Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 20-11-2009, 11:37   #41
skjchr
ScanFlyer Blue

Default Re: Stanset av unbrako-nøkkel

Slik svarer Luftfartstilsynet

http://www.an.no/nyheter/article4715892.ece
skjchr is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2009, 11:44   #42
Seabee
ScanFlyer Silver

Hvem sjekker sikkerhetskontrollørene?
Seabee is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2009, 11:49   #43
ENGM 911
ScanFlyer Rusty

ENGM 911's Avatar

Quote:
Originally Posted by Seabee View Post
Hvem sjekker sikkerhetskontrollørene?
De sjekker seg selv. Skjønn det de som vil.
Old 20-11-2009, 12:15   #44
atck
ScanFlyer Gold

atck's Avatar

Med alle forbehold fordi jeg baserer meg på en avisartikkel:

- Flygere må underlegges sikkerhetskontroll fordi de kan ha med utstyr som kan ende opp i feil hender. Det er ingen som tror at flygerne sjøl vil utføre uhumskheter.

- Mannskap på lufthavner får ta med verktøy inn på rød sone, men utstyret må sjekkes inn og sjekkes ut. Det kan flygere også gjøre, så vidt jeg vet. Denne regelen må selvsagt være stiv. Jeg synes det er merkelig hvis man skal tillate flygere å ta med utstyr (som kan glemmes/mistes/henlegges) når man ikke tillater bakkemannskap å gjøre dette.

- Hvis man er mot regelverket må man arbeide mot dette på en organisert, sivil måte, ikke med det personlige initiativ (Gjerne med varslet streik eller underskriftskampanje eller oppmøte på statsministerens kontor for min del). Det eneste man oppnår med "personlig opprør" er ubehageligheter og forsinkelser. Og svekket tillit til profesjonen.

Så kan man ellers være så mye mot regelverket man vil. Men hver enkelt person er ansvarlig for å følge det regelverk som man er underlagt på jobben. Opprøret skal ikke foregå i tjeneste. Da forsvinner tilliten til tjenesten. Hvilke andre områder vil vedkommende "protestere" mot rigide regler?
atck is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2009, 13:18   #45
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by ENGM 911 View Post
De sjekker seg selv. Skjønn det de som vil.
Hverandre er vel riktigere å si? Eller er det kun én "kontrollør" på kortbanenettet(jeg trodde jo Widerøe hadde sånne fancy "alt-i-ett-stasjoner" hvor man gikk gjennom security direkte ved ckin?) - slik at dette ikke fungerer?
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2009, 14:45   #46
wf145
at your service!

wf145's Avatar

Widerøe er - heldigvis - vekke frå sec-kontrollen no, og alle innsjekksskrankar er vekke frå sjølve kontrollen. Securitas har vel minimum tre stk på dei alle fleste stasjonar. Trur eg....
Old 20-11-2009, 15:22   #47
Isbamse
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by atck View Post
- Mannskap på lufthavner får ta med verktøy inn på rød sone, men utstyret må sjekkes inn og sjekkes ut. Det kan flygere også gjøre, så vidt jeg vet. Denne regelen må selvsagt være stiv. Jeg synes det er merkelig hvis man skal tillate flygere å ta med utstyr (som kan glemmes/mistes/henlegges) når man ikke tillater bakkemannskap å gjøre dette.
HerreDarwin, vi snakker i dette tilfellet om en umbraconøkkel, ikke en bombe...

Quote:
- Hvis man er mot regelverket må man arbeide mot dette på en organisert, sivil måte, ikke med det personlige initiativ (Gjerne med varslet streik eller underskriftskampanje eller oppmøte på statsministerens kontor for min del). Det eneste man oppnår med "personlig opprør" er ubehageligheter og forsinkelser. Og svekket tillit til profesjonen.
Jeg er enig i det problematiske i at enkeltpersoner gjør privat opprør, fordi det rammer uforutsigbart. Derfor bør pilotene gjøre "opprør" sammen, og streike i protest mot et securityregime som begynner å nærme seg en kafkaistisk politistat.
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2009, 15:24   #48
Isbamse
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by skjchr View Post
Slik svarer Luftfartstilsynet

http://www.an.no/nyheter/article4715892.ece
Jeg likte denne:

"Svar 4: Alle som skal om bord i et fly skal sikkerhetskontrolleres. Dette gjelder også for politi og tollere. Politi- og tollere i tjeneste på lufthavnen er unntatt fra sikkerhetskontroll når de utfører tjenesteoppdrag på lufthavnen. "

Dvs - hvis du skal gjøre noe faenskap, allier deg med en politi eller toller, og møt vedkommende etter security...
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2009, 16:10   #49
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Er politiet bevæpnet må de sende våpenet gjennom røntgenmaskinen. Det kan jo hende våpenet inneholder en farlig gjenstand.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2009, 16:29   #50
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Isbamse View Post

Dvs - hvis du skal gjøre noe faenskap, allier deg med en politi eller toller, og møt vedkommende etter security...
Det sier seg selv at bevæpnede tjenestemenn ikke skal gå gjennom slusa. Da måtte de sende våpenet gjennom røngtenmaskinen og da er det mulig for uvedkommende å få tak i våpenet. Her borte går de inn gjennom utgangene og skriver seg inn i en logg for hver passering.

Man kan aldri gardere seg 100% mot faenskap og utro tjenere, men man kan ihvertfall gjøre det vanskelig nok til at de fleste slemmingene prøver noe annet ...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 20-11-2009, 16:48   #51
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Er politiet bevæpnet må de sende våpenet gjennom røntgenmaskinen. Det kan jo hende våpenet inneholder en farlig gjenstand.
LMAO
Old 20-11-2009, 19:12   #52
atck
ScanFlyer Gold

atck's Avatar

Quote:
Originally Posted by Isbamse View Post
HerreDarwin, vi snakker i dette tilfellet om en umbraconøkkel, ikke en bombe...
Pøh, man kan lett skru fra hverandre et fly med en umbraconøkkel

Det finnes regler for hva slags verktøy man har lov til å ta med innenfor CSRA-området. Hvis umbraconøkkel står på den listen så skal den skrives i loggen.

Er det noen her som synes at sikkerhetsvaktene faktisk skal begynne å bruke skjønn i forhold til hva slags verktøy som skal unntas fra en liste som er utarbeidet i forhold til en risikotrussel? Umbraco? Torx? Som kanskje passer akkurat til dørhengslene til cockpitdøra? Vet du hva som er farlig å ta med om bord i et fly?

Personlig synes jeg alle skal skjæres over en kam, hvis vi først skal skjære.
atck is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2009, 19:25   #53
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Jeg vet ikke hva politiet skal, men jeg har da sett ubevæpende politimenn bare gå rett gjennom slusen. Det jeg derimot har sett, og reagert mer på, er hvordan jeg en gang gikk rett etter en utenlandsk air marshall (ikke amerikansk, det jeg kunne forstå) i slusen, med hans utstyr, pakket i en hvit plastpose, ble kjørt gjennom x-raymaskinen...
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2009, 19:30   #54
ENGM 911
ScanFlyer Rusty

ENGM 911's Avatar

Politi i tjenste på lufthavnen, Brann-Redning i utrykning, ambulanse i utrykning, tollvesen i tjeneste på lufthavnen er utelatt fra sikkerhetskontroll. Alle andre må underlegge seg kontroll.
Old 20-11-2009, 22:48   #55
ren flaks
ScanFlyer Blue

Jeg er 100% enig med ATCK, bra og saklig innlegg!
ren flaks is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2009, 22:52   #56
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Saken her ikke unbraco-nøkkelen, men at den ble hentet/overlevert uten å gå veien gjennom sikkerhetskontrollen så vidt jeg kan tolke artikkelen:
Quote:
Han sørget for å få et sett med unbrakonøkler inn i flyet. Men ettersom dette ble gjort uten å gå via sikkerhetskontrollen, ble Bodø Lufthavn etter avgang varslet om at et «urent» fly var underveis.

Old 20-11-2009, 22:54   #57
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Ja, saken dreier seg ikke om umbraconøkkelen
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2009, 22:57   #58
hakon1gz
ScanFlyer Blue

Er man enige daaa???
hakon1gz is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2009, 08:35   #59
Utflyttet
Ute på tur

Quote:

Det finnes regler for hva slags verktøy man har lov til å ta med innenfor CSRA-området. Hvis umbraconøkkel står på den listen så skal den skrives i loggen.

Er det noen her som synes at sikkerhetsvaktene faktisk skal begynne å bruke skjønn i forhold til hva slags verktøy som skal unntas fra en liste som er utarbeidet i forhold til en risikotrussel? Umbraco? Torx? Som kanskje passer akkurat til dørhengslene til cockpitdøra? Vet du hva som er farlig å ta med om bord i et fly?

Personlig synes jeg alle skal skjæres over en kam, hvis vi først skal skjære.
Jeg er like imponert hver gang jeg får med meg tripod til kamera. Det er omtrent samme size som en baseball-kølle, bare et metall-hode fullt av skarpe kanter på... konsekvent er det nok ikke nei.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules