Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 03-01-2024, 14:14   #441
88charlie
ScanFlyer Blue

Default Re: Reise med Lufthansa (generelle spørsmål og erfaringer)

Kall meg sidrompet men har aldri forstått dette jaget med å finne ut hvilken lounge som er bitte litte granne bedre enn de andre. Hva er egentlig problemet? At man har flere typer GIN i den ene, men bedre rødvin i den andre? Er det virkelig verdt det å bytte terminal eller traske rundt i det lange og det brede for å finne den absolutt beste? Jeg har reist interkontinentalt på biz i 15 år og følger alltid samme mønster på store flyplasser. Finner en tavle og sjekker hvor neste gate er. Går mot gaten og følger med på skilt hvor det står lounge. Når jeg har lokalisert gaten tar jeg en ny peiling og sjekker inn på nærmeste lounge, stort sett den samme som flyselskapet jeg skal reise med. Noen ganger er det forskjellige gold/biz-lounger men det korrigerer som oftest de i skranken. Andre ganger er det en partnerlounge man kanskje må lete litt etter, f.eks. Turkish for SASIAD. Skulle det være fullt i loungen eller noe annet kødd så har jeg nesten alltid fått god hjelp med de i skranken.

Ja jeg gjør alt man gjør i en lounge, drikker, spiser, jobber og sover. Det går fint på samtlige.

Selv med noe sånt som 6-7 timer venting tviler jeg på at jeg hadde giddet å vandre rundt på leting etter en "bedre" lounge.

En annen ting, skulle noe skje med flighten så er du nesten alltid best hjulpet i loungen fra samme selskap.

Last edited by 88charlie; 03-01-2024 at 14:17.
88charlie is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2024, 15:22   #442
Trent600
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by 88charlie View Post

Ja jeg gjør alt man gjør i en lounge, drikker, spiser, jobber og sover. Det går fint på samtlige.

Selv med noe sånt som 6-7 timer venting tviler jeg på at jeg hadde giddet å vandre rundt på leting etter en "bedre" lounge.

En annen ting, skulle noe skje med flighten så er du nesten alltid best hjulpet i loungen fra samme selskap.

Hvis jeg skal på restaurant så ser jeg jo på menyen på forhånd for å se om det er noe jeg har lyst på før jeg bestemmer meg. Skal jeg på bar så foretrekker jeg ofte den med bra utvalg, ikke en som f.eks kun har Ringnes å tilby.

Blir jo det samme for meg med lounge. F.eks på LAX sørger jeg for å spise meg god og mett i Polaris loungen siden jeg som regel ikke er noe fan av maten SAS disker opp med. På Heathrow spiser jeg som regel i Singapore loungen før jeg setter meg i baren på United loungen.

Lufthansaloungen som SAS sender oss til er etter min mening betraktelig dårligere og fullere og var et par år hvor de heller ikke klarte å holde normal temperatur i Senator delen.

SAS har jo heller ikke egne lounger på hverken LAX eller Heathrow.
Trent600 is online now   Reply With Quote
Old 03-01-2024, 15:40   #443
88charlie
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Trent600 View Post
Hvis jeg skal på restaurant så ser jeg jo på menyen på forhånd for å se om det er noe jeg har lyst på før jeg bestemmer meg. Skal jeg på bar så foretrekker jeg ofte den med bra utvalg, ikke en som f.eks kun har Ringnes å tilby.

Blir jo det samme for meg med lounge. F.eks på LAX sørger jeg for å spise meg god og mett i Polaris loungen siden jeg som regel ikke er noe fan av maten SAS disker opp med. På Heathrow spiser jeg som regel i Singapore loungen før jeg setter meg i baren på United loungen.

Lufthansaloungen som SAS sender oss til er etter min mening betraktelig dårligere og fullere og var et par år hvor de heller ikke klarte å holde normal temperatur i Senator delen.

SAS har jo heller ikke egne lounger på hverken LAX eller Heathrow.
SAS har en meget god felleslounge med bla ANALAX og min erfaring med Unitedloungene er at alt annet enn corrs light og «huset vin»» koster penger.

Jeg kan tildels forstå det på flyplasser hvor andre *A lounger kanskje er bedre enn SAS sin, men det er denne evindelige researchen og fintenkingen som går igjen på FB grupper og forum jeg ikke forstår. Lounger er uansett hit&miss så den loungen man har plukket seg ut etter ukesvis med research kan fint ha en dårlig dag med svette smørbød, kalde nudler og dårlig bartender akkurat den dagen man reiser. Oops, det skulle jeg kanskje ikke sagt😂
88charlie is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2024, 15:47   #444
Trent600
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by 88charlie View Post
SAS har en meget god felleslounge med bla ANALAX og min erfaring med Unitedloungene er at alt annet enn corrs light og «huset vin»» koster penger.
Jeg spiser på Polaris før jeg trekker tilbake til Air New Zealand loungen som du nevner. Enig at den er bra, men United sin Polaris lounge som man vel kun slipper inn med hvis man flyr business, hjelper ikke med gullkort, har etter min mening mye bedre mat og også bordservering og alt er gratis.

Skjønner hva du sikter til med vanlige United lounger, ihvertfall i USA, men jeg liker den store baren på den de har på Heathrow. Bra utvalg (ihvertfall milevis foran LH loungen) og alt er gratis.
Old 03-01-2024, 18:47   #445
B747-8
ScanFlyer Crusty

Hva er det dere snakker om. LAX har Star Alliance Lounge og da trenger ikke SAS ha egen lounge. Maten som er i Star Alliance Lounge på LAX er den beste lounge maten jeg har smakt.
B747-8 is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2024, 18:59   #446
KnutW
Speedbird Concorde

KnutW's Avatar

Default Re: Lufthansa tilbudstråd

Kommer man inn på FCL i Frankfurt når man flyr inn til FRA på første klasse, men reiser videre på business? I dette tilfellet CPT-FRA-OSL

Last edited by KnutW; 18-02-2024 at 20:58.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2024, 19:09   #447
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Default Re: Har jeg loungetilgang?

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Kommer man på FCL i Frankfurt når man kommer inn på første klasse, men reiser videre på business? I dette tilfellet CPT-FRA-OSL
Står så på interwebben, ja.

https://www.lufthansa.com/ae/en/admission-rules
Martin is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2024, 20:36   #448
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Kommer man på FCL i Frankfurt når man kommer inn på første klasse, men reiser videre på business? I dette tilfellet CPT-FRA-OSL
Jepp. Tried and tested

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2024, 21:38   #449
KnutW
Speedbird Concorde

KnutW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Jepp. Tried and tested
Og testresultatet var tilfredsstillende?
Old 18-02-2024, 22:26   #450
view
ScanFlyer Gold

Hvis du har tid, anbefaler rusleturen over til FCT hvis du ønsker å oppleve å ankomme flyet i bil fra loungen.
view is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2024, 00:12   #451
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Står vel at du kommer inn i First class lounge, men ikke First class terminal

1First Class Terminal: incoming passengers do not have access to the First Class Terminal.

Fotnote under Lounge entry on arrival
Old 19-02-2024, 10:03   #452
view
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post
Står vel at du kommer inn i First class lounge, men ikke First class terminal

1First Class Terminal: incoming passengers do not have access to the First Class Terminal.

Fotnote under Lounge entry on arrival
Han skulle reise videre med Lufthansa på sammenhengende billett, da kan man fint bruke FCT, gjorde det sist i høst.

Det som menes med dette, er at FCT ikke kan benyttes om ankomst lounge fordi den eneste måten å forlate FCT på er med bil til flyet. Lufthansa har ankomst lounge tilgang for alle F kunder, så hvis man kommer til FRA kan man benytte FCL før man rusler ut av flyplassen.
Old 19-02-2024, 11:07   #453
Oluf Air
ScanFlyer Blue

Noen som vet om det er mulig å oppgradere fra economy light til economy?

Har noen billetter til Salzburg med LH der jeg tenker å ta med både bag og ski, blir jo 350kr + 80 euro fant jeg ut. Gratis i economy
Oluf Air is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2024, 13:21   #454
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Quote:
Originally Posted by view View Post
Han skulle reise videre med Lufthansa på sammenhengende billett, da kan man fint bruke FCT, gjorde det sist i høst.

Det som menes med dette, er at FCT ikke kan benyttes om ankomst lounge fordi den eneste måten å forlate FCT på er med bil til flyet. Lufthansa har ankomst lounge tilgang for alle F kunder, så hvis man kommer til FRA kan man benytte FCL før man rusler ut av flyplassen.
Så du mener at man blir kjørt med bil til et hvilket som helst fly (i dette tilfellet flyet til Oslo), og ikke bare langdistansemaskinene?
Old 19-02-2024, 14:53   #455
view
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post
Så du mener at man blir kjørt med bil til et hvilket som helst fly (i dette tilfellet flyet til Oslo), og ikke bare langdistansemaskinene?
Stemmer, så lenge det er et fly i Lufthansa-gruppen og som en del av en sammenhengende billett med First sektor. Har kjørt Porsche til Oslo flyet selv, alltid artig det og er vel flere på forumet som har hatt samme opplevelse.

Men det alle råeste med FCT er at du slipper Frankfurt lufthavn, du er i en annen verdens uten stresset og blir bare avlevert når du skal fly.
Old 20-02-2024, 03:43   #456
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by Oluf Air View Post
Noen som vet om det er mulig å oppgradere fra economy light til economy?

Har noen billetter til Salzburg med LH der jeg tenker å ta med både bag og ski, blir jo 350kr + 80 euro fant jeg ut. Gratis i economy
Vet ikke helt om Light til Economy, men fikk tilbud om Light til Business for EUR 95.00
Old 05-03-2024, 18:01   #457
Snorreth
ScanFlyer Blue

Default Re: Streiketråden 2024

Forsøker å endre en flight til Kina som skal gjennomføres like etter streiken.
Websiden lar meg ikke endre flight. Telefonlinjene til Lufthansa er nede i Tyskland og Norge. Chatten deres er jeg nummer 500 i køen, før den knekken sammen.

Hnnnng.
Snorreth is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2024, 18:14   #458
KnutW
Speedbird Concorde

KnutW's Avatar

Jeg trenger råd: Av ymse årsaker kommer jeg til å bruke en god del titusener på Lufthansabilletter i månedene fremover. Iom at Eurobonuspoeng nå omgjøres til bitterballen- og escargotpoeng og jeg ikke har noen andre Star Alliance kort er spørsmålet hvilket kort/bonusprogram som vil gi best uttelling?
Old 05-03-2024, 18:17   #459
DY1503
ScanFlyer Blue

Opplever samme problem som Snorreth.

Skal til Barcelona fra Bergen på fredag, og har selvsagt fått flightene kansellert. Umulig å få tak i noen på chat eller telefon.

Er det gambling å vente på nye billetter? Burde jeg høre med forsikringsselskapet om alternative billetter?
DY1503 is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2024, 18:42   #460
Trent600
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by DY1503 View Post
Burde jeg høre med forsikringsselskapet om alternative billetter?
Hvis du her mener at forsikringsselskapet vil kjøpe nye billetter så er jeg nysgjerrig på hvilken forsikring du har. Jeg har Europeiske og der står det kort og greit:

Quote:
1.5. Streik, lockout og konkurs
Forsikringen omfatter ikke tap, skade eller utgifter som direkte eller indirekte har sammenheng med
streik, lockout eller annen form for arbeidskonflikt. Økonomisk tap på grunn av konkurs er heller ikke
omfattet
Reply

Posting Rules