Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 04-03-2012, 18:42   #461
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Default Re: Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")

Quote:
Originally Posted by Farmer View Post
Det som er interessant i dette dokumentet fra SD, er at det skrives så rett fram at det viktigste er å få ned kostnadene for Staten, men ikke nødvendigvis for de reisende. Isolert sett er jo dette helt klart en riktig forvaltningssmessig tanke, hvor fellesskapets midler skal forvaltes best mulig.
Det som jeg savner i alle analyser og diskusjoner rundt dette med anbud ( både til vanns, i luften og til vanns) er et større helhetlig blikk på hva som gagner vårt samfunn aller best.
De skatteinntekter nasjonen får inn er det limet som får samfunnet til å fungere, og hvis man hele tiden skal lete etter løsninger som isolert sett er billigere for EN del av forvaltningen, så er ikke dette sikkert at dette er det beste for hele samfunnet.
Hvis det nå er slik at det er en ønsket politikk at all transport skal drives av utenlandske selskap, hvor både ansatte og selskapet skatter til et annet land, så lurer jeg på hvor stor gevinst det er for vår nasjon om det spares 20-30 mill pr år på et ruteområde på kortbanenettet. Vil det oppveie for den omsetning, skatteinngang og ikke minst kompetanse som bygges i Norge i dag?

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
I såfall må vi melde oss ut av EØS og det er vel de fleste økonomer enige om ikke gagner vårt samfunn.

W
Jeg synes at Dottore Farmer fortjener et langt bedre svar en dette "NydalenStandard" - det er viktige sprøsmål om hvordan vi skal tilpasse oss og endre våre prosesser, standarder til en fri og åpen fly av arbeid og salg / kjøp innen EØS. Dottore Farmer er vel kanskje den her på forumet som i praksis absolutt best har tilpasset seg til den nye hverdagen og han har tydelig lært mye vi andre kanskje skulle ta lærdom av og ikke arrogant avvise

Et eksempel er hvordan vi i Norge Autoriserer de som utfører et arbeide - f.eks. en elektriker er Autorisert i Norge - og hans autorisasjon er hovedkontrollen og godkjenningen av jobben. I andre land er det fokus på selve godkjenningen av de individuelle jobbene som utføres - hver jobb blir godkjent. Begge metodene har sine fordeler og ulemper - Vi har fått bygget hus i Norge og i Utlandet og opplevd forkskjellene og om man flytter en autorisert elektriker fra Norhge til et land hvor jobben må godkjennes får du det beste av begge verdener - men omvendt om du flytter en fra et land hvor jobben må godkjennes til Norge - oppnår man det motsatte

Slik jeg forstår Dottore Farmer - mener han at vi må ta med i beregningene de endringene vi må gjøre for å tilpasse oss ansatte som er vant med andre rutiner fra EØS landene og at det kan ha en kostnad. Selv synes jeg det er viktig innspill.
Old 04-03-2012, 19:20   #462
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Jeg synes at Dottore Farmer fortjener et langt bedre svar en dette "NydalenStandard" - det er viktige sprøsmål om hvordan vi skal tilpasse oss og endre våre prosesser, standarder til en fri og åpen fly av arbeid og salg / kjøp innen EØS. Dottore Farmer er vel kanskje den her på forumet som i praksis absolutt best har tilpasset seg til den nye hverdagen og han har tydelig lært mye vi andre kanskje skulle ta lærdom av og ikke arrogant avvise

Et eksempel er hvordan vi i Norge Autoriserer de som utfører et arbeide - f.eks. en elektriker er Autorisert i Norge - og hans autorisasjon er hovedkontrollen og godkjenningen av jobben. I andre land er det fokus på selve godkjenningen av de individuelle jobbene som utføres - hver jobb blir godkjent. Begge metodene har sine fordeler og ulemper - Vi har fått bygget hus i Norge og i Utlandet og opplevd forkskjellene og om man flytter en autorisert elektriker fra Norhge til et land hvor jobben må godkjennes får du det beste av begge verdener - men omvendt om du flytter en fra et land hvor jobben må godkjennes til Norge - oppnår man det motsatte

Slik jeg forstår Dottore Farmer - mener han at vi må ta med i beregningene de endringene vi må gjøre for å tilpasse oss ansatte som er vant med andre rutiner fra EØS landene og at det kan ha en kostnad. Selv synes jeg det er viktig innspill.
Spørsmålet Farmer stiller er et godt spørsmål, men er et spørsmål som er mer overordnet enn at det passer å behandle det i denne tråden. Det er nok også et spørsmål som er tatt med i betraktningen i forhold til verdien av EØS-avtalen, for det er som Wahoo påpeker slik at denne legger føringer på vår handlefrihet i saker som har en potensiell effekt på det indre marked i EU. For å gjøre det enkelt så er det terskelverdier for når man må legge ut anbudet i hele EØS-området, og når det holder å annonsere dette nasjonalt. Dette er et faktum vi ikke kommer oss bort fra om vi ønsker å beholde EØS-avtalen.

Spørsmålet om skatteinntekter er også, som en følge av det ovenstående, vanskelig å inkorporere i et enkelt anbud, fordi om man legger føringer på dette så tror jeg ESA og EU vil skrike opp og anklage norske myndigheter for brudd på EØS-avtalen.

Så vidt meg bekjent er det en målsetting i EU at man skal forenkle prosessene som gjør det mulig å operere i bransjer med autorisasjonskrav også utenfor eget land, hvis jeg husker rett. Dette vil iallefall være helt i tråd med det indre markeds fire friheter.
TOS is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules