Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 14-11-2022, 17:37   #401
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold

Default Re: Reise med Lufthansa (generelle spørsmål og erfaringer)

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Sannsynligvis for mange bokstaver. Men alt som kreves er første og siste navn.
Tusen takk
Old 17-11-2022, 08:49   #402
88charlie
ScanFlyer Blue

Fikk en positiv opplevelse med LH nå nylig. Flyturene gikk i biz fra FRA til YVR og tilbake igjen, i en steingammel 747-400.

Begynner med det negative. Boarding tok «forever» og køen for prioritert ombordstigning var nesten like stor som en komplett domestic flight i Norge. I YVR var det slike egne innsjekkingsskranker, og de åpnet ikke før 2:45 timer før avgang. Planen min om å spise/jobbe in loungen fikk seg et skudd for baugen, men jeg fikk testet hvordan samsoniten funker som sete. Flyene var gamle, men hey, jumbojet er jumbojet og jeg fikk heldigvis sikret meg plass på loftet begge veier. Setene og IFE er det ikke så mye å si om annet enn at har gått ut på dato for lenge siden. Egentlig ikke et stort problem vestover da man stort sett sitter oppreist og spiser/drikker samt ser på filmer eller leser en bok. Returen var overraskende kort, bare 8.5 timer (747!!), og med en tidlig ettermiddagsavgang så ble det bare noen timer på øyet og til det var setene godkjent. De kunne legges helt flate, men benplassen var ganske trang med tanke på å kunne «rotere» og det ble ikke delt ut laken, kun dyne og pute.

Det positive var servicen. Tidligere har det gått vinter og vår mellom påfyll i glasset på LH så når vognen kom rundt første gang ba jeg litt freidig om «en av hver» for å ha litt å gå på. Dragen kikket litt rart på meg, og da jeg forklarte hvorfor fikk jeg høflig beskjed om å ta det helt med ro og at dette ikke kom til å bli noe problem. Enten har LH skjerpet seg siden sist eller så er det et eget regime der oppe i 2. etasjen på 747’ene. Den personlige servicen var i alle fall på topp og de kom stadig rundt og spurte om det var behov for noe. Kunne minne en del om Turkish, hvor besetningen går mye frem og tilbake og ikke bare jobber der trillevognen er. Maten var ikke noe å skryte av men uansett godkjent. Alt i alt to positive turer så nå er jeg ikke fullt så fremmed for å fly med LH lenger.
88charlie is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2022, 20:11   #403
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by 88charlie View Post
Fikk en positiv opplevelse med LH nå nylig. Flyturene gikk i biz fra FRA til YVR og tilbake igjen, i en steingammel 747-400.

Begynner med det negative. Boarding tok «forever» og køen for prioritert ombordstigning var nesten like stor som en komplett domestic flight i Norge. I YVR var det slike egne innsjekkingsskranker, og de åpnet ikke før 2:45 timer før avgang. Planen min om å spise/jobbe in loungen fikk seg et skudd for baugen, men jeg fikk testet hvordan samsoniten funker som sete. Flyene var gamle, men hey, jumbojet er jumbojet og jeg fikk heldigvis sikret meg plass på loftet begge veier. Setene og IFE er det ikke så mye å si om annet enn at har gått ut på dato for lenge siden. Egentlig ikke et stort problem vestover da man stort sett sitter oppreist og spiser/drikker samt ser på filmer eller leser en bok. Returen var overraskende kort, bare 8.5 timer (747!!), og med en tidlig ettermiddagsavgang så ble det bare noen timer på øyet og til det var setene godkjent. De kunne legges helt flate, men benplassen var ganske trang med tanke på å kunne «rotere» og det ble ikke delt ut laken, kun dyne og pute.

Det positive var servicen. Tidligere har det gått vinter og vår mellom påfyll i glasset på LH så når vognen kom rundt første gang ba jeg litt freidig om «en av hver» for å ha litt å gå på. Dragen kikket litt rart på meg, og da jeg forklarte hvorfor fikk jeg høflig beskjed om å ta det helt med ro og at dette ikke kom til å bli noe problem. Enten har LH skjerpet seg siden sist eller så er det et eget regime der oppe i 2. etasjen på 747’ene. Den personlige servicen var i alle fall på topp og de kom stadig rundt og spurte om det var behov for noe. Kunne minne en del om Turkish, hvor besetningen går mye frem og tilbake og ikke bare jobber der trillevognen er. Maten var ikke noe å skryte av men uansett godkjent. Alt i alt to positive turer så nå er jeg ikke fullt så fremmed for å fly med LH lenger.
Er enig at 2:45 foer avgang er litt kloenete, men Vancouver International Airport er jo brilliant med Fairmont Hotellet i Terminalen - Baren (som er langt mere enn en bar) er mitt favoritt sted, absolutt paa hoeyde (om ikke bedre enn Loungene), ja det koster litt - men et utmerket sted aa sitte aa jobbe eller slappe av.
Old 24-11-2022, 07:49   #404
petter380
Powder hound

petter380's Avatar

Reiser med en infant i julen, og tenker å la han sove godt pakket inn på gulvet på nattflyvningene våre (ca 12t hver vei) - er det innafor med Lufthansa? Eller er trikset å gjøre det uansett og ha våre bein over ham slik at det ikke er synlig? :P
Old 26-11-2022, 19:37   #405
FamilyGuy
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by petter380 View Post
Reiser med en infant i julen, og tenker å la han sove godt pakket inn på gulvet på nattflyvningene våre (ca 12t hver vei) - er det innafor med Lufthansa? Eller er trikset å gjøre det uansett og ha våre bein over ham slik at det ikke er synlig? :P
Tror nok du får et bassinet å pakke infanten inn i, slipper nok å ligge direkte på gulvet😅 hvis du reiser øko så har du jo mulighet å reservere midt i flyet med vegg fremfor, der kan bassinet som oftest henges på veggen. Usikker på om dette er mulig på biz.
11.01.23: BKK-MUC-OSL-TRD
FamilyGuy is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2022, 19:59   #406
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by FamilyGuy View Post
Tror nok du får et bassinet å pakke infanten inn i, slipper nok å ligge direkte på gulvet😅 hvis du reiser øko så har du jo mulighet å reservere midt i flyet med vegg fremfor, der kan bassinet som oftest henges på veggen. Usikker på om dette er mulig på biz.
Kun der det er festepunkter, dvs i bulkhead. Så ikke mulig på Business.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2022, 20:57   #407
view
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Kun der det er festepunkter, dvs i bulkhead. Så ikke mulig på Business.
Lufthansa har faktisk bassinet i business, men svært begrenset antall. Usikker på om det finnes i first, trolig ikke.

Angående sove på gulvet spørsmålet, det er nok mulig å få til selv om formelt ikke tillatt pga evt turbulens etc ikke helt heldig. Jeg har gjort det selv faktisk som barn, men den gangen var det nok ikke så nøye

Jeg ville også forsøkt å få tak i et av bassinet setene i economy hvis mulig.
view is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2022, 21:18   #408
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Bassinet har en maksvekt, som gjerne går på alder, så da neppe aktuelt her
Old 27-11-2022, 19:26   #409
petter380
Powder hound

petter380's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Bassinet har en maksvekt, som gjerne går på alder, så da neppe aktuelt her

Korrekt, for lang også faktisk. Håper på få pax på returen sent i januar på en man/tirs. På vei ned kostet det skjorta, kanskje det skremmer vekk en del pax og vi er heldige da også.

Ser LH tilbyr en type Air New Zeland skycouch ved innsjekk av og til hvis det er plass, tipper jeg tar en sånn hvis tilgjengelig

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Old 02-05-2023, 21:29   #410
eisa01
ScanFlyer Blue

Hva er servicekonsept i økonomi nå? Har morgenflight til München

Får man ordentlig frokost? Kan man kjøpe?
Sjekke forhåndsbestilling av mat, men kunne bare gjøres på ettermiddagsflighten tilbake
eisa01 is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2023, 22:09   #411
TriStar
ScanFlyer Crusty

TriStar's Avatar

Quote:
Originally Posted by eisa01 View Post
Hva er servicekonsept i økonomi nå? Har morgenflight til München

Får man ordentlig frokost? Kan man kjøpe?
Sjekke forhåndsbestilling av mat, men kunne bare gjøres på ettermiddagsflighten tilbake

Det eneste man får er en vannflaske og en liten sjokoladebit. Tur/retur FRA for en drøy uke siden. Ellers er det litt mat, drikke og snacks å få kjøpt om bord. Om noe av dette fortjener betegnelsen «ordentlig frokost» er jeg usikker på…
TriStar is online now   Reply With Quote
Old 03-05-2023, 18:11   #412
Powell
Newcomer

Skal reise med LH til Barcelona om et par uker, mellomlander i FRA. Jeg har *gold, får jeg tatt med kone og barn i Senator loungen til LH? Eller er de strenge med kun +1.
Powell is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2023, 23:17   #413
view
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Powell View Post
Skal reise med LH til Barcelona om et par uker, mellomlander i FRA. Jeg har *gold, får jeg tatt med kone og barn i Senator loungen til LH? Eller er de strenge med kun +1.
Tyskerne er kjent for å være rimelig konsistente og glad i regelboka der, så det går nok neppe med mindre barnet er såkalt infant (under 2 år). Unntaket er Lufthansa Miles & More Senator+, da får man ta med seg familien inn (litt sånn som EBG+ i SAS lounger).
Old 21-05-2023, 07:08   #414
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Må igjen skryte av call-senteret/kundeservicen til Lufthansa - nok en gang tar de telefonen etter et par «ring» og i løpet av kort tid har de ordnet eller besvart det jeg trenger.
EB is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2023, 10:50   #415
jb1
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by TriStar View Post
Det eneste man får er en vannflaske og en liten sjokoladebit. Tur/retur FRA for en drøy uke siden. Ellers er det litt mat, drikke og snacks å få kjøpt om bord. Om noe av dette fortjener betegnelsen «ordentlig frokost» er jeg usikker på…

Stemmer. Vannflaske og sjokoladebit kom under Covid og har fortsatt. Det var ikke mye tidligere heller. BoB finnes. En kaffe synes jeg de kunne spandert.

Jeg ser loungeadgang er nevnt flere ganger her, Amex platinum gir adgang til business lounge uten gjest, Centurion gir adgang til Senator med én gjest.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Old 21-05-2023, 14:14   #416
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Stemmer. Vannflaske og sjokoladebit kom under Covid og har fortsatt. Det var ikke mye tidligere heller. BoB finnes. En kaffe synes jeg de kunne spandert.

Jeg ser loungeadgang er nevnt flere ganger her, Amex platinum gir adgang til business lounge uten gjest, Centurion gir adgang til Senator med én gjest.

Gir ikke Centurion lenger tilgang til F lounge uten gjest? Visste ikke at en kunne ha med gjest i sen med Centurion. Når kom dette?
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2023, 19:02   #417
jb1
ScanFlyer Rusty

Default Reise med Lufthansa (generelle spørsmål og erfaringer)

Kanskje feil om gjest, men det står at det i visse lounger kan tas med(Centurion). Centurion kan gå til First også.

Gjelder adgang til first lounge med Centurion alle flyvinger eller kun interkontinentale?

Last edited by jb1; 21-05-2023 at 19:29.
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2023, 11:23   #418
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Er det noen forskjell på First class loungene i Munchen?
Har bare en drøy time mellom flightene
Old 26-05-2023, 12:18   #419
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

E-mail i dag. A380 MUC-BKK fra 28.10...........
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2023, 14:26   #420
view
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post
Er det noen forskjell på First class loungene i Munchen?
Har bare en drøy time mellom flightene
Ja bittelitt, B på non-Schengen er min favoritt, som FCT men med utsikt og som regel mye roligere. Pluss at de kjører deg til flyet om du skal til USA (fra Z). Ellers er FCT populær også med transittpassasjerer pga transport til flyet, FCL A (Schengen) kjører deg kun hvis på remote parking.

Så egentlig er ikke forskjellen så stor, mat/meny skal være nokså likt spesielt a la carte, men de har visst byttet ut Do & Co fra mai så hørt kvaliteten har sunket noe.
Reply

Posting Rules