Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 07-09-2007, 13:40   #21
Utflyttet
Ute på tur

Default Re: SAS relanserer service

Quote:
Originally posted by FlightDeck
hehe... Det var ikke med vilje! Og det gikk helt fint. Men for meg betyr relansering at man går tilbake til noe man gjorde før - og helt der er vel ikke SAS.
De har jo relanser Snowflake, bare at navnet er "enchanchet" til noe folk liker å høre mere...

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 07-09-2007, 13:43   #22
OJB
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally posted by jb1

Jeg er enig i kritikken her. JEg tror de fleste forventer seg gratis drikke og noe å bite i, når "service relanseres". Jeg har ikke merket noe forskjell på Europaruter.
Jeg har samme erfaring , men på oversjøiske ruter er det stor forskjell.C klasse har blitt veldig bra , men likevel har CC stor betydning for opplevelse av service her. Dansk og Norske CA = trivsel og humør. Svenske CA= profesjonell opptreden , men stivt og lite med smil.
Jeg reiser mye SVG-OSL og får kaffe og morrabrød.
Jeg reiser SVG-CPH og må betale for det samme. Samme selskap eller konsern?
Ikke helt samkjørt enda her nei og det viser noe av temaer som har vært oppe her på forumet tidligere , det er ikke bare forskjell i fagforeningene , det er forskjell i produktet også.
Forøvrig så er begrepet service bredere enn kaffe og morrabrød for meg og mange andre med stort reisebehov :

1.Innsjekk automater som virker
2.Smidig ombordstigning
3.Får det sete jeg ønsker(2A)
4.Rene fly
5.Flyene går på tiden(også returflighter om ettermiddagen.Her blir det ofte venting på crew fra en inngående flight. Igår måtte jeg vente 30min på OSL på SK4043 fordi CA var forsinket inn fra HAU til denne flighten.Jeg har forpliktelser hjemme også jeg skal nå!)
6. Baggasje blir skikkelig behandlet og ikke mishandlet under inn-og utlasting. Jeg kan ikke kjøpe ny koffert hvert år.
7. Baggasjen kommer med det flyet jeg reiser med og ikke utlevert 8-10timer etterpå.
8.Baggasjeutlevering skjer innen 10-15min og ikke 30-45min som nå.
9.Smidighet ved ombooking av billett dersom jeg skal på et tidligere eller senere fly enn planlagt.

Disse tingene er viktigere for meg enn kaffe og en bolle med ost der du må ha solid gebiss for å rive av en bit.Folk med feilfrie gummer kommer nok til kort her og vil oppleve service på sin måte.

OJB is offline   Reply With Quote
Old 07-09-2007, 13:45   #23
OJB
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally posted by OEH

Quote:
Originally posted by OJB

Quote:
Originally posted by OEH

Quote:
Originally posted by seatsniffer

"Vi relanserer service". Var dette ironisk ment?

Artikkel fra smp.no
Ser faktisk ut til at overnatting på hotell er eneste mulighet for å rekke dette flyet.
Hadde det ikke vært mulig for SAS å endre litt på avgangstidene sine da?
Eller se litt på om ting er praktisk gjennomførbart før man innfører nye regler...
Alternativt kan jo SAS og de øvrige trafikkselskapene gå sammen i en dialog om å få til korresponderende ruter med nødvendig transfer tid imellom.
Det er jo ikke bare SAS sitt problem i forhold til kundene dette her.
Møringene får bare sparke av seg halmen litt tidligere om morgenen for å nå sine forbindelser fra AES.
Joda, men når det ikke går noen ferge tildligere, hjelper det jo ikke samme hvor tidlig man står opp.
Det var nettopp det sonm var mitt poeng. SAS og fergeselskapene bør vel ha et grunnlag for å sette seg til bordet for å se på tidtabellene sine.
Old 07-09-2007, 14:49   #24
Gulboble
ScanFlyer Silver

Gulboble's Avatar

Quote:
Originally posted by P.A. VIKING

Hva legger man selv i Service ? , enig i at SAS går høyt ut her, og det skal man som et "fullpakke" selskap, men er service å forlange mer en det som står i kontrakten ? Skal man kunne sjekke inn for sent og flyet vente på deg, og miste både slot og connections ?

Hva er viktigst for deg ?(åpent til alle)
Service er å få hjelp hvis du trenger det. Jeg er enig i at det er ett poeng å få folk til å møte opp til tiden slik at en kan få avgangen ut på tid. Men,........................................ den gangen du av forskjellige grunner kommer litt sent er det dårlig service å bli møtt med : "Nei, du er for sent ute".
Fløy OSL-BDU og TOS-OSL sist uke. Flyet var ca en halv time forsinket til Bardufoss og nesten det samme til OSL på returen; Det er dårlig service.

Ut på tur:
TRF-STN-TRF, TRF-AMS-SOU-AMS-TRF, TRF-AMS-BCN // DXB-AMS-TRF, OSL-AMS-PAC-SJO // FRS-GUA-ATL-AMS-OSL
Gulboble is offline   Reply With Quote
Old 07-09-2007, 15:11   #25
VC-10
ScanFlyer Crusty

VC-10's Avatar

Et annet servicerelatert poeng, er informasjon til pasasjerene ved forsinkelser.
I de siste årene vet jeg ikke hvor mange ganger SK-fly har vært forskinklet og det ikke er blitt sagt et ord i kabinen om dette når man endelig kommer ombord.
Jeg synes det er rett og rimelig å få en liten forklaring rundt forsinkelsen av mannskapet, samt en liten unnskyldning for det inntrufne.
Jeg har full forståelse for at tekniske ting og momenter utenfor selskapets innflytelsessfære kan forårsake forsinkelser, men jeg blir en mye blidere kunde dersom jeg føler at de ansatte viser at de er klar over problemet dette medfører for passasjerene.

VC-10
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 07-09-2007, 16:00   #26
OJB
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally posted by VC-10

Et annet servicerelatert poeng, er informasjon til pasasjerene ved forsinkelser.
I de siste årene vet jeg ikke hvor mange ganger SK-fly har vært forskinklet og det ikke er blitt sagt et ord i kabinen om dette når man endelig kommer ombord.
Jeg synes det er rett og rimelig å få en liten forklaring rundt forsinkelsen av mannskapet, samt en liten unnskyldning for det inntrufne.
Jeg har full forståelse for at tekniske ting og momenter utenfor selskapets innflytelsessfære kan forårsake forsinkelser, men jeg blir en mye blidere kunde dersom jeg føler at de ansatte viser at de er klar over problemet dette medfører for passasjerene.

VC-10
Dette er og viktig. Igår opplevde jeg flight crewet på SK4043 meget positivt sammen med gatepersonalet. Alle ble pre-boardet i påvente av CA's. Flightcrewet sjekket kabinen og gjorde rent . Når CA'ene omsider dukket opp gikk det bare et par minutter til kjerra ble pushet fra gate.
Slik opplever jeg som service. Folk på tvers av fagene som jobber sammen gir godt inntrykk for kundene. Det kunne bli enda bedre her , men det tar nok litt tid før konkuransen får øynene opp hos alle ansatte og nødvendigheten av å jobbe sammen for å lykkes.
Old 07-09-2007, 16:21   #27
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Meget godt eksempel. Når folk tenker litt "utenfor boksen" kan man ofte løse ting på en fin måte. Send gjerne en mail til SK om dette, fint for crewet å få tilbakemelding på at paxen faktisk skjønte hva som skjedde og likte det!
Old 07-09-2007, 16:54   #28
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Det er vel kun SAS Norge som kjører "Vi relanserer service" kampagne og slagord. SAS DK har da valgt ett bedre konsept og kjører på med "Det er godt at følges med SAS" kampagne og jeg liker de reklamene filmene de kjører her nede svært godt og for meg fremstår det som en tydeligere og bedre kampagne enn den SAS NO har valgt
Old 07-09-2007, 18:53   #29
scandi
ScanFlyer Blue

Siste nye nå er at GBP ikke akksepteres lenger på SAS flyvninger...... Ikke akkurat "vi relanserer service" i mine ører . Relansere betyr jo ikke nødvendigvis bedre service, men det er jo det en liksom forventer
SAS er ikke noe vekslings-kontor, men etter min mening bør en kunne betale med nordisk valuta, euro og pund.
scandi is offline   Reply With Quote
Old 07-09-2007, 18:55   #30
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
Originally posted by scandi

Siste nye nå er at GBP ikke akksepteres lenger på SAS flyvninger...... Ikke akkurat "vi relanserer service" i mine ører . Relansere betyr jo ikke nødvendigvis bedre da, men det er jo det en liksom forventer
SAS er ikke noe vekslings-kontor, men etter min mening bør en kunne betale med nordisk valuta, euro og pund.
Ja det var noen meninger om det for ikke så lenge siden.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 07-09-2007, 19:37   #31
imm
ScanFlyer Crusty

Det jeg legger i service, er:

- kort ventetid for å sjekke inn.
- Genuint vennlig betjening
- Flyet skal gå på rute
- Informasjon ved forsinkelser, og tilgang på personale man kan spør spørsmål.
- Det lille ekstra.

Og det siste kan være så mangt. Kan komme med to eksempler:
- Braathens til London Gatwick fra Bergen: Vi fikk mat, og en gulrotkake. Gulrotkaken var utrolig god, og det sa jeg til flyvertinnen da hun samlet inn søppel. 2 minutter lente hun seg over med en ny gulrotkake til meg, og et stort smil. Det koster så ufattelig lite, men flere år senere husker jeg fortsatt denne lille tingen.

- Braathens på vei til London: Vi hadde med oss vår lille datter, som da sikkert ikke var mer enn 9 måneder gammel. Allerede da var hun et lite sjarmtroll av en mulatt-baby.
Flyvertinnen ble genuint glad av å "snakke med" vår datter, og spurte om hun kunne få ta henne med bak å vise henne frem til kollegene. Da hun kom tilbake, spurte hun om hun kunne få ta henne med i cockpit også. Tiden gikk, og jeg lurte på hva som skjedde, og gikk frem og banket på cockpit døren, og der åpner døra seg, og datteren vår sitter på fanget til kapteinen.
Det er en opplevelse som virkelig varmer en nybakt far. Og det glemmes ikke.
Jeg gikk bak og hentet fotoapparat, og sendte bilde til Braathens og takket for en fantastisk tur. Det er ting som varmer. Det er eksempler på "det lille ekstra", som skal gjøres fordi man er genuint interessert i å gjøre det. Ikke fordi det står i en manual at det skal gjøres. DET er service!
Old 08-09-2007, 15:26   #32
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Jeg synes IMM i stor grad setter fingern midt i puddingen her. Sånne typer opplevelser, med det glimtet crew'et hadde, gjør jo at man husker selskapet med positivt fortegn.
Old 08-09-2007, 18:43   #33
Huttetu
Newcomer

Jeg fløy GLA-ARN med Sas, tror det var SE, men hvertfall noe av kabinpersonalet var norsk. Da gikk PA'en i 10 minutter om den fantastiske Shop Now katalogen, eller hva det heter, om hvor fantastiske tilbud de har og at dette var siste dag de solgte alt det rælet de vanligvis har i de katalogene. Ufattelig irriterende og ga en ordentlig Ryanair følelse.

Stod også og ventet i 5-10 minutter på at SGS skulle komme og ta oss i mot i ARN, kanskje ikke så lenge, men alikevel irriterende. Det som gjorde det verre var at flight crew maste på PA at det tok litt tid å få gaten på plass siden de var så tekniske på ARN, og det når jeg satt og så rett på gaten hvor det ikke stod en sjel.

Nå som Norwegian har fått automat innsjekk og seating er de to selskapene, for meg, helt hipp som happ. Kanskje Norwegian hakket over siden de har penere jenter i kabinen og Kjos kanskje er Norges råeste mann
Huttetu is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2007, 19:11   #34
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Er så enig så enig med IMM her Dette er service på topp og dette gjør at folk husker å flyreisen som meget positiv! Senest i forrige uke inviterte jeg en dame med ekstrem flyskrekk i bakre galley på vei fra TRD til PRG og vi pratet lenge om fly og luftfart. Og i går møtte jeg hennes mann på gata. Han stoppet meg og sa flyreisen gikk som en drøm og hun "lever" lenge på dette Selv om de måtte betale for mat og drikke underveis....
Old 08-09-2007, 19:20   #35
OMW

Quote:
Originally posted by OJB
Jaha..
OMW is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2007, 19:24   #36
imm
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally posted by OMW

Quote:
Originally posted by OJB
Jaha..
Sikkert noen flotte flyvertinner på den ruta da
Old 08-09-2007, 19:26   #37
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Kan ikke fatte hvorfor det er kun flyvertinner som er så viktig:exclamati :exclamati Diskriminering
Old 08-09-2007, 19:33   #38
imm
ScanFlyer Crusty

hehehe, det er vel egentlig greit at de fleste menn setter mer pris på flotte flyvertinner enn de setter pris på flotte flyverter
Old 08-09-2007, 21:01   #39
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Flyverter er best for service ovenfor menn som jeg . Spesielt LH-verter ( vet iikke hvorfor ), men for meg er SQ-vertinner det beste som finnes !!

Herlig med et slikt superusakelig innlegg på en lørdagskveld, men gøy . Jeg er jo jævla
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2007, 03:25   #40
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally posted by SQ 777

Flyverter er best for service ovenfor menn som jeg . Spesielt LH-verter ( vet iikke hvorfor ), men for meg er SQ-vertinner det beste som finnes !!

Herlig med et slikt superusakelig innlegg på en lørdagskveld, men gøy . Jeg er jo jævla
Tja, for min del synes jeg servicen hos SQ er i god unnabakke nå om dage, og de fleste virker ganske stresset, så jeg har lempet på mitt syn av SQ.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules