Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 07-12-2010, 19:24   #21
haavig
ScanFlyer Silver

Default Re: Ryanair vil fly fra Værnes!

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Synes ikke Ryanair har noe i Norge å gjøre!
Og der ble desverre også denne tråden dratt ned på det nivået som gjør forumet mindre og mindre interessant for oss som ikke er dedikerte 'hatere' av noen flyselskap.

Det er vel ikke akkurat overskudd på utenlandsruter fra Værnes?

Er det det så belær meg gjerne, jeg er ingen ekspert på Midt-Norge
haavig is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2010, 19:28   #22
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Quote:
De har like mye i Norge å gjøre som SAS og andre!
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2010, 19:40   #23
fluxie
Flyprat fusentast

Nei for all del, alle flyselskap som vil drive business her på berget er velkomne, men jeg foretrekker et selskap som respekterer sine kunder, tar var på sine kunder ved irr, og tar var på sine ansatte. Derfor velger jeg bort Ryanair.
fluxie is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2010, 20:21   #24
bamseh
Air Traffic Controller

bamseh's Avatar

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
SAS har i så måte ingenting og frykte, de har kun en ukentlig avgang til ALC...... Jeg kan heller ikke se for meg hvilke destinasjoner FR kunne tenkt seg fra TRD. Det er stort ønske i regionen for og få til en rute til Tyskland grunnet bla mye tyske turister her så kanskje HHN hadde vært liv laga.

Spanskekysten og Las Palmas har DY okkupert for lenge siden og jeg kan heller ikke se for meg at de går i strupen på DY til LON heller selv om det kun er tre ukentlige.
Jeg tror vel egentlig at London er en selvsagt startup for Ryanair til/fra Værnes.. flyr de ikke til London fra omtrent alle sine "utebaser"?

Utover det holder jeg også en knapp på Tyskland..
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2010, 20:30   #25
krølle
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by haavig View Post
Og der ble desverre også denne tråden dratt ned på det nivået som gjør forumet mindre og mindre interessant for oss som ikke er dedikerte 'hatere' av noen flyselskap.

Det er vel ikke akkurat overskudd på utenlandsruter fra Værnes?

Er det det så belær meg gjerne, jeg er ingen ekspert på Midt-Norge
Ytringsfrihet i dette landet. Ikke synes jeg det skal bli et kommunist forum heller, litt ironi og sleivspark innimellom alle meninger som ikke er A4, må vel folk kunne få komme med uten at en trenger å grine av den grunn.
Tross alt verden går
krølle is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2010, 20:35   #26
RYKogREIS
ScanFlyer Blue

RYKogREIS's Avatar

Quote:
Ja, si nei takk til flere turister til Norge...

Ryanair har mye sterkere merkevare i utlandet enn SAS/Norwegian, så veldig bra for varehandel, hoteller og flyplassen m.m.

Synes dette er en merkverdig sneversynt holdning som ikke hører hjemme i vår tid. Får assosiasjoner til statsmonopol/duopol og sosialisme.
RYKogREIS is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2010, 20:43   #27
SpotOn
ScanFlyer Silver

SpotOn's Avatar

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Det er stort ønske i regionen for og få til en rute til Tyskland grunnet bla mye tyske turister her så kanskje HHN hadde vært liv laga.
Har vel blitt rapportert fra andre hold at Lufthansa kommer med rute til Frankfurt fra ultimo mars 2011. Så da er det vel andre ruter som kan være mer aktuelle for Ryanair.
SpotOn is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2010, 21:00   #28
Basse-HAU
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by T.A.K View Post
Får de virkelig ikke noen form for rabatt fra Haugesund? Må jo være billigere å fly derfra enn fra svg eller bgo. Ser ikke hvorfor de hadde giddet å satse på Haugesund når de kunne valgt Stavanger eller Bergen for samme prisen?

Er forøvrig enig i at de skal betale det samme som de som allerede har opparbeidet seg et marked.

Før så fikk FR og andre som startet utlandstrafikk rabatt de første årene, på enkelte lufthavner i Norge, deriblant HAU. Men i henhold til EØS regelverk er ikke dette tillatt lenger, selv om samf.Dep. prøver å finne ett smutthull, men ting tar tid med byråkrater...
Men FR får "støtte" ifra lokalt reiseliv for å trekke turister til Haugesund og omegen, og kanskje en god deal på handling?
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2010, 21:04   #29
ENKB
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by T.A.K View Post
Tenker nok at Avinor styrer prisene fra hver enkelt flyplass. Men siden det før FR kom ikke var annet enn en og annen charter flight fra Haugesund har vel hjerne Avinor godt med på senke prisene litt for å skaffe litt mer Utenlandstrafikk. Kanskje den lokale ledelsen på hver enkelt flyplass har litt å si også?
Den gang Ryanair startet fra Haugesund var det en ordning med rabatter i avgiftene fra enkelte flyplasser. Nå har Avinor en annen "icentiv ordning"

http://www.avinor.no/avinor/trafikk/...entivordninger.
ENKB is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2010, 22:39   #30
plane-spotter
ScanFlyer Blue

plane-spotter's Avatar

Supert!
Ryanair er ett genialt selskap. Hvis det blir realisert håper jeg Rygge blir base for innenlandsflygninger i Norge! Helt hypotetisk og satt på spissen vil da kansje OSL bli nødt til å senke sine landingsavgifter for Ryanair, og RYG vil kansje miste sin base som jeg selfølgelig ikke håper på.
plane-spotter is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2010, 22:47   #31
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Ja Ryanair er genialt, litt for genialt. Så genialt at du ikke har råd til å jobbe der om du skal bo i Norge, ganske genialt ikke sant.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2010, 23:03   #32
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Trdfly's Avatar

Ryanair Re: Ryanair vil fly fra Værnes!

Quote:
Er ganske så enig med MD i dette. Og hvis Ryanair begynner å fly innenlands, så får de andre flyselskapene hard konkurranse. Så jeg stemmer nei.

Last edited by Martin; 08-12-2010 at 14:05.
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2010, 23:10   #33
fjasebase
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Glenn View Post
At de vil til Værnes er ikke bra i det hele tatt, de vil ta utenlandstrafikken for SAS og Norwegian.
Hvilken utenlandstrafikk skal de ta fra SAS? Til ALC hadde det ikke vært noe problem å ha flere avganger, og det eneste andre SAS har er 3-4 ukentlige til ARN. Ser for meg at det er Norwegian de vil konkurere med...
fjasebase is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2010, 23:13   #34
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

WF (SAS) til CPH da ?
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2010, 23:17   #35
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Quote:
Originally Posted by myhrair View Post
Er ganske så enig med MD i dette. Å vis ryanair begyner å fly innenlans så får de andre flyselskapene hard konkuranse. Så jeg stener NEI
Dette er den sosialistiske logiggen jeg aldri har forstått. Hvorfor skal det ikke være konkurranse? Det fører til lavere priser for oss forbrukere. Jeg tror uansett ikke det blir noe mer innenrikstrafikk enn den ene innenlandsruta, og det blir sikkert ikke noen imponerende frekvens heller...
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2010, 23:17   #36
fjasebase
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
WF (SAS) til CPH da ?
Flyr Ryanair til CPH fra før? Tror ikke det. Hvorfor skulle folk fly med Ryanair til CPH? Vil jo være svært ugunstig med tanke på transfermuligheter...
fjasebase is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2010, 23:19   #37
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Jeg sitter å flirer over alle de latterlige kommentarene mot Ryanair på dette forumet... Det er valgfritt å reise med Ryanair, og det er valgfritt å jobbe i Ryanair.

Merkelig at hatet er så stort, det er jo samme folkene som liker fly, reising og som samtidig gnier ned på de siste kronene over hva en flytur skal koste som peprer dem.

Har fremdeles ikke flydd med dem, men liker de mer og mer for det... Den dagen jeg skal prøve Ryanair så skal jeg legge listen der den bør være i denne prisklassen og regner med at de ikke kommer til å skuffe mer enn de elskede konkurrentene.

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2010, 00:22   #38
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Jeg sitter å flirer over alle de latterlige kommentarene mot Ryanair på dette forumet... Det er valgfritt å reise med Ryanair, og det er valgfritt å jobbe i Ryanair.

Merkelig at hatet er så stort, det er jo samme folkene som liker fly, reising og som samtidig gnier ned på de siste kronene over hva en flytur skal koste som peprer dem.

Har fremdeles ikke flydd med dem, men liker de mer og mer for det... Den dagen jeg skal prøve Ryanair så skal jeg legge listen der den bør være i denne prisklassen og regner med at de ikke kommer til å skuffe mer enn de elskede konkurrentene.
Jeg må si meg enig dette. Jeg aksepterer at noen misliker Ryanair sterkt og aksepterer selvsagt det. Jeg flyr dem sjelden selv, har faktisk bare vært ombord i en Ryanair-maskin en gang, fra Liverpool til Torp. Og i mine øyne stod ikke FR tilbake for noe av det DY og SK tilbyr. Maten var god, ganske så billig og ikke minst var flyvertinnene meget hyggelige og smilende. Jeg er klar over at det sikkert er mindre artig å fly dem når ting ikke går som planlagt med forsinkelser og streiker etc. Men alt er ikke så svart/hvitt som noen fanatikere fremstiller det som...

Jeg tror også en del ikke forstår hvor mye FR betyr for turisttrafikk inn til Norge fra mange land som ellers ville gitt få turister. F eks Italia og Spania.
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2010, 00:30   #39
vadheim
ScanFlyer Blue

Quote:
Vi er jo Rimi, Rema 1000 og Bunnpris samfunnet... da antar jeg det er plass til Ryanair m.fl. også.

Vi bare elsker lave priser (... og kanskje halv-dårlige produkter)!
vadheim is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2010, 10:17   #40
imm
ScanFlyer Crusty

Skulle tro det var marked for flyvninger mellom Trondheim og London, Tyskland og Italia.
Det er en ting man skal merke seg. Vi er vant til å tenke på hvor VI reiser. Men det er faktisk folk som reiser i motsatt retning også. Og i Ryanairs tilfelle så er det en overvekt av italienere på flyene til/fra Torp til Italia. Så ikke bare tenk på hvor det er marked for oss nordmenn å reise. Tenk også hvor utlendingene vil. Verken Norwegian eller SAS kan matche Ryanair når det gjelder å bringe utlendinger til Norge. Det er jeg rimelig sikker på.

Ellers er jeg av den oppfatning at markedet skal bestemme. Hvis folk ønsker å fly med Ryanair, så greit nok. Ser ingen grunn til at de ikke skal være velkomne til Værnes. Og hvis folk ønsker å jobbe for de, til de betingelser selskapet tilbyr, greit nok. Det er prinisppielt for meg. Markedet bestemmer. Ikke alle er enige der, og greit er det. Den dagen et selskap har et elendig produkt, vil kundene forsvinne og selskapet dø. Den dagen et selskap tilbyr for dårlige vilkår, vil folk ikke søke dit. Man verken kan eller bør forby McDonalds, selv om de ikke serverer gourmet måltider, eller gir de ansatte veldig gode arbeidsforhold.

Og jeg er også av den oppfatningen om at om man kjøper inn stort, så bør man få rabatt. Det bør være lov å forhandle mellom to proffesjonelle parter.
Den dagen jeg skal kjøpe bil, er det for meg naturlig at jeg ikke får samme pris når jeg kjøper èn bil, som når et firma skal kjøpe inn 20 like biler. De bør ha mulighet til å forhandle med produsenten, og ikke betale den prisen det står i ruta på bilen. Samme bør gjelde i flybransjen. Synes jeg.

Alle seskaper forsøker å holde kostnadene så lave som mulig. Og når et selskap legger ned en avdeling her hjemme, og flytter den til India, så er det ikke for å drive veledighet.

IMM

Posting Rules