nevnte i forrige post satt på rad 6 og var sikkert happy og følte seg ganske så viktig der han satt ![]() Etter takeoff satte kabinpersonalet i gang med sin servering. Og det var her forvirringen om servicekonsept blant SAS sine egne ansatte satte i gang. Purser startet først med å ønske velkommen på norsk, samt presentere servicekonseptet for dagens flight. "Det vil i dag bli servert kald snacks til våre passasjerer i business og første klasse. I økonomi vil det være muligheter for å kjøpe osv osv osv..". Deretter kom den engelske versjonen som var omtrent slik: "We will serve a cold snack to our passengers in Economy Extra". Så hvis man kan både norsk og engelsk så kunne det høres ut som denne flighten hadde hele fire kabinklasser: First, business, economy extra og economy ![]() Vet ikke om personalet muligens hadde dårlig tid på turnaround, men skiltet for skillet mellom Economy/Economy Extra var plassert rundt rad 16 eller noe slikt. Uansett... de satte i gang med utdelingen av lunsjboksen man får i Economy Extra fra rad 1, deretter rad 2, 3, 4, 5 og 6. Da de kom til rad 6 og de delte ut denne boksen så sa denne karen som hadde hylt seg til biz at han ikke skulle ha sånn matpakke, men sånn mat de får i business ![]() ![]() Uansett... denne karen fikk sin boks og vi som satt på rad 7 ante fred og ingen fare da purseren plutselig begynte å dumpe slike bokser ned til oss også ![]() ![]() ![]() Slik så innholdet ut og det smakte helt greit. Kald pastasalat med en sjokoladebit til. Var altså dette karen på rad 6 synes var for dårlig til å være business. ![]() Vi landet 5 minutter før rutetid og var på gate nøyaktig kl 13.30. Pri-tag som ble satt på i ARN fungerte ikke. Var store lass med bagasje på båndet før våre kofferter dukket opp. Tok forresten nesten 25 minutter fra vi ankom gate til koffertene var på båndet... Alt i alt en grei tur med SAS. Ufrivillig "oppgradering" ble det til og med, men man bør nok gjøre en grundigere jobb på forberedelsene, dvs vite hvor Economy Extra slutter og Economy starter, samt droppe å kalle Economy Extra for business og første klasse ![]() Skal man oppsummere turen, så er både jeg og samboer enig i at det har vært en super tur! AY leverer et greit produkt bak gardinen og ved forsinkelser så blir man routet om selv om det betyr å benytte flighter utenfor sin allianse. TG biz på domestic er verdt det lille ekstra tillegget i forhold til Economy, men pass på å få 747 ![]() Håper folket har hatt glede av å følge med på vår lille utflukt i påsken. Nå skal man straks ta kvelden slik at det er mulig å stå opp for å gå på jobb i morgen. Over og ut for denne gang ![]()
![]() |
#45 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Tusen Takkk
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Browncoat
|
![]()
Meget bra jcnorway
![]() Flere av disse hadde vært gøy ![]()
![]() |
#47 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Jeg er definitivt sikker på at det blir bissniss class dersom at jeg skal reise innenriks med Thai Last edited by Twin Otter; 06-04-2010 at 22:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Veldig bra, Johan. Regner med at det gikk greit med brudekjolen, siden du ikke nevner det?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]()
Bra rapport
![]() Status på skittentøyet er dog foreløpig uviss. Den er scannet ut i fra ARN, men ikke inn på OSL ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#51 |
Livsnyter
![]() Join Date: Aug 2008
|
![]()
Strålende rapport !
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Super rapport på alle måter. Prikken over I'en var den totale forvirringen angående servicekonseptet på ARN-OSL
![]()
MD11 - King Of The TriHolers Last edited by MD11; 07-04-2010 at 13:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Flott TR dette her!
![]() Liker teksten du skriver om han mannen som hadde "hylt seg til Biz" ![]()
![]() |
#54 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Takk for en god rapport - bra det ikke er alt for lenge til du skal ut å fly igjen. Alltid artig å observere mennesker når man reiser. Er alltid en eller flere som skiller seg ut med noe spesielt.
![]() |
#55 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
I går dukket det opp miles for SK-flighten på min CO-konto og samboerens EB-konto. Nå mangler bare AY-flightene inn på BA-kontoen. Dette tok 4-5 dager sist, så da er de forhåpentligvis rett rundt hjørnet.
![]() |
#56 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Takk for en omfattende rapport, med flotte bilder og gode tekster! Finnair har et åpenbart bra Economy-produkt til Asia, selv om Economy på interkontinentale ruter er kjedelig likt selskapene i mellom. Hyggelig er det også med servering på korte ruter som Oslo-Helsinki og Helsinki-Stockholm - Finnair slår defintivt SAS, Blue1 og Norwegian på servering! Irriterende med kjøp/salg av mat på slike korte ruter.
Jeg har selv aldri opplevd det kaoset du refererer til når det kommer til klasser om bord hos SAS. Det vanlige er at maten i Economy Extra presenteres som Business/Economy Extra i intraskandinaviske ruter, men at de ikke har kontroll over klasseskillet høres uprofft ut. At du fikk servering skyldes vel at personalet har slurvet og ikke flyttet skiltet med klasseinndeling frem etter forrige flyvning. Uansett er jo treklassesystemet i seg selv, med alle dens unntak, ganske forvirrende! Den forvirringen kan nødvendigvis også smitte over på personalet ... I går kveld fløy jeg tilsvarende rute med SAS, og da presterte flyvertinnen å ønske oss "velkommen til SAS og Star Allience, og denne flyvningen til København", både på norsk og engelsk. De gjorde imidlertid mye moro ut av det etter på - og hadde dessuten kontroll på klasseskillet, som var 20 nesten fulle rader med Economy Extra. Last edited by FlightDeck; 10-04-2010 at 09:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Herlig rapport!! Huffameg.. De har virkelig gaatt inn for aa finne saa billig vin og brennevin som overhodet mulig i den OtherWorld loungen i Bangkok
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Og da har man fått inn tier points og miles inn på BA-kontoen også for returen. Fikk for det jeg faktisk fløy, dvs BKK-HEL-ARN med AY.
Tommy: For oss uvaskede masser så er vi bare happy for å få slappe av i en rolig lounge med mat og drikke. Om vinen og brennevinet er av feil merke bryr vi oss mindre om. Inneholder vel like mange prosent som de dyrere merkene? ![]()
![]() |
#59 |
Livsnyter
![]() Join Date: Aug 2008
|
![]()
I det minste så HAR de vin i OW loungen i BKK, i motsetning til hos Thai/ * ..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
ScanFlyer Virgin
|
![]()
Jeg slenger meg på og sier tusen takk for super rapport, flotte bilder, fyldige beskrivelser og glimrende gjenfortalt situasjonskomikk. Det er jo ofte disse festlige episodene og ufrivillig komiske medpassasjerer som gjør flyturen unik, slik at man husker den.
Har selv opplevd at upper deck på TGs 747 var stengt, og da havnet også jeg på 1A. Skal jeg si noe negativt må det bli at jeg fikk syyyk "hjem"lengsel ved å se bildene fra Thailand. Takk for dem! ;-) |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Live rapport. OSL-HEL-BKK-CMB-MLE-CMB-BKK-USM-BKK-HEL-OSL. AY, UL, TG i business. | Powell | TripReports | 14 | 08-08-2013 12:43 |
OSL - HEL med Jet Time 733W | SBT | TripReports | 1 | 10-12-2010 13:13 |
OSL-HEL med Blue1 - tripreport | jcnorway | TripReports | 27 | 06-04-2009 19:29 |
HKT-BKK-HEL-OSL (BIZ) Thai-Finnair /del 1 | laban | TripReports | 7 | 16-12-2008 18:00 |
SAS-kampanje med priser OSL-HEL | litt-amatør | Flyforum | 5 | 07-01-2008 14:30 |