![]() |
|
![]() |
#21 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
Classic og NG er litt forskjellige når det gjelder "deep shit" problemet. På NG sitter det en chip i EEC som forteller hvilket fly motoren sitter på, hvis du da dytter throttlene "i bordet" får du max certified thrust for den flytypen, altså på -800 27K. Hvis du som SAS har en -700 med 20K rating, vet EEC at den sitter på en -700 og kan gi 24K, men FMCperformance data base har derated videre til 20K. Hvis du nå dytter throttlene helt frem, vil du få 24K, men dette skal da IKKE gjøres på bakken. Classic har en fysisk "plombering", så du kan ikke få mer enn den rating du har kjøpt, selv om Boeing sier at hvis du her dytter throttlene helt frem, kan legge på ca. 2-3 % thrust. Huey |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
|
![]()
Jeg bøyer meg for TAL pilot og Huey når det gjelder NG… kan bare tilføye at normal rating sitter i rating-pluggen på EEC og at EEC får info om flytype fra pinnekonfigurasjon i en konnektor fra flyet. Man kan altså flytte EEC fra en -700 til en -800 uten videre, hvis man bare passer på at rating-pluggen IKKE følger med. FMC og autothrottle computer får også ratinginformasjon, fra software og/eller pinnekonfigurasjon/dipswitches.
Som du sier har classic en fysisk plombering, men den har ingenting med den rating du har kjøpt. I SAS’ flåte av -500 har alle samme blokkering, selv om noen har 18,5K og andre 20K rating på sine -3C1-motorer. Så vidt jeg forstår er årsaken at man fremdeles, i den ”deep shit” som omtales, skal kunne ha yaw-kontroll med sideroret med så mye asymmetrisk thrust. Og da ser vi at for ellers identiske motorer, vil en -500 ha større blokkering enn en -300, og en -400 vil være ennå mindre, da -400 er sertifisert for 23,5K med -3C1. (P.g.a. lengden på flyet) Når vi blander inn -3B2 blir det litt mer uoversiktlig. Denne har mindre max-rating enn -3C1, dermed vil man på -300 ha forskjellig blokkering (throttlebox) alt ettersom hva slags motor man har installert, større blokkering med -3C1 enn med -3B2, altså. TAL kan jo sjekke dette neste gang han sitter i en -300 med engine intermix (-3B2 på ene siden, -3C1 på andre). Throttle’n med -3B2 vil da kunne bevege seg lenger fram enn den med -3C1. Helst når motorene ikke er i gang... ![]() Den "kjøpte" rating finner du her i FMC performance database og i pinnekonfigurasjon i rack'et hvor autothrottlecomputer står, såvidt jeg vet. Dette ble kanskje litt i overkant, men som dere sikkert forstår er jeg mer hjemme med classic enn med NG… Stone Last edited by Stone; 16-02-2010 at 12:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hva slags fly er det mest kuriøse du har flydd med? | RWY 24 | Småprat | 179 | 03-09-2017 22:13 |
Hva slags fly er dette? | ViHo | Flyhistorisk forum | 10 | 09-04-2016 11:00 |
Hva slags fly kom Jay Leno med? | SQ 777 | Småprat | 5 | 14-12-2015 16:25 |
Hva slags fly så jeg? | Polaris | Flyforum | 5 | 18-01-2010 21:49 |
Hva slags fly? | Fly high | Bilder & foto | 8 | 15-01-2008 08:41 |