Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 29-07-2008, 21:47   #41
Brave
ScanFlyer Blue

Default Re: Vil du bli flygeleder? Ekstra opptak i høst.

Hva er bakgrunnen for at Røros beholdes som kontrollert flyplass, mens Molde fremdeles er en AFIS plass? Det er tross alt en stor forskjell på antall bevegelser på de to plassene.
Brave is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2008, 07:56   #42
flyer88
ScanFlyer Blue

Tror det er en helt rå jobb! Men hva er det egentlig som går som særskilt bakgrunn? Har 3 årlig videregående skole (flyfag/flyteknisk), men har ikke studiekompetanse. er det noe som går som særskilt bakgrunn, eller gjeller det kun kravet angående alder?
flyer88 is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2008, 09:43   #43
catocontrol
Air Traffic Controller

catocontrol's Avatar

Quote:
Originally Posted by Brave View Post
Hva er bakgrunnen for at Røros beholdes som kontrollert flyplass, mens Molde fremdeles er en AFIS plass? Det er tross alt en stor forskjell på antall bevegelser på de to plassene.
Røros har flyskolen, og Molde er en kommunal flyplass som egentlig ikke var ønsket av Luftfartsverket.
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2008, 10:06   #44
atck
ScanFlyer Gold

atck's Avatar

Jeg er ikke sikker på hva som gjelder som særskilt bakgrunn, men på generelt grunnlag ville jeg kanskje tro at 3-årig videregående flyfag vil være mulig å komme gjennom på. Men jeg er ikke med i disse opptakene, så det blir bare synsing for mitt vedkommende. Men uansett er det jo mulig å ta opp noen fag? Som nevnt tidligere går det flere tog - og det kommer til å gå mange av dem i all overskuelig framtid.

Noe som leder oss over på svaret til tidligere gaupe-mann Brave: Røros har kommersiell flyskole, derfor krever LT flykontroll. Så den er enkel. Molde er litt verre å forklare. Jeg tror vurderingen går på at man har kontrollert innflyging (under Vigra TMA) nesten helt ned og at man på den måten har ivaretatt sequence og atskillelse.
Men optimalt skulle det nok vært flykontroll der, sjøl om det ikke er krav fra LT.
atck is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2008, 10:33   #45
Brave
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by atck View Post
Jeg er ikke sikker på hva som gjelder som særskilt bakgrunn, men på generelt grunnlag ville jeg kanskje tro at 3-årig videregående flyfag vil være mulig å komme gjennom på. Men jeg er ikke med i disse opptakene, så det blir bare synsing for mitt vedkommende. Men uansett er det jo mulig å ta opp noen fag? Som nevnt tidligere går det flere tog - og det kommer til å gå mange av dem i all overskuelig framtid.

Noe som leder oss over på svaret til tidligere gaupe-mann Brave: Røros har kommersiell flyskole, derfor krever LT flykontroll. Så den er enkel. Molde er litt verre å forklare. Jeg tror vurderingen går på at man har kontrollert innflyging (under Vigra TMA) nesten helt ned og at man på den måten har ivaretatt sequence og atskillelse.
Men optimalt skulle det nok vært flykontroll der, sjøl om det ikke er krav fra LT.

Takk for svar begge to. Jeg var ikke klar over at en kommersiell flyskole krevde en kontrollert flyplass (men synes det likevel er råflott med en kontrollert flyplass på Røros).

Forøvrig tror jeg flygelederyrket er et flott yrke med mange muligheter og utfordringer. Søkte selv en gang i tiden, men tilfeldighetene gjorde at jeg havnet "i andre enden av mikrofonen". Men jeg tror jeg kunne hatt det like interessant og utfordrende som flygeleder.

ex-gaupemann
Brave is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2008, 10:58   #46
Helgeland
Newcomer

Helgeland's Avatar

Jeg var med i forrige opptak, og var en av de heldige som kom gjennom nåløyet. Starter opp i Malmö i slutten av oktober.

Virker som et krevende, men spennende yrke!
Helgeland is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2008, 11:03   #47
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

Quote:
Originally Posted by Helgeland View Post
Jeg var med i forrige opptak, og var en av de heldige som kom gjennom nåløyet. Starter opp i Malmö i slutten av oktober.

Gratulerer!

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2008, 11:28   #48
atck
ScanFlyer Gold

atck's Avatar

Quote:

Ja gratulerer! Flott med folk som har "en fot innafor" med flyinteresse og engasjement. Det trengs. Utdannelsen er tøff, men jeg tror ikke det er mange som har angret på at de holdt ut disse to åra.

K
Old 30-07-2008, 11:58   #49
Helgeland
Newcomer

Helgeland's Avatar

Takk takk!

Ja, det blir nok tøft. Det finnes ikke mange utdanningsprogram hvor en skal være klar til å gå ut i en slik jobb etter bare to år i lære. Men det sier jo litt om intensiviteten i utdanningen, og dessuten er det vel full spesialisering fra dag én.
Old 30-07-2008, 17:04   #50
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold

STARSHIP 2's Avatar

Quote:
Takk takk!

Ja, det blir nok tøft. Det finnes ikke mange utdanningsprogram hvor en skal være klar til å gå ut i en slik jobb etter bare to år i lære. Men det sier jo litt om intensiviteten i utdanningen, og dessuten er det vel full spesialisering fra dag én.
Blir vel Drevja TWR på deg om noen år da

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2008, 17:06   #51
Helgeland
Newcomer

Helgeland's Avatar

Quote:
Originally Posted by JohnnyEagle View Post
Blir vel Drevja TWR på deg om noen år da
Ikke umulig
Old 09-08-2008, 18:16   #52
Spykiller
Newcomer

Quote:
Originally Posted by atck View Post
Flott at det er flere motiverte.

Det stemmer forøvrig at hvis man har blitt veid og funnet for lett så skal det veeeeldig mye til for at man skal få en ny sjanse. Vi tar opp ALLE som passerer kravene. Skulle vi få for mange godkjente blir noen bare satt på holding til neste kull.

Kyrre
Hei jeg er ny her og har søkt i år og har et par spørsmål.

Om man ikke kommer inn på første forsøk, stiller man da med handicap til neste uttak? De egenskapene jeg leser om er definitivt noe man kan bedres i ved trening.

Det andre jeg lurer på er det brevet fra militæret. "ikke ønsket i fred- eller krigstid" har jeg ikke, men "kalles ikke inn i fredstid" Hva må til for å få det andre brevet, eller er det det samme?

Ellers lurer jeg fælt på hva for en test som kommer? noen som har tatt testen her og husker noe?

mvh Erik
Spykiller is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2008, 19:33   #53
atck
ScanFlyer Gold

atck's Avatar

Hei Erik.

Så vidt jeg vet er det slik at hvis du ikke kommer gjennom den første testen så kan du prøve igjen (jeg er ikke sikker, det var sånn før ihvertfall).
Sjøl om enkelte moment i testen kan trenes opp, blant annet engelskkunnskaper, så er flere av egenskaper slike man enten har eller ikke har dem. I tillegg ser man på helheten.
Man stiller ikke med handicap ved neste opptak.

Dette med "Ikke ønsket ... " var mest en spøk fra min side. Hvis du har fått et brev om at du ikke vil bli kallet inn til militærtjeneste så har du avklart det forholdet. Så den er grei.

Ellers foregår den første testen på data, men den ser på langt flere ting enn dataspillegenskapene dine .

K
Reply

Posting Rules