![]() |
|
![]() |
#21 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#23 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Futura: Innlegget vil kanskje fremstå som bedre kvalifisert om "crew" staves korrekt, ikke som "cru"...
![]() |
#24 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Tror ni ex DY med det nya regelverket kommer börja flyga Tourn Around med crew på ex HEL-TFS/BOO-LPA? Det går inte med dagens regelverk men bör vara möjligt med det nya 14h regelverket.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
idiot, så bør du forvente ett sarkastisk svar tilbake. Takk Turtle for en god post! W |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Ved å lese høringsdokumentet kommer det fram at 13 timer er maksimum flight duty period (og ikke 14 som det sies hele tiden) men at dette kan utvides til 14 timer med visse begrensninger (mer hvile, maksimum antall sektorer og kun 2 ganger per 7 dager). Så det som bortimot antydes mellom linjene at flygende jobber 14 timers dager en uke i strekk er nå en liten overdrivelse. Når det er sagt, som Jumper G5 sier, er det noe med å holde konsentrasjonen i så lang tid. Om det er snøstorn i Norge, 30kt vind og 200m sikt på en flyplass på en bakketopp i utlandet eller London området med konstant radio-mas og gjerne et par tordenvær om sommeren, er ikke det den ideelle avslutningen på en lang dag. For min del vil denne endringen i praksis ikke føre til noe som helst da jeg, som jeg sa, allerede så godt som arbeider i henhold til disse reglene. Nå husker ikke jeg noe om de norske bestemmelsene annet enn at der er noe poeng-greier, men skal jeg gjette, er det vel Widerøe og den typen operasjoner som vil bli mest påvirket av dette? Til slutt, for de som måtte være interesserte i det så finnes høringsdokumentet her: http://easa.europa.eu/rulemaking/doc...%202010-14.pdf Side 77 og utover litt er hvor flight duty er beskrevet. Last edited by Turtle; 19-01-2012 at 11:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
http://www.youtube.com/watch?v=bAhioUEKioo
Last edited by Dag Viking; 19-01-2012 at 12:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Ser man nå har startet en underskriftskampansje (mot denne dårlige ideen fra EASA)
http://flightdutytimes.eu/petition/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Og KLM-Air France. Spesielt foreningene i Air France har gode avtaler angående arbeidstid som ledelsen ønsker å røske opp i.
![]() |
#30 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() -eggs |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Takk for linken Turtle, legger ved ett bilde av max daglig FTP fra den.
Godt å se at noen her begynner å se spillet, nyansene og fakta i dette. Det er minst 2 parter i dette, og det er ett massivt propaganda apparat fra begge sider. Pilotforeningene er dog særdeles verst etter min mening; - De gir "mannen i gata" ett falskt intrykk av at pilotene kan risikere å jobbe 14 timer opptil 4 dager i uken (60t) hvilket selvsagt er helt galt. - I samme kontekst nevner de spesielle norske forhold med mange sektorer men "glemmer" å nevne at det er fradrag i maxtid for antall sektorer. - De skyver ved enhver anledning sikkerheten forran seg for å oppnå bedre vilkår. Noe alt fra sykepleiere til ingeniører, busssjåfører, oljearbeidere, Skipsbesettninger, heismontører etc etc etc etc også kunne ha gjort men ikke gjør - selv om de ofte jobber dobble skift, overtid osv. - Gir intrykk av at pilotene er de eneste som er opptatt av sikkerhet i bransjen, og spiller på følelser og frykt til folk med forsider som denne http://www.dead-tired.eu/ med bilder av barn etc.. Det er selvsagt ingen som er uenige i at man før eller siden får fatigue og blir en sikkerhetsrisiko. Når denne grensen nåes derimot kommer an på en hel drøss med faktorer. Hviletid i FORKANT og ETTERKANT er kanskje den viktigste, og jeg registrerer med undring at dette sjelden blir nevnt i disse debattene. W Last edited by Wahoo; 19-01-2012 at 16:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Siste innlegg er det mest fornuftige jeg har lest på dette forum på lang tid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Ingen tvil om at denne som alle andre kampanjer er satt noe på spissen, men det er vanskelig å unngå all den tid det er snakk om sikkerhet. Beskyldningene om å overdrive og misbruke begrepet sikkerhet vil imidlertid komme uansett hvor lite eller mye man dramatiserer det hele. Kjernen i budskapet er nå uansett høyst reell.
Last edited by F35Landing; 19-01-2012 at 23:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
Last edited by Kalle; 21-01-2012 at 15:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
![]() Når det gjelder Moebus rapporten som alle snakker om så har vel EASA i stor grad tatt hensyn til denne såvidt jeg kan se; http://www.easa.eu.int/rulemaking/do...l%20Report.pdf (Legg merke til at den ligger på EASA's sider) Moebus: a single FDP should never exceed 13 hours. It is recommended that a single maximum daily FDP should be set, based on duty start time, which excludes the provision for extensions. For example, 13- hour FDPs are only acceptable under specific conditions; these include the opportunity to obtain a sufficiently long prior rest period, a single sector, and a favourable duty start time. EASA: Ref tabell i min forrige post. Forskjellen på dette og EASA's forslag er altså denne "extension" timen som EASA vil innføre. (Som Turtle også forklarte) Men med denne siste timen kan KUN innføres dersom; -> Den er planlagt i forkant. -> Hviletid før og etter blir økt med 2 timer.. -> ELLER, hviletid etter økes med 4 timer. Pluss en del andre vilkår som må være oppfylt.. Moebus: Based on this information, it is recommended that the maximum FDP be reduced by 30 minutes per sector for every sector after the first. EASA: Dette stemmer bra med forslaget til EASA ref tabellen over. Så jeg klarer ikke helt se den store dramatikken og uforsvarligheten i dette. Kan noen si noe om hva Max FDP er i f.eks SAS og DY idag? W Last edited by Wahoo; 21-01-2012 at 17:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
...og hvis noen lurer på motivasjonen min her så er den overhodet ikke annet enn
at jeg reagerer på skremsels-retorikken, virkemiddlene og tåkeleggingen av egne vilkår og sakens kjerne pilotforeningene som oftest bedriver i disse sammenhengene. Jeg unner den enkelte pilot høy lønn og gode vilkår - det fortjener de i aller høyeste grad! Men la oss få fakta på bordet! W Last edited by Wahoo; 21-01-2012 at 20:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Så du mener at eneste grunnen til at pilotforeningene gjør dette er fordi de vil jobbe minst mulig for mest mulig lønn, og at de ikke er opptatt av sikkerhetsproblemet som oppstår når man stadig presses til lengre og lengre dager, mer og mer ugunstige arbeidstider med blanding av jobbing dag/natt osv osv?
Skremselspropaganda? Javel, men det er kanskje den mest effektive måten å nå frem på? Og hvilken tåkelegging av egne vilkår er det du egentlig snakker om? Hvor står det om det? ....og dette har allerede blitt en meningsløs diskusjon ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Slik jeg ser det vil det være lettere å kunne starte og avslutte dagen "hjemme" når den kan være lang og de fleste sover faktisk best i sin egen seng. Hadde pilotene hatt mulighet til å jobbe 14 timer i døgnet, 14 dager i strekk så hadde jeg vært bekymret, men det har de ikke. SAS går fra OSL kl 09.15 og DY kl 10.30 til LPA så disse pilotene har ikke stått opp kl 04.30 men mere rundt normal tid kl 07 og klarer du ikke å holde deg våken fra 07 til ca kl 23 så har du valgt feil yrke. Jeg er derimot mer bekymret om piloten har overnattet på hotell, står opp kl 03 starter dagen med å fly en 2 timers sektor for så å fly en sektor på 6 timer og er ferdig kl 15. Det virker som de fleste her har fokus på hvordan gjøre det værst mulig for pilotene og ikke hvilke muligheter dette åpner. Jeg er sikker på at selv Ryanair har fokus på sikkehet og hvordan få en mest mulig fornuftig arbeidsdag for sine piloter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det som slår meg når slike diskusjoner kommer opp er at en del piloter som flyr i andre deler av verden og i Europa forøvrig, ikke ser på dette som et problem (slik jeg har forstått det er de underlagt regler per i dag som er omtrent det samme som det som foreslås her, og har erfaringer med det).
Man kan sikkert forstå at det å skulle fly opp og ned langs Finnmarkskysten i dårlige forhold tar på, men man skulle vel tro at det å fly i tettere trafikk i Europa (ut og inn av London o.l.) også sliter på pilotene med mange forstyrrende elementer? Hva er forklaringen på at de som er underlagt regler som det som nå foreslås utvidet til å også gjelde i Norge synes dette er tilbnærmet uproblematisk, mens man her til lands tilsynelatende mener at dette er en alvorlig svekkelse av sikkerheten i luften? Last edited by TOS; 21-01-2012 at 23:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Hvordan har det seg at EASA ignorerer anbefalingene de bestilte fra tyske DLR? Hvordan har det seg at de går motsatt vei av USA? http://mediathek.daserste.de/sendung...enschlaf-engl- Som han sier på slutten "ze propozal iz balanzed in terms of safety improvement (hvordan i h****** er det å heve sikkerheten å heve taket til 16 timer som var det første forslaget) and economic and social impact" Er vi så naive at vi tror sikkerhet veide tyngst når vi ser uttalelsene fra DLR? EASA er nok under mer politisk press enn du tror her mr Wahoo. Forskning viser at lange aribeidsdager, natt og skiftarbeid er en helse risiko. Hvordan er det da "safety improvement" at en pilot skal jobbe dobbelt så lange dager som kontortid? HMS er på ingen måte viktig i flybransjen lenger. Selskapene balanserer hele tiden sikkerhet, kostnader og effektivitet på en hårfin linje for å overleve... Dette er ikke bærekraftig i lengden slik det er i dag. Ulykker grunnet fatigue har skjedd og vil fortsette å skje så lenge sikkerhet ikke er viktigere enn økonomi. http://www.arbeidsrettsadvokaten.no/...-en-helsefare/ Ikke narr deg selv!! Ville DU sittet 14 eller 16 timer på et kontor og jobbet 60 timer i uken? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
NRK om Flysikkerheten (1968) | Rane Viking | Flyhistorisk forum | 2 | 18-06-2016 23:27 |
Måtte velte anleggsmaskin pga flysikkerheten | Newshunter | Flyforum | 0 | 23-02-2010 13:37 |
EU-regler truer flysikkerheten | Epsilon | Flyforum | 1 | 06-10-2009 01:52 |
En milepæl for flysikkerheten | Farmer | Flyforum | 14 | 03-07-2008 18:02 |
- Staten nedprioriterer flysikkerheten | sail4fun | Flyforum | 0 | 20-09-2005 17:44 |