![]() |
|
![]() |
#21 |
Air Traffic Controller
|
![]()
Hva mener du er god service fra ATC? atskille all trafikk?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hehe, mener ihvertfall IKKE at de skal være "barnepiker" for småflygere.
Derimot at man på flightplan kan få info om annen trafikk, slik at man får sjanse til å ta "appropriate action": Hver gang jeg drar på tur synes jeg det er komfortabelt at storebror holder litt øye med meg, men vet at fartøysjef er ansvarlig for flyvningen. Det er mye lettere å oppdage andre fly hvis man vet sånn noenlunde hvor de er. Opplever ATC som dyktige og hyggelige profesjonelle som gir god "service" til oss små, når de bare har muligheten. Holder meg helst utenfor den travle TMA'n medmindre jeg har ærend innom GM. En PPL drar jo ut for å få flytid og navigasjonserfaring, ikke bare for å komme fra A til B, så det er like greitt å ta turen rundt. Tror ikke det ville være lurt at Oslo Control skulle ha alle sightseerene på sin frekvens, de har nok å gjøre med de store gutta. Som nevnt synes jeg det etterhvert er blitt god disiplin i det G-luftrommet. Forutsetningen er at alle bruker samme frekvens. ![]() ![]() ![]() PS: I Alaska startet to sjøfly fra hver sin ende av et stort vann - mot hverandre. Ved klatring rett frem hindrer cowling utsyn, og de kolliderte. Det skal godt gjøres å treffe noen andre i et område dobbelt så stort som Texas, når befolkningen utenom byene er ca 200 000. So - when shit happens, it can be anywheres.
![]() |
#23 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
I mange land har man dedikerte FIS sektorer, i hele eller deler av FIR. Kanskje det er på sin plass med en slik sektor i Oslo-området, som kan bemannes når trafikken er høy nok, og ellers være bandbox'a med GM approach?
Om man i tillegg mekker ett R-område over Oslo, med kriterie at man må ha SSR og være i 2 veis radiokontakt med FIS frekvensen.... ....men så stikker Anne Grette det (veldig) stygge hodet sitt frem og sier: "Hvem skal betale for det? I hvert fall ikke Avinor!!!!!"
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nestenulykke over Sylt | LN-VLE | Flyforum | 22 | 15-08-2012 10:59 |
Alvorlig nestenulykke på Gardermoen | Concorde | Flyforum | 51 | 16-04-2011 21:32 |
Nestenulykke på OSL | LN-RPL | Flyforum | 4 | 12-10-2009 16:08 |
Ny nestenulykke... i Sverige | Madman | Flyforum | 9 | 14-09-2007 11:52 |
Nestenulykke Evenes | Fly high | Flyforum | 0 | 21-02-2007 20:56 |