Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 06-07-2022, 23:48   #561
viking737
ScanFlyer Blue

Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
Dere har begge rett, men det er det systemet som gjelder.

I mitt første selskap var jeg gjennomsnittsalder når jeg var ansatt(32). Jeg ville endt opp ganske høyt, men selskapet overlevde ikke.

Mitt nåværende selskap var jeg langoppiførti da jeg ble ansatt, kommer aldri nært toppen. I dag blir mange ansatt i 20 årene, og om selskapet overlever så blir de på toppen på slutten.

Jeg har høy seniority i høyresetet, og har bevisst holdt meg der. Har fri hver helg og helligdag om jeg vil. Ferie hele juli, fri fra 22 desember til langt uti januar.
Som kaptein har jeg selvsagt mye lavere seniority, vil miste alt ovenfor. Jeg flyr i dag gode turer, som kaptein blir det bånn i bøtta.
Men, den dagen jeg oppgraderer, så blir jeg høyere på lista som kaptein enn i dag.
Flyr du i Jet Blue? Delta?
viking737 is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2022, 00:40   #562
Midtiblinken
ScanFlyer Gold

Jeg visste ikke at EasyJet hadde DEC, kjenner ingen der heller.
Jeg snakket om to forskjellige ting ovenfor. De som blir luket ut har ikke problemer med forandringer, de har problemer med viljen når det kommer til og følge SOP.
Jeg skjønner ikke hva du mener om at folk ikke kan trenes på nye ting, det er helt på tryne. Ting har alltid forandret seg i dett yrket, lærte om Glass Cockpit lenge før jeg så en. Tok mange år før jeg hadde glass, og etter 3 år med det var det over på fly uten det. Så til full glass cockpit fire år senere, til 2år uten glass, FD, AP som single pilot. Deretter over på glass igjen. Propell, jet, propell,jet….
Det var noen få fra den gamle generasjonen som ikke ville lære noe nytt, de slutta for at treningen bekymret de. Men det var veldig få.
Change is constant!
Jeg har aldri sagt at det ikke finne gode jobber utenfor flyselskap, det gjør deg. Og jeg har hatt noen selv. Hadde en kompis som begynte i Boeing og slutta fort, men det var pga Seattle mer enn noe annet.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2022, 03:00   #563
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Jeg snakket om to forskjellige ting ovenfor. De som blir luket ut har ikke problemer med forandringer, de har problemer med viljen når det kommer til og følge SOP.
Jeg skjønner ikke hva du mener om at folk ikke kan trenes på nye ting, det er helt på tryne. Ting har alltid forandret seg i dett yrket, lærte om Glass Cockpit lenge før jeg så en. Tok mange år før jeg hadde glass, og etter 3 år med det var det over på fly uten det. Så til full glass cockpit fire år senere, til 2år uten glass, FD, AP som single pilot. Deretter over på glass igjen. Propell, jet, propell,jet….
Det var noen få fra den gamle generasjonen som ikke ville lære noe nytt, de slutta for at treningen bekymret de. Men det var veldig få.
Change is constant!
Jeg har aldri sagt at det ikke finne gode jobber utenfor flyselskap, det gjør deg. Og jeg har hatt noen selv. Hadde en kompis som begynte i Boeing og slutta fort, men det var pga Seattle mer enn noe annet.
Duuuuuude !!!! do not mess with Seattle - please take on Beechdrivers or other dude…..Seattle (sort of sucks) but Kenmore Beavers and Islands + 41 ft Sailboats with Bowtrusters rocks !!!
Old 07-07-2022, 03:45   #564
Midtiblinken
ScanFlyer Gold

Trafikk, trafikk og trafikk. Og hus priser. Regn og mer trafikk…..
Old 07-07-2022, 03:53   #565
Midtiblinken
ScanFlyer Gold

Var i Gig for to helger siden, og trafikken gjennom Tacoma var ganske jæv.. selv på lørdag og søndag.

Last edited by Midtiblinken; 07-07-2022 at 04:41.
Old 07-07-2022, 05:10   #566
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by Beechdriver View Post
«DEC finnes, men ikke i selskaper hvor noen vil ha karriere»….Så du påstår at ingen vil ha en karriere i et selskap som easyJet, seriøs? For ordens skyld: easyJet har per i dag ikke publisert ledige stillinger for DEC men konseptet er veletablert i selskapet….Og easyJet byr massevis med beskyttelser, kanskje derfor flygere vil ha en karriere der…

En tidligere medstudent av meg gikk fra flyselskapet hvor han jobbet som flyger/instruktør til Boeing og har en Flyoperativ toppjob hos Boeing (han er ikke amerikansk statsborger). Karrieren trenger ikke å begrense seg til flyselskap….

(Ekstra) trening er ikke alltid nok for å imøtekomme endring i yrket……Ditt bidrag er motstridende; på den ene siden påstår du at (ekstra) trening «har alltid fikset det», men noen avsnitt tidligere skriver du at de som ‘ikke gjør en god jobb blir luket ut på simulator og linechecks».

Som hos hvert annet yrke vil det ikke si at den som har mest erfaring er den som er mest egnet. Det er ikke kun selve ferdighetene som gjelder (trening hjelper å utvikle/styrke ferdigheter) men ikke minst kunnskap og holdninger. Flygeryrket utvikler seg stadig mer fra operatør til operatør og manager med tilsvarende ansvar (som fleksibilitet noe som er det stikk motsatte av et ufleksibelt ansenitetssystem). Ansenitetssystemet kommer fra en tid hvor antall flytimer/ tjenesteår ble brukt som enhet for ‘kvalitet’. Erfaring i seg selv er selvfølgelig positiv men man anerkjenner stadig mer at ‘kvalitet’ for en flyger er mye mer enn ‘flytimer’…..Det er de som har best omstillingsevne som klarer å komme best med. Gjennombruddet fant sted ca på 1990-tallet, omtrent i samme periode som luftfarten ble deregulert.

Deregulering betyr nye aktører og et enormt press på eksisterende bedrifter for å kunne overleve. Jeg tror at dagens SAS kan prestere godt i et regulert marked. Realiteten derimot er at markedet ikke er regulert og at folk ikke er villige å betale 8.000,- for en enveisbillett Oslo-Alta. Jeg har inntrykk av at pilotene i SAS ikke har evnen å tilpasse seg det frie markedet og fortsatt er låst i å ‘beholde den skandinaviske modellen’, til tross for at konkurrentene kaprer bort det skandinaviske markedet ( se bla Qatar og Emirates som ikke fløy til Skandinavia før 2000-tallet og KLM som ‘støvsuger’ forretningsreisende fra 5-6 norske regionale flyplasser). Jeg ser ikke omvendt utvikling at SAS kaprer bort forretningsreisende fra det nederlandske markedet….

Jeg tenker at SAS ikke har noe annet valg enn å gjennomføre tunge, upopulære, tiltak for å overleve. Gjør ikke SAS det, så er det ‘over and out’ for samtlige medarbeidere. Men jeg tror ikke at det kommer et nytt ‘skandinavisk selskap’ tilbake som etterfølger av SAS. I så fall har pilotene tapt alt: Deres arbeidsplasser og ingen alternativ arbeidsgiver å jobbe for som organiserer bedriften i tråd med ‘den skandinaviske modellen’…..Det blir ‘buy buy’ til alt.

Sent from my iPhone using Tapatalk
I dag er pilotene i SAS godgjort for en billettpris Oslo - Alta - Oslo NOK 898.00 - aa trekke frem en skremselpris fra den tiden jeg satt med utviklingen av Amadeus Norske Flypriser bidrar lite (jeg tar gjerne en diskusjon om flypriser, revenue naarsomhelst, har ikke bare bakgrunn som Amadeus Air Tariffs instruktør, men utviklet ogsaa inntekts modellen Air France brukte for aapningen av CDG - SEA ruten).

Uansett Piloter er ALDRI ansvarlig for aa selge aa skaffe inntekter - det er det ledelsen og salgsavdelingene som er, i SAS er disse stort sett sagt opp (min kone var en av SAS sine Key Account Managers med kunder som Microsoft, Starbucks, Nike og Boeing som sitt ansvar (en liten detalj Boeing er verdens stoerste innkjoeper av flybilletter - alle ansatte reiser Business Class). Men det var ikke viktig for SAS - inntekter har mindre verdi enn det man spare paa utgifter (jeg spoeker ikke - dette har jeg observert fra innsiden og sloss mot inntil jeg tok ditt raad - er du ikke fornoeyd finn deg enn annen jobb!! Og gjorde det!!)
Old 07-07-2022, 05:48   #567
Beechdriver
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
I dag er pilotene i SAS godgjort for en billettpris Oslo - Alta - Oslo NOK 898.00 - aa trekke frem en skremselpris fra den tiden jeg satt med utviklingen av Amadeus Norske Flypriser bidrar lite (jeg tar gjerne en diskusjon om flypriser, revenue naarsomhelst, har ikke bare bakgrunn som Amadeus Air Tariffs instruktør, men utviklet ogsaa inntekts modellen Air France brukte for aapningen av CDG - SEA ruten).

Uansett Piloter er ALDRI ansvarlig for aa selge aa skaffe inntekter - det er det ledelsen og salgsavdelingene som er, i SAS er disse stort sett sagt opp (min kone var en av SAS sine Key Account Managers med kunder som Microsoft, Starbucks, Nike og Boeing som sitt ansvar (en liten detalj Boeing er verdens stoerste innkjoeper av flybilletter - alle ansatte reiser Business Class). Men det var ikke viktig for SAS - inntekter har mindre verdi enn det man spare paa utgifter (jeg spoeker ikke - dette har jeg observert fra innsiden og sloss mot inntil jeg tok ditt raad - er du ikke fornoeyd finn deg enn annen jobb!! Og gjorde det!!)

Enig i at piloter ikke er ansvarlig for å skaffe inntekter (det har jeg heller ikke påstått). Mitt poeng er at det stilles andre krav til selskap og medarbeidere i et deregulert marked enn i et regulert marked. For medarbeidere betyr det at de må være klar over at hver krone, € eller $ som de koster selskapet, skal først genereres i det frie markedet. Jeg vet at det ikke er et populært tema på et flyforum men det endrer ingenting på faktagrunnlaget; når ikke forutsetningene for arbeidsgiver å drive lønnsom drift ligger til rette, så er det konkurrentene som overtar kundene. Man kan da ha så mange prinsipper som man vil, men arbeidsgiver og arbeidstaker er i så fall ‘out of business’. Det er den omstillingsevnen som er kjempetøff i et selskap som kommer fra et regulert regime og som skal konkurrere med ‘nye selskap’ som aldri har operert i et regulert marked men som starter i en deregulert omgivelse.

Jeg er også enig med din vurdering at man må skille mellom inntektssiden (revenue management) og utgiftssiden, samtidig som man må være klar over at mulighetene til driftsutgifter er 100% avhengig av revenue.

Beechdriver is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2022, 05:57   #568
Beechdriver
ScanFlyer Silver

Quote:
Change is constant!

Jeg har ikke påstått at folk ikke kan trenes på nye ting. Samtidig er det uunngåelig å anerkjenne at ‘ikke alle kommer med’ i ny utvikling (gjelder selvfølgelig for samtlige yrkesgrupper, inkl. flygere).

Trening på nye ting, gjør noe med kunnskap og ferdigheter. Dynamikken i bransjen krever ikke bare stadig oppdatering av kunnskap og ferdigheter men bla også av holdninger (som vilje eller uvilje å tilpasse seg nye markedsomstendigheter).

Beechdriver is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2022, 07:17   #569
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Etter snart 3 dager er det jo nesten påfallende det ikke virker som det er noen nye samtaler på gang. Virker som ingen parter ivrer for å få noen snarlig slutt her
Old 07-07-2022, 13:08   #570
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

SAS pilotene foreslår gi unntak fra streiken for å hente hjem strandede charterpassasjerer

https://e24.no/internasjonal-oekonom...ndede-reisende

Quote:
Pilotforeningene i SAS Pilot Group har foreslått overfor SAS å gjøre unntak fra streiken for å hente hjem strandede utenlandsreisende.
Old 07-07-2022, 13:08   #571
Herlov
ScanFlyer Molded

Edit: Someone kom meg i forkjøpet.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2022, 13:18   #572
Gunnar90
Livsnyter

Gunnar90's Avatar

Og nær på halvparten av befolkningen støtter SAS-pilotene ifølge en undersøkelse Kantar har gjennomført for TV 2:
https://www.tv2.no/a/14923326/

Noe som igjen bekrefter at kommentarfelt-krigerne ikke er representative for gjennomsnittet i befolkningen...
Gunnar90 is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2022, 13:31   #573
carana
Newcomer

Siste streik, i 2019, varte i seks dager. Hvor lang tid tror dere vi kan forvente denne gangen? Det blir selvsagt ren spekulasjon, men jeg ser for meg at selskapet må komme med noen innrømmelser her ganske så snart for å redde stumpene.

Etterhvert vil vel nesten kostnadene av streiken overgå hva det hadde kostet å gi pilotene alt de i utgangspunktet ønsket seg...
carana is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2022, 13:54   #574
TRjumper
ScanFlyer Blue

“Alt det”? Lige nu strejker de for at få lov til at gå 30% ned i lønpakke mod at SAS overholder aftaler og genansætter dem de fyrede….
TRjumper is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2022, 14:26   #575
Herlov
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by carana View Post
Siste streik, i 2019, varte i seks dager. Hvor lang tid tror dere vi kan forvente denne gangen? Det blir selvsagt ren spekulasjon, men jeg ser for meg at selskapet må komme med noen innrømmelser her ganske så snart for å redde stumpene.

Etterhvert vil vel nesten kostnadene av streiken overgå hva det hadde kostet å gi pilotene alt de i utgangspunktet ønsket seg...
Det kan vel også hende at ledelsen seg for seg at det på lang sikt er bedre å gå konkurs nå og bygge opp selskapet på nytt enn å gi noen vesentlige innrømmelser til pilotene? Og samtidig få ryddet litt i mangfoldet av fagforeninger og interesser internt?
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2022, 14:28   #576
Midtiblinken
ScanFlyer Gold

SAS har 3 ganger flere i administrasjon enn Norwegian(per fly). 6 ganger mer enn Ryan og Easy, 4 ganger mer enn BA. Flygerne kan jobbe gratis, det blir ikke overskudd uansett.
Jeg støtter fagforeninger av den grunn at de er et nødvendig onde. Men on SAS har 39 av de så er det et problem.
Pilotene burde ha en felles, alle land. Samme med FA, ground osv. Byråkratiet i SAS får den norske stat til og se veldrevet ut.
Old 07-07-2022, 14:34   #577
CFM
ScanFlyer Crusty

CFM's Avatar

Quote:
Pilotene burde ha en felles, alle land. Samme med FA, ground osv. Byråkratiet i SAS får den norske stat til og se veldrevet ut.
Ja, vi har to. En for de som er flygende og en for de som jobber på bakken.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2022, 14:38   #578
carana
Newcomer

Quote:
Originally Posted by Herlov View Post
Det kan vel også hende at ledelsen seg for seg at det på lang sikt er bedre å gå konkurs nå og bygge opp selskapet på nytt enn å gi noen vesentlige innrømmelser til pilotene? Og samtidig få ryddet litt i mangfoldet av fagforeninger og interesser internt?
Dette er en interessant tanke, og noe jeg ikke har tenkt over. Spørsmålet er da hva det vil gjøre med omdømmet til selskapet. Sommeren går jo i så fall dunken, og hundretusenvis av skandinaver (som jo er deres hovedmålgruppe) vil sitte med et inntrykk av at dette er et selskap man ikke kan stole på. Starter man opp igjen etter en konkurs og "reset" med samme navn og logo, kan man vel neppe forvente at folk vil tro på at dette er noe "nytt" og at "denne gangen funker det"?
carana is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2022, 14:41   #579
OJB
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by carana View Post

Det er vel prinsipper det dreier seg om nå?
Jeg har på følelsen at det kan gå langt ut over 6 dager som sist gang det var streik.
I mellomtiden har jeg funnet flere løsninger for mine SAS reiser fremover som er operert av "de andre" selskapene.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2022, 14:46   #580
Midtiblinken
ScanFlyer Gold

Mye av sette kunne vært unngått ved lengre avtaler. De fleste i USA har 5 års kontrakter, og det blir lenge mellom hver streik. Få kan huske noen som streiket de siste 10-20 år.
Reply

Posting Rules