![]() |
|
![]() |
#41 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hva er bakgrunnen for at Røros beholdes som kontrollert flyplass, mens Molde fremdeles er en AFIS plass? Det er tross alt en stor forskjell på antall bevegelser på de to plassene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Tror det er en helt rå jobb! Men hva er det egentlig som går som særskilt bakgrunn? Har 3 årlig videregående skole (flyfag/flyteknisk), men har ikke studiekompetanse. er det noe som går som særskilt bakgrunn, eller gjeller det kun kravet angående alder?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Air Traffic Controller
|
![]()
Røros har flyskolen, og Molde er en kommunal flyplass som egentlig ikke var ønsket av Luftfartsverket.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg er ikke sikker på hva som gjelder som særskilt bakgrunn, men på generelt grunnlag ville jeg kanskje tro at 3-årig videregående flyfag vil være mulig å komme gjennom på. Men jeg er ikke med i disse opptakene, så det blir bare synsing for mitt vedkommende. Men uansett er det jo mulig å ta opp noen fag? Som nevnt tidligere går det flere tog - og det kommer til å gå mange av dem i all overskuelig framtid.
Noe som leder oss over på svaret til tidligere gaupe-mann Brave: Røros har kommersiell flyskole, derfor krever LT flykontroll. Så den er enkel. Molde er litt verre å forklare. Jeg tror vurderingen går på at man har kontrollert innflyging (under Vigra TMA) nesten helt ned og at man på den måten har ivaretatt sequence og atskillelse. Men optimalt skulle det nok vært flykontroll der, sjøl om det ikke er krav fra LT. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Takk for svar begge to. Jeg var ikke klar over at en kommersiell flyskole krevde en kontrollert flyplass (men synes det likevel er råflott med en kontrollert flyplass på Røros). Forøvrig tror jeg flygelederyrket er et flott yrke med mange muligheter og utfordringer. Søkte selv en gang i tiden, men tilfeldighetene gjorde at jeg havnet "i andre enden av mikrofonen". Men jeg tror jeg kunne hatt det like interessant og utfordrende som flygeleder. ex-gaupemann |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Newcomer
|
![]()
Jeg var med i forrige opptak, og var en av de heldige som kom gjennom nåløyet. Starter opp i Malmö i slutten av oktober.
Virker som et krevende, men spennende yrke! |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#48 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
K |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Newcomer
|
![]()
Takk takk!
Ja, det blir nok tøft. Det finnes ikke mange utdanningsprogram hvor en skal være klar til å gå ut i en slik jobb etter bare to år i lære. Men det sier jo litt om intensiviteten i utdanningen, og dessuten er det vel full spesialisering fra dag én. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]()
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Newcomer
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
Om man ikke kommer inn på første forsøk, stiller man da med handicap til neste uttak? De egenskapene jeg leser om er definitivt noe man kan bedres i ved trening. Det andre jeg lurer på er det brevet fra militæret. "ikke ønsket i fred- eller krigstid" har jeg ikke, men "kalles ikke inn i fredstid" Hva må til for å få det andre brevet, eller er det det samme? Ellers lurer jeg fælt på hva for en test som kommer? noen som har tatt testen her og husker noe? mvh Erik |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hei Erik.
Så vidt jeg vet er det slik at hvis du ikke kommer gjennom den første testen så kan du prøve igjen (jeg er ikke sikker, det var sånn før ihvertfall). Sjøl om enkelte moment i testen kan trenes opp, blant annet engelskkunnskaper, så er flere av egenskaper slike man enten har eller ikke har dem. I tillegg ser man på helheten. Man stiller ikke med handicap ved neste opptak. Dette med "Ikke ønsket ... " var mest en spøk fra min side. Hvis du har fått et brev om at du ikke vil bli kallet inn til militærtjeneste så har du avklart det forholdet. Så den er grei. Ellers foregår den første testen på data, men den ser på langt flere ting enn dataspillegenskapene dine . ![]() K |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Bli Flygeleder? | CNO324 | Flyforum | 25 | 11-06-2009 21:19 |
Vil du bli flyveleder? | LN-MOW | Flyforum | 6 | 28-03-2009 20:04 |
Bli flygeleder | Vede | Flyforum | 4 | 06-03-2007 16:33 |