Flyprat

Go Back   Flyprat > Bilder & foto
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 24-06-2010, 16:06   #1
Harald Oanes
ScanFlyer Silver

Default Den store Køben-ekspedisjonen 2010

del I

Denne turen går ikke lengre enn til CPH, men det blir en laaaaang tur i ord og bilder. Du kan henge med hvis du gidder, det er ikke sikkert det er like interessant alt som postes i denne tråd - men det er i alle fall et lite resymé. Man reiser til CPH for å fange fly, reg, flyselskap, flytyper osv osv, man skyter løs på det man ser - noen form for kunstersk utfoldelse er ikke noe særlig tilstedeværende. Noen bilder har nok mer interesse for meg enn for andre, finner du ikke noe du liker - så bla bare videre nedover så kanskje det dukker opp noe interessant. Ta med termos og matpakke, dette kommer til å ta tid! Ha meg unnskyldt hvis jeg roter det til, og tar med et bilde to ganger, skriver feil o.l. - jeg kommer garantert til å miste oversikten...

Jeg beundrer dem handicappede som ble med Lars Monsen over fjellet, selv synes jeg det var litt «skummelt» som handicapped å dra alene på tur med campingvogn (ja, man kan bli litt usikker som relativt nyblivet ungkar, når man er vant til å ha samboer og unger rundt seg til å ordne opp...). Men Lars Monsen fikk ikke billett, så derfor fikk jeg dra alene... Her er reportasje-settet klar for avgang øya... Vogna ser jo stor ut i denne vinkel, men er bitte liten - kun 3,5 m lang...

Kastrup var innlagt som depot-stop, og for første gang i mitt liv så var jeg på camping-ferie i Køben! Og selvsagt valgte jeg Copenhagen Camping, som jo helt tilfeldig lå like ved flyplassen... :-)

Blue 1 lot meg fange min første MD-90...

Cimber retro er, ved siden av SAS`s 319, den flotteste retro jeg har sett (men jeg har jo ikke sett SÅ mange :-) )

Jo jeg vet det, når jeg reiser vekk så kommer det «skatter» til Sola, så også denne gang (767-300 og A340-200), og som et par, tre stk av dere vet så har jeg sjelden flaks med været... Over Storebælt kunne man i speilene se den flotteste blå himmel, sol og intet tegn til no drittvær så lang speilene kunne se. Æh, men bilene som kom i mot meg etter hvert som jeg klev innover Sjælland i store steg, de hadde merkelig nok vindusviskere på...
Og ja, rett før København var det noen som hadde skrudd av lyset, himmelen var helt mørkt - det eneste som lyste opp himmelen var lynet. Regnsensoren til mine vindusviskere sa at nå måtte de øke farten, for her kom det regn, MYE regn...! Huff å huff, nå igjen! Skulle jeg snu...? Nei pokker heller... Etter en time stoppet det, og da kom sola frem igjen og viste den nydeligste himmel... Æh, var det bare for å peke nese til meg? Det ble en kaotisk time i Køben, jeg fikk opplyst at det regnet 25 mm på 45 min!!! Hallo - i regn-byen Stavanger regner det ca 1900 mm på et år! Gud bedre hvor mye overvann det ble etter denne vanvittige time...

Man måtte helst ha gummi-båt for å nå toalettet...! Også ved Flyvergrillen var det så mye overvann at man burde reist i høgstøvler...

Men for en vakker kveld det ble lell... Og i anledning den vakre kvelden, så viste et av de lokale flyselskap opp sin største maskiner, hver representert ved 3 forskjellige reg...

Turkish dro på picknic på landet, i en -800...!

Det er grønt på Kastrup på denne tid, uvant i forhold til sist jeg var her, rett før jul...

NextJet reiser forsatt rundt og reklamerer for deres neste jetfly, men jeg har fremdeles ikke sette noe til dem...

Åh nei, åh nei - må de gå akkurat langs lufthavnen...

Jeg er ikke blant dem som ikke liker det utenbys-folk kaller for «gris», eller som vi sier her i provinsen - B737. Jeg synes produksjons-tallet i Seattle sier alt om denne maskin. Det jeg synes kan være kjedelig, er å se de samme farge-skjema hver dag - hele dagen. Derfor var det veldig kjekt å fange nye flyselskap, som jeg knapt har hørt om - som JatAirways

Og JetTime...

Delta stilte opp med 2 forskjellige B767-300, begg uten knekk ytterst på vingene...

IcelandAir B757-300 hadde jeg lenge prøvd å fange, forrige gang jeg var i Køben, var den selvsagt ikke på Kastrup - men, eh - fuel-stop på Sola...! Jeg hadde også gitt opp denne gang, hadde koplet på camp.vognen for å reise videre - men en oppvåkt mannsperson som bor like ved flyplassen i Stavanger, hadde oppdaget den på radar over Egersund... Ville jeg nå det! Ja! Jeg fikk den på brikke, det holdt akkurat - og for første gang kjørte det en tulling rundt for å fly-spotte, med en camp.vogn på slep...!

SAS sin retro er bare nydelig, visuelt - men også følelsesmessig vekker den minner i meg om en svunnet tid som liten gutt med nesen gjennom flyplass-gjerdet på Sola for å se de store DC9-maskinene forsvinne opp i luften og kanskje helt til utlandet...!

forsettes...

Last edited by Harald Oanes; 24-06-2010 at 16:37.
Harald Oanes is offline   Reply With Quote

Posting Rules