![]() |
|
![]() |
#501 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#502 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
1kr. ekstra pr. billett vil jo pr. dags dato utgjøre mer enn 100.000 pr. flyger i året (De som ikke har kontrakt). Skal de ansette flere flygere får de flere passasjerer å fordele kostnaden på så her tror jeg du må se at dette er en svært rimelig basiskost ift. inntektene. I den grad det er en sekundær fordel vil man med sannsynlighet få en mer stabil og erfaren arbeidsstyrke ved å ha faste kontrakter med tilhørende bidrag til godt arbeidsmiljø. (RYR mister jo pr. dags dato forholdsvis mange flygere etter kort tid i firmaet til Dubai osv.) Kjos gjør det slik sett lettere for RYR, når flygere nå velger å bli i RYR fremfor NAS når NAS ikke lenger har noen gulerot ift. der de nå er. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#503 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Hvorfor bruker de ikke OSL, ARN og CPH som eksempler mon tro? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#504 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
2. Vurderer man pris ift. nytte så er ikke en flyreise en flyreise om ikke den eneste nytten er at man kommer frem og selv om det kanskje er den eneste nytten for noen så er det ikke det på generell basis. Noen føler sikkert til og med at totalopplevelsen ved å fly RYR er større enn å fly NAS men som sagt må vi diskutere generelt og NAS har ihvertfall iflg hjemmesiden bla. forretningsstrategi som følger: å dra nytte av den sterke merkevaren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#505 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Jeg antar forøvrig at DY forsøker å utnytte merkevaren, men det betyr ikke at de kan hente ut en enhetspris som er like høy som SK eller nødvendigvis veldig mye over det FR henter ut. Jeg tror ikke verdien av den merkevaren skades veldig mye av dette på litt sikt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#506 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
(litt OT, det med gamle -300er tror jeg har lite med saken å gjøre, fuel er i det store og hele billig, gamle fly er billig, går litt opp i opp. (enda mer OT så har jo Norwegian klart det kunststykket å gi endel inntrykk av at de har bare nye fly, selv om de har en betydelig andel av disse fremdeles.)) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#507 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#508 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#509 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() Last edited by jager34; 25-04-2012 at 20:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#510 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Hva angår kostnadene ved å ansette fast så vet jeg ikke hva dette koster DY. DY selv hevder at dette nødvendiggjør opprettelse av admin-personell på hver base (med referanse til hva loven krever), men hvorvidt dette stemmer vet jeg ikke. I tillegg er det risikoaspektet, som man vel også tillegger en kroneverdi eller kostnadsekvivalent. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#511 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#512 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#513 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Jeg vil gjette på at når DY skal vurdere oppstart av en ny base så vurderes merinntektene ved denne basen i forhold til kostnadene ved basen, og man tar ikke nødvendigvis med overheads fra de skandinaviske basene (til å begynne med). Da påvirkes operasjonene på de andre basene lite av utenlandsbasene, og man oppnår en relativt stor grad av fleksibilitet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#514 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Nei, men jager34 påstår vel at nordmenn og andre generelt sett ønsker å fly med andre selskaper. Jeg er litt usikker på basisen for en slik uttalelse, men det er mulig det er korrekt. De jeg kjenner som har fløyet med FR har ikke gjort dette bare en gang, men flere ganger. Dette er vel imidlertid en diskusjon som jeg synes å erindre å ha sett tidligere her inne...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#515 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#516 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Er det ikke greit om vi forholder oss så noenlunde til tema for tråden? Hvorvidt FRs passasjerer egentlig ville fløyet med et annet selskap blir bare spekulasjoner, og spekulasjoner basert mye godt på egne preferanser eller aversjon i forhold til selskapet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#517 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Prøver meg på noen linjer som forhåpentligvis tilhører tema for tråden?
Prisen ut til forbruker er vanskelig å styre og det er forøvrig vurderinger som taes av selskapene ut fra rådende premisser. Kundene vurderer tilbudene de har for hånden og alle vekter pris opp mot produkt ulikt. Det er ved bransjens grunnpremisser jeg føler at utfordringene ligger. Hva oppfattes som rimelig? Hva skal til for at aktørene skal kunne konkurrere på tilnærmet likt grunnlag? Og hva kan man gjøre for å få en bransje som er velfungerende for kunder, ansatte, firma, investorer og samfunnet forøvrig? Gjennom mange år har man opparbeidet et velferdssamfunn som er bygget på en balanse mellom ulike interesser. Arbeidstagere har fått bedre vern og vilkår forøvrig. Det argumenteres med at det i andre bransjer ikke er uvanlig med kontrakter/vikariat. Er det et argument for å redusere arbeidsvilkår i f.eks. luftfartsbransjen? Eller skal man heller fokusere på å løfte de bransjene/områdene som enda sliter med kontrakter/vikariater? Videre argumenteres det med at det er overskudd av flygere og dermed "arbeidsgivers marked". På generelle vilkår som lønn, pensjon, forsikring etc: Ja! Men hvorfor skal antall arbeidstagere/jobbsøkere avgjøre om man skal ansette eller ta inn på kontrakt? Muligens som en liten brannfakkel i egen leir kan jeg nevne at jeg tar den nedadgående trenden for lønn, pensjon etc med knusende ro. Vel og merke så lenge det konkurreres på noen lunde like vilkår. Da er det tilbud og etterspørsel som avgjør hva man sitter igjen med i lønningsposen, og det vil være opp til meg å avgjøre om det er verdt å bli sittende der jeg er eller om det er bedre å skifte beite. Problemet for meg oppstår når det konkurreres gjennom unndragelse/reduserte skatter og avgifter. Da tenker jeg fortrinnsvis på arbeidsgiveravgift og sosiale forliktelser man normalt har for faste arbeidstagere. Dersom noen tillates å organisere arbeidstagerne/kontraktørene fra null-/lavskattland vil de andre nødvendigvis måtte følge etter på et tidspunkt. Er man som samfunn tjent med det? Skal man la markedet/aktørene styre dette helt selv, eller har samfunnet som helhet noen verdier som man ønsker skal hensyntas? |
![]() |
![]() |
![]() |
#518 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#519 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Et enkelt søk på google eller en tlf. til forbrukerombudet vil bekrefte dette. Og ja, jeg reiser selv RYR og verre lowcostairlines om alternativene blir for dårlige på den ene eller andre måten. Da tenker jeg på pris, tid, osv. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#520 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Du har akseptert selskapets lønnspolitikk og selskapets arbeidsgiverpolitikk bare du kan reise billig og innen rimelig tid. Løsningen på problemet med piloter på kontrakt er ganske enkel. Pilotene i verden kan la være å tegne kontrakt med disse bemanningsselskapene som har gjort det til en forretning å leie de videre til flyselskapene. Ingen piloter som vil ha kontrakt = fast ansettelse for alle piloter og DY's piloter slipper å kaste selskapet sitt ut i en konflikt. Rekk opp hånden alle som tror at dette lar seg gjøre. Så kan de som i en bestillingsposisjon har sagt/tenkt " jeg tar den dyreste billetten", rekke opp den andre hånden også. Vidar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
TK9 på vei mot OSL | AMSKIX | Småprat | 11 | 10-11-2016 21:49 |
Lufthansa kabinansatte mot mulig streik | RIBRO | Flyforum | 103 | 09-09-2012 13:19 |
Ariana på vei mot stupet | CK | Flyforum | 5 | 11-04-2007 12:16 |
det går mot streik i BA | CK | Flyforum | 1 | 16-01-2007 13:49 |
Northwest mot streik? | LN-MOW | Flyforum | 0 | 19-08-2005 16:20 |