![]() |
|
![]() |
#21 | |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
![]() Jaja! Fra spøk til revolver! Skål! I kveld er det min tur med noe godt i glasset! BF ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
BA Concorde Sep 1998
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
ScanFlyer Rusty
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
God lørdagskveld! Fullført helgens arbeid som IT-konsulent (bare satt opp en PC altså...
![]() ![]() Nå skal det slappes av. Ha en fortsatt fin lørdagskveld!
![]() |
#24 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
![]() ![]() I tillegg får man business-billett for, ja som du nevner, under 3000 kroner! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]() Quote:
Les mer om tilbudet her: http://www.swiss.com/countries/CH/EN...ade_PR_CH_EN01 Ellers synes jeg at SAS burde kuttet Economy Extra i Europa og heller kjørt fleksible Economy-billetter og servering i Economy. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Sjekket SAS før jeg bestemte meg, men det var egentlig en no-brainer da jeg så prisene til deres
![]() ![]() ![]()
Upcoming flights: None Last edited by jcnorway; 10-01-2009 at 23:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Fordelen med SAS er at de flyr til LCY, men dit er det jo ikke alltid billig...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]()
BA er faktisk så billige, at når moren min spanderte London-tur på søsteren min og meg i bursdagsgave for et drøyt år siden, spanderte hun businessbilletter uten at hun visste.. Hun syntes ikke det var dyrt
![]() Vi kan jo også ta et lite regnestykke på bonusprogrammene: BA Executive Club: -Silver Tier: Krever 400 Tier Points. En flight i Biz innen Europe gir 40 poeng. -400\40=10 flighter\5xTur-retur OSL-LHR på et år. -3000*5= 15.000 kroner for sølvstatus SAS Eurobonus -EB Sølv, krever 20.000 poeng. -OSL-LHR\LCY gir: 1800 i Economy Extra, 2400 poeng i Business. -I Extra krever dette 20.000\1800=11,1, eller 12 flighter\6 helgeturer til London -5755*6=34530 for Sølvstatus -Biz, krever 20.000\2400=8,3, som gir 5 helgeturer (Hvis man runder opp til nærmeste partall - man skal hjem igjen og) -8646*5=43230 kroner for sølvstatus. Man er altså enige om at sølvstatusen koster under halvparten av hva den koster i Economy Extra hos SAS (Har ikke regnet i Economy - Hos BA mener jeg billigste billett som opptjener Tier Points koster det samme som Restricted Business, og hos SAS er det for mange forskjellige poengsatser og priser ute og går, men jeg kan ikke tenke meg at det lønner seg noe mer). Som EB sølv får man bl.a. • Business sjekk inn uavhengig av billettype* • 10 kg ekstra innsjekket bagasje** (unntatt til og fra USA) BA sølv gir: •Business-innsjekk uansett billetype •Loungetilgang (!!) I hovedsak, begge gir tilgang til Business-skranken, mens BA slipper deg inn i loungen! Hos SAS må man være gull for å få loungetilgang (med mindre man har en biz-billett, selvsagt) Så kort oppsummert: For mye mindre penger, får du flere fordeler som sølv hos BA, enn som sølv hos SAS. Det er hvertfall sånn jeg oppfatter forskjellene mellom SAS og BA. Om noen har noen andre argumenter for at SAS er best, så kom gjerne med dem.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Oppsettet ditt er jo laget med utgangspunkt i et mål om å få status hos et flyselskap, og de færreste reiser med dette som mål. Dessuten tar du bare utgangspunkt i trafikken på en rute - og reiser man på fullprisbilletter har SAS et produkt som er bedre enn British Airways på denne konkrete ruten. Det vil kanskje gjøre at man heller velger SAS fremfor British Airways, til tross for at sølvkortet hos sistnevnte gir flere fordeler. Totalt sett gir sølvkort på British Airways og bmi mye for pengene - og ellers vet vel alle at SAS EuroBonus Silver ikke er noe å samle på...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
FinalCall.travel/no
|
![]()
Fin gjennomgang Martin! Veldig interessant å lese!
Kanskje du kunne lage en lignende analyse for å oppnå gullstatus? Har en kommentar til det om hva det koster å oppnå sølvstatus. Du bruker jo utelukkende OSL-LHR for å måle kostnaden, som du setter til 34530 kr. Men hvis man f.eks. flyr SAS OSL-ARN-BKK og retur i Eco Extra vil denne gi 19800 poeng og prisen får man ned mot 13 000 kr. Da er jo ikke forskjellen så stor lenger. Mitt inntrykk er at BA er mye dyrere på intercont "extra klasse" enn det SAS er, og produktet er tilnærmet likt uten å dra det for mye i detalj. Men er det kun OSL-LHR som har så grei biz pris, eller kan man connecte til andre plasser i Europa også for en meget lav pris? Ser at Swiss sitt tilsvarende biztilbud gir ca samme pris på å fly kun til ZRH som om man fortsatte til Spania eller Italia. BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
FinalCall.travel/no
|
![]() Quote:
![]() BF ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Sitter også igjen med et inntrykk av at man får mer for pengene hos BA enn hos SAS. Har ikke satt meg veldig inn i lojalitetsprogrammet til BA. Jeg tenker slik:
Jeg er grei og "likestiller" SAS sin Economy Extra med BA sitt Club Europe konsept (selv om dette ikke er rettferdig ovenfor CE)... Jeg kan reise 2 ganger tur/retur OSL-LHR i CE med BA for samme pris som det SAS skal ha for EN rundtur OSL-LHR i Economy Extra. Det at SAS da slenger litt ekstra poeng etter meg fordi jeg flyr Economy Extra betyr ingenting når "gevinsten" ved å velge BA er at jeg kan ta en ekstra rundtur i biz... Kall det gjerne en "reward trip" for å velge bort SAS...
![]() |
#34 |
FinalCall.travel/no
|
![]()
Det synes vel helt klart at hvem som vinner avhenger av hvilke ruter du vanligvis flyr.
BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Upcoming flights: None Last edited by jcnorway; 11-01-2009 at 00:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Jaja, mens Oslo er ødelagt brukes kvelden på å fylle ut skjemaer for fornyelse av amerikansk visum. Har interview på ambassaden i Oslo neste mandag, koselig nok. Da er det forhåpentligvis fem år til neste gang det trenges!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
FinalCall.travel/no
|
![]()
Ja, og jeg sitter her og koser meg med pc, tv og noe godt i glasset! Skål, kosmonauter!
BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
le eller gråte. Poenget er at vi har snilistiske myndingheter....og politiet er opptatt med å være sykemeldt
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
ScanFlyer Rusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|