Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 17-08-2011, 19:38   #21
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: SAS Group: Interim Report January-June 2011

Quote:
Originally Posted by SAJblue View Post
Jeg så litt på rapporten, men greide ikke å finne ut hva disse "non-recurrent items" var for noe. Jeg har ikke hatt tid til å lese hele blekka, men det ser jo mer ut som en inntekt enn en kostnad. Anyone?
Det er såvidt jeg kan se en USD hedge gevinst som er + i regnskapet, og en kostnad knyttet til restrukturering.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 17-08-2011, 19:48   #22
Lamox
ScanFlyer Silver

Lamox's Avatar

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Endelig leverer SAS positive tall, som ligger etter det jeg kan se bare litt over forventninge av marked. Halvparten av gevinsten er jo financial effects, som de generer via en revudering av Eurobonus.

Sa fra mitt synspunkt er det grunn til en visst glede, men ikke til stor jubel. Cash flow er solide, men ikke sterkt nok til a finansere flykjöp i större stil. Her ma SAS kline til enda mere, slik at bolaged kan komme seg ut av sitt drepende gjeld og kan finansere investeringer i större stil fra cash-flow.

Men, som sagt, gratis til SAS. Flott med positiv resultat etter sa mange Hiobs-kvartaler...
Analytikerne forventet på forhånd ifølge TDN Finans at SAS ville komme med et resultat før skatt på 213 millioner svenske kroner i andre kvartal, men SAS banker forventningene og leverer mer enn tre ganger bedre enn ventet med et resultat før skatt på 729 millioner kroner.

Dette er vil ikke akkurat "litt over forventinge av marked" som du skriver....?
Lamox is offline   Reply With Quote
Old 17-08-2011, 19:56   #23
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Jeg ser pa income fra operating activities, ikke pa engangsposter og finansielle engangs-effekter. Og det hva teller er en resultat etter skatt. Alt andre kan mer eller mindre regnes pyntes og forverres. Resultat fra operating activities forteller om du har en sunn drift eller ikke.

Vi sa en operating resultat for heile gruppen av 365 MSEK. Trekk skatt fra dette, sa er du nede i 2** MSEK. Dette er dette hva marked hadde forvented i optimistiske scenarioer.

Trekker du ut av Gruppens resultat alle engangsposter og WF sin resultat, sa gjenstar da Blue1 + SAS. Og dette sum som forblir er svaert sma akkurat.
Old 17-08-2011, 20:11   #24
Lamox
ScanFlyer Silver

Lamox's Avatar

Vel, nå er Blue1 sitt bidrag er nesten like stort i negativ retning som WF er positiv, og jeg syns du har en litt merkelig måte å tolke rapporten på enn samtlige analyser jeg har lest i dag.

Jeg er ikke økonom, men når resultatet er mer enn 3 ganger forventningene, og børsen svarer med å sende aksjen opp 22,38% etter grundige analyser gjennom dagen, så kan ikke jeg se hvordan du kan hevde at det er kun litt over forentningene i markedet!
Old 17-08-2011, 20:19   #25
BU662
critical mind

BU662's Avatar

For a si det enkelt: Det ble to kilder for dette resultat av SAS Gruppen. Den ene er financial effekts, den andre er pengeflyte fra Operations.

Dersom dette resultat ville har nesten fullstendig har kommet fra Operations, sa ville det har vaert en kjempe-resultat. (som du skriver, langt over forventninger)

Men halvparten av resultat kommer fra financial effekts, og dette kan man til en visst grad styre med re-evaluere assets og forpliktelser. Men det sier ikke noe om din konkurranse-kraft og om din drift er sunn eller ikke.

Du kan ha dypt-röd Operations men likevel selge deg til pluss dersom du har nok assets. Derfor er for meg fokuss pa Operating activities, og ikke pa financial effects.
Old 17-08-2011, 20:29   #26
Lamox
ScanFlyer Silver

Lamox's Avatar

Jeg registrerer bare at markedet og samtlige analytikere som følger aksjen er så til de grader uenig med deg.

Du ser visst noe de ikke ser, og mer har ikke jeg å bidra med...
Old 17-08-2011, 20:38   #27
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Vel Kaptein. Börsen liker kortsikte gevinster. Jeg anser en bunn-solid operativ drift som nökkel for en langsiktig suksess. Jeg ikke bryr meg om kortsiktige gevinster. Her skiller jeg meg markant fra analytikere i börsen. Og husk at de har en stor interesse at aksjen handles, uansett om de faller eller stigger, sa lenge det handles store volumer, sa lenge tjener ogsa noen i börsen stort.
Old 17-08-2011, 21:41   #28
Bacardi
Lurker

Bacardi's Avatar

Quote:
Originally Posted by KapteinKrok View Post
Jeg registrerer bare at markedet og samtlige analytikere som følger aksjen er så til de grader uenig med deg.

Du ser visst noe de ikke ser, og mer har ikke jeg å bidra med...
E24 har innhentet et par kommentarer fra analytikere, inkl. denne;

Quote:
- Resultatet er bra, men ikke så bra. Det er en stor mengde engangs-poster, og justert for disse kommer resultatet inn på 235 millioner svenske kroner. Konsensus var 178 millioner kroner. Det er likevel godt, sier SAS-analytiker i ABG Sundal Collier, Lars Heindorff, til E24.

Det er vel dette BU662 er inne på. Så selv om det er bra, er det ikke helt korrekt å si at de leverer 3 ganger bedre enn ventet. Ang. aksjekursen, så vil jo et pluss bidra til økt optimisme i en aksje som har blødd ekstremt de siste årene.
Bacardi is offline   Reply With Quote
Old 17-08-2011, 23:50   #29
jefi99
ScanFlyer Gold

Quote:
Halvparten av gevinsten er jo financial effects, som de generer via en revudering av Eurobonus.
Netop. Eurobonus-forpligtelserne er nedskrevet med SEK380m. Jeg har medvirket til dette: Min konto er nu nede på ca. 4000 EB point

http://www.tic.travel/news/17082011/...i-sas-regnskab
Old 18-08-2011, 00:30   #30
dodgeflyer
Newcomer

Quote:
Originally Posted by Bacardi View Post
Det er vel dette BU662 er inne på. Så selv om det er bra, er det ikke helt korrekt å si at de leverer 3 ganger bedre enn ventet. Ang. aksjekursen, så vil jo et pluss bidra til økt optimisme i en aksje som har blødd ekstremt de siste årene.
Det er ikke det. Jeg vil tro at det BU662 referer til er linje-emnet i Cash flow som heter "Cash flow from operating activities" - altsaa hvor mye penger du generer fra din virksomhet. Tanken bak denne linjen viser hvor mye penger du har tjent foer du investerer i ny CapEx, etc.... og foer du har finansieringseffekter, mao innhenting av kapital via emisjoner eller utstedelse av nye laan/obligasjoner. Det er bekymringsfult at working capital har blitt saa mye verre, og det virker som om SAS ikke har kontroll over dette, hvilke over tid kan skape problemer.

Det spiller ingen rolle hvor mye du har i net income (utenom for aksjemarkedet) hvis du ikke har penger fra operations+external financing. Jo mindre penger du har fra operations (mao, din evne til aa tilbakebetale amoritiserende gjeld), jo mindre external finansiering greier du aa faa.

Jeg vil ogsaa vaere overrasket om det nye obligasjonslaanet i det hele tatt tillater dividend payments i noen saerlig grad, men det er en digeresjon.

Operating Income i P&L viser hvor mye du har aa rutte med til betaling av gjeld, etc...
dodgeflyer is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2011, 07:29   #31
doffer
ScanFlyer Blue

SAS Re: SAS Group: Interim Report January-June 2011

Quote:
Og det hva teller er en resultat etter skatt.
Nå har vel SAS en god del de kan skrive av på skatten.....
doffer is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2011, 07:51   #32
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by dodgeflyer View Post
Det er bekymringsfult at working capital har blitt saa mye verre, og det virker som om SAS ikke har kontroll over dette, hvilke over tid kan skape problemer.
...
Jo, men man må også huske at flybransjen er mer sesongbetont enn mange andre bransjer og at man normalt ser en krafting økning i arbeidskapitalen i Q1 og Q2, og en tilsvarende nedgang i Q3 og Q4. Selv om jeg er enig at en økning kan være bekymringsfullt, så skal man også passe på å se på den på enkelt kvartaler
Old 18-08-2011, 11:11   #33
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by jefi99 View Post
Netop. Eurobonus-forpligtelserne er nedskrevet med SEK380m. Jeg har medvirket til dette: Min konto er nu nede på ca. 4000 EB point

http://www.tic.travel/news/17082011/...i-sas-regnskab
Det er nok effekten av å tilbyde 20% i stedet for 50 % avslag som slår inn.

Har de egentlig gjort noe som helst for å kunne endre dette, eller er det bare funny-money?
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2011, 11:13   #34
dodgeflyer
Newcomer

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Jo, men man må også huske at flybransjen er mer sesongbetont enn mange andre bransjer og at man normalt ser en krafting økning i arbeidskapitalen i Q1 og Q2, og en tilsvarende nedgang i Q3 og Q4. Selv om jeg er enig at en økning kan være bekymringsfullt, så skal man også passe på å se på den på enkelt kvartaler
Naa har jeg ikke aapnet presentasjonen igjen, men det er én ganske markant forverring paa et LTM basis - dette burde vaere forholdsvis konstant. Jeg kan forstaa at juni er en daarlig cut-off (sikkert mange outstandings ifm sommer-reiser) for flyselskap, og uten aa ha sett paa de tidligere kvartalsrapportene, burde jeg tilbakeholde mine uttaleser, men vil gjette W/C er "all over the place".
dodgeflyer is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2011, 19:30   #35
SAJblue
ScanFlyer Blue

SAJblue's Avatar

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Det er nok effekten av å tilbyde 20% i stedet for 50 % avslag som slår inn.

Har de egentlig gjort noe som helst for å kunne endre dette, eller er det bare funny-money?
Her ser det ut til å være en liten misforståelse på gang. Det er snakk om nedskriving av forpliktelser, ikke rabatter og annet(det ville slått ut andre veien). Forpliktelser er noe SAS skylder andre. Og når de skriver ned forpliktelsene skylder de altså mindre. Er dette EB-poeng som går ut på dato eller av andre grunner? Eller noe helt annet?

Nedskrivninger/avskrivinger og oppskrivninger genererer ingen kontantstrøm i seg selv, så det er "papirpenger" som flyttes. Riktignok får det jo skattemessige konsekvenser.

Når det gjelder "tåkelegging" av resultater er dette noe flyselskaper har blitt eksperter på de siste ti årene. Det ser ikke ut til å være grenser for hvor kreative man kan bli ved å gjemme resultater bak såkalte engangshendelser(non-recurring items).
SAJblue is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2011, 22:07   #36
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by SAJblue View Post
Er dette EB-poeng som går ut på dato eller av andre grunner? Eller noe helt annet?
De har vel også fått (fett?) betalt for en god del EB-poeng via Trumf/Master/Diners m.v. vil jeg tro. Dvs. at de deler ut poeng fra "andres lomme" og ikke "egen lomme". Med litt talltriksing vil vel det kunne nedjustere EB-forpliktelsene.

Posting Rules