![]() |
|
![]() |
#41 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Måtte sende den lille hvite iPhone laderen med eget brett gjennom security på TRD tidligere i uka. Men QC15 med sine to kabler var helt ok å la ligge i sekken. Det må ha noe med plassering i gjennomlysningen å gjøre?
Konsekvent er de iallefall ikke på TRD, så jeg spør stort sett om hva de må se i tillegg til det "vanlige". |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
På Værnes har de de siste månedene konsekvent bedt folk om å ta ut PC-ladere fra håndbagasjen før landing. Så vidt jeg har klart å observere, er dette en "Værnes spesial". Spurte her for noen uker siden på OSL om jeg skulle ta ut laderen - "Nei - hvorfor det" var svaret.
I tillegg så er de veldig interessert i fotoutstyret mitt på Værnes. Nå har jeg stort sett pendlet sørover i hele vinter, og hver gang plukkes sekken min ut etter gjennomlysningen og de går gjennom fotoutstyret. På mine reiser i det siste på andre norske og utenlandske flyplasser har de ikke brydd seg om dette. Er det Værnes som har sine egne regler eller er det de andre som er for slappe? Jeg trodde at det, i hvertfall innefor Norge, skulle være samme rutiner over alt!? |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
KSU gjorde det samme for et par uker siden. Får ikke akkurat stor respekt for regelverket når Avinorflyplassene håndhever ting ulikt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det var jo "eksperter" fra Værnes som i sin tid kom til BGO for å lære de om security. Vi har jo sett hvordan det har gått: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=46921
Opplevd det samme tullet med å ta ut lader. Spurte hvorfor Værnes var den eneste flyplassen i verden - der jeg har flydd - som ba om det. Fikk ikke svar. Tar aldri ut laderen. Min stille protest. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jepp. KSU har også begynt med dette. Fikk plutselig spørsmål om jeg hadde laderen i baggen. Joda, naturligvis hadde jeg det. Den måtte ut. Spurte om dette var noe nytt, hvor jeg fikk til svar: nei. Sa at jeg ikke hadde opplevd det før, og tross alt reiste en del over Kvernberget. Da ble karen bare snurt...
![]() |
#46 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Kan dette ha med kvaliteten på de folkene som bemanner utstyret? Opplever at de på OSL jevnt over er passe oppegående (med noen uhederlige unntak så klart), mens det ellers i landet er mye mer variabelt.
Reist en del til Ålesund, og der har jeg iallfall opplevd mye rot i kontrollen. Høydepunktet var for et par år siden når jeg kom tidlig til et fly og måtte rope ut vekterne fra pauserommet. De hadde gått ifra sikkerhetskontrollen åpen og ubemannet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Onkel reisende kekker
|
![]()
Opplevde det samme på AMS sist uke, ut med alle laderne.
Noe som strengt tatt var greit nok, da det var et salig kaos med ladere og kabler der..
![]() |
#48 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
En dag humøret var "rett" konfronterte jeg med at det ikke er pålagt å legge frem lader, fikk da til svar: "neida, men det er det her".
Dessuten er det bare noen vektere som peser om det, så lenge påbudet ikke gjennomføres konsistent er det hvertfall bare tullball alt sammen. Har forøvrig vært oppe til diskusjon før: http://forum.flyprat.no/showthread.p...ghlight=laptop Last edited by GinTonic; 23-04-2013 at 11:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det samme har jeg gjort. Fikk en haug av dårlige unnskyldninger til svar. På Værnes gjør jeg det lett og drar en hvit løgn med god samvittighet. "Nei, jeg har ikke med lader til den PCen".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Flyklapper
|
![]()
På La Guardia i går fikk de noia da de så ADS-B antennen min i sidelommen på ryggsekken min. Skuffelsen var til å ta og føle på da jeg dro den ut. 'Å, er den ikke større?' Klompen med ladere var uinteressant...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
FinalCall.travel/no
|
![]()
Har hatt samme krangelen på KRS de siste ukene. De påstod at sånn var det over hele landet nå. Da jeg svarte at dette ikke stemmer med mine egne observasjoner ble vedkommende bare sur. Spurte så videre med hvilken rett Tyttebærepolitiet i KRS bare kunne finne på sine egne regler holdt opp mot Avinors reglement, fikk jeg bare til svar at "det kunne de". Trykket demonstrativt på sinna smilefjes i den maskinen ved utgangen hvor de ber om tilbakemelding på sikkerhetskontrollen (og jeg håper mange andre gjør det samme).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Upgrade me....
|
![]()
Opplevde det nå for ikke lenge siden på Kvernberget i Kristiansund. Jeg har aldri opplevd dette før, og spurte derfor hun damen om det var nye regler.
"Nei, det var det ikke. Hadde alltid vært slik." "Okai, det viste jeg ikke. Aldri skjedd før skjønner du" "Nei, du reiser vel ikke så mye heller du da...." Like før jeg brøt ut i spontanutførelse av den der sangen "smil å vær glad for hver dag som går" Edit: http://www.avinor.no/avinor/presse/_...L&id=181-63055 Last edited by Tjab; 23-04-2013 at 13:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Får printe ut denne og ta med neste gang
http://www.avinor.no/avinor/bagasjeo...erhetskontroll |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Luftfartstilsynet dytter flyplassene foran seg i denne saken:
Quote:
![]() |
![]() |
#55 |
Legal Eagle
|
![]()
Der er vel naturlig at myndighetene setter minimumskrav og gir retningslinjer for sikkerhetskontrollen, men at den enkelte flyplass bestemmer detaljer ut fra egne risikovurderinger og policy. Jeg synes ikke det virker så merkelig at det er variasjon fra flyplass til flyplass. Og det er vel strengt tatt bare å gjøre som de sier.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#57 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Problemet er når den ene vekteren ser på deg som en idiot når du tar ut laderen, mens den andre vekteren ser på deg som en idiot når du ikke tar ut laderen... Når retningslinjer ikke er konsistente mister de også hensikt. En annen ting; Alle er tjent med at sikkerhetskontrollen går så smidig som mulig. Dersom alle flyplasser skal lage sine egne retningslinjer vil ikke passasjerene ha noe å forholde seg til og alle blir stående å koke mer kål enn nødvendig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]() Quote:
Men det til side - om de lokalt mener at de trenger at laderne må taes ut for at de skal se skikkelige så må de da få gjøre det? Ser ikke helt problemet. De kan jo be deg åpne vesken etter kontroll uansett og det skaper mer kø og hassel? Ladere maskerer mye. "Skurken meg" la tilfeldigvis lightere imellom PC og mobillader før når jeg var storrøyker og de hadde totalforbud mot lightere i USA. Ble aldri oppdaget. Om jeg ikke la dem der mistet jeg dem nesten hver gang. Så jeg ser helt klart pointet.
![]() |
![]() |
#59 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
Sikkerhetskontrollen er jo et av de stedene man ikke har "ankemulighet" eller mulighet for innsikt i reglene siden reglene er unntatt offentligheten (så vidt jeg vet). Om det skal det være opp til flyplass eller kontrollør å finne på ting så blir det jo helt håpløst å forholde seg til dette. Eksempel en kollega som ble fratatt tax-free på KRS fordi varene var kjøpt dagen i forveien, og flyplassen hadde bestemt at "24-timersregelen var det samme som at det måtte være kjøpt samme dag" ![]()
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) Last edited by Discus; 23-04-2013 at 21:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Steikepanne i sikkerhetskontrollen | Mjolnir | Reiseforum | 28 | 05-12-2011 10:01 |
Sikkerhetskontrollen og julegaver | Utflyttet | Flyforum | 2 | 09-12-2007 14:17 |
Væskereglene i sikkerhetskontrollen | Trety | Flyforum | 5 | 21-08-2007 12:47 |
Kjønnsinndeling i sikkerhetskontrollen | The Ticketor | Flyforum | 4 | 18-04-2007 14:51 |
Sikkerhetskontrollen i BOO | Baktusbror | Flyforum | 21 | 02-03-2007 13:55 |