![]() |
|
![]() |
#21 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Når det er sagt kan jeg varmt anbefale å kombinere kirkenes med en helgetur til Murmansk. Dette krever imidlertid at du har to-tre uker på deg til å ordne visum. Valgte selv et skreddersydd opplegg fra et reisebyrå i kirkenes som inkluderte t/r Kirkenes Murmansk i minibuss, tre netter på hotell sentralt i Murmansk samt at de ordnet visum for meg. Prisen var heller ikke så avskrekkende. Virkelig en spennende og ikke minst annerledes opplevelse å krysse grensa, kjøre gjennom den menneskeskapte naturkatastrofen Nikel og ende opp i "storbyen" Murmansk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#23 | |
Helgeturekstremist
|
![]() Quote:
Ellers så ønsker jeg å se naturen og utsikten mellom de forskjellige severdighetene.
![]() |
![]() |
#24 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Om du har alle papirene i orden, å drar til ambasaden før kl.9 så får du visum på 30 min på ambasaden i Oslo. Husk da å komme før de åpner så du er først i køen. Koster 650 for ekspressvisum. Men det er vært det, så man slipper å dra to ganger. Det går jo buss mellom Kirkenes og Murmansk. Det kunne jo vært et alternativ? Eller så kunne du reisit ned til TOS og tat Nordavias rute til Murmansk. ( PS noe eldre russisk fly
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Desverre får man ikkje ekspressvisum til Russland samme dagen lenger.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
I Alta har du museet med Helleristningene. Du kan få busstur inn til dammannlegget ved Sautso. Det annlegget kan muligens og nåes med tur i samisk elvebåt fra Masi.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Helgeturekstremist
|
![]()
Noen formeninger om Zapoliarny eller Nikel er verdt et besøk?
![]() |
#28 |
Helgeturekstremist
|
![]()
Noen flere tips for Kirkenes om man ikke skal til Russland, eller ut på jakt eller fiske?
![]() |
#29 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Hva med bussen KKN-ALF-TOS. Tar du nightstop i ALF så har du fått 2 dagsøkter uten et ratt og holde i og sannsynligvis uten å se en mygg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Helgeturekstremist
|
![]() Quote:
Du mener altså at en busstur på 19 timer bort fra byen er det beste man kan gjøre på en helgetur til Kirkenes?
![]() |
![]() |
#31 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Helgeturekstremist
|
![]() Quote:
-Hamningberg, Vestre Jakobselv, Vadsø, Ekkerøy, Vardø, Varanger (alle med leiebil?) -Grenselandmuseet -Andersgrotta -Fiske/krabbesafari -Jakt -Tur til Russland -Ta buss til Alta/Trømsø
![]() |
![]() |
#33 |
Newcomer
|
![]()
Du kan forsøke www.pasvikturist.no De har flere aktiviteter, også dagstur til Russland. Visumtid er vel 6 dager. De ordner alt. Ellers har du, som flere nevner her, gitt deg selv svært få muligheter, med å ikke bruke leiebil. Anbefaler sterkt å leie bil, ta bilen på hurtigruta til Vardø, og besøke Vardø og Hamningberg, for deretter å kjøre rundt Varangerfjorden tilbake. Stopp på flere av de små bygdene rundt fjorden, inkl. Vadsø, Vestre Jakobselv osv. Kan love at det er svært mye mer å se enn asfalt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Zapoliarny og Nikel er ikke direkte interessante, bortsett fra det "eksotiske" elementet russisk industriby.
I flysammenheng er det vel bare anbefale Grenselandmuseet, der har de en restaurert IL-2. Dersom du er interessert i krigshistorie er det nok å ta av i Sør-Varanger, besøk for eksempel Andersgrotta (http://no.wikipedia.org/wiki/Andersgrotta). En tur til Grense Jakobselv er verdt det, ei smal grenseelv der du "ser" grensa mellom Norge og Russland mye tydeligere enn i Pasvik. Drar du likevel til Pasvik, kommer du til selveste taigaen. Svære skoger og om du har tid kan du dra helt opp til Øvre Pasvik nasjonalpark. Laksefiske er mulig i mange elver, Neiden er nok mest kjent med størst fisk. Det er dessuten en skoltesamisk bygd med et lite ortodoks kapell fra 1565, her kan du stikke over grensa til Finland og shoppe litt også. Bugøynes er et unikt fiskevær, bygd opp av finske innvandrere og ble ikke brent under krigen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Helgeturekstremist
|
![]()
Hørtes ganske så dyrt og kronglete ut for en helgetur.
![]() |
#36 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det er kronglete. Viss du ikke vil leie bil kan du heller ta buss eller kombinere hurtigbåt/WF/buss.
Er det noe du er mer interessert i enn andre ting? |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Helgeturekstremist
|
![]()
Takker for tips, turen er overstått og jeg fikk bruk for flere av tipsene i denne tråden. Har også lært hva som er verdent mest produserte fly. Uheldigvis klarte jeg ikke få med meg Grense Jakobselv. Leiebil eller taxi flere timer innover en arbeidsvei på tundraen er ikke noe for meg.
Håper andre kan få glede av tråden om de skal til området. For de som er mere leiebil-kompatible er leiebil et must i området. For meg blir det nok lang tid til neste tur i Norge.
![]() |
#38 |
Banned
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Helgeturekstremist
|
![]()
Nei, nei, ja, nei, ja, ja, ja, ja, nei. Dette var uansett en tråd om Finnmark og ikke om meg.
![]() |
#40 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Hvor dro du? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Tips til kort Köln-tur | Peppep | Reiseforum | 8 | 10-03-2013 10:14 |
Tips til Asia tur (Shanghai, Beijing og Tokyo) | Tuften | Reiseforum | 19 | 18-01-2012 02:13 |
Charter tips til Syden tur:) | Morettio | Reiseforum | 1 | 20-01-2009 16:17 |
Tur til BEG, noen tips? | The Ticketor | Flyforum | 3 | 12-07-2006 08:51 |
OT; Tips til Riga-tur | Herlov | Flyforum | 4 | 05-01-2006 10:30 |