![]() |
|
![]() |
#21 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Tror ikke langtransportsjåfører er unntatt arbeidsmiljøloven. De fleste andre grupper tar jo denne som en selvfølge.
Jeg er ikke uenig i forslaget som sådan, det jeg er uenig i er rekkefølgen dette skal gjøres på. Begynn først med arbeidsmiljøloven, tror innføring av den hadde hatt en mye bedre effekt enn å begynne med blåsekontroller. Ikke bare er det forventet at vi skal sitte stille på samme sted i 12-14 timer daglig, men det skal også skje med ett støynivå som er høyere enn hva arbeidsmiljøloven ville tillatt. Jeg vet ikke hva du jobber med, men la oss ta ett eksempel med en kontoransatt. Hva tror du ville gitt dårligst arbeidsresultat: at vedkommende satt der stille i 12 timer hver dag, med ett støynivå som var forholdsvis mye over det arbeidsmiljøloven setter som en maksgrense. Eller at vedkommende jobbet normale dager, med ett moderat støynivå, mens han fikk drikke en halvliter øl før arbeidsdagens start ? Jeg kan vel ikke skryte av å si at jeg vet hva fasiten er, men jeg har vel min formening om hva fasiten sier om akuratt dette spmet. Og nei, jeg er IKKE for at man skal møte på jobb hverken full eller med "dagen derpå" tendenser (siden jeg ikke rører alkohol selv har jeg nok ett lavere toleranse nivå for dette også enn folk flest). Men det hjelper liksom så lite å tette hull som er mindre viktige enn andre hull. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() Jeg blander nok litt når jeg snakker om arbeidsmiljøloven, for det en del yrker/funksjoner vel har er unntak fra arbeidstidsbestemmelsene i arbeidsmiljøloven. Dere er kanskje mer eller mindre fullstendig unntatt denne loven? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Bring it on, alkotest tror jeg ville vært veldig bra. Jeg støtter dette 100% Funker bra i mange land, har måtte blåse selv flere steder. No problem
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Jeg er ikke helt sikker på hvilke alkoholnivå som må til for å påvirke dømmekraft, men jeg mener å huske fra diskusjoner rundt promillegrense for bil at det er sted mellom 0,2 og 0,5 promille. Å merke at noen har en dagen derpå-promille på 0,5 skal godt gjøres, å merke 0,2 vil jeg påstå er så godt som umulig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Genialt.
Under samme regler bør dommere, politi, doktorer, tannleger, embetsmenn og ikke minst tollere sjekkes uanmeldt og uten mistanke. Før rettsaken starter, kan politiet spasere inn i lokalet og be dommeren blåse. Under en konsultasjon med pasient, kan politiet banke på og be om en tilfeldig alkoholtest hos legen. Sammen men turistene fra Spania kommer en sivilkledd politimann og ber tolleren om å blåse. For, som tidligere sagt: "Det finnes personer med alkoholproblemer i alle bransjer og land, så jeg forstår ikke hvorfor [dem] skulle være imot dette." De som har ingenting å skjule har vel ingenting imot å bli testet i all offentlighet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det er sikkert ikke meninga, men de som argumenter hardt mot stikkprøvekontroller, høres stort sett ut som de argumenterer mot ei promillegrense for piloter. «Det er så stort problem med fatigue allikevel, så promille blir bare en bagatell man ikke behøver å bry seg med.» |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det er vel ingen som har sagt at promille bak spakene er en bagatell ? Men det jeg (og de fleste andre her) sier er at fatique er MYE mere utbredt enn akohol problematikken.
Det er liksom ikke vits i å begynne og tette de små hullene, begynn med de største, og jobb deg nedover, det er mye bedre. Selv om staten her i landet flere ganger tydelig begynner i feil ende. At vi har en fordel eller to som den gjennomsnittlige arbeidstaker ikke har, det skal slåes hardt ned på. Men at vi mangler en masse ting den gjennomsnittlige arbeidstaker tar for gitt, nei da er vi sutrete, late, klager, kan finne en annen jobb, overbetalte, ingen som tvinger deg til å gjøre denne jobben osv osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Ganske skremmende å høre på holdningene til ett par av pilotene her
når det gjelder alkohol. Når det gjelder lang arbeidstid og fatigue, så er det selvsagt ikke noe problem for arbeidsgiver å la pilotene jobbe mindre, men da må pilotene SELVSAGT godta tilsvarende lavere lønn og endrede skiftordninger slik at man kan ansette flere til å gjøre jobben. Så enkelt er det ![]() Jeg har till dags dato ikke hørt om noe slikt forslag komme fra pilotforeningene så fatigue er tydligvis ikke ett så alvorlig problem for dem som de later som. M Last edited by Wahoo; 06-05-2011 at 11:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Problemet er ikke promillegrensen i seg selv, men måten disse vilkårlige sjekkene blir gjennomført på. Å sammenligne promille med fatigue for deretter å forsvare alkoholpåvirkning er flaut, og er ikke noe argument som fremmes av seriøse pilotgrupper. Vårt mål, som yrkesgruppe, er å redusere risiko. Alkohol, på samme måte som fatigue, er en trussel mot sikkerheten; det er vi alle enig om.
Men når der kommer -3- uniformerte politifolk ombord i ett fullastet fly, går frem til cockpit og ber en eller flere av pilotene om å blåse uten mistanke eller grunn for det, da undergraves verdigheten og tilliten til pilotene som en yrkesgruppe. På samme måte som en Dommer vil oppleve tap av verdighet ved å blåse foran en fullsatt rettssal vil en pilot oppleve det som svært krenkende å bli mistenkeliggjort foran flere hundre passasjerer. At en flyger har ett juridisk ansvar mens dommeren kun har ett moralsk ansvar mot å ødelegge andre liv som en konsekvens av redusert dømmekraft blir en bagatell i denne sammenhengen; det handler om verdigheten til individet og profesjonen i begge tilfeller. Promille-kontroller i luftfart gjøres pr. idag ombord i maskinen, helst så nært avgang som mulig, for å gjøre den enklere for Aktor å bevise at vedkommende hadde intensjoner om 'å tjenestegjøre som besetningsmedlem ombord i ett luftfartøy.' Dette gjelder både i Amsterdam og Australia, der både jeg og mine kolleger har vært gjenstand for disse sjekkene. Motstanden mot slike kontroller ville vært mye mindre fra oss som yrkesgruppe om random alcohol checks ble gjennomført utenfor synsfeltet til våre passasjerer. Men ingenting tyder på at det kommer til å skje med det første. Quote:
Kanskje man heller bør fokusere på alko-lås på tastatur..... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() Det er stadig noen som MÅÅÅÅÅÅÅ innom å klage på at piloter har altfor høy lønn. Det har da ingen ting med hverken alkohol eller fatigue å gjøre ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Så lenge man ikke har noe å skjule, er vel ikke dette noe problem?
Jeg har i alle fall ikke noe problem å stå i galley å gjennomføre en blåseprøve. Om det kommer en politibetjent inn i cockpit og ber om en blåseprøve er ikke dette direkte foran passasjerer, når en person står i døra ser man null og niks inn dit. Jeg sier igjen, støtter dette helhjertet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
ScanFlyer Molded
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
>>>>><<<<<
|
![]() Quote:
I rest my case!!!
![]() |
![]() |
#36 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Jeg sa hverken at pilotene tjener for bra eller skal ned i lønn, jeg sa at de skal BEHOLDE timelønnen MEN gå ned i antall timer (etter eget ønske). Eller mener du at dere skal beholde årslønnen men å gå ned i antall timer? Det vil resten av samfunnet kalle LØNNSØKNING!!! Makan til grådig uansvarlig holdning, og i tillegg sammenligne seg selv med HELTENE som ofrer livet i Japan pga av stråling som neppe noen gang får bruk for pengen de tjener. Rett og slett usmakelig! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
<mod>
Da trekker vi alle pusten, og går tilbake til topic og dropper å slå hverandre hardt i hodet! De som vil ta en metadiskusjon om forumet kan gjøre det andre steder enn i denne tråden. </mod>
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) Last edited by Discus; 06-05-2011 at 19:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Jeg ser litt mer pragmatisk på det. Hvor mange ulykker og hendelser i luftfarten skyldes alkohol? Og tilsvarende i veitrafikken?
Her til lands er det mangelvare både på sykepleiere og politi. Så ressursene bør fordeles der det er behov. Når det gjelder måten det gjøres på, så skiller busssjåføren og piloten, med sedvane og irrasjonell frykt. Det blir i Norge kun gjort promillekontroll på piloter ved mistanke, og derfor vil nok passasjerer bli bekymret når de ser dette. Det er mange som er redde for å fly, men svært få som er redd for å kjøre buss. For å sammenligne så kommer en mekaniker for å fylle olje på motoren på flyet, det kan passasjerene se, og i et par tilfeller så har passasjerer valgt å gå av fordi de ikke tør, det til tross for hadde mekanikeren ikke gjort det så ville det vært farligere å fly. For ikke å nevne når motoren var "åpnet", har aldri sett en person få så akutt panikk noen gang. Jeg er sikker på at samme effekt vil alkotest på piloter kunne føre til, så det bør gjøres diskret, med mindre det gjøres fast som vanlig rutine ved hver avgang. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Dette har da ingenting med Japan å gjøre; at det tilfeldigvis har skjedd en delvis nedsmelting nord for Tokyo har ingenting med ukentlige dosering i vanlige operasjoner rundt om i verden å gjøre. Prøv i det minste å holde diskusjonen litt rasjonell. Man kan bruke samme argumentet ovenfor kullgruvearbeidere (om du skjønner den logikken bedre) som ovenfor kjernekraftarbeidere; der finnes medisinske og vitenskapelige begrensninger som viser at eksponering over visse menger gir helseskader. I enkelte kjernekraftverk er tid i kontrollrommet begrenset til 16 timer / uken. For kullgruvearbeidere er det etablert maksimale grenser for tid i sjaktene pga. støv. Konsekvensen av dette er, i følge ditt argument, at de skal få redusert lønn. En kontrollrom arbeider bør altså kun få 16/40 i lønn pr uke, siden han ikke kan jobbe mer enn 16 timer/uken uten å risikere farlige strålingsskader. Hva med dypvannsdykkere? De tåler maks 2 timer på bunn før de må opp og ha flere dager 'fri' før de kan gå ned i dypet igjen. Du mener da at de kun bør få betalt for de faktiske timene de står på bunn? De kan gjerne få mer lønn sier du; men kun om de er villig til å sprenge indre organer og gjennomgå en pinlig død som en konsekvens av for store mengder nitrogen i blodet? De som ikke er villig til å ofre liv og helse for en anstendig lønn; de kan finne noe annet å gjøre? Lønn for kompetanse betales kun til de som er villig til å risikere sin egen helse? Konklusjonen av argumentet ditt er at så lenge piloter får godt betalt for det, så er det trygt å jobbe 18/timer i døgnet. Selv om jeg skjønner at du mest sannsynligvis sitter i en 'management' rolle med ansvar langt utover egen kompetanse, så skulle jeg likt å høre hvordan du kan forsvare at 18/ timer i døgnet er trygt, selv om lønnen er høy nok til at enkelte aksepterer det. Tror det er på høy tid du leser noen bøker om Human Error, og ikke minst Fatigue. Last edited by Vref; 07-05-2011 at 06:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Selv som avholdsmann vil jeg fremme akkurat samme argumentasjon; dette handler ikke om 'å bli tatt' eller ei; det handler om å behandle piloter (og Bussjåfører) med verdighet. Jeg har aldri vært bekymret for å blåse rødt, men jeg har vært bekymret for hvilken oppfatning passasjerene sitter igjen med etter at tre Uniformerte Politi kom inn gjennom L1, gikk gjennom første og business klasse, fortsatte deretter opp og gjennom Upper Deck for deretter å stå i cockpit i 10 minutter mens alle 4 blåste alkotester mens avgangen ble forsinket. Og det hele uten grunn eller mistanke. Dette kan løses på helt andre måter; en diskret 'random' sjekk ved crew-security check eller politi i crew-rom. Det at du som yrkessjåfør syntes det er greit å havne i kontrollkø på E6 betyr ikke at jeg trenger å være enig med deg. Dagens situasjon er en dårlig løsning; og at du som bussjåfør med 50+ passasjerer syntes det hele er rett og rimelig gjør dessverre lite for å endre min oppfatning. Last edited by Vref; 07-05-2011 at 07:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Uten piloter til F-35 | LN-VLE | Småprat | 15 | 18-07-2013 15:41 |
Piloter Uten Grenser . | Farmer | Flyforum | 17 | 31-03-2011 02:28 |
NB vil tvangsflytte piloter | Guest | Flyforum | 3 | 10-01-2006 07:50 |