![]() |
|
![]() |
#21 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Der kom USA-historien igen. Det er vel den vanlige fantasi-historie MOL fortæller med jævne mellemrum når han mangler medieomtale.
Men fair nok - den naive presse bringer jo historien hver gang.
![]() |
#22 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
befolkningen og diverse lufthavns bestyrelser forblændes af MoL`s gejl, ja så bliver de det. MoL er en h..... god manipulator....det er den ros han får af mig...men ris til befolkningerne rundt omkring som vil lade sig forblænde at dette evigt tilbage vendende med flyvning til USA for 100 kr.. Hilsen Ole |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Saken er jo at de billige billettene som både jeg og flere andre har kjøpt, ikke dekker kostnadene. (eksempelvis 2 kroner t/r London eller 102 kroner t/r Paris, inkludert avgifter). Det vet både jeg og selskapet.
Men hva skjer så? Jo, jeg forteller alle kolleger, familie og mange venner at jeg skal på tur, og at jeg bare betalte .... Så får kanskje de også lyst å reise, og finner ikke samme billige billett, men kanskje billig nok til at de drar allikevel. Billige billetter sponses for markedsføring, og for meg som kunde er jeg meget godt fornøyd med den ordningen. Om de klarer 1 krone til London, vil de klare også noen billetter til 100 kroner til USA, så slipper man unna med noen kroner til annonsering.
![]() |
#24 | |
critical mind
|
![]() Quote:
MoL er en gigant i Marketing og Reklame for sitt selskap. Dette er han desidert best i heile bransjen. Ingen annen kommer bare i naerheten av MoL. Ryanair manipulerer ikke. De har en visst image, men de ogsa innfrir dette. Rett og slett, fordi du finner eksakt de priser som de lover. Jeg har skrivet en forsknings-arbeid i Uni om dette, og jeg har fant rett under askje-perioden sist ar pa 10 av 10 strekninger de reklamerte 3€ all-inclusive billetter (selvsagt koster Bagasje ekstra, men det ligger igrunn FR sin produkt-utforming). Samtidlig fant jeg ogsa ut at FR har ikke bare knall-hard kostnads-kontroll, men ogsa betydelig pricing power. Fordi de ble istand a kreve de höyeste billetter pa avreisedagen pa innenlands-ruter i Tyskland som konkurrerte direkte med en LH. Faktisk ble slutt-prisen hos FR en god del dyrere enn LH sine ECO Flex. Dette er knall-hard Revenue Management i en langt mer avansert form enn alle andre marked-aktörer bruker RM. Det hva FR klarer er a indusere demand ved den lavpris-enden av marked og stjele nok pax fra high-yield enden fra andre selskaper. Ved high-yield kan du ikke indusere demand, fordi denne demand er mött uansett. Og med dette i bakhodet ser vi - om vi liker dette eller ikke - at FR har en fundamental karakteristikk av en ny transport-system, nemelig den: Hver ny (og her snakker vi om i noen grad fundamental ny ) transport-system skaper seg sitt eget etterspörelse. FR gjör det ogsa via den induserte demand. De svenske flyplasser og Swedavia vet om dette, dersom de har hyred kloke hoder. De vet at FR har potensialet a bringe en helt ny kundegruppe til flyene og dermed skape en volum som ingen annen aktör kan skape. Rett og slett fordi de er for tradisjonelt og har for höye kostnader. Og ja, ogsa en Norwegian kommer ikke i naerheten av FR sin CASK, som faktisk ligger 40% under FR sitt. Men det hva vi ma forsta og akseptere er faktum at FR har en meget positiv bidrag til bransjen. De apner den ultra lavpris marked, de "suger" pax ut av busser og toger inn i flyene. Like som People Express og senere Southwest Airlines gjorde dette i USA. Vi snakker her om fundamentale forandringer i transport-systemer.
![]() |
![]() |
#25 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Jeg er 100% enig med BU 662 - meget god analyse - det eneste er rekkefølgen på Southwest og Peoples Express, Southwest hadde vært på vingene som LCC i 10 år når første PE maskinen lettet ;-)
--- I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.856827,10.789445
![]() |
#26 | ||
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
Men hvor mange av disse passasjerene klarer de å kapre fra SAS og Norwegian? Sikkert noen, men jeg har veldig vanskelig for å se at det kan være nok. Ryanair kan sikkert innlede en priskrig for å dra opp volumet på innenriksfly i Skandinavia, men husk på at det er mye kampanjer allerede og et begrenset marked å ta fra. Det er veldig få strekninger der tog, buss og bil har en stor markedsandel og da blir muligheten for å indusere trafikk også begrenset. Quote:
Alt i alt er jeg skeptisk til at Ryanair lykkes på skandinavisk innenriks. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
I Sverige SJ (toget) er en kjempefarlig konkurrent for luftfarten til og fra Stockholm - nu opp til Gtbg, Varmland, Sundsvall og Mora, men straks Botniabanan åpnes, sa ogsa reisen til Norden (Kramfors, Ornskoldsvik, Umea) blir vesentligt kortere. Jag tror att Skavsta-Helsingobrg (Angelholm) skulle vara det basta valet - Skane og Halland ar tatbefolkad, og Helsingborg har en dalig tagforbindelse med Stockholm.
![]() |
![]() |
#28 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Kullaflyg flyver AGH-BMA 3-5x dagligt. Priser i næste uge fra SEK433 oneway. Afstanden i bil fra Helsingborg centrum til Stockholm er 550 km, og kan klares på ca. 5t-5t30. Med tog tager det samme tid som i bil. Skifte i Hässleholm. Jeg tvivler på at Ryanair kan flytte tilpas mange passagerer væk fra SAS/Kullaflyg, samt bil og i mindre grad tog. Skavsta ligger altså stadig 100 km fra Stockholm, og selvom der er også er afstand fra centrum til Arlanda og Bromma, så er infrastrukturen markant bedre. Derimod tror jeg i højere grad på at flyvninger mellem Sydsverige (fx MMX, GSE og endda AGH) og Nordsverige (fx. LLA, UME). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Aggressiv plan: Ryanair vil fly fra primærflyplasser. | C130 | Flyforum | 17 | 03-07-2014 13:40 |
Ryanair vil fly innenriks i Norge | kimpe | Flyforum | 68 | 10-01-2013 22:53 |
Ryanair vil fly fra Værnes! | C130 | Flyforum | 83 | 09-12-2010 19:37 |
AirSea Lines vil fly innenriks i UK - og lande på Themsen!! | CK | Flyforum | 1 | 24-11-2006 09:38 |
Fly wide-body innenriks i Sverige!! | CK | Flyforum | 3 | 02-05-2005 21:08 |