Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 20-09-2008, 19:47   #41
JoeW
ScanFlyer Rusty

Default Re: 42 prosent flere nordmenn til USA i juni

DL til ATL må du nok via CPH for
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2008, 20:12   #42
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Dersom de flytter fra CPH til OSL og folk derfra må dra nordover hit, i rett retning...
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2008, 11:31   #43
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Det er vel to skranker, ja. Man kunne eventuelt auksjonert dem ut til de to handlingselskapene som betalte mest, så fikk heller alle de nettverksselskapene som flyr innenriks velge å bruke disse to om de ville gi kundene sine denne servicen.
Nå er det vel faktisk bare SGS/WF og Røros som i praksis har behov for en slik skranke, så da holder det med to
Old 21-09-2008, 12:34   #44
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver

Jarlabanke Vking's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Det er voldsomt så mye mas om disse direktesetene fra Norge. Disse er fra Oslo, og er kun til Newark. Det er ikke så mange dette blir direkte for. For alle som ikke bor i Oslo, så er det strengt tatt vel så greit å reise via andre byer enn Oslo. I min studietid i South Dakota, så var det om å gjøre å passe på å unngå hjemreise om Oslo. Alt det styret med å bære bagasjen gjennom tollen der, for så å sjekke inn på nytt var bare mas. Derfor var alltid CPH å foretrekke, selv om Oslo var billigere.
Dette gjelder fortsatt, selv om det nå er mer AMS og FRA som gjelder.
ja herregud, det må være forferdelig traumatiserende.

mange!
Jarlabanke Vking is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2008, 13:57   #45
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Nå er det vel faktisk bare SGS/WF og Røros som i praksis har behov for en slik skranke, så da holder det med to
Men Someone, se for deg f.eks. når kveldsflyene fra CPH lander. Jeg ser for meg at det, med en skranke per handlingsselskap - blir en kjempekø. Selvom det i utgangspunktet er bagdrop kommer det jo til å måtte printes en del bps for de som ikke har fått det ennå etc etc. Da er det antagelig fortsatt mer effektivt å ta heisen opp.
Old 21-09-2008, 15:36   #46
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Men Someone, se for deg f.eks. når kveldsflyene fra CPH lander. Jeg ser for meg at det, med en skranke per handlingsselskap - blir en kjempekø. Selvom det i utgangspunktet er bagdrop kommer det jo til å måtte printes en del bps for de som ikke har fått det ennå etc etc. Da er det antagelig fortsatt mer effektivt å ta heisen opp.
Så det du sier er altså at Gardermoen ville vært en dårligere flyplass å gjøre transfer på, dersom transfercheckin åpnet igjen?

Nå må altså disse kundene dra med seg bagasjen en etasje opp og stille seg i samme (lange) bagdrop-kø som lokale passasjerer. Klart at det hadde vært en fordel å få åpnet disse skrankene igjen.
Old 21-09-2008, 16:09   #47
JoeW
ScanFlyer Rusty

Jeg sier ikke at det ville være en dårlige transfer-flyplass, men jeg sier at skal det være noen vits i transfer-check-inskranker der nede, må det bygges flere. En eller to skranker won't do it.

Den lokale bagdrop-køen er da sjeldent særlig lang? På det verste 15 min?? Og spesielt på kvelden, når mye transfer-pax kommer inn, er det jo faktisk ingen kø på bagdrop.

Greien er at du er garantert!! at noen som ikke er sjekket inn f.eks. stiller seg i transfer-bagdrop. Og så er det noen med llitt andre småproblemer. Med bare en skranke(på hvert handlingsselskap) betyr det at hele køen stopper opp ved et problem. Oppe er det ihvertfall flere skranker å fordele "problemene" på.

Jeg aner ikke hvor mye transfer-pax som kommer inn med CO38. Men si det er 25 pax som kommer samtidig, og hvorav minst halvparten ikke er blitt thru-checket. Med en skranke da så risikerer du å stå i kø i en halvtime, med tanke på all annen transferpax også, når det er en skranke. Jeg tror som sagt sjeldent noen står i kø mer enn 15 min på bagdrop oppe. Ressursutnyttelsen er jo selvsagt også bedre for handlingsselskapene når de slipper å bemanne to punkter.

Så det jeg sier er at det helt klart vil være fordelaktig med transfer-bagdrop nede, MEN da må det være MINST to-tre skranker per handlingsselskap. En skranke won't do it!
Old 21-09-2008, 16:12   #48
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

Blir det flere direkteruter og slikt gjør de nok noe med transfergreine skal dere se. Helt sikkert!
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2008, 16:35   #49
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Jeg sier ikke at det ville være en dårlige transfer-flyplass, men jeg sier at skal det være noen vits i transfer-check-inskranker der nede, må det bygges flere. En eller to skranker won't do it.
De få gangene jeg har brukt dem, så fungerte det utmerket med to skranker (en for SAS og en for Braathens). Dine erfaringer er kanskje annerledes.

Quote:
Den lokale bagdrop-køen er da sjeldent særlig lang? På det verste 15 min?? Og spesielt på kvelden, når mye transfer-pax kommer inn, er det jo faktisk ingen kø på bagdrop.
Kø er en ting. En komplett upraktisk løsning, der det ikke finnes hverken personell som kan hjelpe deg eller noen form for informasjon, er noe annet.

Quote:
Greien er at du er garantert!! at noen som ikke er sjekket inn f.eks. stiller seg i transfer-bagdrop. Og så er det noen med llitt andre småproblemer. Med bare en skranke(på hvert handlingsselskap) betyr det at hele køen stopper opp ved et problem. Oppe er det ihvertfall flere skranker å fordele "problemene" på.
Så får man heller begrense det til et handlingselskap der nede. De selskapene (og antall nettverksselskap på norsk innenriks er fortsatt relativt begrenset) som vil ha en slik tjeneste til sine reisende får velge det handlingselskapet.

Eventuelt får man finne en eller annen løning der handlingselskapene han samarbeide om en slik tjeneste.

Quote:
Jeg aner ikke hvor mye transfer-pax som kommer inn med CO38. Men si det er 25 pax som kommer samtidig, og hvorav minst halvparten ikke er blitt thru-checket. Med en skranke da så risikerer du å stå i kø i en halvtime, med tanke på all annen transferpax også, når det er en skranke. Jeg tror som sagt sjeldent noen står i kø mer enn 15 min på bagdrop oppe. Ressursutnyttelsen er jo selvsagt også bedre for handlingsselskapene når de slipper å bemanne to punkter.
Mer praktisk for handlingselskapene, mindre praktisk for de reisende. Men for all del, KLM er sikkert mer enn happy med løsningen slik den er nå.

Og det vil faktisk ikke være umulig å gå opp, selv om disse skrankene skulle være bemannet og ha for lang kø.
Old 21-09-2008, 17:32   #50
JoeW
ScanFlyer Rusty

Nå kan det heldigvis telles på en finger de gangene jeg har reist norsk innenriks, og jeg har, desverre ikke, fått prøvd transfer-checkin da de hadde dette på OSL. Det er godt mulig det fungerte godt med to skranker, en for hvert handlingsselskap(nå er det jo faktisk bare to handlingsselskaper på innenriks igjen, så det skulle vel saktens gå). Både Norwegian - RF og SAS- SGS har jo faktisk transferpax på OSL.

Det som forsåvidt hadde vært mer interessant er om man kunne prøvd ut dette magiske systemet SAS snakker så meget om for tiden, med hel-self-service bagdrop nede, og de som ikke ønsket dette kunne gå opp for "manuell bagdrop". Vet ikke hvor langt denne teknologien har kommet jeg?

Når jeg flyr inn til OSL (den siste måneden har jeg vel fløyet CPH-OSL noe sånt som fem ganger) opplyses det jo alltid om av cabin crew at alle som skal videre må ta ut bag og så gå opp på check-in med denne. Jeg kan vel se for meg at det syndes litt mer på dette hva angår utenlandske selskap, f.eks. KLM.

(KLM har jo forøvrig også transfer-pax på OSL i sammarbeid med SAS, men jeg skjønner jo tegningen din med at folk da heller velger direkte routing - noe jeg mener vil være praktisk all den tid tollregelverket er som det er...)

Jeg er forsåvidt med på at det bør opplyses på et skilt at re-innsjekk foregår en etasje opp.

Mer praktisk for handlingsselskapene sier du, jeg mener at en effektiv utnyttelse av folk for handlingsselskapene, vil medføre en mer effektiv kø for de reisende.
Old 21-09-2008, 17:33   #51
O_K_
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
For de i Oslo er det en stor fordel med direkteflight, omtrent samme hvor man skal i USA. En direkteflight til EWR eller ORD gir 1-stop til enormt mange destinasjoner, mens OSL-FRA-XXX eller OSL-AMS-XXX kun gir 1-stop til et begrenset antall steder.
For de som bor andre steder enn Oslo-området er det som sagt hipp som happ hvor man tar stoppene.
Nja, er enig i at OSL er noe dritt å bytte utland til innland på, men det går tross alt MANGE OSL-TRD hver dag. TRD-CHP er vel 3, og jeg tror det bare er 2 på TRD-AMS. Så om jeg får like mange mellomlandinger så kommer jeg meg ganske sikkert raskere til TRD via OSL... Dessverre... Hadde wideroe fått 5-6 daglige til CPH skulle jeg gladlig sluttet meg opp om CPH som international sas-hub, der er det dinerlounge også, for sånne stakkarer som meg som jobber i prosjekt, og derfor altid reiser billigst mulig (billige reiser betyr flere reiser på hvert prosjekt :-) )
O_K_ is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2008, 17:43   #52
O_K_
ScanFlyer Silver

Om hele OSL hadde vært designet lurt kunne man vel sluppet ID ved en bagdrop for transfer? Rett og slett slik at når man går gjennom tollen, så kan man velge transfer innland, eller "UT". Går man til transfer innland så blir man guidet videre innenfor sikker sone, og leverer fra seg kofferten, og går til slutt opp en trapp og ender i avgangshallen, innenfor security. Da har hverken passasjer eller bagasje noen gang forlatt sikker sone. Slik praktiseres det i USA, og det fungerer utmerket.

Jeg har mange ganger blitt booket med transfer på 45-50min i OSL, når jeg kommer en fredag ettermiddag fra europa. Det er nervepirrende kort tid, først stå og vente på bagasjen, så i bagdropkø, etter det er det security, igjen, jeg var jo nettopp i security i tyskland men... Og sånn fortsetter det.

Hold passasjerer og bagasje som skal videre innenfor sikker sone, så sparer man kapasitet i sikkerhetskontroll og i bagasjekøen i avgangshallen.
Old 21-09-2008, 17:47   #53
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by O_K_ View Post
Om hele OSL hadde vært designet lurt kunne man vel sluppet ID ved en bagdrop for transfer? Rett og slett slik at når man går gjennom tollen, så kan man velge transfer innland, eller "UT". Går man til transfer innland så blir man guidet videre innenfor sikker sone, og leverer fra seg kofferten, og går til slutt opp en trapp og ender i avgangshallen, innenfor security. Da har hverken passasjer eller bagasje noen gang forlatt sikker sone. Slik praktiseres det i USA, og det fungerer utmerket.
Du kan ikke ha kontakt med innsjekket bagasje og samtidig være i sikker sone. Så i det du kommer ut av tollen er du "usikker".

En løsning med noe mer fleksibel tollhåndtering med fortolling på endelig bestemmelsessted, slik de fleste andre land praktiserer, kunne imidlertid løst problemet. Jeg ser at det vil vær problematisk, ettersom det er reisende til veldig mange små flyplasser uten toll, og en lang norsk tradisjon med småsmugling av alkohol.
Old 21-09-2008, 17:57   #54
JoeW
ScanFlyer Rusty

Toll på endelig bestemmelsessted ville jo vært mest praktisk.... Men det innebærer jo at man må utplassere tollere "overalt". Eventuelt så kan man jo gjøre som enkelte land, og tilby tollklarering på endelig bestemmelsessted på enkelte flyplasser (tror blandt annet Spania kun tilbyr det på enkelte plasser?) - f.eks. BGO, TRD osv - der det allerede er tollere. (EDIT: Men det må jo være et helvete for stuerne å holde orden på dette!)
ID-check ved levering av bag har jo ingenting med om du er i rød eller hvit sone å gjøre!

Du er faktisk "usikker" før du går ut av tollen. Grensen for rød sone går ved slusene(og er årsaken til slusene) ved inngangen til baggasjehallen. Baggasjehallen befinner seg på hvit sone, med andre ord.
Old 21-09-2008, 18:10   #55
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Quote:
(EDIT: Men det må jo være et helvete for stuerne å holde orden på dette!)
Det står vel på bag-tagen hvor bagen har reist fra, eventuelt så kan vel tagen leses med strekkodeleser og da kommer det vel opp hvor den ble sjekket inn. Eller......

Dette vil selvsagt ta lengre tid, men det er vel ikke så vanskelig å få til?
Old 21-09-2008, 18:30   #56
JoeW
ScanFlyer Rusty

Jeg mente, dersom noen norske flyplasser hadde "clear customs at final dest." og noen ikke, så betyr jo dette at stuerne må vite at bag til BGO, TRD, SVG etc skal ikke ut på båndet, men bag til FDE og HOV skal.

Jeg aner ikke hvordan forholdene for stuerne/pmz er, så jeg kan ikke si hvorvidt det lar seg gjøre. Men det ville jo vært optimalt om man kunne fått til noe slikt!! (Toll på HOV og MJF etc tror jeg er å håpe for meget).
Old 21-09-2008, 18:39   #57
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

See what U mean.

Kanskje greit å gjøre det slik som nå da, så slipper man å vente lengre før bagen kommer på båndet.
Old 21-09-2008, 22:29   #58
learjet
oversheriffmester

Global Moderator

Når jeg reiste til Toulouse i forrige uke så var det tollbehandling lokalt i TLS.

Bag for pax som hadde sjekket inn utenfor EU kom på eget bånd i egen hall. For å komme inn der så måtte man inn igjennom en sluse og så var det ut igjennom tollen. Det hele befinner seg sammen med resten av ankomst som et rom i rommet.

Den praktiske løsningen på større flyplasser som BGO / TRD / SVG etc burde jo ikke være noe enormt problem. Det er nok værre med sorteringen av bag ved transfer punkt.

Og ikke minst for alle passasjerende. Det er mye enklere med enhetlig opplegg. Det er det samme for alle. Har en lei følelese om kaos hvis noen fikk sende bag igjennom og noen måtte ta ut...... herlig...

S
learjet is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2008, 09:01   #59
O_K_
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Du kan ikke ha kontakt med innsjekket bagasje og samtidig være i sikker sone. Så i det du kommer ut av tollen er du "usikker".
Hmm... Jo det stemmer vel det. Jeg glemte å tenke på at noen kunne sjekke inn kniver og flytende saker i bagasjen som de kunne plukke ut. Noen som vet hvordan dette ordnes i US? Kan ikke huske å ha gått gjennom security etter å ha kvittet meg med bagasjen der nå jeg kom til landet, men skal ikke si sikkert, gikk gjennom så mange securities der borte at det ble ren rutine.

Synes i alle fall at fly og reiseselskaper burde sette transfer til minst 60 min på OSL på fredag og søndag ettermiddager, av hennsyn til pasasjerenes stressnivå. Det går ofte på 50 min, men sist jeg gjorde det og kom frem til bagdrop så lurte de på om det var viktig for meg å komme samtidig som bag til TRD. Jeg svarte at det var det ikke, og fikk beskjed om å løpe til gate, og melde bag tapt i TRD. Bag kom på døren dagen etterpå.
Old 22-09-2008, 09:07   #60
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by O_K_ View Post
Hmm... Jo det stemmer vel det. Jeg glemte å tenke på at noen kunne sjekke inn kniver og flytende saker i bagasjen som de kunne plukke ut. Noen som vet hvordan dette ordnes i US? Kan ikke huske å ha gått gjennom security etter å ha kvittet meg med bagasjen der nå jeg kom til landet, men skal ikke si sikkert, gikk gjennom så mange securities der borte at det ble ren rutine.
Du må gjennom ny sikkerhetskontroll etter å ha levert fra deg bagasjen på bag drop i USA også, da der du leverer bagasjen fra deg er på "skitten" sone og f.eks på EWR så kommer du ut omtrent samme sted som de som ikke skal videre
Reply

Posting Rules