![]() |
|
![]() |
#41 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Hva betyr egentlig "lønnsfrys" i denne sammenheng? Er det at en har samme lønna som i 2002, ikke hatt lokale tillegg i perioden eller er det noe annet?. ...Vil SGS være konkuransekraftige i sit marked med 25% økning i lønn til bakkeansatte, eller er det slik at SGS, grunnet "lønnsfrys", er iferd med å nærme seg de andre aktørene? Jeg har også problemer med å forstå argument med løftebrudd.. SAS ledelsen har etter min oppfatning vært tydelige under prosessen med outsourcing - det er den siste tiden det har vært vingling.. At SGS er tydelige andre veien skal det være lite tvil om. Kjærligheten til selskapet ser ikke ut til å stikke spesielt dypt - det er snakk om å mele sin egen kake.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Uten å ta noen side i saken: Vil dette utspillet kunne sees på som god grunn for SAS å outscource SGS? Hvis de beholder selskapet, vil utgiftene skyte i været. Vil de selge det til ISS eller andre, så beholder de sansynlig vis dagens lønnsnivå.
Noen som har noen tanker om dette?
![]() |
#43 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Jeg ønsker den flotte gjengen i SGS alt det beste, og er slett ikke ute etter å spre usannheter om dem. Jeg nevnte også i mitt innlegg at det ikke var snakk om grunnlønn, men opp mot, i tilegg til at jeg påpekte at det ikke var harde fakta, men min oppfatning. Men jeg tar selvkritikk på at jeg kom med tallene uten å være sikker, det var ment som grunnlag for en diskusjon, ikke noe annet. Og selv om jeg føler jeg kunne argumentert videre for de tallene jeg oppga (dog noe lavere), så er det kanskje best å la det ligge, da diskusjoner om lønnsavtaler o.l helst bør foregå innad i selskapet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Ber diskutanterna hålla sig till ämnet. En punktlighetstråd har vi redan.
Publik varning 1 är utfärdad. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
NorFlyer Front Row
|
![]() Quote:
Skjønner dere at almuen i SAS ikke vil kombinere vasking av dassen i avgangshallen med å utføre en sikker lasting av en 737?.... Face it, men det er slik ISS opererer..... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
..om dette ikke er tomme trusler fra faglige i SGS (noe det selvfølgelig antas ikke å være), vil en lønnsforhøyelse forringe konkurransekraften til SGS (og SAS) mye. Et scenarie der linjestasjoner blir outsourcet etter planen og at VKL/LFF får lønnskrav igjennom på OSL.
Noe avhengig om SGS sprer dette på samtlig handlede selskaper eller ikke. Ser en på OSL samt om de velger å kun belaste SAS (da fremmedhandlingskontraktene vil forsvinne) tilsier det en kostnadsøkning på ca 3000,- pr avgang. Akkurat hva SAS trenger i dagens situasjon. Lojalitet til fingerspissene dette gitt.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Noen andre gjør vel nå cleaning(light) som man ikke gjorde før i verden ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | ||
NorFlyer Front Row
|
![]() Quote:
Quote:
Fantastisk gjeng denne Scanair gjengen... men jeg begynner å lure på hvordan kunnskapsnivået egentlig er her inne, eller om folk bare kan kalle seg noe og bli tatt for god fisk.... I bestefall er det tydeligvis et flertall av folk som gjerne skulle hatt noe å si! ... Tror virkelig du hr pix som administrator av dette forumet, at punktligheten ikke har noe med dette emnet å gjøre? Bakkehandling, outsourcing, økonomi og punktlighet henger ikke sammen? I så tilfelle utvises et så snevert syn at du neppe kan jobbe med noe luftfartsrelatert! Punktligheten er i aller høyeste grad et av flere vesentlige punkt i en SGS outsourcing og velting av SAS emisjon! Vil vi i SGS velte SAS? NEI! Vil vi outsources? NEI! Hva gjør vi da? Vi føler oss sveket etter alt vi har bidratt med gjennom lang tid! Skal vi bare se at vi blir skyfla over til ISS og mister all tilhørighet med en seriøs bransje? ISS er med unntak av å være en romstasjon, også et bemanningsbyrå som kun selger mennesker. Dagens moderne form for menneskehandel. Utstyret skal etter planen selges til et 3. firma, og da ruller ballen... Ingen samkjøring og en mengde muligheter til konflikter! Vil vi dèt? NEI! Fakta i saken er at SAS ikke har et eneste godt argument for å selge SGS linjestasjoner, og da må vi som faktisk står midt oppe i det tilbakevise feilaktige "tolkninger" og synsinger selv om det kanskje tematisk ikke er avskrift av forumtittelen. Står det skrevet noen steder at SGS bidro til å bedre konsernresultatet i SAS i 2009? Nee..... For det er faktisk tilfelle. SGS bidro med positive tall, og når resultatet ble milliarder i minus, så har iallefall ikke SGS skylda for noe av dèt! Punktligheten - Kan noen tenke seg til å tro at dette faktisk henger sammen med hva som skjer på bakken og gjennom SGS? Ne... SGS er ikke synonymt med punktlighet, så da får vi gi blaffen i å diskutere det da, eller bla mellom 5 forskjellige forumtråder for å få en sammenheng av hvorfor SGS rasler med sablene?..... Økonomi - Kan noen skjønne hvorfor man vil outsource et selskap som ikke har benyttet streikeretten gjennom veldig MANGE år, og har bidratt til reduksjoner i kostnader som sikrer operasjonen rundt bakketjenestene en positiv økonomisk ramme, og som oppe i alt dette leverer et ekstremt godt produkt! Dette blir garantert ikke like godt om man outsourcer, da noe av identitetsfølelsen forsvinner helt! Ref SGS finland med ekstreme utslag etter at ISS tok over....! Streiker, og store personalproblemer! Kjære Nax-ramp:Du legger visse føringer i brukernavnet ditt, og hadde jeg kalt meg for SGS-ramp og spredde usannheter omkring NAX ville også NAX ansatte reagert! Kanskje derfor du reagerte på punktligheten jeg nevnte? Tenk litt på de følelsesmessige domenene du tramper på! Det skal mye til, men jeg blir nesten like frustrert av å lese innleggene om SAS her, som det jeg blir når jeg leser forumet til e24.... No good, og skal dette liksom være et seriøst forum, så burde man sile ut hvem som diskuterer hva! So long.... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
NorFlyer Front Row
|
![]() Quote:
Til informasjon utføres cleaning på endel av linjestasjonene til SGS den dag i dag, uten at det behøver å stå ISS på ryggen av den grunn! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg tror at SAS er best of med SGS inhouse
MEN med noen SGS holdninger som kommer frem i media&her så kan man lure.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
NorFlyer Front Row
|
![]() Quote:
1: SAS outsourcer SGS og bryter lønnsprotokoller fra tidligere der SGS ansatte har avstått fra normal lønnsvekst for å bidra til SAS konsernerts ve og vel. Innebærer 25% lønnsøkning eller streik dersom SAS opprettholder intensjonen om å selge SGS. I tilfellet med streik, velger SAS å neglisjere innspillene fra noen av sine mest lojale medarbeidere. Lojalitet skal være toveis! 2: SAS forkaster outsourcings planene av SGS og SGS forblir i lønnsfrys ut 2011, ingen streik og ingen krav om 25% lønnsøkning. To forskjellige løsninger med to vidt forskjellige utfall. Første alternativ er den sikre død for vårt kjære SAS, og følgelig håper alle at alternativ 2 blir valgt! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
NorFlyer Front Row
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
NorFlyer Front Row
|
![]()
Åpenbart bekrefter du nå at du ikke vet hva en ISS jobb innebærer! Kortsiktig glede over 25%+, men en usikker fremtid er stikkord. Den beste indikasjonen på at vi faktisk ikke er grådige men ønsker en trygg og seriøs arbeidsplass er vel lovnaden om lønnsfrys?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
kunne også tenkt meg 25% lønnsøkning ved bytte av arbeidsgiver. Er det en skjult agenda hos SGS?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
critical mind
|
![]() Quote:
SGS er sikkert en kvalitets-leverandör av handling. Men det nytter ikke dersom din kunde - SAS - som er ogsa eier din, star pa konkursens rand. SAS trenger cash i kassa pluss mindre kostnader i fremtida. Dette vil ha konsekvenser for SGS, uten tvil. Om de liker dette eller ikke. Alternativen er en konkurs av morselskap som vil medföre en ny eier eller tap av arbeidsplasser. Vet ikke om dette er mere attraktiv. SGS kan kreve hva de vil na. Det er ikke tid for kravene. Det er en kamp om a overleve. Synd at ikke alle har skjönt dette...
![]() |
![]() |
#58 | |
NorFlyer Front Row
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
NorFlyer Front Row
|
![]() Quote:
Last edited by 73H; 22-02-2010 at 13:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
I forbindelse med etableringen av SGS som eget AS (2003) var forretningsmodellen å selge tjenester som en uavhengig handler (derav være konkuransekraftig i markedet). Ett eller annet sted på veien ble SAS sjalu på tankesettet og har istedet endret strategien til å være "inhouse handler" for star alliansen.
Her bør SAS kjenne sin besøkelsestid, da denne endringen er av stor betydning for SGS i dagens situasjon. SGS er ikke attraktive i markedet utenfor STAR, ei heller konkurransekraftige. At SGS leverer et positivt resultat for 2009 betyr for meg at SAS fortsatt sliter med å tilpasse SGS til markedsituasjonen. Basert på volumbortfallet som SAS alene står for, kan jeg ikke forstå annet enn at det er en økt pris fra SAS som redder SGS resultatet, da inntektsbortfallet ellers ville vært dramatisk. Hadde jeg vært SGS'er ville jeg stått på barrikadene for å skille bakketjenestene fra resten av SAS raskest mulig! |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Mulig emisjon i SAS | Someone | Flyforum | 19 | 30-01-2018 08:42 |
Svenske Sas piloter truer med rettsak | krølle | Flyforum | 12 | 12-03-2010 15:12 |
Truer SAS med millionsøksmål | CK | Flyforum | 8 | 04-04-2007 14:36 |
Star Tour truer SAS med at droppe aftale | Bll spotter | Flyforum | 5 | 28-09-2006 20:11 |
Truer SAS-piloter med oppsigelser | Hurum | Flyforum | 0 | 10-02-2006 10:16 |