Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 31-01-2011, 21:03   #21
Robin882
ScanFlyer Gold

Robin882's Avatar

Default Re: Paris-tråden (versjon 2011)

Takker for svar folkens, fått kjempemasse bra info her!

Et spm til, flyr SAS kun MD80 til Paris eller flyr de med 737 og A319/21 også? Jeg kommer mest sannsynlig til å fly via CPH.
Personlig så håper jeg det blir MD80, da jeg ikke har flydd med den flytypen i nyere tid, er det et behagelig fly kontra 737 typisk?

Min flysamling Her

Robin882 is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2011, 01:25   #22
pingo
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Robin882 View Post
Takker for svar folkens, fått kjempemasse bra info her!

Et spm til, flyr SAS kun MD80 til Paris eller flyr de med 737 og A319/21 også? Jeg kommer mest sannsynlig til å fly via CPH.
Personlig så håper jeg det blir MD80, da jeg ikke har flydd med den flytypen i nyere tid, er det et behagelig fly kontra 737 typisk?
Der er en høj sandsynlighed for at det bliver en MD8x , hvis du flyver via CPH. Men prøv at lægge flight nummeret ind på http://data.flight24.com/ , så kan du se hvad der flyves med for tiden.
pingo is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2011, 07:29   #23
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Hvis du legger ut dagen du har planer om å reise, så kan du få eksakt vite ha som er oppsatt den dagen. Kan jo selvsagt skje ting frem mot avreisedag, men det kan en aldri gardere seg mot uansett.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2011, 09:03   #24
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Noen som har tips til billig hotell (maks 600 kr døgnet) i et hyggelig område?
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2011, 17:18   #25
pingo
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Noen som har tips til billig hotell (maks 600 kr døgnet) i et hyggelig område?
Søg evt på www.venere.com. Venere er specielt god når man vil finde overnatninger til overkommelig pris.
Old 10-02-2011, 03:38   #26
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Default Re: Paris hovedtråd (2011)

Viktig reminder for de som planlegger Louvre besoek: Museet holder stengt paa alle tirsdager :rolleyes

Ingen koeer aa snakke om dersom man ikke kommer om sommeren
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2011, 22:45   #27
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Default Re: Paris hovedtråd (2011)

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Har aldri hatt noe problem i Paris når det gjelder språk. Kan ikke et ord Fransk. Parles anglaise kommer man veldig langt med :-)
Og hvis de ikke vil skjønne engelsk og du er desperat så forsøk med norsk, da hender det de kan engelsk allikevel. Det trikset funker greit innimellom

Old 20-05-2011, 16:06   #28
Speedbird
ScanFlyer Molded

Spørsmål Tips til hotell i Paris

Hei!
Jeg planlegger en tur til Paris Air Show i juni, og har bestillt flybilletter.
Forøvrig har jeg ikke bestillt hotell, og sliter litt med å ta et veloverveid valg på hotels.com

Derfor lurer jeg på om dere har et forslag til et hotell, som;
a) Er i nærheten av et transportmiddel som går ut til selve flyshowet.
b) Er i nærheten av noen av Paris sine severdigheter (f. eks. Eiffel-tårnet).

Gjerne ikke for dyrt heller, men ikke lavbudsjett.
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2011, 20:58   #29
LN-TIB
ScanFlyer Molded

Default Re: Tips til hotell i Paris

Quote:
Originally Posted by Speedbird View Post
Hei!
Jeg planlegger en tur til Paris Air Show i juni, og har bestillt flybilletter.
Hvilke dager vil du være der?

Er det forresten flere herfra som har tenkt seg dit?

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2011, 13:28   #30
Robin882
ScanFlyer Gold

Robin882's Avatar

Default En dag i Paris

Jeg har 2 gratisbiletter til Paris jeg vant i vinter, nå har tiden kommet for å bruke dem. Jeg vil bruke dem før Widerøe tar over SAS ruta fra KRS-CPH, da jeg vil teste CRJ900. Jeg ankommer Paris i 10:00 tiden og skal være der helt til 18:00.
Hva kan oppleves på en dag eller 8 timer på CDG og/eller i nærheten? Jeg kan ikke noe fransk og har hørt at franskmennene ikke kan mye engelsk heller så jeg er veldig skeptisk til å bevege meg langt utenfor CDG sine grenser, i frykt for å gå meg vill og ikke finne veien tilbake igjen.

• Er det noe bra spottemuligheter rundt CDG?
  • Er det noe flymodellbutikk på CDG?
  • Hvis jeg tar buss/bane til sentrum av Paris, er det noe bra shoppingsenter/shoppingmuligheter i nærheten?
  • Er taxi dyrt i Paris?

Min flysamling Her

Last edited by Robin882; 20-10-2011 at 13:32.
Old 20-10-2011, 19:35   #31
Fellowplane
ScanFlyer Blue

Default Re: En dag i Paris

Testet selv Crj 900 på en tur krs-cph sist helg. Likte det flyet svært godt. Stillegående og kjapt, brukte vel ca 40 minutter på veien ned. Så det kan anbefales. Men hvorfor stresse sånn, hadde jeg vært deg ville jeg tatt en helgetur ned.
Uansett: 8 timer på CDG er noe jeg ikke ville unnet selv min verste fiende, jeg har fortsatt noe traumer etter en 6 timers transfer der i fjor. Så at du må inn til byen er helt klart. Regn med ca 50 euro for taxi avhengig av trafikken. Buss og tog koster knapt en fjerdedel.
Fellowplane is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2011, 21:37   #32
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fellowplane View Post
Regn med ca 50 euro for taxi avhengig av trafikken. Buss og tog koster knapt en fjerdedel.
Ta RER-en (forstads-undergrunnstoget) til sentrum, fast pris og fast kjøretid. Med taxi kan du ende opp i endeløse køer hvis du er uheldig.

Old 21-10-2011, 07:03   #33
nick5000
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Ta RER-en (forstads-undergrunnstoget) til sentrum, fast pris og fast kjøretid. Med taxi kan du ende opp i endeløse køer hvis du er uheldig.
nå er det lenge siden jeg har vært der, men da jeg var der så måtte man først ta buss fra den ene terminalen til RER stasjonen, det var ikke veldig smidig.
nick5000 is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2011, 09:18   #34
pingo
ScanFlyer Silver

Ville det være interessant med en tur til flymuseet (Musée del Air) i Le Bourget ? Turen tager ca 40 minutter med bus 350 fra CDG.

http://www.ratp.fr/en/ratp/r_28067/bus-350/
Old 21-10-2011, 10:08   #35
flappflapp
ScanFlyer Blue

Du skulle ikke prøve å få med deg "one night in Paris" også da, når du først er der?

Nei, fra spøk til alvor, jeg er såpass frankofil at jeg mener det er helligbrøde å reise dit kun på dagstur (i alle fall om man har mulighet til å få minst to dager der), det er tross alt snakk om en av verdens aller vakreste og mest innholdsrike byer. Og har du kun mulighet til å reise frem og tilbake samme dag, så ville jeg ikke sittet på CDG og blomstret - med alle severdighetene en kort togtur unna. (Dessuten, hvis du skal fotografere fly på CDG, må du ha tillatelse fra det lokale politiet. Ikke vanskelig å få, men gjør det jo litt mer komplisert, er omtalt i flere andre tråder her.)

Det er ikke vanskelig å komme seg til Paris. Fra Terminal 1 (den runde der bl.a. SAS holder til) tar du automatbanen CDGVAL til Terminal 3 (eller 2, men det blir i grunnen frem og tilbake), der det er RER-stasjon. CDGVAL har 4-minutters frekvens i begge retninger. Så er det bare å ta forstadsbanen (RER linje B) inn til sentrum, det tar i underkant av en halvtime (til Châtelet-Les-Halles) og frekvens er 10-15 minutter. Alt om disse linjene finner du her:
http://www.aeroportsdeparis.fr/ADP/e...-transport.htm

Inne i Paris er mulighetene så uendelige at det er vanskelig å anbefale noe uten å kjenne dine preferanser litt bedre. Men med RER B kommer du jo inn til både Châtelet-Les-Halles og St-Michel Notre-Dame. For en førstegangsbesøkende ville jeg gått av på Notre-Dame, sett på kriken med samme navn, og deretter ruslet bortover høyrebredden av Seinen, forbi kunstmuseet Louvre (gå ikke inn hvis du ikke er ganske interessert i de store klassikere, alltid mye kø). Så kommer du til Place de la Concorde (ikke flyet ), og der starter Champs-Elysées og det er byens hovedgate og er verdt å få med seg. Først er det park på begge sider, men etter hvert kommer en rekke staselige hoteller, butikker og varemagasiner - og kontorene til en del flyselskaper. Mulig det er færre nå enn før, men i alle fall Aeroflot holder visst fortsatt stand. Tror de kontorene er et bedre tips for flymodeller enn selve CDG (uten at jeg har prøvd noen av delene).

Ved enden av Champs-Elysées ligger Place de L'Etoile med Triumfbuen (Arc de Triomphe), den kan man gå opp på toppen av (koster noen €, men jeg mener det er verdt prisen) og herfra har man en fantastisk utsikt langs brede avenyer i alle himmelretninger. Kanskje det mest undervurderte utsiktspunktet i Paris. Så kan man gå andre siden av Champs-Elysées nedover igjen og få med seg flere butikker (på en måte har det blitt litt kjedelig, enten er det store kjedebutikker, eller veldig eksklusive "flagship stores").

Når det gjelder shoppingmuligheter for øvrig er det ingen grenser, personlig liker jeg veldig godt Le Bon Marché (http://www.lebonmarche.com), verdens eldste stormagasin, fra 1850. Det ligger litt unna det verste turiststrøket, men er verdt et besøk (matavdelingen ligger i et eget bygg og er fantastisk!). Litt ned på skalaen prismessig ligger Galeries Lafayette, flere avdelinger, men den i Boulevard Haussmann er vel den lettest tilgjengelige (http://www.galerieslafayette.com/con...haussmann.html).

Sånn ellers finnes det jo andre severdigheter man bør få med seg (uprioritert rekkefølge); Eiffeltårnet, Invalidedomen ("Les Invalides") med Napoleons sarkofag og forsvarsmuseet, Centre Pompidou (moderne kunstmuseum med særegen arkitektur), Musée d'Orsay (impresjonistisk og post-impresjonistisk kunst), Panthéon (mausoleum), Latinerkvarteret, Montmarte osv. osv. Sjekk ut Google maps. De ligger litt unna hverandre, men metroen i Paris fungerer godt og det er ingen grunn til å ikke kunne reise litt rundt. Si litt mer om hva du er interessert i, så kan jeg hjelpe. Alt om kollektivtransport i byen finner du her: http://www.ratp.fr/en/

Og myten om at franskmenn ikke kan engelsk, er seiglivet. I Paris vil du oppdage at de aller fleste under 50 år som har noe som helst med turister å gjøre har en engelsk som er helt akseptabel. Likevel er det utvilsomt en fordel å kunne noen høflighetsfraser på fransk før man reiser ("Excusez-moi, parlez vous anglais?" bør du øve inn), da blir de gjerne litt ekstra hjelpsomme - også på engelsk.

Når du skal tilbake til CDG, så pass på at du kommer deg på RER B3 retning "Aéroport Charles de Gaulle 2" (linjen splittes før CDG, så det er mulig å havne på feil tog).

God tur og kos deg i "city of lights"!
flappflapp is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2011, 12:27   #36
jb1
ScanFlyer Rusty

Det siste svaret var langt, ufyllende og svaert bra.

Jeg vil bare tillegge at tilgangen til T1 er blirr langt bedre etter at de fikk automattoget. T1 i seg selv er ganske trist.
Old 21-10-2011, 17:10   #37
flappflapp
ScanFlyer Blue

Har tenkt litt mer, kan hende det ikke er relevant for deg i det hele tatt, men da er det i alle fall dokumentert om også noen andre skulle være på leting etter ting å gjøre en dag i Paris.

Quote:
Originally Posted by flappflapp View Post
Så kan man gå andre siden av Champs-Elysées nedover igjen og få med seg flere butikker (på en måte har det blitt litt kjedelig, enten er det store kjedebutikker, eller veldig eksklusive "flagship stores").
Etter å ha "gjort" Champs-Elysées t/r Triumfbuen, så kommer du tilbake til Place de la Concorde igjen. Her kan du ta Metroens linje 12 retning Mairie d'Issy, under Seinen og et stykke sørover, gå av på Sèvres-Babylone og komme rett på Le Bon Marché. Når du er lei av varemagasinet kan du da rusle østover gjennom det hyggelige nabolaget Notre-Dame-des-Champs og legge turen gjennom Luxembourghagen ("Le Jardin du Luxembourg"), en av de flotteste parkene i byen og stedet der det franske senatet ligger (Luxembourg-palasset). På østsiden av parkanlegget finner du RER B-stasjonen Luxembourg og dermed tog som kan ta deg tilbake til CDG igjen. Men det snedige er at RER B-linjen går under Boulevard Saint-Michel, som er diger gate med mange butikker på vei oppover mot Seinen igjen. Dermed er det lett å tilpasse tiden, du følger bare boulevarden oppover så langt du har tid, og så går du ned på den stasjonen som passer og går på RER'en. Har du riktig god tid kommer du helt opp til St-Michel Notre-Dame* igjen, har du enda bedre tid kan du legge inn små avstikkere underveis til Panthéon og Latinerkvarteret ("Quartier Latin", området øst for Boulevard Saint-Michel og sør for Seinen). På den måten får du dekket både severdigheter og shopping, på både venstre og høyre bredd.

*) "Notre Dame" betyr "vår dame" og er et fransk synonym for jomfru Maria. Navnet er i bruk på en hel haug med kirker og andre steder i Paris, men katedralen Notre Dame de Paris i byens hjerte er hva de fleste (turister) forbinder med navnet.
flappflapp is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2011, 21:41   #38
Cecilie
ScanFlyer Crusty

Cecilie's Avatar

Jeg tok en dagstur til Paris i fjor, men med tog t/r Brussel, og tilbragte ca 5 timer i byen. Vi fikk med oss det "viktigste" men vi kom jo ikke skikkelig "inn" i byen på den korte tiden. Vi rakk Triumfbuen, Champs-Élysées, Eiffeltårnet og middag. Av transport brukte vi kun undergrunnen og vi kom oss frem uten noen bom. Om det skyldes flaks eller ferdigheter nevnes ikke. Men jeg kan absolutt anbefale det siden du har billettene og vil prøve deg. Jeg har også prøvd CRJ900 CPH-KRS-CPH og det er et utrolig greit fly å reise med. God tur!
Old 22-10-2011, 18:35   #39
Robin882
ScanFlyer Gold

Robin882's Avatar

Tusen takk folkens, her var det mange gode svar! Skal bli gøy å uforske Paris litt.

Til dere som lurer på hvorfor jeg ikke overnatter i Paris, så er det fordi jeg ikke er så pengesterk akkurat nå

Min flysamling Her

Old 22-10-2011, 19:01   #40
geha
ScanFlyer Blue

Er du glad i se på fly er det glimrende utsikt når du kommer ut der SAS har avgangene på Terminal 1. Fri sikt til to paralelle rullebaner.
geha is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules