Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 25-01-2009, 17:00   #21
O_K_
ScanFlyer Silver

Default Re: Jeg er provosert

Fra TRD til TKU (finland) så er det nå blitt ganske mye dyrere å fly via CPH. Dette fordi WDL (Som var dårlig) med sine Avro 3+3 seating er byttet ut med cimber til TKU, og Widerøe kjører Q400 på TRD-CPH isdedenfor Blueline sine F100. Før kunne jeg få tak i tur / retur til brukbar pris, men nå går alle de billigste forslagene via OSL-ARN-TKU. Upraktisk siden det er så dårlig forbindelse TRD-ARN (er det bare en daglig?). Men sånn er livet.

Forhåpentligvis har disse setereduksjonene gjort at rutene ikke kuttes mer i alle fall. Jeg hadde håpet på økt frekvens til CPH etterhvert, men med krisen nå er nok det uaktuellt.
Old 25-01-2009, 18:37   #22
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Det heter revenue management. Så slutt å furt
Old 26-01-2009, 20:00   #23
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Det heter revenue management. Så slutt å furt
Dersom det stemmer at ruten gaar med under 50% belegg, er det i saa fall elendig revenue management. Etterspoerselen er ikke stor og folk er aapenbart ikke interessert i aa betale hva SAS skal ha paa denne ruten. (med forbehold om at belegget er slik hintet i denne traaden)
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2009, 20:45   #24
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Problemet til SAS er at tidspunktet for bestilling åpenbart betyr mer enn faktisk antall solgte billetter. Det må være en balanse. Selvsagt skal det lønne seg å bestille økonomi-billetter i god tid, men når det har gått lite billetter, er det bedre å la de lave prisene ligge ute enn å stenge Economy-salget for så å bare tilby Economy Extra og Business.
Old 26-01-2009, 21:01   #25
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Problemet til SAS er at tidspunktet for bestilling åpenbart betyr mer enn faktisk antall solgte billetter. Det må være en balanse. Selvsagt skal det lønne seg å bestille økonomi-billetter i god tid, men når det har gått lite billetter, er det bedre å la de lave prisene ligge ute enn å stenge Economy-salget for så å bare tilby Economy Extra og Business.
Det er vel ikke revenue-manageren til SAS enig med deg i da....
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2009, 21:14   #26
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver

Nick Figaretto's Avatar

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Dette er typisk SAS politikk, mest mulig trafikk fra Norge skal sluses/lokkes gjennom OSL og dette tilfellet er jo på en måte konkurranse mellom SAS NO og DK. Egentlig helt absurd at man skal konkurrere om de samme passasjerene innen samme selskap på denne måten.
Hehe. Den var stilig. Før var det "typisk SAS-politikk" å sluse/lokke mest mulig trafikk gjennom CPH. Nå, som man har fått en enorm oppblomstring av direkteruter fra OSL, er det plutselig "typisk SAS-pilotikk" å sluse trafikk gjennom OSL. Hva er det dere forventer, egentlig?

-o-O-o-
Nick Figaretto is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2009, 21:32   #27
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Idag skulle billettene bestilles, og utreisen (KRS-CPH-DUS) var priset til 1458 kr. Da vi hadde lagt inn navn osv fikk vi opp beskjed om at "denne billetten er utsolgt" (eller noe lignende) og systemet foreslår da at vi skal reise KRS-OSL-DUS hvor ankomsten da blir 9 timer senere.

Vi gikk derfor ut av bestillingsprosessen og søkte opp ønsket reiserute igjen. Det var fortsatt ledige plasser på den ønskede ruten, men prisen var steget til 2032 kr.

Jeg kan godt forstå at prisen ikke bekreftes før man trykker seg lenger frem i bestillingen, men hvorfor det står at det er utsolgt, og de prøver deretter å rute oss via OSL, finner jeg merkelig. Er det nok et forsøk på å rute folk via OSL og SAS Norge hele veien fremfor SAS DK?

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2009, 21:48   #28
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Biz -- om dere er flere som skal reise, kan det veldig ofte lønne seg å bestille for bare EN om gangen.

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2009, 23:01   #29
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Quote:
Originally Posted by Farmer View Post
Biz -- om dere er flere som skal reise, kan det veldig ofte lønne seg å bestille for bare EN om gangen.
Får huske det til neste gang! Ser at vi er booket i W som er den "dyreste" 25% klassen. Noen som vet hvor mye det skiller mellom W og V som er billigste 100% poengopptjening?

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2009, 23:21   #30
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Det er vel ikke revenue-manageren til SAS enig med deg i da....
Det tror jeg han burde vært fordi dette er en meget klar tendens hos SAS.
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2009, 23:22   #31
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by litt-amatør View Post
Det tror jeg han burde vært fordi dette er en meget klar tendens hos SAS.
Kanskje ikke...

Men jeg håper likefult at SAS' revenue managers har hakket bedre innsikt enn vi har på Scanair. Hvis ikke tar jeg gjerne jobben.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2009, 23:39   #32
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Kanskje ikke...

Men jeg håper likefult at SAS' revenue managers har hakket bedre innsikt enn vi har på Scanair. Hvis ikke tar jeg gjerne jobben.
Ja vi får tro det. Men har et par destinasjoner i kikkerten hvor SAS-prisene går opp og ned som en jojo for tiden.
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2009, 03:55   #33
B777ER
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Farmer View Post

Kan man da risikere å få (stor) forskjell i prisingen på billettene fordi det f.eks. bare finnes 1 ledig sete igjen på den bookingklassen?
B777ER is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2009, 08:31   #34
O_K_
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by B777ER View Post
Kan man da risikere å få (stor) forskjell i prisingen på billettene fordi det f.eks. bare finnes 1 ledig sete igjen på den bookingklassen?
Jo, men tror vel at om du da bestiller for 2 eller 3 så kommer alle i samme (og dyre) klasse. Poenget her var vel ta ved å dele opp så vil minst en få billigere bilett.
Old 27-01-2009, 08:42   #35
O_K_
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Jeg synes også det kan virke som SAS bommer her i blandt, men sammtidig skal man jo tenke på at om man "tvinger" 4 stykker som må reise til å betaler 6000 hver så er det bedre enn å selge 10 billige billetter til 2000kr stykket, selv om 10 billetter vil flylle flyet mer.

Ulempen med en slik strategi er at folk blir vant til at det er dyrt å reise sas, og derfor gidder de ikke etterhver prøve en gang. På den måten mister SAS kunder på sikt, selv om de tjener mer på det den første tiden.

Har selv funnet ut at om jeg flyr ruter med dårlig belegg, så er det tidvis lønnsomt å kjøpe bonuspoeng betale reisen med disse. Bonusseter ligger ute helt til avgang, og er det en lite populær rute så er det stort sett ledig. Jeg har gjort dette 2 ggr nå, brukt 12000 poeng på en reise sas priser til omtrent 5500kr. (Aldri kjøpt poeng, bare brukt opptjente). TRD-XXX-TKU (Finland) koster ned godt under 3000kr om man er tidlig, men mindre enn en uke i forkant er prisen over 5000. Betalt med "kjøpte" bonuspoeng vil reisen koste ca 4200kr.
Old 27-01-2009, 13:30   #36
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by O_K_ View Post
Jeg synes også det kan virke som SAS bommer her i blandt, men sammtidig skal man jo tenke på at om man "tvinger" 4 stykker som må reise til å betaler 6000 hver så er det bedre enn å selge 10 billige billetter til 2000kr stykket, selv om 10 billetter vil flylle flyet mer.

Ulempen med en slik strategi er at folk blir vant til at det er dyrt å reise sas, og derfor gidder de ikke etterhver prøve en gang. På den måten mister SAS kunder på sikt, selv om de tjener mer på det den første tiden.
Nettopp - det kan virke økonomisk fornuftig å "tvinge" folk som absolutt må reise på kort tid til å betale Economy Extra/Flex/Business i stedet for å holde Economy/Happy-salget åpent lenger enn man gjør i dag. Problemet er jo at konkurrentene nesten gjennomgående er billigere tett opp mot avgang enn det SAS er, og dermed taper SAS disse passasjerene. Dessuten påvirker de høye prisene folks inntrykk av SAS, og etter hvert som SAS får rykte på seg om å være et dyrt selskap, velger man heller alternativene fordi SAS "uansett er dyrest". SAS må finne en balanse som ivaretar flere segmenter, og da må antallet rimelige billetter bli mer tilgjengelig enn de er i dag.

Posting Rules