Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 07-12-2005, 16:36   #21
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Default Replying to Topic 'Kjos på NRK'

Jeg er ikke uenig med uttalelsene til flygeledere i media eller her på forumet... Men jeg etterlyser kun at man innrømmer at det er en konflikt...
EB is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2005, 16:47   #22
Klippe
ScanFlyer Blue

NFF har muligheten til å kunne gjøre noe med situasjonen nå. Hele stortinget går inn for å finne en løsning. Dette betyr at NFF har muligheten til å selge for "3 ganger prisen" om de bare gjør jobben sin riktig. Klarer de heller ikke denne gangen å bli med på en løsning, kast hele NFF styret, da er det ikke håp, (eller at NFF sitter med en skjult agenda som de ikke tørr å vise fram)!

Avinor sitt styre med ledelse regner jeg med kommer til å gå uansett i løpet av 2006.

Klippe is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2005, 16:51   #23
LN-ATC
ScanFlyer Silver

LN-ATC's Avatar

At folk sier opp, at ikke alle ønsker å gå max overtid, er det pr. definisjon en arbeidskonflikt?

Men okei, det er kanskje en konflikt i den forstand at ledelse og ansatte ikke er enige om hva skjer i Avinor, spesielt med tanke på flysikkerhet. Men forsinkelsene i trafikken vil nok dessverre følge oss de nærmeste årene uansett konflikt eller ej. Her snakker vi om reelle bemanningsproblemer som det er kun én måte å løse (nei, ikke omgjøre flyttevedtaket, men få opp farta når det gjelder utdanning av nye flygeledere).

[propaganda i noens øyne]Hadde ledelsen lyttet til NFF tidlig i "konflikten" ville ikke bemanningsproblemen vært her.[/propaganda]
LN-ATC is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2005, 16:59   #24
M609
ScanFlyer Silver

M609's Avatar

Quote:
NFF har muligheten til å kunne gjøre noe med situasjonen nå. Hele stortinget går inn for å finne en løsning
NFF er med på å finne en løsning, problemet er at ALLE løsninger som vil føre til bedring kun vil få effekt etter litt tid (Som kollega ATC sikter til)
Problemet er, at om man skal få fortgang i prosessen (mer enn Avinor legger opp til i dag), så betyr det at Randi & Co innrømmer at de har gjort en del feilvruderinger.

DET VIL DE PR I DAG IKKE GJØRE, DE SIER AT TING ER BRA SOM DE ER!

Og not to worry, NFF har etablert gode kontakter i de relevante politiske kretser (Dep)
og gjør alt vi kan for å belyse hvor skoen trykker.

Det er nok ett møte mellom Avinor og NFF i morgen, der man skal prøve å komme til enighet om hvilken bemanning som er rett.

Skal si fra om det kommer noe nytt ut fra møtet, utover den vanlige murveggen fra Avinor's side!
Old 07-12-2005, 17:19   #25
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Hvis Randi & Co innrømmer feil først - vil NFF gjøre det samme?
Old 07-12-2005, 17:22   #26
LN-ATC
ScanFlyer Silver

LN-ATC's Avatar

Quote:
Originally posted by EB
Hvis Randi & Co innrømmer feil først - vil NFF gjøre det samme?
Hehe, du gir deg ikke nei...

Du må komme med flere hint først, hva slags feil er det snakk om her?

Edit: M609 mente nok at om det skal bli fortgang i utdanningsprosessen, må først ledelsen innrømme at det er for lav bemanning (=Randi & Co innrømme feil).
Old 07-12-2005, 17:25   #27
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Jeg er vel så enkel at i en fastlåst situasjon mellom to parter (hvor tredjepart blir rammet) så ligger det et ansvar hos begge parter å få forholdet på plass igjen... Jeg (og mange med meg) skjønner ikke dette at kun en part er skyldig i en situasjon som har vært fastlåst i flere år og som er varslet vil vare en lang stund fremover...
Old 07-12-2005, 17:36   #28
LN-ATC
ScanFlyer Silver

LN-ATC's Avatar

Jeg trur jeg gir opp forklaringene for i dag, har en faktura å sende til Boarding.no...

God Jul! (Ferie fra i morra, nåde "de på Røyken" om flyet mitt er forsinka!) :
Old 07-12-2005, 18:17   #29
M609
ScanFlyer Silver

M609's Avatar

Quote:
Edit: M609 mente nok at om det skal bli fortgang i utdanningsprosessen, må først ledelsen innrømme at det er for lav bemanning (=Randi & Co innrømme feil).
Hva skulle man gjort uten kolleger som passer på en!

Quote:
Jeg er vel så enkel at i en fastlåst situasjon mellom to parter (hvor tredjepart blir rammet) så ligger det et ansvar hos begge parter å få forholdet på plass igjen...
Skal gjøre hva jeg kan for å få utdannet flere folk jeg! Skal på OJTI kurs etter nyttår, siden vi mister instruktører høyre og venstre for tiden. Er den første som melder seg når de skal låne ut folk til skolen i Malmö også! (At ingen kan få dra pga at man ikke har folk til det, er noe som Randi heller ikke vil kommentere i media, men det er en annen sak!)

Desverre ( ) har ikke NFF myndighet til å øke utdanningstakten, og det er også begrenset hva vi kan gjøre for å bedre arbeidsmiljøet. (Desverre)

Det siste avhenger mye av at folk som er stuck på mindre enheter, og ikke kommer seg videre i livet kan få litt lys i tunellen, samt at man får pusterom til å begynne å gjøre de tingene som gjør jobben morsom! Det er ikke gøy å bruke tid på å designe PPR regimer fordi vi ikke lenger klarer å overholde SLA'n vår!
Old 07-12-2005, 18:20   #30
LN-ATC
ScanFlyer Silver

LN-ATC's Avatar

Quote:
Originally posted by M609
Hva skulle man gjort uten kolleger som passer på en!
Av og til må våre kompliserte fraser omskrives vet du!
Old 07-12-2005, 19:07   #31
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Så debatten på NRK nett tv nå!

Debatten løste jo ingen ting. ikke ga den noe tydelig svar heller. Det ble rett og slett for mye fokus på flygelederene / Flesland konflikten og hvem som har sagt hva, når osv....

For Norwegian, SAS braathens (med andre) er det da klinkene likegyldig hvem og hva som trigger problemet! Hadde jeg vært Kjosern hadde jeg bare ristet på hodet av den debatten der. For han har det jo ingen betydning om hva som skaper problemer internt.

Det bli jo det samme som å gå i butikken å kjøpe en genser. Du betaler men får ikke genseren. Når du spørr hvor den ble av sier ekspeditrisen at en annen tok den.
Så står de begge å krangler om hvem som tok den og hvor den ble av, mens du som kunde må høre på. Problemet med HVEM som tok genseren driter jo kunden i. Han skal jo ha det han har betalt for!

Flypassajerene (me inkluded) vil fly og benytte oss av den tjenesten vi har betalt for. Det må bli klarere rettningslinjer på hvilke rettigheter pax og selskaper har i slike tilfeller. Da er diskusjonen om hvem internt som skaper problemet bare en bidragsyter til å latteligjøre problemet og minske tillitten blandt pax og selskap ytteligere!
Old 08-12-2005, 06:13   #32
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Ingen problemer med å se at det er for få og at deler av TakeOff 2005 var feil... Det jeg fortsatt ikke skjøøner (eller faktisk skjønner) er at her har noen snakket sammen og blitt enige om at det overhodet ikke skal snakkes om konflikt...
Old 08-12-2005, 23:15   #33
atck
ScanFlyer Gold

atck's Avatar

Nå har jeg nettopp kommet tilbake til Norge etter å ha tilbragt tre dager med utvikling av ny utdanning på flygelederskolen i Malmø. (Airbus Gardermoen-København, MD-80 København-Bergen)
Vi skal nok få opp produksjonen etterhvert ja.
Samtidig kan jeg notere meg at diskusjonene her ikke har utviklet seg noe særlig siden jeg reiste.

Nøyaktig HVA er det flygelederne gjør feil her? Jeg spurte det samme spørsmålet i forrige diskusjonsrunde.
Slik jeg ser det så langt har svaret vært at man kan kritiseres for å drive med dårlig informasjon til publikum, noe jeg forsåvidt er helt enig i.

Men faktum er at flygelederne i Norge jobber som faen for å få hjulene til å gå rundt. Inkludert flygelederne i Røyken. Men når man maxer på overtiden så er det slutt! Og når man har syke barn så KAN man ikke gå på jobb. Og har man gjort avtaler om å reise vekk den ene frihelgen man måtte ha i måneden så driter man ikke i hytteleie og flybilletter for å møte på jobb. Gjør andre folk det? Har andre folk evt en konto man kan hente penger for å betale for utleggene? Har andre folk en sånn plass man kan stikke for å hente barnepassere evt en gigolo som kan underholde kona som sitter hjemme helg etter helg mens far er på jobb?

Jeg gjentar spørsmålet: HVA er det man gjør galt?
Nå har vi forklart dere opp og ned og i mente hva det ser som foregår i LTT-verdenen. Flere av oss har til og med gått langt ut over det som etter Avinors informasjonsregler er lov å informere om. Likevel gnåler dere om denne "konflikten" som er mellom flygelederne og Avinor. Ja, det er en konflikt, men det er ikke den som gjør at flyene blir forsinket! Det er mannskapsmangelen som gjør at det må innføres slot, og da spesielt ved Røyken og Bodø.
Konflikten mellom arbeidsstokken og ledelsen i Avinor har pågått helt siden man innførte begrepet Takeoff 05, et utrykk jeg håper alle etterhvert skjønner er ensbetydende med tullball!

Helt enkelt (nok en gang):
Da stortinget entret banen og forlangte 400 millioner på et fat i 2006 kunne dette gå ut over to ting. Enten flysikkerheten eller regulariteten. Det ene punktet har allerede røket...

Jeg gjentar spørsmålet enda en gang jeg: HVA ER DET FLYGELEDERNE GJØR GALT?

Mvh

Kyrre
atck is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2005, 04:09   #34
ANX
ScanFlyer Gold

ANX's Avatar

Jeg kan ikke for mitt bare liv begripe hvorfor noen kan tro at profesjonelle i et-eller-annet-yrke sykemelder seg bare fordi de "liksom" skal være SURE?
Vi snakker ikke akkurat om småbarn, eller? Halloooo - alle oppegående voksne yrkesutøvere ønsker jo egentlig bare å få lov til å gjøre jobben sin godt nok!
Opplevde det på 80-tallet da Janne Carlson dro ut i felten i det da treige SAS-systemet og sa til frontlinjefolket: "DU vet best hvordan DIN jobb skal gjøres - go ahead". Året etter var SAS "Airline-of-the-year"! Ring Randi asap!
Greitt nok at flygeledere KANSKJE (?) er en spesiell rase - men for schwarte, alt de ønsker er jo bare å lose flyene trygt ned til en flyplass!!!
Elendigheten begynte for mange år siden (pls kan noen tidfeste det?) da våre politikere fant at de kunne spare kronasje på budsjettet ved å legge ut infrastrukturen fra statlig ansvar til private patetiske anbud. Hvor er de pengene NÅ?
Men akk, verken mannen-i-gata eller hyper-journalister gidder å huske mer enn to år bakover i tid. Altså satser vi idioter alltid på feil hest.
Aaargghhhhi issed issed issed

Edit 1: Flygelederne har dessverre ikke en talsperson som klarer å forenkle problemet godt nok til at media kan klare å oppfatte det (= meeeget forenklet). Mvh. Eh.

Edit 2: Steike være - dere må ASAP beleire Stortinget (i fysisk forstand) slik at noe kan skje. Gakk hen og gjør det - I mean it! Wimps? DO IT NOW!!!
Old 09-12-2005, 12:39   #35
norshuttle
Newcomer

Det er vel kanskje ikke flygelederne som gjør feil. Kan på en måte skjønne de. Men de som har ansvaret i dette feiler jo fullstendig?

Dessuten må alle flyselskapene betale sine avgifter 100% som de på langt nær får det de betaler for !!!
norshuttle is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2005, 12:45   #36
Hurum
ScanFlyer Molded

Avinor burde gå i dialog med flyselskapene og tilby dem en kompensasjon for dårlig service og tjenester som er betalt for.

Kanskje man sammen med flyselskapene kan se på antall avganger og klare å regulere disse ned, så kan jo SAS få overhalt flyene sine som også så det blir mindre tekniske årsaker fremover :=) En reduskjon i produksjonen må selvsagt kompenseres for av Avinor til flyselskapene.

Dessuten burde det komme en forsikringsordning som Staten bør dekke når avganger kanseleres grunnet dårlig planlegging hos Avinor. Myndigheten krever jo at passasjerene skal få en masse kompensasjon når flyselskapene svikter, men gir selvsagt ingenting selv når deres tjenester ikke blir utført - patetisk!

Hurum is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules