Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 25-06-2010, 19:30   #21
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold

Default Re: Norske flystevner 2010.

Quote:
Originally Posted by laurenz View Post
Utrolig synd dette er på en lørdag slik at det er umulig å bare ta seg en dagstur dit med fly!

Litt underlig at de legger det samme helt som Göteborg Aero show. Som vel forøvrig nok blir langt større enn Stord.
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2010, 23:25   #22
AggTouchdown
ScanFlyer Gold

Det er neppe noe sjakktrekk nei, men et lite stevne på Stord kan vel uansett ikke konkurrere med et internasjonalt airshow slik som det i Gøteborg.

Hva er egentlig grunnen til at vi sjelden ser utenlandsk militær deltagelse på airshows her i landet? Dette skjer kun på større shows som f.eks Rygge og Bodø Airshow, er det de forskjellige display teamene som ikke er interesserte i å fly display i Norge, eller er det rett og slett prioriteringer fra arrangørene sin side?
AggTouchdown is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2010, 00:52   #23
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by AggTouchdown View Post
Det er neppe noe sjakktrekk nei, men et lite stevne på Stord kan vel uansett ikke konkurrere med et internasjonalt airshow slik som det i Gøteborg.

Hva er egentlig grunnen til at vi sjelden ser utenlandsk militær deltagelse på airshows her i landet? Dette skjer kun på større shows som f.eks Rygge og Bodø Airshow, er det de forskjellige display teamene som ikke er interesserte i å fly display i Norge, eller er det rett og slett prioriteringer fra arrangørene sin side?
Er vel flere ting inne i bildet. Penger er vel en ting, det er vel ikke gratis å få Red Arrows eller Frecce Tricolori hit for eksempel.

I tilegg for nok disse teamene mange forspørsler, sannsynligvis langt fler enn hva de har mulighet til å delta i, og da blir det nok lett til at de foretrekker de store stevnene.

Men det burde kanskje være mulig å få mindre team hit, som f.eks Finske Midnight Hawk, eller Sveitsiske PC7-Team. Eller noen av de private som Aerostars. Eller Patrouille Breitling, som faktisk bruker små treningsjagere med jetmotor.
Old 26-06-2010, 13:36   #24
AggTouchdown
ScanFlyer Gold

Jeg tenkte ikke nødvendigvis på større team som Red Arrows, Frecce Tricolori osv., da de som du sier fort vil koste skjorta for mindre airshows, men hva med forskjellige solo display teams? Sverige har jo Gripen solo, Finland har F-18 og Danmark F-16, og jeg for min del hadde ihvertfall ikke blitt skuffet om man hadde kuttet ut noen av de mindre interessante innslagene som man ser på hvert eneste airshow her i landet til fordel for f.eks et Gripen display.
Old 26-06-2010, 19:43   #25
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by AggTouchdown View Post
Jeg tenkte ikke nødvendigvis på større team som Red Arrows, Frecce Tricolori osv., da de som du sier fort vil koste skjorta for mindre airshows, men hva med forskjellige solo display teams? Sverige har jo Gripen solo, Finland har F-18 og Danmark F-16, og jeg for min del hadde ihvertfall ikke blitt skuffet om man hadde kuttet ut noen av de mindre interessante innslagene som man ser på hvert eneste airshow her i landet til fordel for f.eks et Gripen display.
Enig, men på Stord er vel Gripen totalt uaktuelt. Da de displayteamene nok er i Göteborg alle som en. Hvis de ikke har endret det så har vel alle Svenske skvadroner fortsatt sin egen display pilot. Men skal man ha noe håp om å få et Svensk display nytter det ikke å legge stevnet til samme helg som Göteborg arrangerer Scandinavias største flystevne i år.

Det er da og en grunn til at jeg mener man bør sjele litt til hva Svensker og Dansker gjør, og ikke konkurere med deres stevner.
Old 27-06-2010, 01:43   #26
AggTouchdown
ScanFlyer Gold

Det er jeg helt enig med deg i, svenskene og danskene kan dette med airshows, bare se på årets program på "Danish Air Show", men så har de også endel flere interessante tilgjengelige maskiner i sin egen "bakgård". I Sverige er det jo blant annet en flygende Draken, en Tunnan, to(?) Lansen, og snart har de sannsynligvis også en Viggen i lufta. Og i tillegg stiller de militære styrkene opp med displays...
Old 27-06-2010, 21:52   #27
gorilla
Newcomer

Jeg tror rett og slett at lufthavnsjefen som arrangerer stevnet ikke har vært klar over det, eller tenkt at det var flystevne i Gøteborg den helga.

Posting Rules