Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 21-01-2011, 15:37   #21
TigerBlack
ScanFlyer ettellerannet..

TigerBlack's Avatar

Default Re: Formålet med Star alliance ?

Jeg er ikke helt enig med deg. Nå kan jeg ikke prate for SAS naturligvis, det er ikke min plass. Greit at det er codeshare ,men jeg skjønner ikke hvorfor hvis man skal fly med ett selskap skjeller ut ett annet forde en ikke får booket en reise der som ikke har med det selskapet å gjøre i det heletatt.

Det er mulig jeg er sær ,men i mine øyne virker det litt snodig at man ikke kan henvende seg til det selskapet det gjelder. Skal en reise med LH kontakt LH, skal en reise med SAS kontakt SAS, skal du reise med Thai kontakt Thai,

Det virker jo ,codeshare eller ikke, ganske utrolig at trådstarter ikke helt fatter dette. i dette tilfellet har ikke SAS noe som helst med reisen å gjøre med mindre man velger en av de får avgangene SK har til Frankfurt.. Denne reisen han spør om er en Lufthansa reise i sin helhet, SK har null med den å gjøre og tjener ikke noe som helst på den snarere tvert om.

Det som hadde skjedd hadde vært om SK hadde bilitert den (på SK codeshare) hadde SK fått regninga fra LH (operating carrier)for den. SK hadde da gjort alt arbeid og hatt utgifter for å lage reisen (kostnad på billitering,bruk av bookingmotor, hatt ansvaret for reisende ved IRR og i etterkant det administrative ved håndtering og betaling av regning til LH) uten å ha fått en krone i inntekt snarere tvert om.. bookingmotorer og billetering er ikke gratis akkurat, det er heller ikke IRR håndtering (evt tapt bagasje,hotell/forpleining/erstatning/ombooking ved problemer), samt at de som sitter med avregning og betaling til LH for biletten skal ha lønn ogsåvidere.

Er det fremdeles rart at de forsjellige flyselskaper ikke er så ivrig på å gjøre jobb og ha utgifter på noe en taper masse penger på ?

Hvis du syntes det , ta en telefon til Lufthansa og be dem lage en reise til deg på LH codeshareflights med SK eller annen som operating carrier. jeg kan garantere at de ikke vil gjøre det. På LH sine websider vil du praktisk talt aldri finne rene reiseopplegg som ikke inneholder en viss prosent med LH operating carrier.
Old 21-01-2011, 15:44   #22
ex_trd
*A Gold/OW Emerald

Unnskyld meg, det er mulig jeg har misforstått hva dette dreier seg om, men jeg får da vitterlig opp OSL-FRA-BUE med SK/LH codeshare på sistnevnte segment når jeg søker. Krangles det om noe som ikke er et tema her?
ex_trd is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2011, 16:09   #23
Andre1980
ScanFlyer Blue

Her tror jeg kanskje det har skjedd noe på SAS.no i det siste? Eller er det trådstarter som har konstruert et problem som ikke finnes?

Søkte på sas.no reise svg-eze. Får opp en drøss med valg, på ulike datoer.

Eksempel:

Stavanger (SVG) -Buenos Aires (EZE)
ti 25 jan 2011 (Economy - Flexible)
Voksen4 879 NOK

Buenos Aires (EZE) -Stavanger (SVG)
on 9 mar 2011 (Economy - Flexible)
Voksen5 058 NOK

Avbestillingsforsikring-
Servicehonorar30 NOK

Totalpris9 967 NOK

Dette var med SK3217 og SK3337 på utreise, og SK3338 og SK3216 på retur. Hele ruten fra SVG til EZE er operert av Lufthansa.
Hvorav skatter og avgifter:2 837 NOK

(se alle skatter og avgifter)

Last edited by Andre1980; 21-01-2011 at 16:12.
Andre1980 is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2011, 17:48   #24
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Originally Posted by Andre1980 View Post
Her tror jeg kanskje det har skjedd noe på SAS.no i det siste? Eller er det trådstarter som har konstruert et problem som ikke finnes?
Nå er det bare å få inn OSL-BUE så hjelper det nok på
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2011, 18:08   #25
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Er utrolig rart BUE kommer opp ifra SVG men ikke OSL
Old 22-01-2011, 13:31   #26
B767
ScanFlyer Gold

B767's Avatar

Hei... nå prøvde eg igjen hos sas.no med destinasjon svg-buenos aires, og der dukket det opp.. men grunnen til at eg ikke fant det før var nok fordi eg skrev SVG som avreisedestinasjon, og ankomstdestinasjon som EZE, og da dukket det ikke opp der.. men nå idag skrev eg BUE istedefor EZE, og da dukket det opp. ruten er slik at man tar fly til oslo, så frankfurt og så videre til BUE. der kan eg se at sas vil tjene penger og lar meg fly til oslo og frankufrt med SAS, ikke med LHs direkterute fra stvg til frankfurt.. og det er igrunen greit.
01.9.12 VIE-FRA LH1243 B737-300
01.9.12 FRA-SVG LH878 CRJ700
07.9.12 SVG-OSL DY B738
09.9.12 OSL-SVG DY B733(?)
B767 is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2011, 13:33   #27
B767
ScanFlyer Gold

B767's Avatar

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
Er utrolig rart BUE kommer opp ifra SVG men ikke OSL
enig med deg.. rart!!
01.9.12 VIE-FRA LH1243 B737-300
01.9.12 FRA-SVG LH878 CRJ700
07.9.12 SVG-OSL DY B738
09.9.12 OSL-SVG DY B733(?)
B767 is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2011, 14:34   #28
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Formålet med Star Alliance og alle andre allianser er at selskapene skal holde på kundene og tjene mest mulig penger. De er til for selskapene i første rekke og passasjerer i andre rekke. All annen hype er sekundære motiver.

Sa han veldig kynisk....

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2011, 21:45   #29
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Originally Posted by Scanor View Post
Skal en reise med LH kontakt LH, skal en reise med SAS kontakt SAS, skal du reise med Thai kontakt Thai,

[...]Denne reisen han spør om er en Lufthansa reise i sin helhet, SK har null med den å gjøre og tjener ikke noe som helst på den snarere tvert om.

Det som hadde skjedd hadde vært om SK hadde bilitert den (på SK codeshare) hadde SK fått regninga fra LH (operating carrier)for den. [...]
Hvis du syntes det , ta en telefon til Lufthansa og be dem lage en reise til deg på LH codeshareflights med SK eller annen som operating carrier.
Jeg er faktisk uenig i alt du sier, selvom jeg kan skjønne en viss grad av argumentasjonen.

I utganspunktet så tror jeg kunden tar kontakt med et flyselskap for å reise til en destinasjon, ikke for å kunne med fly med det i første rekke. Og et selskap som kan tilby flere destinasjoner og/eller frekvenser, vil få større sjanser for gjenkjøp ettersom det blir enklere for kunden og forholde seg til det. Mange ønsker ikke å shoppe rundt hos samtlige flyselskaper, knapt en brøkdel. Det er også defor man fortrinsvis benytter (online-)reisebyråer.

Det er heller ikke slik at man ikke tjener penger på å ha passasjerer på codeshareflighter, men ulike avtaler gir ulike inntekter og avhenger også av mange faktorer som jeg ikke ønsker å bruke tid på å gå innpå her. Og som codeshare-partner har du ikke de operasjonelle kostnadene, men er med og betaler etter avtale.

Til sist så vet jeg at LH ikke har noen problemer med å lage bookinger med kun codesharepartnere, selvom de fortrinnsvis naturlig nok ønsker å booke der de tjener mest penger. Men flyr de ikke dit, men har en codeshareavtale så får du en booking på LH flightnummer, selvom det ikke inkluderer en LH operating leg.

Ellers så gjelder det trådstarter egentlig spør om ikke direkte om star alliance eller ikke, men hvilke avtaler SAS har og ønsker å selge. SAS sine sider har blitt mye bedre, men det er fortsatt en del merkelige nykker. Slik som nevnt at man kan bestille f.eks BOO-BUE, men ikke BOO-KBV, OSL-KBV, men ikke OSL-BUE. Det er en del routinger som burde ligge inne. Som sikkert blir fikset bare noen får ut fingern. ;-) Ellers så bestiller du til midt-østen, så kan du få flighter med f.eks EK ut fra DXB.
Superhai is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules