![]() |
|
![]() |
#21 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Takker for svar folkens, fått kjempemasse bra info her!
![]() Et spm til, flyr SAS kun MD80 til Paris eller flyr de med 737 og A319/21 også? Jeg kommer mest sannsynlig til å fly via CPH. Personlig så håper jeg det blir MD80, da jeg ikke har flydd med den flytypen i nyere tid, er det et behagelig fly kontra 737 typisk? |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Hvis du legger ut dagen du har planer om å reise, så kan du få eksakt vite ha som er oppsatt den dagen. Kan jo selvsagt skje ting frem mot avreisedag, men det kan en aldri gardere seg mot uansett.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Noen som har tips til billig hotell (maks 600 kr døgnet) i et hyggelig område?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Viktig reminder for de som planlegger Louvre besoek: Museet holder stengt paa alle tirsdager :rolleyes
Ingen koeer aa snakke om dersom man ikke kommer om sommeren |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#28 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Hei!
Jeg planlegger en tur til Paris Air Show i juni, og har bestillt flybilletter. Forøvrig har jeg ikke bestillt hotell, og sliter litt med å ta et veloverveid valg på hotels.com Derfor lurer jeg på om dere har et forslag til et hotell, som; a) Er i nærheten av et transportmiddel som går ut til selve flyshowet. b) Er i nærheten av noen av Paris sine severdigheter (f. eks. Eiffel-tårnet). Gjerne ikke for dyrt heller, men ikke lavbudsjett. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Er det forresten flere herfra som har tenkt seg dit?
![]() |
![]() |
#30 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg har 2 gratisbiletter til Paris jeg vant i vinter, nå har tiden kommet for å bruke dem. Jeg vil bruke dem før Widerøe tar over SAS ruta fra KRS-CPH, da jeg vil teste CRJ900. Jeg ankommer Paris i 10:00 tiden og skal være der helt til 18:00.
Hva kan oppleves på en dag eller 8 timer på CDG og/eller i nærheten? Jeg kan ikke noe fransk og har hørt at franskmennene ikke kan mye engelsk heller så jeg er veldig skeptisk til å bevege meg langt utenfor CDG sine grenser, i frykt for å gå meg vill og ikke finne veien tilbake igjen. ![]()
Last edited by Robin882; 20-10-2011 at 13:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Testet selv Crj 900 på en tur krs-cph sist helg. Likte det flyet svært godt. Stillegående og kjapt, brukte vel ca 40 minutter på veien ned. Så det kan anbefales. Men hvorfor stresse sånn, hadde jeg vært deg ville jeg tatt en helgetur ned.
Uansett: 8 timer på CDG er noe jeg ikke ville unnet selv min verste fiende, jeg har fortsatt noe traumer etter en 6 timers transfer der i fjor. Så at du må inn til byen er helt klart. Regn med ca 50 euro for taxi avhengig av trafikken. Buss og tog koster knapt en fjerdedel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Ta RER-en (forstads-undergrunnstoget) til sentrum, fast pris og fast kjøretid. Med taxi kan du ende opp i endeløse køer hvis du er uheldig.
![]() |
#33 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
nå er det lenge siden jeg har vært der, men da jeg var der så måtte man først ta buss fra den ene terminalen til RER stasjonen, det var ikke veldig smidig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Ville det være interessant med en tur til flymuseet (Musée del Air) i Le Bourget ? Turen tager ca 40 minutter med bus 350 fra CDG.
http://www.ratp.fr/en/ratp/r_28067/bus-350/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Du skulle ikke prøve å få med deg "one night in Paris" også da, når du først er der?
![]() Nei, fra spøk til alvor, jeg er såpass frankofil at jeg mener det er helligbrøde å reise dit kun på dagstur (i alle fall om man har mulighet til å få minst to dager der), det er tross alt snakk om en av verdens aller vakreste og mest innholdsrike byer. Og har du kun mulighet til å reise frem og tilbake samme dag, så ville jeg ikke sittet på CDG og blomstret - med alle severdighetene en kort togtur unna. (Dessuten, hvis du skal fotografere fly på CDG, må du ha tillatelse fra det lokale politiet. Ikke vanskelig å få, men gjør det jo litt mer komplisert, er omtalt i flere andre tråder her.) Det er ikke vanskelig å komme seg til Paris. Fra Terminal 1 (den runde der bl.a. SAS holder til) tar du automatbanen CDGVAL til Terminal 3 (eller 2, men det blir i grunnen frem og tilbake), der det er RER-stasjon. CDGVAL har 4-minutters frekvens i begge retninger. Så er det bare å ta forstadsbanen (RER linje B) inn til sentrum, det tar i underkant av en halvtime (til Châtelet-Les-Halles) og frekvens er 10-15 minutter. Alt om disse linjene finner du her: http://www.aeroportsdeparis.fr/ADP/e...-transport.htm Inne i Paris er mulighetene så uendelige at det er vanskelig å anbefale noe uten å kjenne dine preferanser litt bedre. Men med RER B kommer du jo inn til både Châtelet-Les-Halles og St-Michel Notre-Dame. For en førstegangsbesøkende ville jeg gått av på Notre-Dame, sett på kriken med samme navn, og deretter ruslet bortover høyrebredden av Seinen, forbi kunstmuseet Louvre (gå ikke inn hvis du ikke er ganske interessert i de store klassikere, alltid mye kø). Så kommer du til Place de la Concorde (ikke flyet ![]() Ved enden av Champs-Elysées ligger Place de L'Etoile med Triumfbuen (Arc de Triomphe), den kan man gå opp på toppen av (koster noen €, men jeg mener det er verdt prisen) og herfra har man en fantastisk utsikt langs brede avenyer i alle himmelretninger. Kanskje det mest undervurderte utsiktspunktet i Paris. Så kan man gå andre siden av Champs-Elysées nedover igjen og få med seg flere butikker (på en måte har det blitt litt kjedelig, enten er det store kjedebutikker, eller veldig eksklusive "flagship stores"). Når det gjelder shoppingmuligheter for øvrig er det ingen grenser, personlig liker jeg veldig godt Le Bon Marché (http://www.lebonmarche.com), verdens eldste stormagasin, fra 1850. Det ligger litt unna det verste turiststrøket, men er verdt et besøk (matavdelingen ligger i et eget bygg og er fantastisk!). Litt ned på skalaen prismessig ligger Galeries Lafayette, flere avdelinger, men den i Boulevard Haussmann er vel den lettest tilgjengelige (http://www.galerieslafayette.com/con...haussmann.html). Sånn ellers finnes det jo andre severdigheter man bør få med seg (uprioritert rekkefølge); Eiffeltårnet, Invalidedomen ("Les Invalides") med Napoleons sarkofag og forsvarsmuseet, Centre Pompidou (moderne kunstmuseum med særegen arkitektur), Musée d'Orsay (impresjonistisk og post-impresjonistisk kunst), Panthéon (mausoleum), Latinerkvarteret, Montmarte osv. osv. Sjekk ut Google maps. De ligger litt unna hverandre, men metroen i Paris fungerer godt og det er ingen grunn til å ikke kunne reise litt rundt. Si litt mer om hva du er interessert i, så kan jeg hjelpe. ![]() Og myten om at franskmenn ikke kan engelsk, er seiglivet. I Paris vil du oppdage at de aller fleste under 50 år som har noe som helst med turister å gjøre har en engelsk som er helt akseptabel. Likevel er det utvilsomt en fordel å kunne noen høflighetsfraser på fransk før man reiser ("Excusez-moi, parlez vous anglais?" bør du øve inn), da blir de gjerne litt ekstra hjelpsomme - også på engelsk. Når du skal tilbake til CDG, så pass på at du kommer deg på RER B3 retning "Aéroport Charles de Gaulle 2" (linjen splittes før CDG, så det er mulig å havne på feil tog). God tur og kos deg i "city of lights"! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Det siste svaret var langt, ufyllende og svaert bra.
Jeg vil bare tillegge at tilgangen til T1 er blirr langt bedre etter at de fikk automattoget. T1 i seg selv er ganske trist.
![]() |
#37 | |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Har tenkt litt mer, kan hende det ikke er relevant for deg i det hele tatt, men da er det i alle fall dokumentert om også noen andre skulle være på leting etter ting å gjøre en dag i Paris.
![]() Quote:
![]() *) "Notre Dame" betyr "vår dame" og er et fransk synonym for jomfru Maria. Navnet er i bruk på en hel haug med kirker og andre steder i Paris, men katedralen Notre Dame de Paris i byens hjerte er hva de fleste (turister) forbinder med navnet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
Jeg tok en dagstur til Paris i fjor, men med tog t/r Brussel, og tilbragte ca 5 timer i byen. Vi fikk med oss det "viktigste" men vi kom jo ikke skikkelig "inn" i byen på den korte tiden. Vi rakk Triumfbuen, Champs-Élysées, Eiffeltårnet og middag. Av transport brukte vi kun undergrunnen og vi kom oss frem uten noen bom. Om det skyldes flaks eller ferdigheter nevnes ikke.
![]()
![]() |
#39 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Tusen takk folkens, her var det mange gode svar! Skal bli gøy å uforske Paris litt.
Til dere som lurer på hvorfor jeg ikke overnatter i Paris, så er det fordi jeg ikke er så pengesterk akkurat nå ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Er du glad i se på fly er det glimrende utsikt når du kommer ut der SAS har avgangene på Terminal 1. Fri sikt til to paralelle rullebaner.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
LH-tilbud hovedtråd (2011) | C-klasse | Reiseforum | 219 | 24-05-2013 13:07 |
SAS-EB-tilbud hovedtråd (2011/2012) | FlightDeck | Reiseforum | 318 | 28-12-2012 15:02 |
KL/AF-tilbud hovedtråd (2011/2012) | Discus | Reiseforum | 51 | 22-11-2012 16:45 |
Reise: Paris hovedtråd (2012) | stefan | Reiseforum | 3 | 29-03-2012 00:27 |
BA-tilbud hovedtråd (2011) | Fnate | Reiseforum | 110 | 15-12-2011 00:24 |