![]() |
|
![]() |
#21 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Rygge er i en vanskelig situasjon og dette lover ikke veldig godt for fremtiden.
Når det gjelder Norwegian så kan man vel neppe si at de har "sviktet" flyplassen. Norwegian gjør løpende markedsvurderinger på rent forretningsmessig grunnlag og rutene til Rygge har ikke gått så bra som man hadde håpet. Det er ofte en vond spiral. Når en flyplass har forholdsvis få destinasjoner og få operatører så er den ikke attraktiv for nyetableringer. I tillegg er den veldig sårbar for endringer fra de selskapene som bruker flyplassen. Det Rygge trenger er flest mulig selskaper som flyr derfra slik at bortfallet av en eller et par selskaper ikke får for store konsekvenser. Ideelt sett er det mye bedre med 30 selskaper som flyr dit en gang om dagen enn et selskap som flyr 30 ganger om dagen. Det er ikke nødvendigvis enkelt med den litt spesielle situasjonen flyplassen er i med blant annet et tak på antall flybevegelser som er begrunnet både i militære operasjoner og i forhold til beboelse rundt flyplassen m.m. Det blir ikke helt riktig å sammenligne en liten flyplass med en stor, men eksempelet taler for seg selv: Heathrow betjener i dag mer enn 180 destinasjoner i 90 land med 98 flyselskaper som flyr til flyplassen. Da er man ikke så sårbar om et selskap trekker seg ut selv om det har mange flyvninger til flyplassen. Heathrow har tre store flyselskaper som bruker flyplassen som base (British Airways, BMI og Virgin). Da er man ikke så sårbare (nå har selvfølgelig også Heathrow den fordelen at den er en meget attraktiv flyplass der det er kamp om å få ledige slots). Det er ikke enkelt med den litt spesielle situasjonen Rygge befinner seg i med blant annet et tak på antall flybevegelser som er begrunnet både i militære operasjoner og i forhold til beboelse rundt flyplassen m.m. Last edited by SpeedbirdConcordeSST; 20-06-2011 at 03:37. Reason: Gjentatt informasjon |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Nå steiker RSL i sitt eget fett akkurat som de har fortjent. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
FlyKirurg
|
![]()
Du trenger jo ikke noen link for å bevise deler av påstanden tiemand kommer med.
Det er vel liten tvil om at Ryanair har fått mindre avgifter for sin posisjon på Rygge enn hva Norwegian har. Kombinerer du det med at Ryanair ikke har særlig store problemer med å konkurrere mot Norwegian pga sitt omdømme som et "alvorlig billig selskap", så ender det jo opp med at ingen selskaper vil kunne konkurrere mot Ryanair. Og da ender jo regla med at Ryanair kan gjøre akkurat hva de vil. Går noe imot dem, er det bare for O'Leary å pakke sakene sine og dra avgårde til et annet sted. Det er neppe dem som taper mest på det.
![]() |
#25 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Når det skrives at Rygge steker i sitt eget fett får man jo inntrykk av at flyplassen sliter skikkelig. Jeg vet ikke, og er bare nysgjerrig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Tapte de ikke i underkant av 100 mil. mener jeg at jeg har lest et sted!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Front section flyer
|
![]() Quote:
Er en kjent sak at FR har en tendens til å stikke av hvis de ikke får det som de vil når de forhandler avtaler. Men etter det jeg erfarer så går det forsåvidt ganske bra på RYG. Hva som skjer når de skal reforhandle avtalen etterhvert er det strengt talt ingen som vet noe om. FR kan heller ikke stikke av fra flyplass etter flyplass hele tiden, enden på visa da blir jo at tilslutt så blir det ingen som vil ha de. Og hvorfor fortjener RYG å bli stekt i sitt eget fett egentlig? Lurer på om du hadde sagt det samme hvis det var DY som var størst på RYG???
![]() |
![]() |
#28 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#29 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det står de ikke noe om i linken, det står at det er en pax vekst. Som igjen kan bety store/større tap. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Front section flyer
|
![]() Quote:
Målet er vel at de skal gå med overskudd fra neste år. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Mitt inntrykk er at Ryanair har problem med å fylle Rygge rutene. Jeg har flydd ganske mange ganger selv og hørt andre rapportere om typisk 30% belegg. Faktisk konsekvent. Jeg har også observert tildels meget korte bordingkøer på andre Ryanair flighter enn mine egne. Jeg trodde det bare var begynner effekter for Ryanair, men mitt inntrykk er at det fortsatt er mye halvtomme fly. Regner med at Ryanair og RYG holder de dataene tett til brystet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
De gangene jeg har reist har det vært belegg på ca 70% Er enig med Boing Fan at det er bare og sette seg ned med kalkulatoren. Rygge regner med ca 2 mill pax i år del det på flydager, gjenomsnittlig bevegelser pr dag så tror jeg at du vil få deg en liten aha opplevelse. De regner videre med at de skal gå i regnskapsmessig 0 i år, for deretter og tjene penger fra neste år. Sett i lys av oppstartsår vil dette være meget bra ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Underholdende med folk som tydeligvis har bestemt seg for å hate RYG 'no matter what'.
Styret har vel i alle årene siden oppstart vært åpne med at de ikke regner med noe overskudd før 2012. Norwegian har seg selv å takke. De hadde sjansen lenge før Ryanair kom til å gjøre RYG til "sitt". Dessuten har jeg vanskelig for å se hvordan det er Ryanairs feil at Norwegian trapper ned. De konkurrere på, hva, to ruter?
![]() |
#35 |
FlyKirurg
|
![]()
Det om avgiftene tar jeg på min kappe. Har ikke undersøkt godt nok, og kun lest om hvordan Ryanair får rabatter andre steder.
Men Norwegian sliter med å konkurrere mot Ryanair. Enkelt og greit. Og Ryanair kan gjøre som dem vil på de fleste ruter. Norwegian taper kunder og penger på å konkurrere direkte med Ryanair. Bare se på Torp. Den eneste ruten Norwegian har ifra TRF, er ruten Ryanair la ned.
![]() |
#36 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Både DY og FR flyr forresten TRF - ALC. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Det kan selvsagt bety at vinterprogrammet ikke er klart for Rygge, og vi får da håpe det! Last edited by Glenn; 22-06-2011 at 16:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Front section flyer
|
![]()
Tok sin tid før de la ut sommerprogrammet sist vinter, men skal vel ikke se bort fra at det er takk og farvel til DY?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
At DY legger ned sine ruter mellom RYG og BGO/TRD overrasker meg ikke. Totalt var det 13.574 pax innenlands i mars i år. I samme periode fløy DY 192 leg, noe som gir et snitt på 70 pax pr tur. I all hovedsak brukes -800 og da får de et belegg på 38%. Har i tillegg latt Y få alle pax (går vel noe til SVG med City), slik at de eksakte tallene er ennå lavere.
Har i tillegg en mistanke om at de ikke klarer å ta ut de helt store billettprisene her, da det ofte selges veldig rimelige billetter helt opp mot avgang.
![]() |
#40 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Om disse tallene stemmer, så er jeg redd for DY's eksistens på innenlandsrutene til RYG.
Gjennomsnitt belegg på 38% er jo ikke holdbart, da blir jeg ikke overrasket om de legger ned. Flytyper som CRJ-900 eller Q400 hadde kanskje passet bedre på disse rutene? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ryanair fortsetter å vokse på Skavsta | Mugnas | Flyforum | 3 | 24-08-2009 22:19 |
TUIfly vil vokse | CK | Flyforum | 2 | 24-01-2007 19:35 |
Sterling vil vokse | Desk pilot | Flyforum | 2 | 18-08-2006 09:42 |
Rygge fortsetter byggearbeidet | Herlov | Flyforum | 3 | 02-08-2006 00:20 |
Icelandair vil vokse | CK | Flyforum | 36 | 18-10-2004 17:43 |