![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg kjører ca 40.000 km i året og flyr ca 120-150 timer i året for meg er fuel prisen viktig! Det blir omtrent 7000-7500 liter bensin/diesel i året.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Oljen faller videre. 10% ned eller 43 dollar fatet naa
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Det største prisfallet på en dag siden 2001 ifølge denne artiklen i dn.no
http://www.dn.no/forsiden/borsMarked...o=c1_re_left_1
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
News alert fra NYTIMES
Stocks Slide on Earnings Gloom; Crude Oil Down 12% Bleak outlooks from Time Warner, Intel and Alcoa along with more concerns about rising unemployment pushed shares sharply lower Wednesday. The Standard & Poor's 500-stock index and the Nasdaq were both down about 3 percent. The Dow Jones industrial average lost about 2.7 percent. As stocks tumbled, crude oil prices fell to $42.63 a barrel, down $5.95. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Ute på tur
|
![]()
Men en ting som plager meg med mye av det som linkes til av oppslag i media, spesielt dn.no er at det er jo ikke noe tegn til kritisk tenking. Går en børs opp noen prosent en dag så er jo det krigstyper som skriker at nå er det over, alt skal til himmels og det er ikke noen problemer lengre, og så går det en kort periode så er vi på vei rett ned igjen og da skal "bunnen ut" og "dyster dag" utropes, etc.
Dagens Næringsliv har blitt et spesielt lite sted å lese finansnyheter fordi det er en veldig tabloid og Se&Hør-faktor over det etter hvert. Hva med å fokusere litt mer på å få frem hva som er gale i det større bildet, hva som gjøres og hvilke effekter dette faktisk har og hvor ting står og så skrive mer om hvor vi faktisk burde vært på vei eller hva som har vært utrettet siste 3-4-5 ukene i det minste? Halvparten av effekten i denne krisen er jo media-skapt fordi det nå er så mange som har penger i aksjer og andre produkter som egentlig ikke har peiling og skvetter unna om det kommer noe dårlig nytt, og dette er jo bare selvforsterkende. Nok frust for i dag. -A |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Og oljen fortsetter nedover i dag. Naermer oss 40 dollar igjen, ned 2,6% til naa i dag
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Tror du trenger en liten fact check.
Dersom du ikke har fradrag, betaler du 36,5% skatt ved 500K. Tjener du mer enn 972.000 i Norge, er trekket 55% flatt, saa med rentefradrag (som ikke utgjoer saerlig mye mer enn ett par tre prosent) er realiteten at dersom du tjener mer enn 927K betaler du mer enn 50% skatt. I USA (der vi ogsaa har rentefradrag akkurat som i Norge) er hoeyeste skattesats 35% FOER fradrag Mer her: https://skort.skatteetaten.no/skd/trekk/trekk Tabellen som skal brukes uten noen fradrag er 7100 |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Jeg har hørt at for hver 100-lapp man tjener går 90 kroner til staten i form av skatter og avgifter!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Ja, skattekort er kun for show, det er ikke de man blir trukket skatt av... Jeg leverte ihvertfall skattekort til min arbeidsgiver hvert eneste aar i Norge og ble trukket skatt ifoelge hva det skattkortet sa.
Igjen, jeg snakker om, foer fradrag, etc. etc og hva du evt faar igjen paa skatten. Sammenlign norske skatter kontra USA og se hva du faar. Vi har flere skatteklasser her ogsaa og minstefradrag etc. Men man maa uansett forholde seg til hva staten oensker aa trekke fra din brutto inntekt. Saa sammenlign epler og epler ikke epler og bananer. Den hoeyeste skatten du kan betale i USA er 35%, i Norge 55% Last edited by Tommy777; 08-01-2009 at 19:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Hjelpe meg, kompis. Feriepengene er skattefrie men du kompenserer med aa betale mer skatt??: Tror vi setter strek her paa denne debatten.
Skattesatsen min er 35%, men i realiteten er den lavere etter minstefradraget. Saan er det overalt Last edited by Tommy777; 08-01-2009 at 20:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Den mest korrekte måten å finne hvor mange prosent av inntekten din man betaler til skatt er selfølgelig: innbetalt skatt på ett år/ brutto inntekt på ett år . (Sett at man da ikke får igjen eller må betale noe restskatt).
Tommy, det må du da være enig i? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Naar man skal sammenligne skattenivaaet i forskjellige land, blir det selvsagt mest korrekt aa renge ut fra hvilke skattesatser foer de individuelle fradragene kommer siden alles inntekt varierer fra aar til aar og alle har forskjellige fradrag.
Jeg betaler 35% i skatt her i USA, men det er jo selvsagt ikke det jeg betaler, beloepet er mye lavere, reelt sett er vel prosentsatsen rundt 28% (circa). Siden alt bortsett fra minstefradraget varierer fra person til person, er det for sammeligningens skyld greit aa ta utganspunkt siden de fleste land har minstefradrag, pensjonssparefradrag, rentefradrag etc |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Jeg begynte å regne på et eksempel på at man tjente yy kroner som man betalte skatt av . Sparte xx kroner av disse i noen år. Man får renter av det (som beskattes), formueskatt på det man sparer og så bruker man pengene til å kjøpe bil og diverse bensin. Ble bare skremt av hvor mye penger som går til staten når man summerer opp direkte skatter (inntektskatt, skatt på renter, formueskatt) i tillegg til avgifter på bil og bensin + 25% mva, ikke bare på bilen men på avgiftene!
På toppen av det hele skal man betale formueskatt av bilen (der halvaprten av verdien er avgifter). Dvs. man betaler formueskatt på avgiftene inklusive mva! Er det rart jeg drikker...
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Norge er høykostland og har samtidig bra velferdsgoder og sikkerhetsnett, det er vel bevist i de fleste serieøse undersøkelser som gang på gang kårer Norge til et av eller det beste landet å bo i. Er man mer opptatt av å få noen lusne tusinger til eget forbruk ved å flytte til et annet land så er det jo helt opp til den enkelte - god tur.
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Og der er oljeprisen paa 30 tallet igjen. 39,87 naa
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Bensinprisen spratt rett fra 1.42 til 1.69 ... men burde snart snu ....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Olje ned 7% til naa i dag. Rundt 37.90 naa. Dollaren mye sterkere mot Euro og Pund, mens fortsatt litt over 7.- NOK pr. USD
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Den prisen er faktisk ikke helt reell. Oljeprisen i USA måles som kjent etter prisen på WTI-olje som litt forenklet sagt finnes i et veikryss, Cushing, i Oklahoma. Problemet er at largrene der er fulle, mens andre steder er det ikke det. Det har drevet kursen på WTI-olje ned, mens når man vet det kun produseres rundt 250.000fat WTI om dagen så gjennspeiler den ikke den riktige oljeprisen per dags dato.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Browncoat
|
![]()
Så det vil si at den norske kronen har styrket seg litt
![]() Hadde bare dollaren kunnet svekket seg litt i en uke så.... ![]()
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nok et offer for oljeprisen... | LN-MOW | Flyforum | 2 | 29-07-2008 10:35 |
Oljeprisen er plagsom også i Russland | DCHalvorsen | Flyforum | 1 | 16-06-2008 18:10 |
Ryanair bommet på oljeprisen | CK | Flyforum | 3 | 28-09-2006 23:48 |
Oljeprisen truer lavprisbilletter | sail4fun | Flyforum | 8 | 15-07-2006 00:46 |
Oljeprisen svir for Norwegian | CK | Flyforum | 14 | 06-04-2005 17:13 |