Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 27-07-2009, 23:26   #41
Jumper G5
ScanFlyer Gold

Default Re: Helautomatiske fly, slutt for pilotene?

Faglig begrunnede påstander, Andreas, eller synsing? Å eliminere CRM-problemer ved å fjerne flygere blir litt som å eliminere punkteringer ved å fjerne dekkene... Man har løst et lite problem ved å fjerne det, men skapt en mengde nye i vakumet som oppstår. CRM er et interessant og komplekst emne som den operative delen av luftfarten har vært foregangsbransje for å utvikle siden 1960-tallet, med ekstremt godt resultat, og det står som modell for mange andre bransjer med "inherent risk"; f eks skipsfart, operasjonsteam på sykehus o.l.

Påstanden om forsikringsselskapene som vil banke i bordet med facts; lurer jeg litt på. Hvilke statistikker er det de sitter på her? Forsikringsselskapene justerer premier etter risiko, så en eventuell utvikling her vil neppe komme ensidig fra denne siden, men i tilfelle gjennom et samarbeid med kunde, myndigheter og teknologiutvikler. Litt kynisk sagt er det uinteressant for dem hvor mange ulykker som skjer, bare premien overskrider forsikringsutbetalingene. Det er det de lever av, og eventuelle programmer for å bedre sikkerheten/senke risiko vil følges naturlig av rimeligere premier.

De ubemannede fraktflyene; har ikke sett i noe fagtidsskrift at noen har konkrete planer om dette til sivilt bruk enda (konseptsdiskusjoner, ja, men ikke konkrete planer), med unntak av enkelte militære modeller som er under utvikling for bruk i kampsoner, samt en prototype for ship-to-ship replenishment i US Navy. Ikke fordi man ikke kan få det en gang i fremtiden, men det er enorme kostnader forbundet med utvikling av nye flytyper i den størrelsen man benytter til sivile fraktoperasjoner, og det ville således vært interessant å vite hvem som eventuelt planlegger å utvikle dem, og hvem de eventuelle kundene er. Både Boeing og Airbus holder på med nye fraktfly nå (A380F og 747-8F), samt med ombygging av eldre modeller til fraktfly, men ingen av disse har meg bekjent ubemannet cockpit som option?
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2009, 23:33   #42
Jumper G5
ScanFlyer Gold

Teknisk spørsmål;

For å kunne gjøre en Autoland med UAV som tar passasjerer eller frakt, og som er av en størrelse og med en landingshastighet som tilsier bruk på airways og større flyplasser, antar jeg at man trenger en failsafe backup som gjør at den skal kunne lande selv uten en operatør på bakken.

Vi man ikke da trenge utstyr både på bakken og i UAV'en tilsvarende CAT IIIC, samt tilsvarende sikkerhetssoner? Eller klarer man seg med mindre? Hva må til for å kvalifisere et flertall av eksisterende fly og lufthavner i Norge til ubemannet flyvning?
Old 27-07-2009, 23:46   #43
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jumper G5 View Post
Faglig begrunnede påstander, Andreas, eller synsing?
Litt av hvert, kanskje .. basert på egne erfaringer, gjetning og innspill fra andre. Vil mmer kalle det generelle betraktninger om fremtiden slik jeg tror den kan se ut. Jeg vil ikke på noen måte si at jeg tror at jeg sitter på fasiten ..

Men innen man finner ut av dette sier man kanskje 'beam me up, Scotty', og da er ikke dette noen sak likevel ...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2009, 23:58   #44
Jumper G5
ScanFlyer Gold

Der er vi nok sørgelig enige, MOW; jeg tror (og bare tror...) at det vil fremtvinge seg helt nye transportformer; både i luften, på bakken og i sjøen, på grunn av det mange har "glemt" i disse finanskrisetider - fremtidig uttømming av fossile drivstoffressurser, miljøaspektet, og kontroll av utslippsmengder.

Hva man vil se først, av kvoter på reiser og transport, helt nye konsepter for fremdrift, eller ubemannede farkoster til alment bruk, vil fremtiden vise, men sjangsen er stor for at vi alle hadde blitt overrasket om vi hadde kunne sett skarve 50 år frem i tid for å se hvilke løsninger som hadde dukket opp i mellomtiden.
Old 28-07-2009, 00:13   #45
Polaris
Free Luigi

Når jeg var nede i Oslo og satt på t-banen, spurte jeg som den lystige nordleningen jeg er "Hvor er det de styrer t-banene fra? Har de et stort sentralbord hvor de passer på at de ikke krasjer i hverandre?", hvorpå jeg fikk svaret at t-banen slettes ikke er automatisert. Det er faktisk en t-bane-fører der framme.

Hvordan i guds navn skal FLY da bli styrt automatisk? Må være flere tiår fram i tid.....
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2009, 00:18   #46
plane-spotter
ScanFlyer Blue

plane-spotter's Avatar

Tenk "denne" tråden i en debattsal for 40 år siden om kommunikasjon i 2009?
plane-spotter is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2009, 00:19   #47
CFM
ScanFlyer Crusty

CFM's Avatar

Det kommer nok til Oslo og etterhvert. Har da tatt førerløs Metro i København og.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2009, 00:21   #48
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Nå er vel ikke Oslo Sporveier kjent som noen spydspiss når det gjelder ny teknologi ... ;p

Nå skal man ikke ta denne diskusjonen for bokstavelig heller tror jeg... vi vet hva som KAN gjøres - om det er praktisk gjennomførbart blir en annen diskusjon.

Men førerløse trikker finnes. Jeg kjørte en selv en forrige uke.
Radar Station KGRV3
Old 28-07-2009, 00:26   #49
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Det kommer nok til Oslo og etterhvert. Har da tatt førerløs Metro i København og.
Jepp, men den var bygget slik fra bunnen av. Har ikke hørt om systemer som er gjort fra manuelle til hel-automatiske.....og Metroen i København fungerer greit, men har stadig noen merkelig stopp
Old 28-07-2009, 00:40   #50
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Men førerløse trikker finnes. Jeg kjørte en selv en forrige uke.
De som skal til TLS og har litt tid til å reise rundt i byen kan f.eks. teste ut førerløs metro. Helt uproblematisk.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2009, 00:47   #51
KennethGS
N/A

Quote:
Originally Posted by Jumper G5 View Post
Teknisk spørsmål;

For å kunne gjøre en Autoland med UAV som tar passasjerer eller frakt, og som er av en størrelse og med en landingshastighet som tilsier bruk på airways og større flyplasser, antar jeg at man trenger en failsafe backup som gjør at den skal kunne lande selv uten en operatør på bakken.

Vi man ikke da trenge utstyr både på bakken og i UAV'en tilsvarende CAT IIIC, samt tilsvarende sikkerhetssoner? Eller klarer man seg med mindre? Hva må til for å kvalifisere et flertall av eksisterende fly og lufthavner i Norge til ubemannet flyvning?
Skal tro at det ligger såpass langt frem i tid at noen har tenkt ut det svaret før den tid kommer...

Det som ER et faktum, er at UAV-utviklingen har kommet så langt at software og hardware som skal til for å styre fly og helikopter fra avgang til landing, er hyllevare...

Når det har kommet så langt at grunnelementene for automatiske fly finnes i butikkene, så kan du banne på at utviklingen ikke stopper der. Tør vedde på at det sitter mange akkurat nå og funderer på hvordan man kan få disse kretskortene til å prate sammen, og unngå hverandre i luften...

Det starter nok i det små, med forsyningsdroner som kan levere til grupper bak fiendens linjer, og derfra kan det vokse til større og større ting...

"Prototype This" på Discovery Channel hadde jo en episode hvor de bygget seg en helt autonom UAV til å droppe en oppblåsbar redningsbøye til surfere og badende som hadde blitt tatt av strømmen utenfor en strand.
Offeret hadde en nødsender med GPS som han aktiverte, og vips ble dronen automatisk sendt i luften, navigerte til hans posisjon og droppet lasten, for så å returnere for en automatisk landing på stranden...
De laget også en autonom kanon med samme funksjon på kortere hold, med en skremmende treffsikkerhet...

Folk vil stadig finne nye bruksområder for teknologien som allerede er tilgjengelig, og dermed hele tiden forsøke å dytte utviklingen videre, så at det kommer er det ingen tvil om for min del, men det er ingen kort vei...

Last edited by KennethGS; 28-07-2009 at 01:05.
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2009, 01:33   #52
Polaris
Free Luigi

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
De som skal til TLS og har litt tid til å reise rundt i byen kan f.eks. teste ut førerløs metro. Helt uproblematisk.
Selvfølgelig er det uproblematisk. Har selv prøvd førerløs skytrain på düsseldorf flughafen. Poenget var at når selv et så simpelt system, på isolerte baner, "trenger" en fører..... Tyder bare på at den dagen vi ser et fly uten pilot i Norge fra Kirkenes-Tromsø er langt unna.

Kun det jeg ville fram til
Old 28-07-2009, 01:54   #53
KennethGS
N/A

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Tyder bare på at den dagen vi ser et fly uten pilot i Norge fra Kirkenes-Tromsø er langt unna.

Kun det jeg ville fram til
Det tror jeg vi alle kom frem til for et par sider siden....
Old 28-07-2009, 02:51   #54
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Jepp, men den var bygget slik fra bunnen av. Har ikke hørt om systemer som er gjort fra manuelle til hel-automatiske.....og Metroen i København fungerer greit, men har stadig noen merkelig stopp
Greit at den er førerløs, men i følge hjemmesiden
Døgnet rundt vil der være Metro Stewarder i togene

Da er den jo bemannet likevel, selv om betjeningen ikke fysisk kjører toget.
Old 28-07-2009, 07:54   #55
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post
Greit at den er førerløs, men i følge hjemmesiden
Døgnet rundt vil der være Metro Stewarder i togene

Da er den jo bemannet likevel, selv om betjeningen ikke fysisk kjører toget.
Det er ikke riktig. Det er Metro Stewarder, men vil anta de ligger kanskje på 1 per 3-4 tog. De reiser rundt med togene og tar gjerne toget en stasjon eller to for å sjekke billetter og at alle ting er som det skal, men at det er en steward ombord i hvert tog er feil

Det hender dog at de kommer å kjører toget manuelt, når et eller annet har sviktet
Old 28-07-2009, 11:30   #56
PAFB
ScanFlyer Blue

Hvis dette blir en realitet, så må vi få høyere lønn. Kompensasjon for bortfall av ulempe (slipper å dra på jobb). Har noen telefonnummeret til fagforeningslederen til typografene?
PAFB is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2009, 11:30   #57
Polaris
Free Luigi

Quote:
Originally Posted by KennethGS View Post
Det tror jeg vi alle kom frem til for et par sider siden....
Nåååh, akkurat Kirkenes-Tromsø tror jeg er ENDA litt lengre unna enn det
Old 28-07-2009, 16:21   #58
MFM
ScanFlyer Blue

Heh, datamaskiner til å styre fly..
http://www.youtube.com/watch?v=RgriTO8UHvs

Den dagen det skjer flyr ikke jeg mer
MFM is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2009, 16:30   #59
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Yepp ....

Radar Station KGRV3
Old 28-07-2009, 18:09   #60
KennethGS
N/A

Quote:
Originally Posted by Meese View Post
Heh, datamaskiner til å styre fly..

Den dagen det skjer flyr ikke jeg mer
Den dagen kom for lenge siden, da A320 begynte å trille av samlebåndet... Joysticken er koblet til datamaskiner, ikke til rorene...
Reply

Posting Rules