Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 12-04-2008, 13:40   #21
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Default Re: Frontier inn i Chapter 11

...eller Midway som snart er en del av nwa.
EB is online now   Reply With Quote
Old 12-04-2008, 16:12   #22
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Default Re: Frontier slår seg konkurs pga høye drivstoffpriser

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Dette er mer kritisk enn hva de store har opplevd.
Absolutt. Jeg mente bare å påpeke at Ch. 11 ikke nødvendigvis er kroken på døra, like lite som det er noen garanti for fortsatt drift.
Old 12-04-2008, 16:41   #23
RolfL
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by EB View Post
...eller Midway som snart er en del av nwa.
Midway försvann väl redan 2002/2003
RolfL is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2008, 16:51   #24
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

tror du mener MidWEST, EB?

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2008, 17:02   #25
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Ja det gjør jeg - men poenget mitt blir det samme!
Old 12-04-2008, 18:25   #26
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Naar et flyselskap gaar konkurs er det vel forsikringen til Kredittkort selsakpene som betaler, det er neppe penger fra kortselskapene....

I for seg er det greit at Kredittkortselskapene noedvendigvis ikke betaler flyselskapet med engang, men 3 dager etter at siste flight er gjennomfoert medfoerer jo en enorm forhaandsutgift for flyselskapene, f.eks i vaar neste reise....Hawaiian maatte i saafall frakte oss tur/retur Kona uten noen form for betaling og foerst motta oppgjoeret 3 dager etter at vi er tilbake i Seattle.....flyselskapet har ingen mulighet til aa utsette betalingen av sine utgifter, jeg tror neppe at noe kreditt kort selskap toer engang tenke paa aa foreslaa noe saant noe overfor oljeselskapene......
Quote:
...en mulig løsning er vel at Frontier fusjonerer med en annen aktør. De samarbeider jo med Air Tran men flåtene passer ikke sammen - det gjør derimot flåtene til Frontier og jetBlue, Frontier og Virgin America.

At jeg for smekk av storebror kan jeg leve med...men fakta er at kreditkortselskapene må betale tilbake til kunden hele beløpet om et flyselskap går konkurs og med flere og flere billige billetter som er kjøpt laaaang tid i forveien blir dette en større og større risiko. Flyselskapene har jo fått pengene sine (ofte et par dager etter at billettene er kjøpt) og har ingen krav for å betale tilbake til kunden om de går konkurs...
Old 12-04-2008, 23:39   #27
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
.....flyselskapet har ingen mulighet til aa utsette betalingen av sine utgifter,
Njaa.. det stemmer ikke helt. Driftsutgiftene som fuel, landingsavgifter osv. faktureres 30-60 dager ...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2008, 00:02   #28
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Ingen forsikring som dekker disse tapene for kortselskapene... Her hjemme har vi jo en del erfaring etter konkursen i CoastAir og tidligere konkursen i Color Air.

Et annet punkt som frontier nok ikke snakker høyt om er at i dag får jo de penger opptil 11 måneder før flyreisen gjennomføres...
Old 13-04-2008, 03:29   #29
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Vel det er nok ikke mange som kjoper biletter 11 maaneder foer avreise i USA....sikkert noe rundt Thanksgiving og julen, men utover det svaert lite....uansett det har vel null niks og ingenting med hvordan kunden velger aa betale....jeg temmelig sikker paa at Amerikanske kortselskaper forskikrer seg, tviler sterkt paa at Wall Street vil la noen ta en saa stor risiko....jeg ser bare hva vi har maattet forsikre for vaar tour operation (sorelletours)...og det er vanskelig aa forestille seg at kortselskaper slipper unna.....

Naar det gjelder fusjoner, tviler jeg paa at Frontier og Jetblue eller Virgin America vil skje....den eneste fusjonen jeg kan se i horisonten er Virgin America og JetBlue....Frontier er en KLM operasjon...billig og mediokre service....ikke mye ny tenkning der i gaarden.....VX og JetBlue derimot har skjoennt at kundene oensker noe mere enn aa bli behandlet som kroetter....og i motsetning til Alaska saa opererer de normalt....saa den lille Italienerinnen kommer paa rute til SFO i morgen....med bagasjen...
Old 13-04-2008, 07:26   #30
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Hva med de større da? Tror fortsatt at det kommer til å skje noe med CO, UA, DL og NW i løpet av de to neste årene...ellers passer vel Frontier og airTran sammen - med unntak av flåten. JetBlue + "jetRed" hadde blitt litt av et selskap.

Når det gjelder kortselskapene vet du tydligvis mer enn meg...

Last edited by EB; 13-04-2008 at 07:32.
Old 13-04-2008, 18:59   #31
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Hva med de større da? Tror fortsatt at det kommer til å skje noe med CO, UA, DL og NW i løpet av de to neste årene...ellers passer vel Frontier og airTran sammen - med unntak av flåten. JetBlue + "jetRed" hadde blitt litt av et selskap.

Når det gjelder kortselskapene vet du tydligvis mer enn meg...
Jeg forholder meg til det bransjen selv forteller i interjuver, Wells Cargo med sitt Visa system er vel den som staar presset til aa endre Frontiers kontrakter, og i interjuver denne helgen (PBS og NPR) svart at: "their losses is limited to the higher insurance premiums" - Disse CHapter 11 er blant de stoerste sakene paa nyhetene her borte, vel sammen med Americans naa svaert frynsete rykte....

Naar det gjelder fusjoner mellom de store, vel det kan komme, og det vil i saafall kun vaere et gode for de advokatene som vil tjene seg fete paa kontraktene rundt fusjonene......som passasjer har jeg tilgode aa se en eneste fusjon som har bidratt noe som helst positivt for meg....AA knuste og la ned Reno - flyr vel ikke en eneste av Reno's ruter....det samme med US-Aiways fusjon med PSA.....foerst naar US Airways fusjonerte med America West kom de tilbake paa noen faa av PSA's ruter.....den lykkelige fusjonen klinger like godt som den lykkelige horen.....det er bare 2 forskjellige typer hallikere som blir lykkelige av slik virksomhet....
Old 14-04-2008, 06:09   #32
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Enig - jeg snakker ikke om fusjoner fordi jeg liker utvilkingen - men min skepsis til fusjoner vil neppe stoppe utviklingen i USA.
Old 14-04-2008, 10:12   #33
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Og i dag leser vi i nyhetene som Star Alliance sender ut:

Delta, Northwest merger pact imminent: source
(Source : Reuters, April 13, 2008)

Delta and Northwest aim to finalise a merger agreement within days to create the world's largest airline, a source familiar with the situation said Sunday. The airlines aim to push ahead with an agreement even if they have not yet received the support of Delta's 6,000 pilots, the source said. The airlines, which have seen deal talks collapse before, still must finalise significant details on the timing and terms of the agreement, the source said. Delta and Northwest declined to comment

Dette vil vel sette dagsorden for hvordan UA og CO ser på fremtiden også...
Old 15-04-2008, 06:13   #34
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

...og da har snøballen begynt å rulle!
Old 15-04-2008, 18:26   #35
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Kanskje på tide å merge en del tråder eller holde oss on topic?
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2008, 14:25   #36
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

http://biz.yahoo.com/prnews/080423/law052.html?.v=101

Da har Frontier sagt opp avtalen med Republic Airways som flyr 12 Embraer 170 for Frontier og 5 destinasjoner kuttes og en planlagt en avlyses
Reply

Posting Rules