![]() |
|
![]() |
#41 | ||||
Ute på tur
|
![]() Quote:
Quote:
![]() Quote:
Når det gjelder hva billetter du har fra LHR til andre steder, så har du jo enten kjøpt en sammenhengende billett, slik at dette er da flyselskapet sitt problem. Kjøper du to seperate billetter er reglene klokkeklar på at dette er helt og holden din egen risiko. Quote:
- Tatt tilbudet om en neve euro og fått en "gratis" natt på OSL. - Forklart flyselskapet ditt at du ikke fikk sovd i sengen i London og refundert dette. - Bruke reiseforsikringen din til å innhente tapt reisetid. ...og satt igjen med en netto fortjeneste. Når det gjelder kalkylen om at du er "trygg" med en overnatting på LHR så er det jo ikke nødvendigvis sant. Du må jo da bare regne på den tiden du faktisk kan hente inn; så hvis ditt alternativ til at kveldsflyet ikke kunne gå av en hvilken som helst grunn og neste alternativ får deg til LHR 0900 morgenen etterpå, så har du jo i praksis ikke mer tid på forbindelsen enn den tiden mellom 0900 og neste avgang. Å regne med en haug tid (natten) hvor du alikevel ikke har alternativ transport, det er jo bare tull. Og som andre her påpeker, er regler fulgt er det de med billigste billetter og lavest status (en kundegruppe jeg er på full fart mot), som er først av flyet om det blir trangt om plassen. Så da er det de som har betalt minst som får unngjelde først, og da er ofte 300 EUR og en gratis natt langt mer i erstatning for tjenesten enn hva man har lagt ut. Skal du full-finansiere en ferie anbefaler jeg et par dagers surfing i hovedstadstriangelet på billige billetter og være førstemann ut for å akseptere vouchere for å bli i igjen, i fellesferien kan man fort få godt betalt for noen dager med iPod på flyplass. ![]() -A |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Powder hound
![]() Join Date: Dec 2011
|
![]()
Valgte QF for å fly A380 på LAX-SYD, og så de sendte B747. Spurte pent om å få bli og vente 24t for å fly A380. Fikk lov til det, en natt i LAX, $400 cash og alle måltider, samt fikk flydd A380 dagen derpå. Mistet en av mine 6 dager i Australia, men pytt pytt kunne vært verre? ref: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=100275
Poenget mitt er, overbooking er greit da det stort sett er mennesker som er ute og flyr og rett og slett koser seg. Det meste ordner seg om man oppfører seg ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Ute på tur
|
![]() Quote:
Igjen, den reisendes sentimentale verdi rundt turen er ikke den summen som står i kontrakten. Sentimental verdi er i beste tilfelle noe man bruker når man skal forsøke forklare hvorfor man defintivt ikke burde bli tatt av flyet. Da er det bare å spille fritt i historier om døde slektninger, skillsmisser, eller bare ta en haug euro og ta det derfra. -A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Hur gör LCC som FR, EZY & DY? Förekommer överbokning även där eller är det något endast "fullservice" bolag gör?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Nå vet jeg ikke om de overbooker eller ikke, men hvis de ikke gjør det så betaler du x% mer for billetten din for at de skal kunne fly med tomme seter på de fleste avganger.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Jeg har aldri sett noe i kontrakten, men har nok ikke lett mye heller, som forteller meg at det er en større sjanse for at jeg blir satt av flyet om jeg betaler 1000,- enn om jeg betaler 4000,-. Dette har jo potensielt en ekstraverdi for meg som reisende, og flyselskapet burde kanskje orientert om dette? Så lenge det ikke gjøres klart for meg som kunde at den tjenesten jeg kjøper forringes om jeg betaler en lav sum så forstår jeg ikke helt hvorfor prisen skal spille en rolle i prioriteringen av hvem som skal ut. (men kanskje om noen kan peke på et punkt i kontrakten som forteller meg at slik er prioriteringen så er det OK) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det som skjer er at overbooking øker inntektene til flyselskapet. Fraværet av overbooking har ikke nødvendigvis den helt store effekten på hvilken pris man setter til sine kunder (for kundenes betalingsvilje påvirkes i liten grad av om selskapet overbooker eller ikke), for det er ikke slik at man bruker en kost+ kalkyle for prissettingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#51 | ||
Ute på tur
|
![]() Quote:
Quote:
Pkt 9.5 Den sier ikke noe om rekkefølgen, men ordlyden sier i praksis "vi velger hvem det er", og all praksis er vel at egne kortholdere, så evt alliansens kortholdere, så etter billett-type. -A |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Tja, eller er det derfor de med Flex betaler litt mer for biletten? De betaler en premium for å slippe å bli med akkurat det flyet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Jeg skjønner godt behovet/ønsket for overbooking. Men tror at SAS og andre nok må se på hvordan de gjør dette i fremtiden. F.eks, ruter med høy frekvens vil ofte ha lavere konsekvens hvis man ikke treffer på antall. Lettere å kjøpe seg ut, og man får kanskje kunden frem noen timer forsinket. Men å overbokke på siste avgang f. eks kunne man fint latt være.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Syns i utgangspunktet overbooking er greit, men man burde kanskje øremerket et antall billetter til dette formålet i bestillingsprosessen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Leger, frisører, bilverksteder, hoteller, ferger, osv. overbooker. Jeg har vært hos lege og måtte vente over en time (kompensasjon? nei), jeg har vært hos frisør hvor de avviste meg på kvelden for de hadde brukt for lang tid (kompensasjon? nei.) For ikke å nevne pakke-og budleveringsfirmaer. Opplever stadig vekk at de "glemmer" å levere, eller jeg må ta meg fri en hel dag før de begynner å true med lagerleie e.l. Plutselig ringer de at de ikke rekker å levere (kompensasjon? nei). Butikker er utsolgt for (annonserte) varer, tapt tid (kompensasjon? nei) Nettverkseleverandøren har underdimensjonert nettverket og leverer ikke avertert kapasitet (kompensasjon? kanskje) Onlinebutikker selger varer som de mener er på lager, men viser seg ikke å ha de likevel (kompensasjon? nei). Jeg kan fortsette i det uendelige. Flybransjen er der du får best kompensasjon for tapt tid, de andre bransjene generelt nada (der er det aksepter det eller ...).
![]() |
![]() |
#57 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
Jeg tror ikke SAS og andre behøver å se så mye på hvordan de gjør dette, for det er normalt null problem i det store bildet. Håndtering av passasjerer ved forsikelser og irr-ops er et mye større problem, så jeg håper de bruker krefter på det isteden.
![]() |
![]() |
#58 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Ute på tur
|
![]() Quote:
-A PS: Og joda, om du leser trip report-forumet her så vil du se at "måfå" er noe man kan få inntrykk er hovedargumentet bak veldig mange billetter. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Hvorfor er det passasjerer som skal ta regningen for at flyselskap bommer i sine spådommer på hvor mange med billett som dukker opp og ikke? Flyselskap tjener store penger på å overselge sine fly. Jeg vil anta at også på en rekke flyvninger hvor det betales ut kompensasjoner, så tjener flyselskapet gode penger på oversalget. Kompensjonene er i de fleste tilfeller bra, mens de andre ganger er helt på trynet. Finner man ikke frivillige til å bli bumped, er kompensasjonen en vits. Evt. merkostnader pga oversalg bør ikke tilfalle flyselskapet, men de reisende. Når det gjaldt situasjonen på Gardermoen hvor tre passasjerer ufrivillig ble stående igjen, er jeg sikker på at det var mange som vurderte å takke ja til kompensasjonen som ble tilbudt. SAS hadde ganske sikkert ikke trengt å strekke seg veldig mye lengre for å finne frivillige. Men de valgte og heller ødelegge helga for noen tilfeldig utvalgte. For å slippe å gi fra seg en brøkdel av de ekstra inntektene oversalget ga. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Overbooket flyet med 21 personer - Sommertrafikk SAS | Hickok | Flyforum | 29 | 02-07-2016 14:15 |
Overbooket på PIA: Sett deg på do | Someone | Småprat | 14 | 28-02-2012 08:56 |
SAS og passsasjerhandtering (splitta frå SAS-fly sneia borti anna fly) | RYKogREIS | Småprat | 25 | 20-09-2011 09:51 |
Overbooket fly med 31 ledige plasser | SBT | Reiseforum | 2 | 15-07-2011 10:38 |
rebbok til tidligere fly hvis overbooket | karsten | Flyforum | 2 | 13-11-2007 02:04 |