![]() |
|
![]() |
#41 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Som tilreisende kan du kjøpe inntil en månedskvote på Nordpolet:
- inntil 2 flasker brennevin (eller inntil 4 flasker sterkvin) - inntil 0,5 flaske sterkvin (alternativt 1 flaske annenhver måned) - inntil 24 bokser eller halvflasker øl som ikke inneholder mer enn 4,75 volumprosent alkohol. (Av årlig kvote kan likevel inntil 24 bokser eller halvflasker inneholde inntil 7 volumprosent alkohol.) - Svakvin for rimelig forbruk. Med en flaske forstås inntil en liter alkoholholdig drikk. Du kan drikke av dette under oppholdet. Det som er igjen og overstiger tollfrikvota fortolles inn i Norge på vnlig maner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Må jo være lett å omgå dette med flere utskrifter av boarding card/billett. De stempler jo bare.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Powder hound
![]() Join Date: Dec 2011
|
![]()
For å være sikker; kommer fra LYR via OSL og skal til BGO - i samme billett. Blir baggasjen sendt rett gjennom, eller må vi ta den ut på OSL?
Ser at LYR ikke er på "Domestic Transfer" listen, samtidig er jo LYR Norge på en måte ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
LYR er utenfor Schengen og eget tollområde.
![]() |
#46 | |
A330
![]() Join Date: Mar 2007
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Noen forslag på utflukter 5 og 6 Juni som ikke koster en nyre?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Jeg synes nå båtturen til Pyramiden var kul - men det koster jo en del da og kan være skikkelig kjipt om det bølger litt utpå fjorden der. Ellers er det vel noen utflukter i nærheten av Longyearbyen som koster litt mindre - men de varer ikke så lenge (bortsett fra fjellturene da) Men ellers synes jeg nå Longyearbyen er trivelig å vandre rundt i, på kveldstid må man bare gå pub til pub der. Det er interessant å se at tettheten av puber er så høy der og de pubene som er der er trivelige også. Rart å gå rundt kl 01 om natta og det er høylys dag! Heldigvis løser hotellene det problemet ved å ha tykke og mørke gardiner på rommene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Newcomer
![]() Join Date: Feb 2017
|
![]() Quote:
Er en del å velge i her: http://www.visitsvalbard.com/no/Sommer Vurderer hurtigbåtturene til Pyramiden og/eller Barentsburg, dette er halvdagscruise med guide, så da blir det tid til "sightseeing" i Longyearbyen i tillegg ![]() Hadde vært storveis med båttur til Ny-Ålesund, men disse koster to nyrer og skjorta, og ikke frister det med en hel dag i RIB eller 40 fots cabincruiser heller. Vi skal bo på Mary Anns polarrigg, det var det eneste som var ledig som ikke kostet et halvt statsbudsjett.
![]() |
![]() |
#50 | |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
|
![]() Quote:
Sent fra min MotoG3 via Tapatalk
![]() |
![]() |
#51 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg anbefaler også båttur til Pyramiden. Flott tur over havet, og Pyramiden var interessant å se med egne øyne. Minner meg litt om Pripyat, minus radioaktiv stråling
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
|
![]()
Lenge siden det var liv i denne tråden, men vi fikset bonusbilletter opp til helgen. Fortsat båtttur til Pyramiden som gjelder? Andre ting som anbefales på tur med en 12-åring. Og jeg har ingen nyrer å selge...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Ble ikke noe båttur til Pyramiden i 2017, men gjorde det i 2021, samt Barentsburg. Flott opplevelse.
Nå etter krigen legger ikke båten til land. Kun se på avstand slik jeg har forstått det. Anbefaler: Busstur - Longyearbyen i et nøtteskall (med Kurt) Gruve - Tur inn i gruve 3 som stengte i 1996. Ribb - Tur med hurtiggående ribb for å se på dyrelivet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Naa er det riktignok tyve pluss aar siden jeg var der, men jeg anbefaler ogsaa Gruve 3 fjellet. Vi drog til Barentsburg med baat, men det er jo dessverre ikke mulig aa gaa i land der lenger av kjente aarsaker. En baattur er uansett aa anbefale da naturen er majestetisk. Vi var ogsaa paa en fottur, tror det var Foxfonna. Det finnes masse tips her: https://www.visitsvalbard.com/
![]() |
#56 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Nå er vel mye av dette avlyst pga sanksjoenene mot Russland? Eller Barentsburg går det vel ingen turer til tror jeg lenger.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
ScanFlyer Crusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |