Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 22-04-2010, 18:29   #21
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Default Re: Ryanair i asken.

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Men hva med KL/AF? De tok jo samme standpunkt ....
Der er vel også andre som AB, easyJet m.fl. der ikke ville dække udgifter. Håber de får lov at betale - akkurat som alle andre. Og så håber jeg forøvrigt efterfølgende at reglerne bliver lavet om, så de er helt klare på dette område - og fritager flyselskaberne for at betale i sådanne tilfælde.
Old 22-04-2010, 19:08   #22
planespotter1234
Newcomer

Det ville være rart hvis de selskaber der helt offentligt siger de ikke overholder reglerne, blev i frataget deres AOC midlertidig.

Det ville efter hvad vi har set i pressen i så fald gælde mindst:
RyanAir, Easyjet, Air Berlin og SAS.

I øvrigt mener jeg reglerne er ganske fine som de er, dog med den tilføjelse at de naturligvis skal gælde alle de selskaber der flyver ind i EU, og at det skal være den carrier fly nummer som flyvningen er booket under der betaler. Altså når en SK udførst flyvning er bokket som LH, så betaler LH. Codeshare er til fordel for selskaberne (ellers ville de jo ikke indgå dem) derfor må de også betale for dem.

Hvis der kan forsikres mod dette - så kan selskaberne vel også forsikre sig mod udgifter som disse. Det kan ikke være passagerernes problem. Håber at konsekvensen af denne episode, bliver at reglerne bliver strammet op, så ingen selskaber kan undslå sig - og/spille kunden ud mod rejsebureauerne. Dem der annulerer flyvningen - må betale. Som det er er rejsebureauerne teknisk set alene agenter for flyselskaberne, altså handler de på deres vegne og derfor er det i sidste ende flyselskabernes ansvar. Den måde hvorpå bl.a. SAS har fraskrevet sig ansvaret over for deres kunder ved at spille bold med dem med rejsebureauerne er skammelig.

Last edited by planespotter1234; 22-04-2010 at 19:14.
planespotter1234 is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2010, 19:15   #23
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Jeg har prøvd å Google O'Leary og finner ut at han er adm.dir/toppsjef i Ryanair og en av Irlands mest suksessfulle forretningsmenn og rikeste personer.

Det visste jeg forsåvidt fra før, men det jeg prøvde å finne ut er om han også har eierinteresser i Ryanair.

Han oppfører seg jo som han eier og er Ryanair.

Er det noen som vet noe om han har eierinteresser, i tilfelle hvor stor? Og hva med Ryan, er det grunnlegger av selskapet? Har denne Ryan isåfall noen rolle i selskapet lenger?
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2010, 21:08   #24
Fly high
ScanFlyer Gold

Fly high's Avatar

Jeg har i alle fall lest at det var to brødre Ryan som stiftet selskapet. O'Leary ble vel opprinnelig ansatt som økonomisjef elns.
Fly high is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2010, 21:21   #25
imm
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Det visste jeg forsåvidt fra før, men det jeg prøvde å finne ut er om han også har eierinteresser i Ryanair.

Han oppfører seg jo som han eier og er Ryanair.

Er det noen som vet noe om han har eierinteresser, i tilfelle hvor stor? Og hva med Ryan, er det grunnlegger av selskapet? Har denne Ryan isåfall noen rolle i selskapet lenger?

Det er helt vanlig at toppsjefen i et selskap har eierinteresser. Eller for så si det på en annen måte: Det er helt uvanlig at de ikke har det. For å gå litt off topic, så kan de av oss som husker godt, minnes den tordentale Øystein Stray Spetalen hadde mot Erik Tønseth i Aker, hvor han bl.a. kritiserte Tønseth for at han ikke hadde eierinteresser i selskapet han var sjef for. Det tok en dag eller tre før Erik Tønset kjøpte aksjer.

At MOL oppfører seg som han ER Ryanair, handler også om å skape et image, en personlighet og PR. Han er en sann mester i det han gjør, selv om det ikke er enighet om at dette er måten man skal være på.
Lurer på hvor Ryanair hadde vært med en usynlig og beskjeden mann i førersetet.

Imm
Old 22-04-2010, 21:49   #26
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Det er snart umulig å drive flyselskap for tiden. Det skal suges ut i hytt og pine og det er helt vanvittig at flyselskapene skal betale for hotell i ukesvis når en naturkatastrofe inntrer. Her må EU på banen snarest og lage en fotnote i regelverket. Forbruker rettighetene er hinnsides all fornuft.

Heia de selskap som IKKE betaler.
Old 22-04-2010, 22:31   #27
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Det er snart umulig å drive flyselskap for tiden. Det skal suges ut i hytt og pine og det er helt vanvittig at flyselskapene skal betale for hotell i ukesvis når en naturkatastrofe inntrer. Her må EU på banen snarest og lage en fotnote i regelverket. Forbruker rettighetene er hinnsides all fornuft.

Heia selskaper som forholder seg til det enhver tid gjeldende lovverket - og som i stedet bruker politiske og faglige kanaler til å påvirke beslutningstakere til å endre lovverket.
Old 23-04-2010, 01:19   #28
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Jeg kan anbefale denne boken. God lesning. Fyren er et geni. Man kan like eller ikke like hans meninger og metoder, men det står enorm respekt av hva han har skapt.

http://astore.amazon.co.uk/airlineso...804060-4361963
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 23-04-2010, 07:40   #29
planespotter1234
Newcomer

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post

Dette er lovgivning - det må selskaberne rette sig efter. Præcis som de må rette sig efter lovgivning i andre sammenhænge.

De må jo så kalkulere deres priser således at der er "plads til" at overholde loven.

"Heia'er" du også de selskaber der ikke betaler/overholder sikkerhedsreglerne?
planespotter1234 is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2010, 11:49   #30
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty

FBU 4EVER's Avatar

Jeg er faktisk enig med MoL denne gangen. Det er urimelig at flyselskapene må ut med inntil 1600 NOK/døgn pr. pax når ferger, tog og annen kollektivtransport bare er ansvarlig opp til billettens pålydende.
Jeg tror denne vulkanepisoden vil få følger for de reisendes garantier og forsikringer i tiden fremover.

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2010, 12:04   #31
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

for en gangs skyld er jeg enig med Michael O'Leary. Etter å ha hørt og lest hva folk mener de har krav på FRA FLYSELSKAPET når helt ekstreme forhold inntreffer og flyene ikke kan fly. Om flyselskapet innstiller en flygning fordi de ikke har fly, de streiker e.l. er det helt klart at flyselskapet skal hjelpe passasjerene og dekke ekstrakostnader. Men, er det rettferdig at flyselskapet skal betale hotell og mat og andre kostnader i en uke (jeg har tilogmed lest at folk mener flyselskapene skal dekke deres tapte arbeidsfortjeneste) når en vulkansk aske stenger luftrommet? Passasjerer mener at det er urettferdig at DE skal dekke kostnadene, men er det riktig at FLYSELSKAPET skal dekke kostnadene?? Nei, jeg mener ikke det. Som noen andre sier her er det alltid en risiko forbundet med å reise noe sted, og O'Leary har helt rett når han sier at kravet om at flyselskapene skal dekke "care" når sånt skjer er helt eksepsjonelt. Går jeg til FORD og krever at de skal dekke mine kostnader om jeg blir sittende fast på en fjellovergang og ikke kommer meg over fjellet?? EU-regulativet er loven, og det må flyselskapene rette seg etter (også Ryanair), og det manglet jo ikke på protester da det ble innført. Jeg håper og tror at det som har skjedd kan åpne øynene for galskapen i de krav som kundene har på flyselskapene, og at det må være en form for risikodeling.

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules