Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 31-10-2011, 19:20   #21
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Default Re: Sjekk den køen

Quote:
Originally Posted by mo View Post
Hvorfor skal man gjennom security om man slipper tollen? Er overhodet ingen grunn til det, sikkerhetskontrollen er jo lik innen EU. Etasjedelingen på Gardermoen ble laget en gang i tiden for man trodde EU ville kreve skille mellom ankomst og avgangspassasjerer, noe EU aldri har innført.
Kommer an på hvor du kommer fra. På OSL er vel bare gatene 37-49 i steril sone. Kommer du på andre gater så er du i uren sone når du går av flyet pga. gjennomfarten av folk som kommer fra Non-Schengen.

Quote:
Jeg vil heller ikke ha en Transfer FastTrack, da betyr det bare at alle andre må stå mye lengre i kø. Man må jo sjekke passasjerene like mye.
Nei, tror det knapt blir merkbart. Tror ikke en FastTrack som sluses inn eks. på innlands-enden av security ville påvirke køene så voldsomt. En "sikk-sakk-kø" går jo ofte til 3-5 sluser.

Last edited by Discus; 31-10-2011 at 19:23.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2011, 14:21   #22
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Originally Posted by mo View Post
Hvorfor skal man gjennom security om man slipper tollen? Er overhodet ingen grunn til det, sikkerhetskontrollen er jo lik innen EU. Etasjedelingen på Gardermoen ble laget en gang i tiden for man trodde EU ville kreve skille mellom ankomst og avgangspassasjerer, noe EU aldri har innført.
Jo det er innført om man kommer fra utenfor EU. I praksis så er det vel utenfor Schengen som gjelder på flyplassene i Europa feks FRA. MUC har i så måte en genial løsning med 3 etasjer. G for flighter i Schengen, H for avgang non Schengen og ankomst sikker non Schengen (les USA og Storbritannia feks) slik at disse gruppene slipper ny sikkerhetskontroll om de skal videre og I for usikker ankomst non Schengen hvor alle andre blir sendt til hvor de da må igjennom sikkerhetskontroll om de skal videre.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2011, 16:15   #23
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Dette er helt OK det, men da faller hele begrunnelsen for å nekte selskaper å betale for å tilby Fast-Track. Hadde de benyttet alle gatene selv, så hadde det vært greit, men det gjør de beviselig i praksis aldri.
Jeg antar at det er faktorer i denne saken som vi ikke har full oversikt over, og at OSL har fattet en beslutning som tar inn over seg alle forhold som berører dette. Er det virkelig slik at alle slusene aldri er i bruk? Jeg innbiller meg å ha sett iallefall svært mange av dem i bruk (uten at jeg husker så godt at jeg kan garantere at alle har vært i bruk).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2011, 05:00   #24
anders320
ScanFlyer Silver

Vi nordmenn har det alt for bra! I løpet av de siste 6-7 årene er det lengste jeg har stått i norsk sikkerhetskontroll kø 15 minutter - og det har skjedd 3-4 ganger.

Her i USA er jeg heldig om sikkerhetskontrollen tar 15 minutter!
anders320 is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2011, 06:35   #25
Basse-HAU
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by andeik View Post
Vi nordmenn har det alt for bra! I løpet av de siste 6-7 årene er det lengste jeg har stått i norsk sikkerhetskontroll kø 15 minutter - og det har skjedd 3-4 ganger.

Her i USA er jeg heldig om sikkerhetskontrollen tar 15 minutter!
Nå vet jeg ikke eksakte tall, men regner med at amerikanske myndigheter er langt unna Norge/Avinor på å dra inn skatter på flyreiser.
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2011, 12:35   #26
anders320
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Basse-HAU View Post
Nå vet jeg ikke eksakte tall, men regner med at amerikanske myndigheter er langt unna Norge/Avinor på å dra inn skatter på flyreiser.
Prisen på flybilletter i USA ligger i gjennomsnittet likt som i Norge pr. distanse, til tross for at skattene er drastisk lavere, men når du tenker på at den gjennomsnittlige amerikaneren tjener mye mindre enn en nordmann - selv etter inntektsskatten er borte (Jamfør Big Mac-indexen), vil en nordmann ha billigere flyreiser. Noen uenige?
anders320 is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2011, 22:57   #27
Basse-HAU
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by andeik View Post
Prisen på flybilletter i USA ligger i gjennomsnittet likt som i Norge pr. distanse, til tross for at skattene er drastisk lavere, men når du tenker på at den gjennomsnittlige amerikaneren tjener mye mindre enn en nordmann - selv etter inntektsskatten er borte (Jamfør Big Mac-indexen), vil en nordmann ha billigere flyreiser. Noen uenige?
Det er sant nok men det er ikke det denne tråden handler om. Her er det at det blir kø i security på OSL, og grunner til dette.
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2011, 23:33   #28
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Basse-HAU View Post
Det er sant nok men det er ikke det denne tråden handler om. Her er det at det blir kø i security på OSL, og grunner til dette.
Det synes vel å være en viss enighet om at det ikke akkurat er nevneverdig mye kø på OSL, selv om det ganske sikkert er dager hvor det er mer trafikk enn normalt (og at det dermed kan slå ut i kø). Min erfaring (om enn noe begrenset) er at OSL har en relativt effektiv sikkerhetskontroll. Jeg har absolutt ingen tro på at man skal bruke så mye ressurser på security kontroll at folk som reiser aldri trenger å stå i kø, for det vil garantert bety en overdimensjonering (som alltid om man skal dimensjonere en tjeneste etter peak demand).
TOS is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules