![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
...og Saxo Bank spår oljen ned i $25 fatet i 2009!
http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelnin...8/12/17/316656 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
Januarsalg på bensin og diesel i dag. Lenge siden sist jeg fylte bilen til denne prisen i Oslo
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Ikke gled deg for lenge. Raaoljeprisen fortsetter oppover etter 18% opp paa kort tid. Bensinpiratene her i USA (aka bensinstasjonene) setter opp prisene i rekordfart
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Ingen tegn til det her i ATL foreløpig .. etter en hike over jul er vi nede på rundt 1.40 igjen ..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Som nordmann så sitter jeg å heier på at oljeprisen skal opp
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Heia, den må opp !
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Og nå virker dollaren til å ha "stabilisert" seg rundt 7 kr, mens oljeprisen nå har krøpet opp i over $51 per fat for Februar levering.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Uheldig utvikling, høyere dollarkurs og stigende oljepris!
![]() |
#12 |
OSL Slave
|
![]()
Ser at E24 mener både SK og DY stupte idag grunnet oljeprisen henholdsvis 8,5 og 3,2 prosent.
http://e24.no/boers-og-finans/article2851756.ece Men SK startet på 43,9 og endte på 47,10 noe som er en økning på 7,78 prosent .. noen som kan forklare den for meg ?? Ahh så det selv, de snakker om SK Norge, men linker til SAS aksjen Last edited by Shadow; 06-01-2009 at 16:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Oljen er litt ned paa morran i dag, 46 USD fatet naa. Jeg lurer dog paa hvorfor nordmenn oensker prisen opp (bortsett fra Someone som ikke har bil)?? Tror man virkelig at man faar noe som helst glede av disse oljepengene??
Norge bestaar av: Rekordhoeyt skattenivaa, elendig eldreomsorg, kommuner paa fattigkassa, bilskatt paa 400% i tillegg til hinderloep av bompenger, mistepensjon man ikke kan leve paa. Jeg hadde heller tatt 150-200 kroner avslag hver gang jeg fyller bensin, det er mye mer sikre penger enn ett oljefond man aldri faar noe som helst fra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Nei "Ola Dunk" får ikke se mye til disse olje-milliardene uansett, holdt nesten på å le meg i hjel - når jeg hørte en reportasje på NRK1 en kveld. "Ja nå er det billig å fylle bensin på bilen osv osv.. og alle hjerter gleder seg, men for AS Norge er ikke dette bra - masse tapte oljemilliarder osv osv. og dette taper Ola Nordmann på, til syvende og sist.." Vel vel, uansett om Norge får inn en drøss med milliarder ekstra pga. høy oljepris eller ikke - vil den menige "mannen i gata" se noe til disse pengene uansett. Så man kan bare glede seg over lave priser på pumpa, så lenge det varer. Selv har jeg flyttet til Sverige for ca. to år siden, men her er desverre prisene også relativt høyere enn for bare noen år siden - tidligere lå de alltid under de norske prisene, typisk... (Ikke fikk jeg min "del" av oljefondet heller, når jeg flyttet over grensen - hvor skal jeg skrive klage mon tro..) ![]()
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Jeg regner med at Someone kan komme med en god markoøkonomisk utredning som balanserer ut en hel del om hvorvidt oljeprisen bør være høy eller ikke, men på en annen side så er forskjellen på pumpeprisen på bensin og diesel her til lands lite berørt av om oljen koster USD 36 eller 51 for fatet.
![]() |
#16 | ||
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
Quote:
Oljesektoren har tusenvis av ansatte her i landet og er Norges viktigste næring. Derfor er en lav oljepris dårlig for økonomien til veldig mange nordmenn. Husk f.eks at svært mye av flytrafikken i Norge er olje-drevet, så skulle oljeprisen kollapse ville nok både SAS og Norwegian lide. Selvsagt er en for høy oljepris heller ikke bra, men for de fleste nordmenn vil jeg hevde at det er langt bedre med en litt for høy oljepris enn litt for lav. Og nordsjøoljen står fremdeles over $50 her |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Oljen finansierer lite og er ikke i naerheten av aa staa for 1/3 av inntektene til den norske stat. For en fyr som er rimelig egoistisk, synes jeg det blir litt selvmotsigende aa si at du er bekymret for fremtidige generasjoner. ![]() Vi har nemlig ett meget hoeyt skattenivaa i Norge, rekordhoey salgsskatt (moms), rekordhoeye avgifter paa det meste samtidig som man har elendig eldreomsorg, pensjon og kommuner paa fattigkassa. For folk med fast jobb, forsikringer og 401K plan i USA (ca. 75% av aller amerikanere) har en MYE bedre omsorg, helsemessige benefits og alderdom enn det man har i Norge. Det er kun folk som er arbeidsledig over 18 maaneder, folk paa sosialen og ufoeretrygdede som har det bedre i Norge. Saa kom ikke her aa si at oljen foerer til ett bedre Norge, det foelte ikke jeg de 34 aarene jeg bodde der. That said, Oljeprisen faller som en stein i dag. Ned 7% til naa. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
I tillegg har man en salgsskatt som er paa 25%, rekorhoeye avgifter paa bl.a. biler og bensin noe som gjoer at du sitter igjen med utrolig lite etter at alt er betalt. Last edited by Tommy777; 08-01-2009 at 18:19. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
He he. Ja, det er ihvertfall helt sikkert
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Det er vel en ganske drøy påstand at Norge hadde vært tilbakestående, men at vi kanskje ikke hadde hatt det fullt så bra kan jeg vel si meg enig i. Poenget er at Norge hadde vært mye mer avhengig i teknologiutvikling uten oljen. Det var vi bedre på før, noe som tross alt førte til at vi kunne utvinne olje på norsk sokkel.
Nå er veldig mye at denne teknologiutviklingen lagt brakk, ettersom vi "ikke trenger dette". Dette sier jeg fordi midlene som blir brukt på dette feltet er forsvinnende små. Når oljen etterhvert er i ferd med å ferdig utnyttet, så vil behovet for andre inntektskilder, og dermed også utvikling av ny teknologi, øke kraftig. Vi får da håpe at vi ser dette litt før vi så finanskrisen! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nok et offer for oljeprisen... | LN-MOW | Flyforum | 2 | 29-07-2008 10:35 |
Oljeprisen er plagsom også i Russland | DCHalvorsen | Flyforum | 1 | 16-06-2008 18:10 |
Ryanair bommet på oljeprisen | CK | Flyforum | 3 | 28-09-2006 23:48 |
Oljeprisen truer lavprisbilletter | sail4fun | Flyforum | 8 | 15-07-2006 00:46 |
Oljeprisen svir for Norwegian | CK | Flyforum | 14 | 06-04-2005 17:13 |