Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 11-11-2012, 11:47   #501
jefi99
ScanFlyer Gold

Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

BREAKING (TV2NEWS): Bankerne har accepteret spareplanen. 15% lønnedgang og fyring af 1000+
Old 11-11-2012, 11:49   #502
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Default Re: Hva skjer hvis SAS går konk?

<mod>
Rettigheter for pax m.v. diskuteres her:
http://forum.flyprat.no/showthread.p...736#post796736
</mod>

Old 11-11-2012, 11:53   #503
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Mens TV2 i Norge hevder at SAS er timer unna konkurs, hevder TV2 i Danmark at spareplanen er ferdig.

Quote:
TV 2 Finans erfarer, at planen indeholder massefyringer - over 1.000 medarbejdere - og 15 procents lønnedgang for de ansatte.

Ifølge TV 2's oplysninger har bankerne nu accepteret spareplanen som skal redde det fælles nordiske flyselskab, men betingelserne er skrappe
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/...n.html?forside
Old 11-11-2012, 11:55   #504
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Når media kun bruker eksterne kilder utenfor selskapet, så er det nok lite som kan gjøres. Legger ved det som er sendt ut til alt frontpersonell på torsdag (en versjon på engelsk ble sendt ut også).
Hvis man ikke formår bedre damage control end man gør idag, så er jeg ikke overbevist om at de er dygtige nok til jobbet. Naturligvis er de bundet af børsreglerne, men det ser unægteligt ud som om de ikke har styr på situationen.
Old 11-11-2012, 11:55   #505
ole99
:-)

SAS Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by jefi99 View Post
BREAKING (TV2NEWS): Bankerne har accepteret spareplanen. 15% lønnedgang og fyring af 1000+
Hvad kæmper vi for?! Sejr!!!
ole99 is offline  
Old 11-11-2012, 11:56   #506
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Mens TV2 i Norge hevder at SAS er timer unna konkurs, hevder TV2 i Danmark at spareplanen er ferdig.
Da er vel verden "på utsiden" omtrent som her på forumet

Old 11-11-2012, 11:57   #507
LN-VLE
ScanFlyer Gold

Den medieomtalen som er rundt SAS nå må vel på en effektiv måte skyte ned utsagnet om at "all PR er god PR".

Vidar
LN-VLE is offline  
Old 11-11-2012, 12:06   #508
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by dc9-21 View Post
Forsiden på tv nyhetene nå, SAS konkurs i løpet av timer?

http://www.tv2.no/
Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Hvis man ikke formår bedre damage control end man gør idag, så er jeg ikke overbevist om at de er dygtige nok til jobbet. Naturligvis er de bundet af børsreglerne, men det ser unægteligt ud som om de ikke har styr på situationen.
Problemet er at de ikke kan gå ut å avvise eller bekrefte rykter nå, og ettersom ettersom forhandlingene og utformingen av spareplanen og de konkrete avtalene har dratt ut i tid blir rykteflommen bare større og større og PR-en dårligere og dårligere. SAS har dog mye penger på konto og fortsatt mange eiendeler, så situasjonen er ikke lik den vi har sett i selskaper som har gått konkurs. I morgen tror jeg SAS vil komme sterkt tilbake.

SAS ville gått konkurs om de hadde fortsatt som før, men med den nye planen vil de sannsynligvis holde seg levende en god stund til. Om det er bærekraftig på sikt er diskutabelt, men denne spesielle situasjonen gir i alle fall SAS-ledelsen et stort handlingsrom til å få gjennom det utroligste.

Det viktigste for meg er uansett at konkurransesituasjonen opprettholdes i Skandinavia og at vi har et selskap på linje med SAS/SWISS/Lufthansa/BA/Brussels Airlines, etc. i tillegg til lavprisselskapene. Om det er SAS eller noe annet spiller liten rolle for meg!
Old 11-11-2012, 12:10   #509
Wahoo
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by ole99 View Post
Hvad kæmper vi for?! Sejr!!!

W
Wahoo is offline  
Old 11-11-2012, 12:14   #510
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Vi runder snart 500 posteringer om denne sag....Nu kommer der så et udspil i morgen, som jeg er sikker på at vi ansatte også siger JA til...Vi er nemlig meget meget loyale over for vores flyselskab. Et selskab jeg har arbejdet i i 43 år og været både glad og stolt af. OG DET ER JEG STADIG.
SAS har haft stor stor betydning for alle skandinaver. SAS har været banebrydende stort lige siden starten...3 lander der arbejder sammen og får det til at gå..
En konkurs og et stop for SAS vil ligeledes have stor betydning for alle skandinaver..I alle 3 lande vil det influere på driften i lufthavne,, ikke kun de 3 store, men selv ud i de små steder. Både i DK,NO og SE er SAS eneste operatør på mange pladser...Her vil mange i nær områderne miste deres job, måske kun i en periode, men det vil kunne mærkes.
JEg ved godt at der her på forum er mange, der vil glæde sig over en SAS konkurs, det synes jeg ligger skjult i mange indlæg, men jeg tror ikke at tanken er tænkt helt til ende. Derfor er SAS vigtig.
SAS er vigtig for både CPH, OSL og ARN. De har ganske enkelt ikke råd til at miste indtægter , som de jo vil på en SAS konkurs..Pengene skal jo ind, og der er jo kun en part til at betale.. Det er flyselskaberne, som sender regningen videre til deres passagerer.
Det vil jo betyde højere billet priser for alle der vil rejse, altså også de der rejser med LCC.
Så jeg håber bestemt ikke, og tror det heller ikke, at SAS er konkurs imorgen...
Skulle nogen være i tvivl, jeg har ALDRIG lagt skjul på det, Ja jeg er ansat i SAS og det vil jeg gerne fortsætte med.
Tak.
Hilsen ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline  
Old 11-11-2012, 12:17   #511
Ph34r
Livsnyter

Ph34r's Avatar

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
JEg ved godt at der her på forum er mange, der vil glæde sig over en SAS konkurs, det synes jeg ligger skjult i mange indlæg, men jeg tror ikke at tanken er tænkt helt til ende.
Jeg er ikke ansatt i SAS og har aldri vært det, men håper virkelig at ting ordner seg. Er glad i selskapet og foretrekker det fremfor svært mange andre!

MEN håper de klarer å få en bærekraftig struktur i stand og ikke alltid havne i situasjoner hvor man må finne nye tiltak hvert 2. år..
Ph34r is offline  
Old 11-11-2012, 12:20   #512
tiedomi
Newcomer

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
Vi runder snart 500 posteringer om denne sag....Nu kommer der så et udspil i morgen, som jeg er sikker på at vi ansatte også siger JA til...Vi er nemlig meget meget loyale over for vores flyselskab. Et selskab jeg har arbejdet i i 43 år og været både glad og stolt af. OG DET ER JEG STADIG.
SAS har haft stor stor betydning for alle skandinaver. SAS har været banebrydende stort lige siden starten...3 lander der arbejder sammen og får det til at gå..
En konkurs og et stop for SAS vil ligeledes have stor betydning for alle skandinaver..I alle 3 lande vil det influere på driften i lufthavne,, ikke kun de 3 store, men selv ud i de små steder. Både i DK,NO og SE er SAS eneste operatør på mange pladser...Her vil mange i nær områderne miste deres job, måske kun i en periode, men det vil kunne mærkes.
JEg ved godt at der her på forum er mange, der vil glæde sig over en SAS konkurs, det synes jeg ligger skjult i mange indlæg, men jeg tror ikke at tanken er tænkt helt til ende. Derfor er SAS vigtig.
SAS er vigtig for både CPH, OSL og ARN. De har ganske enkelt ikke råd til at miste indtægter , som de jo vil på en SAS konkurs..Pengene skal jo ind, og der er jo kun en part til at betale.. Det er flyselskaberne, som sender regningen videre til deres passagerer.
Det vil jo betyde højere billet priser for alle der vil rejse, altså også de der rejser med LCC.
Så jeg håber bestemt ikke, og tror det heller ikke, at SAS er konkurs imorgen...
Skulle nogen være i tvivl, jeg har ALDRIG lagt skjul på det, Ja jeg er ansat i SAS og det vil jeg gerne fortsætte med.
Tak.
Hilsen ole
Meget flott sagt
tiedomi is offline  
Old 11-11-2012, 12:22   #513
Syndicate
Newcomer

Stakkels piloter.
Iflg. TV2 News bliver der ryddet op i de dyre overenskomster og bl.a.
vil fx. en norsk bosat pilot ikke længere blive betalt for at flyve passiv til CPH for at flyve CPH-ORD. Han bliver fremover først betalt når hans arbejdsdag starter i CPH og han må så selv finde ud af at møde til tiden i CPH.
Syndicate is offline  
Old 11-11-2012, 12:25   #514
BraathensSafe1985
ScanFlyer Silver

Trodde det var svar fra EU sin konkurranse enhet de ventet på, ikke bankene ?
BraathensSafe1985 is offline  
Old 11-11-2012, 12:26   #515
IL-2
ScanFlyer Gold

IL-2's Avatar

Default Re: Hva skjer med rutetilbudet hvis SAS går konk?

Og om ikke ting går fortere enn man kan anta innenlands i Norge, må samferdselsdepartementet punge ut i form av haste-anbud på ruter...
IL-2 is offline  
Old 11-11-2012, 12:26   #516
Syndicate
Newcomer

1000 fyringer og 15% løn nedgang

Intet om SGH frasalg

http://www.business.dk/transport/sas...ale-i-11.-time
Syndicate is offline  
Old 11-11-2012, 12:28   #517
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Jeg tror ikke man skal bekymre seg for at SAS begjærer seg konkurs i morgen, men det skal bli spennende å se hvilke tiltak de annonserer for å få bukt med problemene på lengre sikt.

Som sk931 skriver så vil det få store, negative konsekvenser for veldig mange, spesielt oss som er bosatt utenfor de større byene i sør. Jeg forstår imidlertid ikke hvilken rolle lufthavnene spiller i denne prosessen, for selv om de vil tape penger iallefall på kort sikt, så har vel ikke akkurat de noen eierrolle. De vil neppe kunne redusere avgiftene bare til SAS for å "hjelpe",
TOS is offline  
Old 11-11-2012, 12:28   #518
Dash
ScanFlyer Molded

Meget bra skrevet Ole!!!!
Dash is offline  
Old 11-11-2012, 12:33   #519
IL-2
ScanFlyer Gold

IL-2's Avatar

Hadde det ikke vært billigere i det lange løp, om eierne hadde fyrt av en svær slump penger for å få fornya selskapet (flåta for eksempel) istedenfor å kaste litt penger etter SAS heile tida, med alt det medfører av usikkerhet og tull i og rundt selskapet?
IL-2 is offline  
Old 11-11-2012, 12:35   #520
Syndicate
Newcomer

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg forstår imidlertid ikke hvilken rolle lufthavnene spiller i denne prosessen, for selv om de vil tape penger iallefall på kort sikt, så har vel ikke akkurat de noen eierrolle. De vil neppe kunne redusere avgiftene bare til SAS for å "hjelpe",
Københavns lufthavn tjener stort på SAS, så de ville miste store indtægter om SAS forsvinder. Der vil selvfølgelig komme mange nye selskaber til, men den transfer trafik SAS idag genererer vil ikke blive genoprettet på kort sikt.
Nye selskaber vil sikkert kræve billigere slottider osv. om de skal åbne ruter ud af CPH
Syndicate is offline  
Closed Thread

Posting Rules