Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 25-04-2007, 16:40   #41
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Re: Danskene forsøker igjen...

Quote:
Originally posted by Blackhawk

Fra Boarding.no :

"SAS-Danmark har beordret de streikende kabinmedarbeiderne tilbake på jobb. Beordringen kom under et møte mellom ledelsen og fagforeningen CAU. - Vi forventer derfor at de kabinansattes formann forklarer sine medlemmer at de har fredsplikt og at de skal gå tilbake til arbeidet straks, sier SAS Danmarks administrerende direktør Susanne Larsen"

SAS-Danmark har beordret de streikende kabinmedarbeiderne tilbake på jobb...
Og da skal det bli interesant å se hva som skjer når/hvis ikke de kabinansatte møter på jobb i morgen.

SAS har nå fått en kjennelse fra arbeidretten om at streiken er ulovlig.
Old 25-04-2007, 16:48   #42
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally posted by TOS
Nå mente ikke jeg at du rakket ned på andre flyselskaper. Jeg bare siterte deg, fordi du kommenterte at SAS var firkantede...
Søren og, her trodde jeg noen lyttet til meg bare fordi jeg liker rakke ned litt på dårlig kundeservice.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2007, 17:13   #43
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Quote:
Originally posted by Someone

CAU burde ta en telefon til United ansatte og spørre hvordan det gikk da de ble for grådige, blant annet kan de jo spørre hva som skjedde med pensjonskassen deres da United gikk inn i Ch.11.......og vips med et penne strøk så forsvant ett par milliarder dollar av deres pesnjon
Det er vist ikke lovligt at stryge deres pension
Hilsen
Ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2007, 17:22   #44
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally posted by sk931

Quote:

CAU burde ta en telefon til United ansatte og spørre hvordan det gikk da de ble for grådige, blant annet kan de jo spørre hva som skjedde med pensjonskassen deres da United gikk inn i Ch.11.......og vips med et penne strøk så forsvant ett par milliarder dollar av deres pesnjon
Hilsen
Ole
Forskjellen er at i de nordiske landene så er pensjonen statlig som gjør at den ikkeforsvinner om din arbeidsgiver går dukkne, som er betryggende. Men om ikke akkurat dette eksempelet er relevant så finnes det noe å tenke over, man kan ikke grafse til seg så mye at arbeidsgiveren ikke har råd til å holde butikken åpen.

Samtidig, så vet jeg at saken har to sider, og en del av det SAS har demonstrert sånn management, både med å splitte alt over tre landog hva konsern-ledelsen har gjort og bedt om innimellomheler ikke er helt av stjernekvalitet.

Man kan begge alle veier her, saken er at selskapet er i en ond spiral og alle må hjelpe, og det er abre ikke plass til noen som helst gruppe som setter seg forran selskapets langsiktige interesser... både på bakken, i luften eller ledelsen.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2007, 17:41   #45
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally posted by ph-ndr

Quote:
Originally posted by sk931

Hilsen
Ole
Forskjellen er at i de nordiske landene så er pensjonen statlig som gjør at den ikkeforsvinner om din arbeidsgiver går dukkne, som er betryggende. Men om ikke akkurat dette eksempelet er relevant så finnes det noe å tenke over, man kan ikke grafse til seg så mye at arbeidsgiveren ikke har råd til å holde butikken åpen.

-A
Yes, but No. Den delen man får fra staten er vel bare opp til ett visst punkt, hvis ikke hadde selskapene brydd seg med å ha egne pensjonskasser. Nå vet jeg ikke helt hvor den grensen går, men vet at de fleste som tjener brukbart også har andre pensjonsavtaler da det de vil få fra staten ikke vil dekke det de har krav på
Old 25-04-2007, 18:14   #46
OslLonghaul
Newcomer

Er så UTROLIG glad at SAS er delt in i tre nasjonale selskap! Se alt trøbelet vi ville hatt his vi fortsatt skulle vært en enhet. Det selskapet som skaper burde straffes i form av innstramminger og mindre ekspansjon!!! Heldigvis slipper man nå å reise via CPH hvis man skal til europa, takk gud for det!!!!
OslLonghaul is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2007, 19:29   #47
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

En som husker historien 3-2-2 og har gjenngitt den veldig greit på g-kraft

Så var det dette med mannsminne, og hvor langt/kort tid det er.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2007, 19:31   #48
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:

Yes, but No. Den delen man får fra staten er vel bare opp til ett visst punkt, hvis ikke hadde selskapene brydd seg med å ha egne pensjonskasser. Nå vet jeg ikke helt hvor den grensen går, men vet at de fleste som tjener brukbart også har andre pensjonsavtaler da det de vil få fra staten ikke vil dekke det de har krav på
Jeg tror grensen for opptjening av pensjon er på 12-14 G eller noe slikt (et sted mellom 7-800000/år). Dette gjelder iallefall statsansatte. Private bedrifter har vel stort sett private supplement til den statlige ordningen som Someone sier.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2007, 19:44   #49
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally posted by Fly high

Quote:
Originally posted by ph-ndr

Quote:
Originally posted by Fly high

Men er det ikke en fordel å sjekke begge sider før du dømmer streikerne nord og ned?
Blir den mindre ulovlig om man leser begge sider sine meninger?

-A
De linkene jeg viste til, var alle med uttalelser fra SAS-ledelsen/flyplassledelsen. I slike situasjoner stoler jeg ikke fem øre på bare den ene parten i en konflikt. Foreløpig har jeg heller ikke sett noen konfrontere de streikende med påstandene om at streiken er ulovlig. Også i dag er det arbeidsgiversiden som uttaler seg, f.eks. til NTB:
"SAS-ledelsen karakteriserer streiken som avtalestridig ...".

Alle har sin egen agenda i slike konflikter. Derfor bør man lytte til begge parter før man svinger pisken.

Og dette er ikke et innlegg som støtter streik for enhver pris. Jeg synes de streikende handler uklokt. Det var påstandene om ulovlig streik jeg stilte spørsmål om.
Med logikken din er det helt greit at de ansatte streiker, uansett om det er lovlig eller ikke. Tipper pipa hadde fått en annen lyd dersom SAS brøt loven i sitt kontraktforhold med de ansatte, det hadde vel vært en skandale...

De ansatte har en kontrakt med arbeidgiveren. De må følge reglene som alle andre og er man organisert, finnes det soleklare regler for dette.

Nå har du da fått svar på det åpenbare: Arbeidsretten i Danmark har sagt at streiken er i høyeste grad ulovlig og pålagt de ansatte å pelle seg på jobb. Men det kommer ikke som noe bombe, det gjorde de sist gang ansatte i SAS DK streiket ulovlig.

Ha din agenda, kjemp for din sak, men følg loven. Det er INGEN unnskyldning for en slik ulovlig streik!
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2007, 20:12   #50
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Det skal også bli meget spennende å se om ikke de stadige konflikter hos SAS DK kommer til å medføre at det blir en annen fordeling av ruteproduksjonen på hovedstadstriangelet. I dag er det vel SAS DK som flyr helt alene CPH-OSL vv, mens SAS SE flyr noen avganger CPH-ARN vv sammen med SAS DK.
Om det hadde vært en fordeling på CPH-OSL med SAS Braathens ville ikke konsekvensene ha blitt så voldsomt store som de vi ser i dag.

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2007, 20:35   #51
Spirit
Newcomer

Spirit's Avatar

Blogg til Øystein Løwer.

Han har rett i noe her. Mulig dere privatiseringskåte sutrekopper er uenig...

Fly forbanna!
25.apr.2007 @ 14:23Permalink|Diverse|4 Kommentar(er)|0 Trackback(s)
”Når flygende personell går til streik rammer det forbrukerne minst like hardt som det presser ledelsen.”

Med bildene av uendelige køer med fortvilede passasjerer på Kastrup ferskt i minne, er det nærmest ufattelig at bildene går i reprise - bare ett år senere.

I fjor var det pilotene i SAS Danmark som satte seg på bakbeina, denne gangen er det de kabinansatte i den danske delen av selskapet som sier ”nok er nok”. For oss passasjerer spiller det for så vidt ingen rolle hvem som streiker. Tar ikke flyet av, blir vi sittende bom fast, enten vi skal i bryllup eller på shoppingtur på Kontinentet. Uansett hvor viktig reisen er, har vi alle en grunn til å komme oss dit vi har kjøpt billett. Og går ikke flyet, går vi glipp av langt mer enn selve transportetappen vi har betalt for.

I en slik situasjon er det vanskelig, for ikke å si utenkelig, å føle sympati med de kabinansatte.
Vi vil gjerne gi dem skylda for at vi ikke kommer dit vi skal til avtalt tid. Vi ser for oss flyvertinner og flyverter som sutrer over småplukk som de på den andre siden av forhandlingsbordet ikke gikk med på innfri.

Men bildet kan være et ganske annet. Det er lite trolig at de kvinner og menn som gjennom mange år har gitt all sin arbeidstid til å servere oss en hyggelig reise, synes det er spesielt tilfredsstillende å se de samme passasjerene strandet i en avgangsterminal. Det er også lite trolig at disse kvinner og menn ønsker å sverte et selskap de en gang drømte om å jobbe for. De ønsker trolig i dag å kle uniformene sine med like mye stolthet som da. Det eneste de gjør, er å ta i bruk det pressmiddelet de med like stor rett som andre lønnsmottakere, tyr til når misnøyen overgår det man er villig til å akseptere.

Flygende personell har vært vitner til en helt annen utvikling i rettigheter og lønnsvekst enn andre yrkesgrupper. En skal lete lenge etter yrker der de ansatte har blitt nødt til å jobbe mer for mindre lønn. Det er en grunn til at du og jeg kan reise til Roma den ene helgen, og til London den neste. Som forbrukere nyter vi godt av priskrigen i lufta. Mye takket være at ansatte i luftfarten har vært villige til å akseptere dårligere arbeidsvilkår.

Så kanskje neste gang en smilende Kristina ønsker deg velkommen om bord en SK-flight til Stockholm, kan du tenke på at hun strekker seg langt for at nettopp du skal få en billett til under 500 kroner. Og kanskje du også kan sende en tanke til Krister som ikke fikk beholde jobben av nøyaktig samme grunn.
Er streik blitt prisen å betale for å fly billig?
Spirit is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2007, 20:44   #52
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally posted by Spirit

Er streik blitt prisen å betale for å fly billig?

Danskene har streiket siden tidenes morgen ....

Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2007, 20:57   #53
Fly high
ScanFlyer Gold

Fly high's Avatar

Quote:
Originally posted by Tommy777

Med logikken din er det helt greit at de ansatte streiker, uansett om det er lovlig eller ikke.
Du må lese det jeg skrev en gang til - i sammenheng. Jeg etterlyste en balanse i nedrakkingen inntil man fikk avklart om det dreide seg om en ulovlig streik eller ikke. Den avklaringen har altså kommet nå, og det er enten etterpåklokskap eller billig retorikk å bruke det argumentet "med tilbakevirkende kraft."

Quote:
De ansatte har en kontrakt med arbeidgiveren. De må følge reglene som alle andre og er man organisert, finnes det soleklare regler for dette.
Men i dette tilfellet var det ikke mere soleklart enn at ingen kunne fremvise bevis på at det var en ulovlig streik før arbeidsretten behandlet den (i alle fall ikke her på forumet).

Mitt poeng (som jeg har påpekt tidligere) er altså at det bare var arbeidsgiveren som påsto at det var ulovlig. Det er ikke nok etter min mening, for slike påstander har arbeidsgivere forsøkt seg på tidligere uten å nå fram. Jeg ante et visst snev av ensidig fagforeningsforakt i en god del av de innleggene i tråden. Derfor blandet jeg meg inn i debatten ..

Fly high is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2007, 21:48   #54
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

De få sas.dk flightene som faktisk går, er det med uorganisert CA's ?

/G
Old 25-04-2007, 22:16   #55
Jens W
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally posted by P.A. VIKING

De få sas.dk flightene som faktisk går, er det med uorganisert CA's ?

/G
Når jeg så på www.sas.dk tidligere i kveld, så fikk jeg inntrykk av at det kun var flighter som flys av sas.se (CPH-ARN) og Cimberflighter som går.
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2007, 22:18   #56
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Det gikk da vitterligen noen fly OSL-CPH i dag også. Det stod det i alle fall på osl.no. Dessuten hadde jo vg.no en stor artikkel i dag om halvtomme fly som hadde gått CPH-OSL i formiddag. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=150626

Mener også at jeg så på cph.dk at det var noen andre SAS- fly som tok av også.
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2007, 22:31   #57
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Situasjonen virker helt fastlåst. Børsen.dk melder om at de ansatte ikke vil gå på jobb får en avtale foreligger og SAS ikke vil forhandle før de ansatte er tilbake på jobb

Alle avganger frem til klokken 14.00 imorgen er foreløpig innstilt.

Også ett spørsmål. Kan ett morselskap slå ett datterselskap konkurs? (praktisk og teoretisk) Vel studerer jeg økonomi, men det er mer finans enn jus jeg driver med så derfor spør jeg.

Og er SAS DK ett eget AS slik at det kan gjøres hvis det er mulig?
Old 25-04-2007, 22:50   #58
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Det verkar inte som kabintrollen förstår att deras egen grav grävs djupare för varje dag.

Savipix is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2007, 23:12   #59
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

My guess , om dette ikke er over innen 2 døgn , i morgen 14:15 (?) , så skjer det _noe_
Old 25-04-2007, 23:12   #60
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Quote:
Også ett spørsmål. Kan ett morselskap slå ett datterselskap konkurs? (praktisk og teoretisk) Vel studerer jeg økonomi, men det er mer finans enn jus jeg driver med så derfor spør jeg.

Og er SAS DK ett eget AS slik at det kan gjøres hvis det er mulig?
Det her var to spørsmål, ikke ett

I Norge har moderselskap latt datterselskap gå konkurs. SAS DK er nok et eget selskap siden det er det tidligere DDL.

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules