![]() |
|
![]() |
#41 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Å starte eget flyselskap blir vel mest sannsynlig ganske billig. For forsøket dør jo allerede på fødestua. Dette kan du vel enda bedre enn meg, men uten erfaring og kapital fra før av så skal du lete godt for å finne den kapital-/låneinstitusjon som vil la deg stå i gjeld til dem.
|
![]() |
![]() |
#42 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hvis du alikevel insisterer på å starte flyselskap, uten at jeg vet noe om bakgrunnen din, så må du jo ta en utdannelse... Og får å starte et flyselskap må du ha kjennskap til bransjen, så å ta en utdannelse å sikte på en jobb i et allerede oppstartet flyselskap for å få bransjeerfaring vil nok være å anbefale. Så kan du jo etter 10 år i bransjen tenke gjennom dette en gang til!
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Når Emirates startet på midten av 80-tallet så startet de med ca 80 mill NOK, de leaset to fly og fløy mellom UAE og Pakistan og India. Siden de hadde emiratet Dubai til å støtte og garantere seg, så var det ikke problem å få seg et AOC. De var heldige siden andre regionale selskaper trakk seg ut. Når Emirates er 30 år til neste år så er det tiden de har brukt til å bygge opp merkenavnet de har i dag.
80 mill NOK i 85 tilsvarer vel ca 200 mill i dag, i tillegg så må du igjennom prosessen og få AOC, og du kommer ikke til et nytt marked som Emirates startet i. Jeg vet ikke hvem du har tenkt at skal investere i prosjektet ditt (men du kan si fra hvem det er, så jeg kan lure ut noen mill før vedkommende er konkurs ![]()
#44 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Kjos hadde allerede et flyselskap, og fløy for Braathens, og seinere SAS Braathens som et regionalt selskap (derav kommer Norwegian Air Shuttle). Dette selskapet var bygget på tidligere "feilslåtte" prosjekter. Når Braathens til slutt kom innunder SAS, så ble det er vakum i markedet med bare en aktør og dermed var alt ideelt for satsingen til Kjos, samtidig så var også ideen om LCC i sin mest fruktbare periode.
#45 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Goodjet tapte sin oppstartskapital på 142m SEK.
FlyME tapte sin aksjekapital på 150m SEK Swe Fly tapte vel omtrent det samme på sin ops til Østen .. Harjinder Singh Sidhu tapte ca 30m Euro på Air Slovakia .. ... and the list goes on and on .... Er det mulig å starte et flyselskap og tjene penger? Ja, sikkert .. men jeg tror sjansen er større ved pokerbordet i Vegas ... |
![]() |
![]() |
#46 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Av nysgjerrighet, hva mener du med unødvendige destinasjoner?
#47 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Veit dere om en plass jeg kan operere til og fra,
Fordi Midtøsten er okkupert av Emirates, Qatar, turkish og Etihad? Det første og eneste kurdiske flyselskapet heter Zagrosjet, og startet flygninger i oktober 2013. De flyr til Stockholm, Amman, adana og Ankara, tror jeg. Fra Erbil. :P |
![]() |
![]() |
#48 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | ||
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Oslo-Buchurest Oslo-Chisinau Oslo-Odessa Oslo-Kiev Oslo-Balti Quote:
|
||
![]() |
![]() |
#50 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Dagens beste tips spør du meg, da lærer du iallefall litt
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
NSB First Class
|
![]()
...Og Bjørn Kjos sin kompetanse da han startet DY for fullt, hvor høy var den?
-Jagerpilot -Advokat -noe finansgreier også? -Busybee (-attpåtil forfatter) Forslag: Les historien til David Neeleman (Morris Air, JetBlue og Azul) Herb Kelleher (Southwest) Bare for å nevne noen sterke og vågale businessmenn som gjorde suksess. De har jobba hardt! Og hva bygger de dette på? -Erfaring og kompetanse Den beste får man ved å jobbe seg oppover fra gulvet i et allerede etablert selskap. Du skal finne en bra idiot av en investor som vil satse på deg hvis du har null og niks av erfaring å vise til. Last edited by Helimaf; 24-02-2014 at 17:33. |
![]() |
![]() |
#53 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
En ting til: Kan jeg ikke stjele de andres passasjerer? Fortell meg hvordan emirates kan slå meg ut. Jeg kan starte lavprisselskap og slå DEM ut. |
|
![]() |
![]() |
#54 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Start på ruter der du har monopol, og det er et lite passasjergrunnlag. Og start med å leie inn andre flyselskap slik som Flynonstop og Krohn Air gjorde. Da sparer du deg for tiden det tar å få dokumentene og AOC i orden. |
|
![]() |
![]() |
#55 |
Upgrade me....
|
![]() Det at du diskuterer å spør om denslags her inne er vel med på å forsterke akkurat den teorien. Utover det så anbefaler jeg deg på det sterkeste å starte opp flyselskap. Alt for få som gjør det. ![]() PS: Hva med low cost taxi flyvning? |
![]() |
![]() |
#56 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
F.eks. når du ikke vet svaret på dette:
Emirates har et par milliarder USD i kontant likviditet.
#57 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Det er lett å lese av språk og argumentasjon.
Et par råd hvis du planlegger å gjøre alvor av dette.... Skaff deg først en god utdannelse innen forretning og/eller økonomi - gjerne ved et av de større amerikanske universitetene. Knytt kontakter. Skap deg en god karriere i en lederrolle i et stort firma, gjerne med tilknytning til bransjen. Ledelses- og forretningserfaring er imidlertid viktigere. Du kan fortsatt holde deg orientert om flybransjen på fritiden. Knytt kontakter. Bruk din utdannelse og arbeidserfaring til å utarbeide en dugelig forretningsplan basert på fakta og grunnlagte estimater. Ikke synsing. Bruk kontaktene dine. Først når dette er på plass, kan du begynne å se etter investorer. Igjen, bruk dine kontakter. De som har lykkes før deg har ofte hatt suksess med andre ting før de begynte å rote med fly. Se på Richard Branson. Virgin var store og sterke før han startet Virgin Atlantic. Les deg opp om Branson, Kelleher, Neeleman og andre suksessrike ledere. Les gjerne om de som feilet også. Begynn med å skaffe deg en Kindle, så snakkes vi her om 25 år. ![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Men det jeg mener er, selv om emirates har masse i cash så kan de ikke bare slå meg ut med noen seddelbunker. Hvis jeg skal operere som low-cost selskap, så drar jo de fleste med meg. Ryanair flyr fra småbyer og tjener på penger...
Så hvordan kan Emirates slå meg ut. Kan ikke jeg slå dem ut, selv om hvor store og gigantiske de er? |
![]() |
![]() |
#59 |
ScanFlyer Crusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Uansett, prøv Airlinemanager først, så ser du litt hvordan det er å konkurrere med andre selskap. Jeg byr gladelig opp til konkurranse der inne. Og jeg er knalltøff når det gjelder konkurranse, og underpriser meg uten problem. Det er der jeg får penger. Utkonkurrere konkurrentene så jeg får monopol.
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nektet å fly over Irak - fikk sparken | ENGM RAMP | Flyforum | 13 | 15-09-2009 19:09 |
Hadde med GPS på fly: $30.000 i bot | gustavf | Flyforum | 9 | 31-08-2009 22:53 |
OS stopper trafikken til Erbil i Irak | The Ticketor | Flyforum | 5 | 27-08-2007 17:40 |
Sterling-fly hadde problemer med flaps før landing på OSL | sjefern | Flyforum | 6 | 30-03-2007 16:12 |
Air Scotland vil fly til Irak | DY | Flyforum | 2 | 11-05-2005 17:45 |