![]() |
|
![]() |
#41 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
SAS har nå fått en kjennelse fra arbeidretten om at streiken er ulovlig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Ute på tur
|
![]() Quote:
-A ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Hilsen Ole |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||
Ute på tur
|
![]() Quote:
Samtidig, så vet jeg at saken har to sider, og en del av det SAS har demonstrert sånn management, både med å splitte alt over tre landog hva konsern-ledelsen har gjort og bedt om innimellomheler ikke er helt av stjernekvalitet. Man kan begge alle veier her, saken er at selskapet er i en ond spiral og alle må hjelpe, og det er abre ikke plass til noen som helst gruppe som setter seg forran selskapets langsiktige interesser... både på bakken, i luften eller ledelsen. -A |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | ||
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Newcomer
|
![]()
Er så UTROLIG glad at SAS er delt in i tre nasjonale selskap! Se alt trøbelet vi ville hatt his vi fortsatt skulle vært en enhet. Det selskapet som skaper burde straffes i form av innstramminger og mindre ekspansjon!!! Heldigvis slipper man nå å reise via CPH hvis man skal til europa, takk gud for det!!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() De ansatte har en kontrakt med arbeidgiveren. De må følge reglene som alle andre og er man organisert, finnes det soleklare regler for dette. Nå har du da fått svar på det åpenbare: Arbeidsretten i Danmark har sagt at streiken er i høyeste grad ulovlig og pålagt de ansatte å pelle seg på jobb. Men det kommer ikke som noe bombe, det gjorde de sist gang ansatte i SAS DK streiket ulovlig. Ha din agenda, kjemp for din sak, men følg loven. Det er INGEN unnskyldning for en slik ulovlig streik! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Det skal også bli meget spennende å se om ikke de stadige konflikter hos SAS DK kommer til å medføre at det blir en annen fordeling av ruteproduksjonen på hovedstadstriangelet. I dag er det vel SAS DK som flyr helt alene CPH-OSL vv, mens SAS SE flyr noen avganger CPH-ARN vv sammen med SAS DK.
Om det hadde vært en fordeling på CPH-OSL med SAS Braathens ville ikke konsekvensene ha blitt så voldsomt store som de vi ser i dag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Newcomer
|
![]()
Blogg til Øystein Løwer.
Han har rett i noe her. Mulig dere privatiseringskåte sutrekopper er uenig... ![]() Fly forbanna! 25.apr.2007 @ 14:23Permalink|Diverse|4 Kommentar(er)|0 Trackback(s) ”Når flygende personell går til streik rammer det forbrukerne minst like hardt som det presser ledelsen.” Med bildene av uendelige køer med fortvilede passasjerer på Kastrup ferskt i minne, er det nærmest ufattelig at bildene går i reprise - bare ett år senere. I fjor var det pilotene i SAS Danmark som satte seg på bakbeina, denne gangen er det de kabinansatte i den danske delen av selskapet som sier ”nok er nok”. For oss passasjerer spiller det for så vidt ingen rolle hvem som streiker. Tar ikke flyet av, blir vi sittende bom fast, enten vi skal i bryllup eller på shoppingtur på Kontinentet. Uansett hvor viktig reisen er, har vi alle en grunn til å komme oss dit vi har kjøpt billett. Og går ikke flyet, går vi glipp av langt mer enn selve transportetappen vi har betalt for. I en slik situasjon er det vanskelig, for ikke å si utenkelig, å føle sympati med de kabinansatte. Vi vil gjerne gi dem skylda for at vi ikke kommer dit vi skal til avtalt tid. Vi ser for oss flyvertinner og flyverter som sutrer over småplukk som de på den andre siden av forhandlingsbordet ikke gikk med på innfri. Men bildet kan være et ganske annet. Det er lite trolig at de kvinner og menn som gjennom mange år har gitt all sin arbeidstid til å servere oss en hyggelig reise, synes det er spesielt tilfredsstillende å se de samme passasjerene strandet i en avgangsterminal. Det er også lite trolig at disse kvinner og menn ønsker å sverte et selskap de en gang drømte om å jobbe for. De ønsker trolig i dag å kle uniformene sine med like mye stolthet som da. Det eneste de gjør, er å ta i bruk det pressmiddelet de med like stor rett som andre lønnsmottakere, tyr til når misnøyen overgår det man er villig til å akseptere. Flygende personell har vært vitner til en helt annen utvikling i rettigheter og lønnsvekst enn andre yrkesgrupper. En skal lete lenge etter yrker der de ansatte har blitt nødt til å jobbe mer for mindre lønn. Det er en grunn til at du og jeg kan reise til Roma den ene helgen, og til London den neste. Som forbrukere nyter vi godt av priskrigen i lufta. Mye takket være at ansatte i luftfarten har vært villige til å akseptere dårligere arbeidsvilkår. Så kanskje neste gang en smilende Kristina ønsker deg velkommen om bord en SK-flight til Stockholm, kan du tenke på at hun strekker seg langt for at nettopp du skal få en billett til under 500 kroner. Og kanskje du også kan sende en tanke til Krister som ikke fikk beholde jobben av nøyaktig samme grunn. Er streik blitt prisen å betale for å fly billig? |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Danskene har streiket siden tidenes morgen .... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | ||
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Quote:
Mitt poeng (som jeg har påpekt tidligere) er altså at det bare var arbeidsgiveren som påsto at det var ulovlig. Det er ikke nok etter min mening, for slike påstander har arbeidsgivere forsøkt seg på tidligere uten å nå fram. Jeg ante et visst snev av ensidig fagforeningsforakt i en god del av de innleggene i tråden. Derfor blandet jeg meg inn i debatten .. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
De få sas.dk flightene som faktisk går, er det med uorganisert CA's ?
/G |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
|
![]()
Det gikk da vitterligen noen fly OSL-CPH i dag også. Det stod det i alle fall på osl.no. Dessuten hadde jo vg.no en stor artikkel i dag om halvtomme fly som hadde gått CPH-OSL i formiddag. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=150626
Mener også at jeg så på cph.dk at det var noen andre SAS- fly som tok av også.
![]() |
#57 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Situasjonen virker helt fastlåst. Børsen.dk melder om at de ansatte ikke vil gå på jobb får en avtale foreligger og SAS ikke vil forhandle før de ansatte er tilbake på jobb
Alle avganger frem til klokken 14.00 imorgen er foreløpig innstilt. Også ett spørsmål. Kan ett morselskap slå ett datterselskap konkurs? (praktisk og teoretisk) Vel studerer jeg økonomi, men det er mer finans enn jus jeg driver med så derfor spør jeg. Og er SAS DK ett eget AS slik at det kan gjøres hvis det er mulig? |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Det verkar inte som kabintrollen förstår att deras egen grav grävs djupare för varje dag.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
My guess , om dette ikke er over innen 2 døgn , i morgen 14:15 (?) , så skjer det _noe_
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
![]() I Norge har moderselskap latt datterselskap gå konkurs. SAS DK er nok et eget selskap siden det er det tidligere DDL.
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Aer Lingus forsøker seg på CPH igjen - Legges ned | Someone | Flyforum | 8 | 13-11-2015 13:48 |
Lufthansa forsøker å stanse Emirates i Tyskland | Robin882 | Flyforum | 25 | 26-05-2011 13:57 |
Danskene innrømmer fangefly-kjennskap | sirpjalle | Flyforum | 7 | 11-02-2008 06:27 |
Ryanair skremmer danskene | CK | Flyforum | 2 | 12-02-2007 10:09 |
Forsøker å starte flyproduksjon i Norge | Falcon | Flyforum | 19 | 07-04-2005 20:21 |