Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 13-02-2009, 21:45   #21
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Default Re: Pøbel-nordmenn til Newark med CO?

JoeW: Du beveger deg på tynn og veldig tabloid is når du går inn i etymologien på den måten du gjør. At et ord har samme utgangspunkt for et par tusen år siden er egentlig helt uinteressant - annet enn i en etymologisk ordbok.

Nå har det slik at roten til vulgær er vulgus som betyr "almuen. Vulgær er også opp gjennom historien blitt brukt om det språket som blir talt av almuen, dvs språket i et land i motsetning til et lingua franca, f.eks. latin eller fransk. I Norge var norsk vulgært fram til ut på 1800-tallet. Til da var dansk enerådende som dannet tale. Det samme ser man i engelsk språkhistorie der levende dyr har en engelsk (egentlig germansk) rot, mens matretten fra samme dyr er fransk.

Folkelighet og vulgær er ikke to sider av samme sak. Muligens er det det i Danmark og Arizona, men på norsk og engelsk er ikke det tilfelle.

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2009, 21:56   #22
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by LN-KOG View Post
Folkelighet og vulgær er ikke to sider av samme sak. Muligens er det det i Danmark og Arizona, men på norsk og engelsk er ikke det tilfelle.
Du kan få sagt det.

Det første "vulgære sprog" vi fikk, var vel nettopp "vulgær" latin - sermo vulgaris - folkets/almuen sprog. At man senere har bygget utrykk som vulgær og betydningen av dette videre på vulgus - allmuen, er jo en interessant studie, og er sikkert tema for mangfoldige PhDs.

Misforstå meg rett, min påstånd i utgangspunktet her var at Vålereng-supportere i stor grad vil hevde de er "folket", at det er "overgrep mot grasrota" etc. Jeg må innrømme at jeg personlig forbinder fotballsupportere - og da snakker vi strengt tatt helt generelt europeisk soccer - for å være folkelig. Og det i seg selv kan jeg neppe tas på, europeisk fotball er jo en folkesport uten like, såvidt jeg har forstått uten noen ytterligere forståelse av europeisk fotball. Det virker jo som om det er noe FOLKET - allmuen om du vil - bryr seg om, vi hadde vel en god morgen-tråd her denne uken etter at Drillo trente landslaget igjen, som tydet på stor interesse. Hvorvidt en Vålerengsupporter skiller seg ut fra en supporter fra et lag i Nord-Norge, eller RBK, det bør jeg antagelig ikke uttale meg om. Poenget er like fullt at det bilde jeg har av disse supporterne er at det lett kan bli bråk, og at alkohol sjeldent er en god ingrediens når de er samlet over lengere tid på et sperret område, det være seg inne i et fly eller på Non-Schengen på OSL.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2009, 22:05   #23
Shadow
OSL Slave

Shadow's Avatar

JoeW .. dette var ikke fotballsupportere
Men synes likevel at denne debatten sporer av til det totalt unødvendige .. lek på PM istedet

Next flight(s):Tja, si det du
Shadow is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2009, 22:42   #24
JoeW
ScanFlyer Rusty

OK, det var Hockey - whatever. Jeg kan ikke sport!!!

Og så er jeg helt enig med Shadow om at vi stopper den her...
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2009, 23:39   #25
ANX
ScanFlyer Gold

ANX's Avatar

Problemet KAN være at når en flypassasjer har drukket overmåte vil han på slutten av en lang flyvning omsider sovne, ikke?

Så hvisomatte/dersomatte kabinpersonal (mot formodning) ÉN GANG må utføre sin oppgave (heaven forbid) - OG nevnte morrogutter omsider har tatt kvelden og ikke engang bomber kan vekke dem....

Skal da FA risikere eget liv for å PRØVE å slepe ut en 80-kilos "avslappet" kropp mens det brenner rundt øra på dem, eller?

Hva ville DERE ha gjort i en sådan situasjon?
Old 14-02-2009, 12:09   #26
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Jeg ville bare beskrive hvordan en medpassasjer opplevde situasjonen. Er det mulig å tenke seg at amerikanerne har mindre aksept for "glade" passasjerene? Bare en hypotese, ut fra de øvrige sikkerhetskrav man blir beheftet med når man skal fly den veien.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2009, 14:39   #27
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by AirbusTero View Post
Jeg ville bare beskrive hvordan en medpassasjer opplevde situasjonen. Er det mulig å tenke seg at amerikanerne har mindre aksept for "glade" passasjerene? Bare en hypotese, ut fra de øvrige sikkerhetskrav man blir beheftet med når man skal fly den veien.
Nei, egentlig ikke .. men man ser det kanskje litt mer an hvis man skal ha dem ombord i aatte timer over vann enn hvis det bare er en halvtime over til Bergen ..

Uansett, med all den skrivingen det er om braakmakere i fly - ogsaa her borte - hjelper nok det ogsaa med aa legge lista litt lavere ...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2009, 15:14   #28
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Vel, tror nok en bør legge lista noe lavere på 8 timer. Hadde en festgjeng til Cancun på vår andre CO 39. De var fredfulle og stille ved boarding.

Men du verden hvor mye de kjøpte drikkevarer på rad 17 bak oss. Og de startet ombord. Ikke før avgang. Egentlig ikke noe å klage på, de var OK, men tenker meg en gjeng som er full i farta når de entrer.Så peise på...

Tenker litt på Svein og charter på TV3...
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules